Leuk hoor, de kat buiten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:06

Thirty schreef:
Ja, mensen vinden het kennelijk heel normaal om hun dieren aan allerlei gevaren bloot te stellen en andere mensen tot groot overlast te zijn :)
En maar huilen als het beest wat overkomt :)

Ja, ik huil ook wel degelijk als onze kat wat overkomt. Lijkt mij heel gezond dat je je rot voelt als er iets met je dier is, maar ik huil meer als ik haar binnen ga beperken en haar daarmee erg ongelukkig maak (en als ze dan weer alles onder sproeit :=)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:07

Pff vreselijk als dieren worden aangereden.. Zou er niet tegenkunnen om dat te zien.
gelukkig (nog) niet meegemaakt!
Mijn katten komen altijd buiten en we houden ze echt niet in onze eigen tuin.
Mijn katten zijn ook zeker niet binnen te houden, dan worden ze gek! Om ze nou 'op te sluiten' in de tuin vind ik ook weer zowat. Ze lopen gewoon overal waar ze kunnen en één kat is toch al 15 jaar :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 21:08

Mijn eigen kat Sky kwam van een flat 18 hoog. Ze heeft nooit in haar leven ook maar enige aandrang vertoont om buiten te komen.

Nu wonen de 2 katten van mijn zusje hier. Ook zij zijn buiten wandelen niet echt gewend, maar hadden bij het pension waar ze eerst zaten de mogelijkheid naar een buitenhok te gaan. Zelfs het adhd-geval doet hier geen enkele moeite een raampje er uit te lichten. Iets waarvan ik zeker was dat ze het zou proberen! Bij mijn ouders zijn ze twee x ontsnapt; het dak op en toch maar weer ]naar binnen.

Dus om te stellen dat binnen zitten per definitie ongelukkig maakt; ben ik niet mee eens.

Ik zelf heb geen aangrenzende tuin, maar er zijn ook genoeg mogelijkheden de tuin kat-proof te maken. Voor jagen hebben ze niet een hele wijk nodig

girlyggirl schreef:
en t enige wat ik me afvraag VOOR de discussie om een kat wel of niet buiten te laten is wat heb je gedaan met het beestje?!?!

Bedoel je de kat van vanochtend? Hij vertrok de heg in, dus ben ik doorgereden. Kan moeilijk achter het beestje aan de heg door sluipen, en bovendien was de eerst veilige parkeergelegenheid verder op. Anders had ik de dierenambulance gebeld ;) Ik hoop dat het beestje naar huis is gegaan, en dat er ook nog iemand thuis was

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:09

Dat een kat binnen perse gek word vind ik onzin. Als binnen genoeg uitdagend is, en de kat niet gewend is naar buiten te gaan is er geen probleem denk ik.
Wij hebben 1 hele grote krabpaal tot het plafond, 1 van 1,50 m en meerdere kleine.
Kat kan over de boekenkasten lopen, klimmen etc. Daarnaast hebben wij het balkon afgeschermd dat hij kan luchten op het balkon en daar lekker kan zitten.
Nou, het is echt geen ongelukkige kat. En ieder die dat wel beweerd is welkom op langs te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:11

troi schreef:
Yep dat is het zeker waard, liever mijn kat drie jaar gelukkig in vrijheid dan 18jaar minder gelukkig in opsluiting houden.

Yep , i agree !!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:12

Ik heb het puur over het geluk mijn eigen katten ;) en ja, de huidige kat sproeit zich suf als ze niet maar buiten mag en dat maakt haar echt diep ongelukkig. Dus ik neem liever een risico dan gegarandeerd een ongelukkige kat.

