konijnen met kippen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:38

Hier ging het goed
behalve dat mijn konijntje ( dwerg) juist op de kippen bleef fietsen ( dominant vrouwtje) en de kippen kaal werden
Konijn sliep onder de kip, werd als het ware warm gebroed, zag lief uit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:39

Doriine schreef:
hok is denk ik zon 5 bij 6 meter met 4 kippen.. met ogen pikken ben ik dus ook zeer benauwd voor..

persoonlijk vind ik dit echt veel te klein om die dieren te combineren, juist omdat de kippen echt erge verwondingen kunnen veroorzaken. Dat risico zou ik niet willen nemen.

Doriine

Re: konijnen met kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:40

vind je dat te klein? nja ik ga er wel effe goed over nadenken

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:41

Ik zou het persoonlijk sowieso niet doen, kippen kunnen erg hard pikken...
Maja het is jou keus :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:43

Ja ik vind het echt te klein om die te kunnen combineren :j
Veel te groot risico voor de konijnen en je kan er niet altijd bij staan... Dus ik zou geen oog dichtdoen :=
Als ik al zie hoe onze kippen een nieuwe kip begroeten wil ik niet weten hoe ze op die ruimte een konijn begroeten.
En ja... Doodpikken kan wel. Dus nee, no go voor mij :n

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:46

Ik heb verder geen verstand van kippen en konijnen. Maar ik las even mee en zag het idee van een eigen plekje. Waarom maak je niet een paar buizen onder de grond naar een afgeschermd plekje? De konijnen snappen dat vast wel en ik zie de kippen nog niet door buizen heen kruipen onder de grond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:49

Ik heb 4 kippen en 5 konijnen samen zitten in een ren van 4 bij 4 m.
En ze vermaken zich met zijn alles best. Konijnen hebben hun eigen slaaphok en de kippen ook.

Wel moet ik zeggen dat kippen er later in kwamen dan de konijnen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:50

Hier twee kippen en twee konijnen (waren er 3) samen in een ren met aparte hokken. De konijnen komen eigenlijk nooit in het 'nacht'hok van de kippen en de kippen komen nooit bovenin het hok van de konijnen.
Hier leven de kippen ook geregeld naast hond en kat (en mens :+) los in de tuin overigens.
Totaal geen problemen met pikken of dekken hier.

Ook hier kwamen de (volwassen) kippen later dan de konijnen.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:02

paix schreef:
Ik heb verder geen verstand van kippen en konijnen. Maar ik las even mee en zag het idee van een eigen plekje. Waarom maak je niet een paar buizen onder de grond naar een afgeschermd plekje? De konijnen snappen dat vast wel en ik zie de kippen nog niet door buizen heen kruipen onder de grond!

Op zich wel een goed idee, mijn broer had dat indertijd ook door een hovenier laten aanleggen. Dat ging toen met van die dikke grijze plastic buizen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:06

Een aantal ideen:
-Los hokje in de ren zetten die toegankelijk is d.m.v een kattenluik, mijn konijnen snappen dit 10X sneller als mijn katten :o
Afbeelding
Zoiets, en dan met een trapje en de opening een kattenluikje maken. Konijnen gewoon in het nachthok zetten, ze zijn nieuwsierigig en hebben zo door hoe ze naar buiten moeten. Vervolgens vervang je de plank van het kippenhok door een plank in ladderuitvoering. Dus alleen 2 zijkanten met plankjes over dwars:
Afbeelding
Zo kunnen de kippen alleen in hun hok komen en de konijnen alleen in hun eigen hok. Konijn eet dan geen kippenvoer, en kip geen konijnenvoer.

Wat je ook kunt doen aangezien zou ren groot genoeg is een konijnenhok in de ren zetten, op http://www.dierenspeelplezier.nl/ heb je hele mooie hokken voor weinig geld.

Succes!

