puppy cursus? Tips en info gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

neres

Re: puppy cursus? Tips en info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:57

@ liedje, ja snap ik ongelukkig geformuleerd clicker training met een snoepje ombouwen naar beloning met knuffels aai ofzo.
Ik zie mezelf gewoon echt niet altijd met een zak snoepjes rond sjouwen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:01

Klopt; er zit een grens aan de hoeveelheid beloningen én ja: naarmate je verder gevorderd raakt met je pup kun je ( sterker nog; móet je) de beloningsfrequentie afbouwen en varieren. En ja: spel kán ook een goede beloning zijn. En nee.. ik zeg niet dat je nooit mag corrigeren/straffen, alleen past corrigeren/straffen níet in de aanleerfase van gedrag.
Kijk maar eens goed op de hondenschool: als het een goede is dan zul je zien dat naarmate de groepen vorderen, de beloningen afgebouwd worden, maar nooit helemaal weggelaten worden ( al kun je oudere honden vaak super belonen door even een trekspel oid te doen ( mits volgens de regelen der kunst natuurlijk)

Verder is de clicker inderdaad geen vervanger van de beloning, alleen maar de communicatie "YES wat je nu doet is GOED, daar krijg je een beloning voor". clickeren is handig als je gedrag wil shapen.. dat wil zeggen een specifieke handeling stapje voor stapje in wil trainen ( bv poot voor de ogen houden alsof je hond zich schaamt..)

Paintlinger: beloning hoeft niet altijd voedsel te zijn, als het maar iets is wat je hond als beloning ervaart. Echter heel klein brokje is handiger dan bv spel als je meteen na de beloning weer verder wil werken.
Verder: mijn opmerking was niet zo raar hoor, je hond doet ook dingen niet "voor jou" maar alleen omdat hij/zij er zelf voordeel uit haalt ( en dat is het verkrijgen van een beloning, of het ontwijken van straf). Net zoals jij ook niet "voor niets" of "om dat je baas het nu eenmaal wil" werkt..

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:08

In de aanleerfase gebruik ik altijd snoepjes/worst. Als het gevraagde beheerst wordt (in verschillende omgevingen, dus niet alleen thuis of op het trainingsveld), word ik een gokmachine, soms wel, soms geen worstje, maar wel altijd een braaf of samen een pasje huppelen.
Met wat oudere honden stap ik vaak over op een bal als beloning (of om en om), maar anders wordt je nog wel eens flink besprongen in het park als je altijd worst bij je hebt...
Aanleren met snoepjes (positieve bekrachtiging) vind ik zelf fijner dan de "oudere methodes" die met het weghalen van druk (op kont drukken voor de zit) werkten...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:20

neres schreef:
@ liedje, ja snap ik ongelukkig geformuleerd clicker training met een snoepje ombouwen naar beloning met knuffels aai ofzo.
Ik zie mezelf gewoon echt niet altijd met een zak snoepjes rond sjouwen.

Je laat het klinken alsof je overal een 15Kg zak hondvoer mee moet slepen :Y) . Realiseer je wel dat het misschien veel moeite lijkt om daar altijd voor te zorgen maar dat honden echt (bewezen) sneller leren bij gebruik van voedselbeloningen. Uiteindelijk scheeld het je dus moeite :Y)

Na een tijdje hoef je trouwens ook echt niet meer overal snoepjes mee naar toe te nemen hoor. Dat is vooral in de fase waarin je hond nog bijna niets kent en simpele commando's nog bevestigd moeten worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:15

Riagr: Ik snap wat je bedoeld en het klopt wel wat je zegt.
Ik ben alleen absoluut niet van de koekjes.........het kan ontsporen in een hond die het alleen voor voedsel doet en daardoor ook gaat schooien.
Ik vind als eigenaar ook dat ik er meer plezier aan beleef op deze manier, want je moet positief doen om je hond te belonen.
Plus dat ik gewoon niet altijd koekjes op zak wil lopen........mijn gekke stemmetje en handen om mee te aaien heb ik immers altijd bij me.

Ik heb ook voornamelijk te maken met de moeilijkere honden, de honden met het 'verleden'
De methode van Cesar Millan heeft mij erg geholpen :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:40

Ik vind het een beetje gek dat schooien word gezien als een iets wat je soms gewoon krijgt als je voedselbeloningen gebruikt. Ongewenst gedrag krijg je doordat je als trainer niet goed timend, inconsequent bent of door verkeerde dingen (onbewust) te belonen. Dat ligt aan de trainer niet aan de methode.