MMIDV

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:14

Mijn katten komen niet buiten, kan hier niet. Hebben we over een tijd een huis met tuin dan komt er een ren.
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ze aangereden worden en daarbij wil ik het ook een ander niet aandoen om mijn katten aan te rijden.
Ik zou me toch echt vreselijk kl*te voelen (en dat is heeeeel zacht uitgedrukt) als ik een kat aan zou rijden laat staan dood zou rijden. Dat wil ik dus een ander ook noooooit aandoen!!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:15

We wonen nu nog in een appartement, maar zo snel als we een huis hebben gevonden met een tuin en we verhuizen mogen de katten ook naar buiten. Máár we gaan er wel voor zorgen dat ze de tuin niet uit kunnen. Bij mijn ouders thuis hebben de katten altijd naar buiten gemogen. Van de 7 katten is er ooit 1 door een auto doodgereden. Nooit echt bij nagedacht, maar ik vind het nu zelf gewoon doodseng dat er iets gebeurt of iemand ze mee neemt.
Ik heb ook ooit een keer gezien dat er een kat werd aangereden. Beestje heeft eerst een paar minuten lopen spartelen en is daarna overleden. We kwamen van de tegengestelde richting en zagen het gebeuren. Iedereen bleef maar doorrijden van die kant, wij zijn uitgestapt, kat in de berm gelegd en erbij gebleven ;( Arm beestje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:17

Ik heb hier twee katten, eentje komt buiten de ander niet. Als mijn katten zelf aangeven dat ze graag naar buiten willen dan mogen ze dat. Zij worden daar gelukkig van, dan kan ik ze wel tegen hun zin in binnenhouden omdat ik daar gelukkig van word, maar dan vind ik mezelf egoistisch tegenover het dier.

Wij wonen overigens aan een semi drukke weg, overdag rijdt er meer dan savonds, en de A2 is in de buurt. Katten zijn gechipt, mocht er wat gebeuren zullen we er heus wel kapot van zijn, maar dat is het risico. Ik vind dat het hier mooi gezegd wordt: Liever een kat die gelukkig is, als eentje die tegen zijn zin in ongelukkig wordt gehouden.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:20

Ik zou me diep en diep ellendig voelen als mijn lieve poezel wordt dood gereden omdat ik hem op straat heb gelaten.
Ik hou ze niet binnen, ze kunnen de hele dag door in de tuin zoveel als ze willen, maar ze kunnen de tuin niet uit.
En ik heb echt hele tevreden katten..

Ik wil niet dat iemand last heeft van mijn dieren, en kan het al helemaal niet uitstaan als ik niet weet waar ze zijn. Dus stroomdraadje over de muur, en ze hebben een prachtige tuin en daar doen ze het maar mee :D weet ik iig zeker dat ze niet verongelukken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:23

troi schreef:
Waar heb je dat gelezen dan? Ik zeg toch mijn kat?

Jouw kat dan, ook goed.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:24

Mijn kat komt ook gewoon buiten, ze is praktisch buiten opgegroeid. Mama was een buitenkat eerste klas en heeft haar echt in de tuin opgevoed. Was erg grappig om te zien. Natuurlijk ben je bang dat je kat wat overkomt, maar zo'n buitenbeest in hart en nieren doe je geen plezier met binnen zitten (heb ik het over mijn eigen kat). Ze kent de straat en het verkeer beter dan ik, ik denk dat ikzelf meer risico loop om plat gereden te worden dan zij ;) Risico's zijn er altijd. Kenissen van mij hadden twee raskatten (britse korthaar) die nooit buiten kwamen, een daarvan is van de trap gedonderd en heeft zijn nek gebroken, (vraag me niet hoe) zo dood als een pier. Dus ongelukken kunnen overal gebeuren zelfs als ze hun hele leven binnen zitten.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:27

chanel1985 schreef:
Meissieline schreef:
Voor mij is het ook waard,
Mijn kat vind het heerlijk om buiten te zijn..
Toen we verhuisd waren had ik besloten om haar binnen te houden omdat ik bang was dat ze hier dood gereden werd omdat ze 80 ipv 30 rijden.
Na 3 weken werd ze al helemaal gek en begon aan het behang en tapijt te krabben..
Vervolgens begon ze in huis te plassen, toch wilde ik doorzetten.. ze heeft in totaal 8 weken binnen gezeten.
Toen heb ik haar weer naar buiten gelaten omdat ze slecht in de vacht begon te zitten en haar ogen waren dof.

