alg?in mijn aquarium welke soort en wat er aan te doen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:35

Dat zijn veel vissen in een kleine bak. Die algeneter (feitelijk een meerval) gaat er heel erg uit groeien, zeker niet nog een bij kopen. Heb je echt hout in je bak? Dat heeft hij nodig voor zijn spijsvertering.

Afgezien daarvan: meer echte planten erin, véél meer. En dan zuurstofplanten, die links vooraan levert je geen zuurstof op, dus meer van die bosjes erbij kopen.
Planten kun je gerust wekelijks voorzichting schoonmaken en afspoelen onder de kraan. Filter (je bedoeld de spons die erin zit?) moet je niet schoonmaken, helemaal niet, ook niet uitspoelen.
Begin maar eens met licht max 7 uur per dag aan, mag ook 6 uur zijn, dat lost al een groot deel van je probleem op.
Hevel je bij het verversen ook de poep en afval van de bodem? Anders heeft het verversen weing zin.
Wekelijks 1/4 en goed de poep afzuigen is zeker nodig bij zo'n bezetting.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 23:45

anneliesdj schreef:
Dat zijn veel vissen in een kleine bak. Die algeneter (feitelijk een meerval) gaat er heel erg uit groeien, zeker niet nog een bij kopen. Heb je echt hout in je bak? Dat heeft hij nodig voor zijn spijsvertering.

Afgezien daarvan: meer echte planten erin, véél meer. En dan zuurstofplanten, die links vooraan levert je geen zuurstof op, dus meer van die bosjes erbij kopen.
Planten kun je gerust wekelijks voorzichting schoonmaken en afspoelen onder de kraan. Filter (je bedoeld de spons die erin zit?) moet je niet schoonmaken, helemaal niet, ook niet uitspoelen.
Begin maar eens met licht max 7 uur per dag aan, mag ook 6 uur zijn, dat lost al een groot deel van je probleem op.
Hevel je bij het verversen ook de poep en afval van de bodem? Anders heeft het verversen weing zin.
Wekelijks 1/4 en goed de poep afzuigen is zeker nodig bij zo'n bezetting.

Die spons moet ik wel schoon maken anders doet het filter het opgegevenmoment niet meer..
Die bosjes koop ik elke week en vreten mijn vissen op.

Ik maak het elke keer schoon met een tuinslang welke ik over de bodem laat gaan en dan zuigt hij de bovenste laag poep/steentjes op steentjes gaan terug poep spoelt door de plee:P

Als de algen eter er uit groeit gaat hij naar mijn beste vriend die heeft een aquarium van 4 meter lang 2 hoog en 1 breed :)

japielover

Re: alg?in mijn aquarium welke soort en wat er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 00:01

Oja dat hout is zo een hout ding die je in de aquaria zaak kan kopen. eerst dreef deze nu is hij vol gezogen met water en drijft hij nit meer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:04

Je kunt beter al je vissen naar je beste vriend brengen want ze zijn/worden allemaal te groot.
Kun je er vissen in houden die minder werk en geld kosten.

Meer planten en minder licht is je oplossing :) (liever ook minder vis maar dat terzijde)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 00:12

dan ga ik morgen meer planten aanschaffen en het doen met minder ligt.
Overigens als ik geen ligt aan heb in de bak is het heel donker in die bak hoor.
Is dat niet slechter voor de planten groei dan?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 00:19

Dit is ook weer echt bokt he...

Ik wist dat er een opmerking ging komen dat ik alle visse weg moest doen...
ook best doe ik ze weg..
En dan ga ik guppy's houde...
Zelfde probleem hoor moeten ook planten in en licht en filter etc etc..

Dus ook alg groei.. kost dus even veel..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:21

Hoe groot is je aquarium?
Want sluierstaarten hebben echt veel ruimte nodig :) dus dat is geen gekke opmerking (anders komen de organen in de verdrukken... Incl de hersenen)
Dus ook die algeneter kan daardoor te klein blijven, die zou ik sowieso zo snel mogelijk weggeven :j die vriend van je heeft echt de perfecte ruimte ervoor om er een monsterlijke vis van te maken :D

Ik heb zelf een ander filter gekocht, met meer capaciteit. Dat heeft bij mij wel geholpen. (nadat ik alle planten heb schoongemaakt...)
(en de goudvissen heb ik in de vijver gebonjourd... Wat een vreselijke vervuilers := daar hebben wij een enorm sterk filter op zitten. )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-03-12 00:24, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:21

Nee planten hebben maar heel weinig licht nodig, zeker de planten die jij hebt.
Probleem is dat algen groeien op licht en vervuiling, 2 dingen waar jij véél van hebt. Je hebt je licht 14 uur aan staan, 2 tot 4 uur meer dan in het gemiddelde aquarium. Sluiers vervuilen erg en de algeneter die je hebt, tjah, laten we het daar helemaal niet over hebben.
Daar heb je d'r 5 van terwijl 2 eigenlijk de max is voor je bak.
Al dat afval moet eruit en dat doen je planten waar je er (te) weinig van hebt.

