Sledehondenracer dwingt uitgeputte husky's verder te lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Sledehondenracer dwingt uitgeputte husky's verder te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:39

Wat ontzettend triest zeg....dit zou wat mij betreft echt aangepakt mogen worden!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:45

ik krijg bij het zien van zo'n filmpje zin om die man zelf voor de slee te binden, flink te laten rennen en als hij dan moe is en niet verder kan, telkens aan zijn haren overeind trekken, en dwingen verder te lopen, net zo lang tot hij echt niet meer kan.
en dan in de sneeuw achterlaten.

hij verdiend niet beter..... arme honden.
iid slechte reclame voor de sport dat een official niet ingrijpt

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:47

Ook al ben ik zelf van mening dat deze honden zich zo slap hielden uit angst, vind ik de aanpak heel respectloos. Hij probeert ze misschien over hun angst te schreeuwen en te trekken, maar dit vind ik er heel onvriendelijk uit zien. Ik heb zelf twee Border collies, werkhondjes. Deze zijn ook heel gevoelig, ik heb die van mij wel eens ook zo verlamd zien doen. Alleen gaan wij ze dan niet verder pushen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:52

Hier zie je "de "goede" band die de musher heeft met zijn honden.

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:58

Bah..wat een verschrikkelijk filmpje!
Zie echt totaal geen liefde naar de honden toe...hartverscheurend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:58

Geen idee of die angst of vermoeidheid is. De honden willen niet drinken oid, dus dat is vreemd bij vermoeidheid. Desalniettemin is de omgang met de honden echt verschrikkelijk, of het nu angst is of vermoeidheid.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:44

Nou, ik moet zeggen dat het wel meevalt. Ik zie geen angst of uitputting, maar eerder we gaan niet verder!! Waarschijnlijk is de band tussen de muscher en de honden niet opperbest. Ook honden kunnen staken.
Ik heb gisteren op de BBC een docu gezien over de Ice-dogs in Siberie, maar hoe de eskimo's daar met de honden omgingen. Dat ging mij soms wel wat te ver.
Bij een gevoelstempratuur van -50 de dieren laten werken. En daar hadden ze geen zin omdat anders de neusen bevroren. Ze lieten trouwens hetzelfde gedrag zien als op het filmpje. Maar dat moet je niet doen als je baas een eskimo is.........
Laatst bijgewerkt door yarrah op 06-03-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:51

Toevallig is mijn zusje net terug van een Lapland vakantie. Ze heeft me een filmpje laten zien van toen ze met de Husky's een tochtje gingen maken. Die beesten waren totaal door het dolle heen, en het enige wat ze wilden was rennen rennen en nog eens rennen. Waren echt bijna niet stil te zetten. Werklust hebben ze dus, en op het filmpje in de OP lijken ze me ook niet specifiek bang, maar volgens mij is er veel voor nodig wil je die beesten zo over de kling jagen. Nare zaak, zo ga je niet met je dieren om.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:56

Jolliegirl schreef:
Kasztanka schreef:
jammer van dat ijs-anker wat ze tegenhoud ;)
Vluchten is niet mogelijk in deze combinatie.

Klopt, ik had het ijsanker niet gezien, toch denk ik dat die honden zouden proberen te vluchten en zouden trekken om weg te komen als ze bang zouden zijn. Ik blijf erbij dat die honden uitgeput zijn. Ben er ook helemaal mee akkoord dat die musher over de schreef gaat. Ik zou hem op z'n minst discalificiëren voor die wedstrijd.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:24

Het is in mijn ogen ook gewoon uitputting.. Echt een vreselijk filmpje. Als hij dat niet eens beseft, zou hij toch niet meer mee mogen doen...? :n

En daarbij, al was het wel angst, dan nog los je dat niet zo op lijkt me. :?
Arme honden..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:28

Ik denk eigenlijk dat de honden een dikke middelvinger naar de man opsteken. Behalve 1 hond, is ook smaller van bouw dan de rest, die is echt op volgens mij. De meeste honden zijn wel moe, maar volgens mij niet uitgeput. Ze zijn alleen niet van plan zich uit te putten voor zo'n man.

Sledehonden zijn totaal niet van deze aanpak, die moet je motiveren ipv commanderen, je ziet dan ook dat nadat ze hardhandig rechtop gezet worden, ze doodleuk gaan liggen. Erg jammer, slee trekken is eigenlijk een passie voor deze beesten, maar op deze manier...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:34

Ik zie hier honden die kapot zijn en op zeer respectloze wijze gedwongen worden verder te gaan..op mij komt dit zeer cru en eigenlijk toch ook wel schokkend over, het dwingen, het omhoog zeulen van de honden die gewoon niet kunnen/willen..wat is hier het belang? ten koste van je honden willen winnen?? bah bah bah, topsport noemen ze dit...zum kotzen noem ik het. :r die handler zou levenslang verbannen moeten worden mee te kunnen doen.
Het maakt toch niet uit of ze niet meer kunnen of willen?? Stoppen is dan het devies.
@Sassol: ik geloof niet dat deze honden een dikke middelvinger naar de man opsteken...dieren redeneren niet zo. :o

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:36

Ik heb eerder het idee dat die ene hond ziek is...dat zou het nog erger maken!
Ik snap ook werkelijk niet dat een organisatie dit goedkeurt, ook al komen deze beelden pas achteraf, ik zeg intrekken die prijs en diskwalificeren!