Sindsdien loopt ze weer lekker buiten, ze vind het heerlijk en had binnen 5 minuten vriendschap gesloten met de kater van de buren.

Maar dat is ook niet meer dan normaal, jouw kat was dit zo gewoon. Dan zou ik een kat ook niet binnenhouden.

Ze was pas een jaar oud toen we verhuisden, dus ze had zich nog makkelijk kunnen aanpassen..
Het is niet zo dat ze al jaren buiten liep.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:28

Ik snap ook niet dat mensen hun dieren op straat laten lopen zonder toezicht, wetend aan wat voor risico ze bloot worden gesteld.
Je kunt een kat best in je tuin houden, maar dat kost moeite en investering.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:32

Een jaar is lang voor een kat, lang genoeg om zich blijkbaar niet te kunnen aanpassen.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:33

Langcara schreef:
Ik snap ook niet dat mensen hun dieren op straat laten lopen zonder toezicht, wetend aan wat voor risico ze bloot worden gesteld.

Ik laat ook niet mijn pony los op straat rond lopen hoor :P
Sorry... moest ik ff zeggen :o
Maar als onze poezen hiermee zijn opgegroeid en niet beter weten.
En ik stap ook nog steeds op de fiets, wetend dat ik aan een risico word bloot gesteld...
We kunnen wel overal mee gaan stoppen omdat het gevaarlijk is...
Sommige risico's moeten genomen worden om het leven leuker te maken en dan moet je er maar bijnemen dat het een keer KAN misgaan...
Maar voor de duidelijkheid, dat is mijn mening.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:34

Juut schreef:
Mijn eigen kat Sky kwam van een flat 18 hoog. Ze heeft nooit in haar leven ook maar enige aandrang vertoont om buiten te komen.

Nu wonen de 2 katten van mijn zusje hier. Ook zij zijn buiten wandelen niet echt gewend, maar hadden bij het pension waar ze eerst zaten de mogelijkheid naar een buitenhok te gaan. Zelfs het adhd-geval doet hier geen enkele moeite een raampje er uit te lichten. Iets waarvan ik zeker was dat ze het zou proberen! Bij mijn ouders zijn ze twee x ontsnapt; het dak op en toch maar weer ]naar binnen.

Dus om te stellen dat binnen zitten per definitie ongelukkig maakt; ben ik niet mee eens.

Ik zelf heb geen aangrenzende tuin, maar er zijn ook genoeg mogelijkheden de tuin kat-proof te maken. Voor jagen hebben ze niet een hele wijk nodig

girlyggirl schreef:
en t enige wat ik me afvraag VOOR de discussie om een kat wel of niet buiten te laten is wat heb je gedaan met het beestje?!?!

Bedoel je de kat van vanochtend? Hij vertrok de heg in, dus ben ik doorgereden. Kan moeilijk achter het beestje aan de heg door sluipen, en bovendien was de eerst veilige parkeergelegenheid verder op. Anders had ik de dierenambulance gebeld ;) Ik hoop dat het beestje naar huis is gegaan, en dat er ook nog iemand thuis was

een heg, dus geen snelweg neem ik aan? vast wel plekje om even je lichten aan te zetten en te kijken. ik vind het eigenlijk erger dat je een dier wat je aanrijd, en nog wegstrompeld, aan zijn lot overlaat ( vind door de heg kruipen niet echt veel moeite) als iemand die zijn kat een buitenleven gunt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:37

Zij heeft de kat niet aangereden, en ik denk dat wij achter de computer niet kunnen weten of er al dan niet plaats was om de auto veilig te parkeren.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:44

Ekeif96 schreef:
Langcara schreef:

Ik laat ook niet mijn pony los op straat rond lopen hoor :P
Sorry... moest ik ff zeggen :o
Maar als onze poezen hiermee zijn opgegroeid en niet beter weten.
En ik stap ook nog steeds op de fiets, wetend dat ik aan een risico word bloot gesteld...
We kunnen wel overal mee gaan stoppen omdat het gevaarlijk is...
Sommige risico's moeten genomen worden om het leven leuker te maken en dan moet je er maar bijnemen dat het een keer KAN misgaan...
Maar voor de duidelijkheid, dat is mijn mening.

