Bokkers met chinchilla's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:17

SuzanLarissa schreef:
Nikki__ schreef:
Hee das mooi :D Wij hebben op 't werk ook 2 chinchilla's gehad, waarvan er nu nog maar 1 over is.
Kan je daar nou vrij makkelijk een soortgenoot bij zetten?

Meestal wel, chins hebben gewoon een soortgenootje nodig,
Toen eentje was overleden hebben we een knuffel erin gedaan als tijdelijke oplossing.
Helemaal gek was die van dat ding.
Toen we een nieuw maatje hadden was hij meteen gek van hem :j

Agut :') wat lief. Fijn dat hij een nieuw maatje heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:21

SuzanLarissa schreef:
Ik heb er nu nog 2 :) 2 grijze mannekes die al behoorlijk op leeftijd zijn.
Had nog een Black Velvet en een Albino , ook 2 mannetjes maar die wouden vrouwtjes hebben :(:)
Dus heb ik ze verkocht voor veels te weinig :( Maar de beestjes werden er hier niet blijer van.

Bij mij staan ze op mijn kamer in een hok van
1 meter diep en 1.50 hoog, zelf gemaakt :j
Zit aan de voor en zijkanten plexie glas, voorkant verdeeld in 2 grote deuren.
En bovenkant is gaas.
Verder hebben ze heel luxe 2 slaaphuisjes boven op elkaar staan, jaja een flat :D
Plankjes om naar boven te komen, zandbakje nog een bloempot om te verstoppen.
Een hangmatje en 2 hooibolletjes en 2 voerbakjes :Y)
Heerlijke verwende nesten :=
Bij ons krijgen ze alleen geperste brokken, en daarnaast brandnetel hooi en paardenbloem hooi.

Las iets over Charlie Chinchilla voer.. Die hoef ik nooit weer.. Zijn 2 eerder chinchilla's van mij aan gestorven.\
Zaten larven in van motjes, het was warm weer en die beestjes zijn uitgekomen met honderden in het voer, hok en alles. Waarschijnlijk hebben ze de larven binnengekregen met eten en zijn ze uitgekomen.
Kort na elkaar zijn van beiden hun darmen stil komen te liggen en gestorven.
Eentje zwol helemaal op door al het gas in zijn lichaam en is gestikt in mijn armen.. :\

De eerste 2 komen komen uit het asiel, die wie ik nu heb ook uit het asiel die waren daar voor de deur gedumpt :( daarna eentje van een dierenwinkel gered. En eentje van een hobbyfokster gekocht.

Die van mij aai ik alleen en komen af en toe buiten het hok. Eentje is altijd beetje knorrig en wil maar al te graag mijn vingers doormidden bijten. De ander is wel heel lief :)
De zwarte en witte die ik had kon ik wel overal mee naar toe nemen, evenals die ervoor.
Al met al blijf ik het leuke beestjes vinden en deze blijven ook tot dat ze doodgaan

Jeetje.. Wat erg, die larven :O goh kan me voorstellen dat je dat voer nooit meer wilt. Heb je vaker negatieve verhalen erover gehoord?

Heb je foto's van die je nu hebt :)?
Ja die Albino's zijn vaak heel erg duur (van wat ik heb gezien iig), mijn vriend wilde er ook eentje maar die was 500 euro :') ja daaag. Ach, als ze maar leuk zijn :D

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:09

AmySP schreef:
SuzanLarissa schreef:
Ik heb er nu nog 2 :) 2 grijze mannekes die al behoorlijk op leeftijd zijn.
Had nog een Black Velvet en een Albino , ook 2 mannetjes maar die wouden vrouwtjes hebben :(:)
Dus heb ik ze verkocht voor veels te weinig :( Maar de beestjes werden er hier niet blijer van.