Mariska_D

Heb t filmpje na een aantal seconden weer afgezet. Dat gesjor aan die honden .. nee niet aan mij besteed.
Onacceptabel, snap ook niet dat er niet is ingegrepen door de organisatie..

sporten

Weer zo dierenvriend die zijn trouwe sledehonden verpest 8)7

Echt %) zo man

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:40

Er is een petitie gestart tegen die man, welke ik krachtig heb ondertekend (heeft ook al meer dan 10.000 handtekeningen). Hopelijk houden ze daar rekening mee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:41

*Heeft goed de laatste minuut bekeken*

Je ziet ineens iemand omhoog duiken uit de sneeuw, zodra de man dat door blijkt te hebben is hij ineens wat liever voor de hond en die man duikt ook snel weer weg.
Iemand een idee wie die man is wat die daar doet?

En uiteraard denkt een hond niet in termen als: dikke middelvinger opsteken. Maar dit type hond is niet vatbaar voor dit soort gedrag. Je ziet ze wel even wegduiken/kalmerende signalen geven, maar zodra 'het gevaar' (de man) weg is gaan de meesten weer liggen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:49

Ik word echt naar van dit soort filmpjes..
Ik kan er niet bij. Ik hoop echt dat de honden hun middelvinger opstaken, hoewel die ene die weggedragen werd geen enkele vinger meer op kon steken.. bah!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:56

yarrah schreef:
Nou, ik moet zeggen dat het wel meevalt. Ik zie geen angst of uitputting, maar eerder we gaan niet verder!! Waarschijnlijk is de band tussen de muscher en de honden niet opperbest. Ook honden kunnen staken.
Ik heb gisteren op de BBC een docu gezien over de Ice-dogs in Siberie, maar hoe de eskimo's daar met de honden omgingen. Dat ging mij soms wel wat te ver.
Bij een gevoelstempratuur van -50 de dieren laten werken. En daar hadden ze geen zin omdat anders de neusen bevroren. Ze lieten trouwens hetzelfde gedrag zien als op het filmpje. Maar dat moet je niet doen als je baas een eskimo is.........

Helemaal mee eens! Had ook de indruk dat de musher wist dat er gefilmt werd, en zich daarom inhield..........

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:57

Sassol schreef:
Maar dit type hond is niet vatbaar voor dit soort gedrag. Je ziet ze wel even wegduiken/kalmerende signalen geven, maar zodra 'het gevaar' (de man) weg is gaan de meesten weer liggen.

Bedoel je hiermee te zeggen dat een Husky niet gevoelig is voor de agressieve benadering van de baas?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:00

Vreselijk dit!!!! zelfs een kind ziet dat die honden totaal op zijn en bang zijn.

Die mannen gaan over lijken, bah.

Dit is wel een dierenmishandeling, blij dat het gefilmd wordt, hopelijk dat er dan scherper opgelet worden door de wedstrijdorganisator en dat er strengere regels komen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:07

Wat verschrikkelijk gewoon ziek
Zelfs iemand die er geen verstand van heeft ziet al gelijk dat de honden op zijn.
Word die ander er ook nog gewoon uitgesleept.
Je ziet toch dat er een paar blijven liggen. Dan weet je het zit niet goed meer....

Kan niemand vertalen wat er gezegd word tijdens het filmpje?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:16

Deze man is levenslang geschorst door dit filmpje. Hij is niet deze wedstrijd tweede geworden maar een andere. De honden zijn inderdaad uitgeput en gebroken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:18

Mizora schreef:
Deze man is levenslang geschorst door dit filmpje. Hij is niet deze wedstrijd tweede geworden maar een andere. De honden zijn inderdaad uitgeput en gebroken.

Oh echt?
Terecht ook! Fijn om te weten.. hoewel hij niet enige zal zijn.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:19

Ik vind het lichtelijk ironisch dat velen van jullie zeggen dat iedereen met gemak kan zien dat deze honden op zijn. Ik zie zelf in ieder geval geen honden die op zijn (mijn kat ging ook zo liggen als we naar buiten gingen met het tuigje, dat vond ze hélémáal niks, doodsbang was ze, dus angst zomaar uitsluiten lijkt me niet logisch). De uitslag bevestigt dat, als ze echt op waren geweest hadden ze het niet als 2e gered tot de finish. Wat hier precies gebeurd weet ik niet, maar doodop zijn ze imo niet. Moe? Ja, natuurlijk, die races zijn hartstikke zwaar. Ik vind wat er op het filmpje gebeurd zelf wel meevallen. Geen aanpak die ik zou kiezen, ik ben ervan overtuigd dat zoiets niet zou hoeven gebeuren, er gaat hier iets mis in de communicatie en dat zou imo met meer geduld opgelost moeten worden. Maar iedereen is anders en deze man heeft hiervoor gekozen. Hele petities tekenen vind ik onzin, de meesten die die petitie zullen ondertekenen hebben zo goed als geen idee wat hier werkelijk gebeurd. Zomaar op je achterbenen gaan staan zonder meer te weten dan dit is wel erg makkelijk.

@Mizora, waar heb je dit vandaan?