Wat je nog kunt doen is vaker in de week de bodem afhevelen, dat in een emmer laten bezinken en zoveel mogelijk 'schoon' water teruggooien in de bak en alleen het onderste laagje in de plee spoelen.
Hoe vaker je dat doet hoe beter, die poep is allemaal voeding voor die alg dus daar wil je zo min mogelijk van. Maar water verversen kan maar tot op bepaalde hoogte dus dan kun je het op deze manier doen.
Overigens kunnen jouw vissen wel tegen een stootje dus je zou ook wel 2x in de week 1/4e kunnen verversen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:24

japielover schreef:
Dit is ook weer echt bokt he...

Ik wist dat er een opmerking ging komen dat ik alle visse weg moest doen...
ook best doe ik ze weg..
En dan ga ik guppy's houde...
Zelfde probleem hoor moeten ook planten in en licht en filter etc etc..

Dus ook alg groei.. kost dus even veel..

Niet hetzelfde probleem, lees mijn voorgaande post.
Sluiers en de algeneter zijn/worden te groot voor je bak, hebben echt véél ruimte nodig, bak van 2 meter minimaal.
Guppen ed zijn geen vervuilers en eten je planten niet op, zullen je minder werk kosten algen te beheersen en hoef je niet elke week nieuwe planten voor te kopen. Hoef je niet 2x in de week de bodem af te hevelen en je filterspons hoef je helemaal nooit uit te spoelen.

Watvoor filter heb je? Hoe groot is die? Want als hij wel voldoende capaciteit heeft maar toch vastloopt zegt dat ook voldoende.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:30

Ken je dat zo`n magnetisch vegertje om de alg uit een aquarium te verwijderen.......kun je aan de buiten kant aan trekken zodat aan de binnen kant een vegertje de ramen schoon maakt......moet je aan de buiten kant natuurlijk niet het magneetje lostrekken....want dan valt het vegertje naar beneden....ons Olafje trok m vanavond wel los...en wat denk je...t vegertje valt precies bij een guppie op zn koppie...helemaal hartstikkene dood...LOL....maar Olafje ...helemaal verdrietig....grote zus lachen......gemeen hoor.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:39

Ik lees even mee. Ik heb steeds zwarte draadalg in mijn aquarium. Ik heb alleen maar platy's (ik heb er 5). Het is een grote bak van 30 x 60 x 30 cm. Ik verlicht mijn aquarium 7 uur per dag.
Mijn planten krijgen plantenvoeding maar die gaan ook steeds dood. Iemand een goede tip? Ik geef vloeibare voeding, elke week de aanbevolen hoeveelheid. Ik doe een keer per maand van die mest tabletjes bij de wortels in de bodem. Ik heb een voedingsbodem erin met steentjes (zandbodem met humus)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:46

Je hebt teveel voeding, een voedingsbodem, kleibolletjes en wekelijks vloeibare voeding en de planten die het moeten gebruiken gaan steeds dood van de algen die het opmaken.
Geen voeding meer geven, helemaal niets, koop een paar van die goedkope bosjes waterpest zoals ts ook heeft en gooi die erin. Beter is zelfs om ook je voedingsbodem eruit te halen. Zoveel mogelijk alg van de planten verwijderen.
Beste zou zijn op de hele bak opnieuw op te starten, met 5 visjes erin zou dat wel te doen moeten zijn.

Maar eenmaal een algenplaag en je komt er maar moeilijk weer vanaf, ookal doe je het goed.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:21

Ik heb 4 sluierstaarten en een baby wat moet ik dan doen als die dinge baby's krijge allemaal der uit scheppen en door de plee spoelen?
Der zijn er een aantal op gegeten en een aantal heb ik al weggegeven.
is er nog 1 over.
en 1 algen eter.

Mijn sluierstaarten op de baby na zijn al een jaar niet gegroeit terwijl ik ze elke keer in een grotere bak gedaan heb.
Nu zal ik dan wel naar me verweten krijgen dat dat komt omdat de bak te klein is...
Waarom groeide ze dan wel in de andere bakken.?

Ik ga vanmiddag de hele bak schoon maken dus al het water er uit laten bezinken dan een groot deel terug en een deel nieuw water steentjes reinigen planten schoonmaken en dan komt er een nieuw filter in en meer beplanting.
Ik beperk het ligt nu tot de uren dat ik op mijn (slaap)kamer ben.