Ik snap echt het bezwaar tegen het koekje niet zo? Hoezo wil je die niet meenemen, wat is daar zo onhandig aan dan? Wij hebben onze hond getraint via de clicker methode en ik heb het mee moeten nemen van snoepjes nu nooit als heel onhandig of vervelend ervaren.

EDIT: Ik vind puur op positieve energie werken trouwens ook niet iets wat voor iedere hondeneigenaar is weggelegd. Belonen met een snoepje is voor de hond altijd duidelijk en positief, je stem of houding kan voor de hond verwarrend zijn en dan moet je je hond ook goed kunnen lezen om te zien of hij het wel als positief ervaard. Veel mensen geven een hond een "schouderklopje" waarbij ik alleen maar denk "auw" en de hond ook een beejte zo kijkt }:0
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 12-03-12 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:45

En vergeet ook niet dat niet elke hond een aai fijn vindt. Ook zie je nog wel eens nieuwe puppen-eigenaren vol over hun hond heen duiken om te aaien... Of lekker over de oren (die honden komen dus echt niet bij hun baas als ze een oorontsteking hebben).

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:30

@riagr bang zou goed kunnen, echter heb ik hem vanaf 9 weken zo'n beetje 24/7 bij me auto/fiets/winkels/boot/paarden/schapen ga zo maar door maar zelfs nu op 1jarige leeftijd is hij van heel van dingen nog wat bang ook dingen die hij goed kent.
en nog steeds neemt hij eigenlijk alleen thuis een voedselbeloning aan en verder niet terwijl die toch enorm op een soort schaduw lijkt zoveel als hij met me mee is ;)

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:18

Ik heb hondje gewoon beloond met voedel tijdens de cursus. Deed het wel iets anders. Ik nam altijd wat kaas mee en dat dat 'smeerde' ik op mijn hand. Hier mocht aan likken. Toen hondje doorhad dat het leuk was om iets te leren ben ik dat onregelmatig gaan toepassen. Uiteindelijk alle cursussen glansrijk doorlopen. Vaak met maximaal aantal punten of ietsjes minder omdat hij niet enthousiast genoeg speelde. We waren altijd de beste van de groep. Wat erg leuk was aangezien hondje een eigenwijs whippetje is die niet bepaald bekend staan om hun gehoorzaamheid. Al met al is het een heel braaf en lief hondje. Luistert zelfs nog als hij achter een konijn aan rent. (bizar eigenlijk) Ik heb geen idee of mijn methode een verantwoordde was maar het paste wel bij ons en het voelde goed. (En ach, ik was 13, 14 ofzo)

Ik meen mij trouwens te herinneren dat alle honden uit de groep hun eigen beloningsmethode hadden. Fluitjes, eten, niets..

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:54

Ik vraag me echt af hoe je de 'af' aanleert zonder brokje. Ga je het beest dan aan zijn voorpootjes onderuit trekken? Dat is toch echt wel van 30 jaar geleden.
Ik zie het probleem ook niet van de voerbeloningen, ze maken het aanleren een heel stuk vriendelijker en gemakkelijker.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:06

Estera schreef:
Ik vraag me echt af hoe je de 'af' aanleert zonder brokje. Ga je het beest dan aan zijn voorpootjes onderuit trekken? Dat is toch echt wel van 30 jaar geleden.
Ik zie het probleem ook niet van de voerbeloningen, ze maken het aanleren een heel stuk vriendelijker en gemakkelijker.

Je kan als je een hond hebt die uit zichzelf ook al snel gaat liggen dat natuurlijk gewoon belonen om `af´ aan te leren. Ik weet ook niet in of het misschien niet mogelijk is om een hond te leren targetten zonder voedsel beloning en hem dan op die manier andere oefeningen aan te leren. (Door het target te volgen ipv een snoepje). Maar het lijkt mij beide omslagtiger dan gewoon achter het snoepje aan af :Y)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:28

Estera schreef:

Gewoon op dezelfde manier aanleren en elke 'juiste' beweging prijzen.
Stap voor stap naar de juiste uitvoering van het commando.
Het is moeilijker maar niet minder vriendelijk.