Bij mij staan ze op mijn kamer in een hok van
1 meter diep en 1.50 hoog, zelf gemaakt :j
Zit aan de voor en zijkanten plexie glas, voorkant verdeeld in 2 grote deuren.
En bovenkant is gaas.
Verder hebben ze heel luxe 2 slaaphuisjes boven op elkaar staan, jaja een flat :D
Plankjes om naar boven te komen, zandbakje nog een bloempot om te verstoppen.
Een hangmatje en 2 hooibolletjes en 2 voerbakjes :Y)
Heerlijke verwende nesten :=
Bij ons krijgen ze alleen geperste brokken, en daarnaast brandnetel hooi en paardenbloem hooi.

Las iets over Charlie Chinchilla voer.. Die hoef ik nooit weer.. Zijn 2 eerder chinchilla's van mij aan gestorven.\
Zaten larven in van motjes, het was warm weer en die beestjes zijn uitgekomen met honderden in het voer, hok en alles. Waarschijnlijk hebben ze de larven binnengekregen met eten en zijn ze uitgekomen.
Kort na elkaar zijn van beiden hun darmen stil komen te liggen en gestorven.
Eentje zwol helemaal op door al het gas in zijn lichaam en is gestikt in mijn armen.. :\

De eerste 2 komen komen uit het asiel, die wie ik nu heb ook uit het asiel die waren daar voor de deur gedumpt :( daarna eentje van een dierenwinkel gered. En eentje van een hobbyfokster gekocht.

Die van mij aai ik alleen en komen af en toe buiten het hok. Eentje is altijd beetje knorrig en wil maar al te graag mijn vingers doormidden bijten. De ander is wel heel lief :)
De zwarte en witte die ik had kon ik wel overal mee naar toe nemen, evenals die ervoor.
Al met al blijf ik het leuke beestjes vinden en deze blijven ook tot dat ze doodgaan

Jeetje.. Wat erg, die larven :O goh kan me voorstellen dat je dat voer nooit meer wilt. Heb je vaker negatieve verhalen erover gehoord?

Heb je foto's van die je nu hebt :)?
Ja die Albino's zijn vaak heel erg duur (van wat ik heb gezien iig), mijn vriend wilde er ook eentje maar die was 500 euro :') ja daaag. Ach, als ze maar leuk zijn :D

Ik heb toen maar 40 euro voor Milo de albino betaald :o En toen heb ik ze verkocht voor maar 40 euro met zijn 2en, mja als je ziet hoeveel chins er te koop staan ben ik blij dat die van mij zo snel een nieuw plekje hadden!

Ik zal is ff kijken of ik foto's heb :) staan volgens mij wel ergens op de pc

Heb verder geen negatieve ervaringen gehoord, alleen wel bevestiging van de dierenwinkel dat er inderdaad larven in konden zitten :( ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:15

:oo hihi geluk gehad. Idd, fijn dat ze een nieuw huisje hebben. Wat voor kooi heb je nu?
Ja leuk! ik ben ook nog even aan het zoeken naar foto's van mijn mormels.

Hoe doen jullie dat trouwens in de zomer? Een coolpad in de kooi? Of een tegel? Tegel-tip kreeg ik van de fokker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:03

Dit is een van mijn tuttebollen, boo
Afbeelding

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:01

AmySP schreef:
nikkialex schreef:
Erg leuk topic!
Mag ik me ook melden?
Ik heb zelf geen chin, Maar bij mij op school wel.
En ikmoet ze vaak verschonen en vezorgen enzo..

Tuurlijk! Zou je er later zelf ook een willen :)? Wel leuk dat je er nu een beetje ervaring mee opdoet! Hoeveel zijn er bij je op school?

Heey,
Nee ik denk dat ik zelf geen wil,
Maar ik vindt ze wel uber schattig!
Bij mij op school hebben we er 2.