Hoop dat dat het probleem verhelpt.

Over de algen eter..
Hij is nu nog niet groot hij heeft voorlopig meer dan voldoend ruimte om te groeie wordt hij te groot gaat hij naar die vriend en krijg ik weer een baby van hem mee terug tot dat deze ook groot is.
Dit doen we nu al een tijd zo en werkt prima ze zijn allemaal netjes groot geworden en maakte niet in eens een groeispurt als ze in de grote bak van hem zaten.

Ik snap dat jullie allemaal zielig vinden veel vissen in een kleine bak vind ik ook!
Een goudvis in een kommetje vind ik ook zielig..
Al mijn gewonen goudvissen zwemmen netjes in onze vijver!
Alleen de 4 sluierstaarten die opa kocht en nog over had toen hij dood ging zitten in een aquarium die met de vissen mee groeit!
Ik heb laatst gelezen dat ze zoveel meter per vis nodig hebben.
Dan zou ik in preciepe nog 1 keer groter moeten naar een bak van 1,20 en dan zou ik voldoende ruimte voor elke vis hebben...

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:22

papagroom schreef:
Ken je dat zo`n magnetisch vegertje om de alg uit een aquarium te verwijderen.......kun je aan de buiten kant aan trekken zodat aan de binnen kant een vegertje de ramen schoon maakt......moet je aan de buiten kant natuurlijk niet het magneetje lostrekken....want dan valt het vegertje naar beneden....ons Olafje trok m vanavond wel los...en wat denk je...t vegertje valt precies bij een guppie op zn koppie...helemaal hartstikkene dood...LOL....maar Olafje ...helemaal verdrietig....grote zus lachen......gemeen hoor.

Ken en heb ik inderdaad werkt top!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:42

Nou ik heb een nieuw filter gekocht net.

Mijn vak is 80x30x40 dus zou er 96 liter in zitten.

Ik heb nu een deze pomp gekocht
europet bernia
aquafilter 250 100- 160ltr 250-400 l/h 4w

+ een hele zooi waterpest en gemixste dingetjes.

Dan ga ik zo alles schoon maken de planten stenen etc etc en hoop ik dat het weg blijft en dit wel goed is

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:55

Zo bak verschoont de planten schoongemaakt en de grote stenen en het hout ook een beetje.

De nep plantjes weggegooit.
Nieuw filter er in bij mijn oude zo dat deze in kan draaien en niet mijn bioritme verstoort.

Ben erg benieuwd!
Heb het ligt nu uit, laat alles eerst even tot rust komen voor ik de lamp aan doe.
Denk trouwens ook dat ik een andere lamp ga halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:57

Ik denk dat je met die nieuwe pomp een goede zet heb gedaan! :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:59

Prima filter, die moet de boel goed aan kunnen.

Maar de hele bak in een keer schoonmaken is niet goed, dan verniel je teveel goede bacterien. Ik zou dan je filter eerst intakt laten en erbij laten. Je kunt gerust bijde filters naast elkaar laten draaien, het oude zorgt dan dat er nog goede bacterien in de bak blijven.
Je kunt dan de rest schoonmaken, zoveel mogelijk water behouden.
Evt. kun je ook de filterspons uit je oude filter in je nieuwe filter doen of los in de bak leggen, zorg dan wel dat de stroming van je nieuwe filter daar overheen gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:01

japielover schreef:
Nieuw filter er in bij mijn oude zo dat deze in kan draaien en niet mijn bioritme verstoort.

Je had er zelf al aan gedacht, goedzo.

Als je een nieuwe lamp haalt let dan op dat deze uv block heeft en het juiste lichtspectrum voor je planten. Komt niet heel precies omdat je makkelijke planten hebt maar met een verkeerde lamp werk je algen wel in de hand.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:14

anneliesdj schreef:
japielover schreef:

Je had er zelf al aan gedacht, goedzo.

Als je een nieuwe lamp haalt let dan op dat deze uv block heeft en het juiste lichtspectrum voor je planten. Komt niet heel precies omdat je makkelijke planten hebt maar met een verkeerde lamp werk je algen wel in de hand.

Ik heb 15 procent water verschoont dus niet alles hoor! :)

Ik laat het oude filter 2 a 3 weken met de nieuwe mee draaien en haal hem er dan uit.

Ik zat te denken aan een cool day light?
of cool water weet niet meer hoe die heet.

Dat is dat wittige licht als het goed is.
Volgens mij moest die wel kunnen was die inderdaad met uv block..
De bak is met de nieuw planten er bij erg donker hoor moet ik zeggen.
Maar ik ga jullie advies gewoon op volgen en hoop dat ik nu van die verrekte alg af ben