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:44

ik heb het al vaker gezien en het is toen goed gegaan
ook heb ik het gezien katten met konijnen in een ren ging toen ook goed

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:12

Ik zou dit ook kunnen doen, een grote ren maken en konijnen en kippen bij elkaar. Ik zit echter me één ding: die kippen hebben echt vieze str.nt en poepen waar ze staan. En daar moeten die konijnen dan in lopen. Kunnen ze daar geen ziektes van krijgen?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:16

Ik had ook een kip bij twee konijnen zitten. De kip had op een dag besloten dat ze bij hen wilde wonen. Eerder waren het twee kippen maar eentje ging dood, dus de tweede vond het bij de konijnen gezelliger. Dit is echt jaren goed gegaan totdat zij ook oud was en ze is heel vredig in het konijnenhok overleden. Ze heeft de konijnen echt nooit wat gedaan. Ik denk dat het prima kan als je er goed op let.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:38

Ik heb het een poosje geprobeerd, maar ik zou het niemand aanraden. Het kán goed gaan, maar je moet met veel dingen rekening houden en de kans dat het niet goed gaat is groot. Bij ons werden de kippen erg nerveus van de wilde bewegingen van de konijnen. Het was duidelijk dat dit tot confrontaties zou gaan leiden en dat heb ik niet afgewacht. Kippen en konijnen begrijpen elkaar gewoon totaal niet. Het verschilt per situatie in welke mate dat vervelende gevolgen heeft, maar ideaal is het naar mijn mening nooit. Aan kleine konijnen in combinatie met kippen zou ik al helemaal niet beginnen. Kippen zijn moordlustige wezens, onderschat ze niet. Als ze eenmaal ergens een hapje in zien gaat het er echt aan en dat is geen fijne dood. Daarbij is 5 bij 6 op zich een redelijke maat voor 4 kippen, maar als je er konijnen bij zet is het te klein voor beide diersoorten om elkaar goed te kunnen ontlopen.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 07-03-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:40

Kippen vangen in ieder geval muizen! Dat heb ik met eigen ogen al een paar maal gezien, vandaar dat ik het weet.
De konijnen die ik heb zijn groot, er is maar een dwerg bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:42

Ratten deden die van ons helaas niets mee.... :( muizen lieten ze doorrennen :=
Katten hebben ze ook al aangevallen (wij hebben geen last van loerende katten op het hok, kip valt direct het gaas aan) en dus zou ik bij onze kippen nooit een gevoelig konijn doen :=

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:49

Hier ook helaas: muizen pakken ze wel, ratten niet.
Ik denk omdat ratten terug gaan in de aanval.

Ik heb wel kippen en konijnen en zelfs kuikens daarbij bij elkaar gehad, maar nu heb ik het over een afgerasterd deel van een 10 bij 15 m2.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:49

Een vriendin van mij had ook kippen en konijnen, ging prima samen.
Maar daar liep ze wel allemaal los door de tuin, misschien dat als ze samen op een stukje zitten dat ze dan wel gelazer met elkaar krijgen..
Bij haar hadden de kippen noch de konijnen oog voor elkaar :Y)

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:56

Wij hadden 2 franse hangoren en nog 1 kip over. De konijnen probeerde soms op de kip te klimmen. En de kip zat vaak in het konijnenhok het voer er uit te pikken. Het was al wel een oudere kip en de konijnen waren best groot. Maar ze hadden wel allebei een apart nachthok. Dat zou ik dus sowieso wel doen. Als ik nu dwergkonijnen bij het toompje kippen zou zetten zouden ze waarschijnlijk erg gepikt worden..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:16

Als je konijnen neemt moet je wel de hele ren gaan aanpassen. Konijnen graven zich zo een weg naar buiten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:47

wij hebben een kip, maar we hadden er 'n stuk of 6 en we hebben ook konijnen, en zomers mogen die konijnen altijd loslopen, en onze kippen hebben ook een luxe leven + grote ren, en een van de konijnen, vondt het zwarte zand té aantrekkelijk en sindsdien gaat 't zomers in en uit bij 't kippenhok, nooit problemen mee gehad kip rent eerder voor ze weg dan dat hij ze gaat pikken..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:28

Laptopmuis schreef:
Als je konijnen neemt moet je wel de hele ren gaan aanpassen. Konijnen graven zich zo een weg naar buiten.

Gaas er onder doordoen. MAar wel wat dieper leggen zodat de konijnen kúnnen graven. Dat vinden ze namelijk echt leuk om te doen. Het is stimulerend voor ze.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:34

ik zou het persoonlijk niet doen , in een dierenzaak was dat eens en dat beestje lag in een hoekje helemaal onder de stress het verste weg van de kippen ;( maar mss kan je eens pben naar saskiakefie ofz ? zij kent denk ik veel van konijnen en er was nog een andere bokker die zelf een site had met alles over konijnen maar ben haar naam kwijt. maar zij zullen je zeker een antwoord kunnen geven :j

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:47

ik heb besloten om het niet te doen.

Toch bedankt voor alle tips!