Duhelo

Re: Bokkers met chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:58

wij doen in de zomer niks, gewoon zorgen dat de zon niet op de kooi komt :D

larven in voer is dus nooit goed,en mag ook niet goedgepraat worden door de winkel.
échter kunnen wij dat ook niet altijd weten (hebben dat nl ook al meegemaakt, komen al bij de verpakkint in de zak, of bv via een heel klein gaatje), dat is dus niet de "schuld" van de winkel.
echter zou de winkel wel moeten tussenkomen door een nieuwe goede zak te geven, of een tegoedbon (dat doen wij tenminste, zakken met larven in kunnen we gewoon in retour geven.
dit hebben wij trouwens al tegengekomen in bijna alle voeders hoor ...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:12

Duhelo schreef:
wij doen in de zomer niks, gewoon zorgen dat de zon niet op de kooi komt :D

larven in voer is dus nooit goed,en mag ook niet goedgepraat worden door de winkel.
échter kunnen wij dat ook niet altijd weten (hebben dat nl ook al meegemaakt, komen al bij de verpakkint in de zak, of bv via een heel klein gaatje), dat is dus niet de "schuld" van de winkel.
echter zou de winkel wel moeten tussenkomen door een nieuwe goede zak te geven, of een tegoedbon (dat doen wij tenminste, zakken met larven in kunnen we gewoon in retour geven.
dit hebben wij trouwens al tegengekomen in bijna alle voeders hoor ...

is ook niet de schuld van de winkel. Maar hoe laconiek ze deden wel helaas.
Niks terug gekregen of wat. hetzelfde toen we een dooie muis int hooi vonden xD

Kan altijd gebeuren. maar helaas pakte het voor de chins niet zo fijn uit.
Vind het jammer dat ze nergens vitakraft hooi meer hebben.
Vind.dat van puik vies spul.
Nu moeten wel elke keer maar in Duitsland inslaan. ook nog goedkoper ook nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:35

Nikkialex, waarom zou je er zelf geen willen als ik vragen mag :)?

Duhelo, dat is wel heel netjes van jullie winkel. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar als er laconiek mee om wordt gegaan is het natuurlijk wel heel vervelend.

SuzanLarissa, een dode muis :')?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:40

AmySP schreef:
Nikkialex, waarom zou je er zelf geen willen als ik vragen mag :)?

Tuurlijk mag dat!!
Ik heb er zelf geen ruimte voor...
Ik wil natuurlijk het beste voor m'n beessies,
Dus wil ook dat ze genoeg ruimte hebben,
Maar dat heb ik niet. ;(

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:01

Jammer dat het niet zo loopt het topic :(
Kwam er vandaag achter dat we de chins al 8 jaar hebben :D
Ben echt benieuwd hoe oud ze zo onderhand wel niet zijn , ze komen uit asiel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:15

Denk dat het komt omdat weinig chinnies zijn onder de bokkers. Helaas :(

Wat leuk! Zullen wel een jaar of 10 zijn al dan? Leuk dat jullie ze al wat langer hebben!

Ik kreeg een aanbod van een collega.. of ik zijn 3 opvang chins wilde overnemen.. Dan heb ik er 5! Is wel erg veel. M'n vriend ziet me aankomen :') Had het zelf wel heel graag gewild, maar collega gaat eerst een andere oplossing zoeken. Misschien hoeven ze niet weg. Mochten ze écht wegmoeten, dan ga ik er nog over nadenken.

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:30

Wij hebben ook chinchilla's gehad. Een koppeltje. Het vrouwtje is toen plotseling overleden en toen hebben we bij de opvang een mooie dame aan onze kerel gekoppeld. Zij is maar12 geworden. Toen bleef onze Lummel alleen over. Helaas is hij afgelopen februari op 22 jarige leeftijd overleden.Het zijn leuke gezellige beestjes.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:23

Hoi, leuk een nieuw chinchilla topic! Ik had die van vorig jaar wel gezien, maar helaas te oud om nog op te reageren.