Ja maar je mening is een beetje ongefundeerd, omdat je appels met peren vergelijkt.
Ik neem aan dat jij oud genoeg bent om alleen op straat te fietsen, want ik geloof niet dat jouw ouders je aan gevaar van verkeer zouden bloot stellen als je nog geen inzicht daarin hebt.

Een kat echter heeft dat inzicht niet. Die kent niet de gevaren en de gevolgen van wielen van auto's, bussen en vrachtwagens. En dat blijkt wel uit al die dode katten die je langs de kant van de weg ziet leggen. Ik zie dat geregeld.

hard racen met je auto over de weg, zo'n 260 km/u is ook een risico dat je kunt nemen om het leven leuker te maken. Want het voelt zo lekker en bevredigend. MAar dat wil niet zeggen dat je dat ook moet gaan doen.

En zo is het ook met katten. Katten iets aanwennen wat eigenlijk gevaar voor ze inhoudt, dat is afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid naar hun welzijn toe.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:45

girlyggirl schreef:
ik vind het eigenlijk erger dat je een dier wat je aanrijd, en nog wegstrompeld, aan zijn lot overlaat ( vind door de heg kruipen niet echt veel moeite) als iemand die zijn kat een buitenleven gunt.

Is dat zo verschillend ja?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:47

Ik zou het onverstandig vinden als mensen maar overal gaan stoppen voor een aangereden dier, bij ons op de rijksweg is dat echt levensgevaarlijk :n
Wat heb je er aan als je zelf daardoor een ongeluk veroorzaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:47

Ik zou alleen stoppen voor een aangereden dier als ik mijzelf daar niet mee in gevaar breng en dus andere weggebruikers. Noem het egoïstisch, maar veiligheid voor alles.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:55

Limonade schreef:
Mijn katten hebben een heerlijk leventje binnen, en zomers af en toe in de tuin.
No way dat ik ze los buiten laat. Helaas al menig kat mogen begraven, bah ;(

Het zijn trouwens Ragdolls, en springen/klauteren zijn ze niet zo goed in. Daarnaast zijn ze heel lief, en een kwaad willend iemand kan ze zo mee nemen.

Heb ook n ragdoll en dacht ook dat ie niet zo goed kon klimmen. Liet hem in de tuin en zat binnen no-time boven in de boom! springen doet ie niet zo hoog als onze "gewone" kat, maar hij klautert als een beertje. Ze zijn beide net gecastreert, maar twijfel nog over buiten loslaten. Met de ragdoll is het sowieso geen goed plan en de andere is als kitten gevonden in Amsterdam (helemaal alleen op straat 5 weken oud)..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:58

een kat is op 3 poten nog steeds vele malen sneller en behendiger dan de meeste mensen op 2 benen. Zeker een kattenbeest in paniek en met pijn is echt niet zo makkelijk te volgen als je eerst nog moet stoppen, bijkomen, uitstappen enz. kost allemaal niet veel tijd als je het bedenkt te doen maar als je het moet doen gaan er toch wel zeer belangrijke seconden voorbij en heeft zoeken weinig nut (al zou ik het zelf wel doen tegen beter weten in en hopen op......)

Overigens vraag ik me af: realiseren mensen wel wat hun kat op straat allemaal aan kan richten? Nu is in TS haar bericht de kat aangereden. Echter stel dat diegene uit week voor de kat en op een tegen ligger of boom knalde? OP een onschuldige voetganger of fietser? Gun je een kat dan nog steeds het vrije buitenleven omdat ze zo'n enorm gevaar op de weg kunnen zijn? Zelf zie ik het altijd als denkbeeld. Mijn kat die dat veroorzaakt en kan je als eigenaar van het dier dan verantwoordelijk gehouden worden?

Ook een heel belangrijke reden voor mij om ze niet op straat te laten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:00

Ben ik het helemaal mee eens dierenfan. Maar verantwoordelijkheid is niet het sterkste punt van mensen die hun dieren maar aan laten klooien op straat.