Ik heb zelf sinds juni vorig jaar 2 chinchilla's. Het zijn 2 zusjes en ik heb ze via een hobbyfokker gekocht toen ze 10 weken waren. Ze hebben niet echt namen.. Ik had geen inspiratie en toen is het er niet van gekomen -O- Nu heten ze allebei muis....
Ze zijn goed handtam. Ze zitten in een mooie grote kooi maar het nadeel daarvan is dat ik ze bijna niet te pakken kan krijgen. 's Avonds willen ze eten en dan komen ze op mijn handen zitten en kan ik ze vasthouden. Overdag zijn ze ook vaak wakker, maar dan hebben ze geen zin in krijg ik ze niet te pakken. Helemaal niet als er andere mensen om de kooi staan o.i.d. Iemand nog tips?
Als ik tijd heb wil ik een van een kast een nieuw hok maken, waarbij ik de deuren helemaal open kan doen en overal bij kan.

Verder zijn het echt super leuke, schattige, actieve diertjes. Ik laat ze ook wel eens los in huis en dat vinden ze erg leuk! Het zijn wel uitbrekers, ik ben al een paar keer uren bezig geweest om er 1 te vangen die stiekem uit de kooi was gesprongen tijdens het schoonmaken. Ze staan bij ons in een soort garage vol fietsen, planten en kasten en ze kunnen echt overal onder en tussen. Als ik er 1 kwijt ben is dat dus echt een ramp.. Maar verder ben ik er heel blij mee :)

22 is wel super oud zeg! Dan heb ik nog wat jaren voor de boeg;)

Hier een foto van mijn schatjes

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:56

Wat een schatjes heb jij! Haha geweldig, die namen :) lastig dat je ze niet kan vasthouden, hm.. Misschien er een keer een middagje bij gaan zitten met een boek/laptop oid tot ze een beetje aan je gewend zijn? Of zeg ik nu iets heel stoms :+?

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:22

Oh ze zijn al wel aan me gewend hoor, als ik ze eenmaal uit de kooi heb zijn ze gewoon tam en kan ik ze vasthouden en aaien. Ik krijg ze er alleen niet goed uit.. (Grote kooi, te weinig deurtjes, super snelle chins ;) ) 's Avonds zijn ze wakker en willen ze wel, dan komen ze zo bij me zitten. Maar ik wil ze ook wel eens even uit de kooi kunnen halen als ze wat minder zin hebben :Y) .

Ik wil ze ook niet bang maken door er achteraan te vangen. Helaas is dat wel eens nodig als ik het hok ga schoon maken. Dan ga ik geen uur zitten wachten tot ze ooit een keer op mijn arm komen zitten.

Daarom wil ik een andere kooi maken, ik heb wel eens gezien dat mensen van een kast o.i.d. een mooi hok hebben gemaakt met mooie grote openingen, zodat je overal goed bij kunt. Dan kun je ze zo pakken en hoef je er ook niet achteraan te vangen. Helaas heb ik daar voorlopig nog geen tijd voor.

Jammer dat er zo weinig bokkers zijn met chins..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:26

Dat is wel heel leuk, zo'n kast tot kooi omgebouwd :) ik heb zelf een heel mooi hok gezien dat ik graaag wil hebben, maar die is heel duur helaas. Hoe groot is jullie hok?

Ja jammer is dat he, ze zijn zo leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:22

Toch nog even een vraag aan iedereeen hier:
Mijn chins vinden het de laatste tijd heel tof om op hun zij te liggen. Plat.
Ze zijn verder levendig maar ben snel bang dat er wat is. Voer is hetzelfde, vacht glanst mooi, alleen dag platliggen...
Moet ik toch maar langs DA?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:24

nee hoor, platliggen doen ze wel vaker, en dan vooral als het wat warmer komt.
staat je kooi soms in de zon/dicht bij een verwarming of is de temperatuur anderswijze gestegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:50

Ben zo neurotisch daarmee! Nee probeer juist op de warmte te letten, toch maar een coolpad kopen. Dankjewel!!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:43

Dat doen mijn monstertjes inderdaad ook als het wat warmer wordt! :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:47