[Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:50

Honden en katten zijn geen 'probleem' maar een dier.

Als ik een hond neem uit het buitenland is dat niet om iets op te lossen, maar omdat ik een fijne hond wil. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:52

ipv dieren redden kunnen we imo beter acties opzetten voor het casteren en steriliseren van de dieren

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:56

Paintlinger schreef:
Wat mij betreft los je het probleem alleen op door in die landen te selecteren, alles wat goed genoeg is moet worden gecastrereerd of gesteriliseerd en alles wat niet goed genoeg is moet geeuthanaseerd worden.

Heb je je enigzins verdiept in de problematiek voor je dit bericht schreef?
Want dan zou je moeten weten dat dit al jaren de strategie is van bv. de Spaanse overheid. En dan zou je moeten weten dat het niets heeft geholpen, integendeel.
De bevolking kan makkelijk overtollige honden kwijt, dus laten we maar fokken *\o/* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:00

BraveSpots schreef:
Honden en katten zijn geen 'probleem' maar een dier.

Als ik een hond neem uit het buitenland is dat niet om iets op te lossen, maar omdat ik een fijne hond wil. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Daarom zeg ik ook, dat snap ik heel goed, als je verliefd wordt, dan word je dat, en als dat het maatje is, wat je zocht, dan is het alleen maar mooi dat je die gevonden hebt :)

Controleer dan alleen of de stichting betrouwbaar is, of ze echt goed testen en vaccineren.
AaronYve schreef:
ipv dieren redden kunnen we imo beter acties opzetten voor het casteren en steriliseren van de dieren

Je bedoelt voor de dieren daar?

Ik weet niet of dat helpt, ik denk dat wat wij kunnen doen is vooral voorlichten hoe het anders kan, zoals bv Brooke doet. De acties zullen vanuit de mensen daar moeten komen, imo.

@ BraveSpots: ik wist niet dat dat al het beleid is van de Spaanse overheid, maar het bewijst maar eens te meer dat de bevolking intrinsiek gemotiveerd moet zijn om het probleem rond de zwerfdieren aan te pakken, dingen opleggen van buitenaf werkt niet, en ik geloof niet dat het ooit zal werken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:02

En ja, ik word moe van alle mensen die ook eens denken dat ze dé oplossing hebben gevonden voor al het dierenleed. Eigen land eerst en de rest mag stikken. Letterlijk vaak is het geval van de dieren.

Triestig. Dierenleed stopt niet bij de grens. En nee, je kunt niet alles oplossen. Soms sta je erop te kijken en kun je niets doen. Behelave het leed en het leven van die ene hond een beetje verzachten. Wat is daar nu slecht aan?

Betrouwbare stichting uitzoeken zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, uiteraard. Je koopt toch ook geen puppy bij broodfokkers? Dus ook geen hond bij handelaren die er een leuk centje uit de ellende van de hond willen halen.

@Yamcha: ja, dodenstations zijn dé oplossing van de overheid. Hoe humaan het er aan toe gaat kun je vast zelf inbeelden. Projecten naar de bevolking toe worden over het algemeen niet of nauwelijks ondersteunt.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 05-03-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:04

Paintlinger schreef:
Steefjevos: Ik ben het met je eens............maarrrrrr, er zijn nog altijd genoeg DA's die honden ook maar pappen en nat houden om eraan te verdienen.....helaas :\

Eens en oneens. Ze zouden het niet doen als de baas het niet zou willen, maar je ziet inderdaad gevallen die veel te ver gaan. Ik vind dat eigenlijk ook een schande voor de beroepsgroep, maar dat is mijn mening :o

geerke schreef:
vaak komt babesiose ook door honden die gewoon mee naar frankrijk op vakantie zijn geweest.Die lopen het daar op.
Zeker eens! Maar bij deze aandoening is inderdaad de hond geïnfecteerd, maar vormt verder geen besmettingsbron. Dat vind ik een groot verschil.

@Ninx: ik begrijp heel goed dat je heel blij bent met jouw hond, al zou mijn hond van de Noordpool af komen dan was ik er ook nog blij mee, maar er is wel degelijk een tendens merkbaar in ziektes die gerapporteerd worden afkomstig van honden die geïmporteerd worden. Dat zijn dus niet honden die zoals die van jou volledig zijn geënt en gecontroleerd. Nuance is erg lastig.

Het gaat in het topic eigenlijk over meerdere problemen:
- Te lang lijden
- Honden uit buitenland

Lastig!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:04

De dieren daar idd. Maar ook hier in Nederland zijn er teveel hobbyfokkers, zelfde als met de paarden.
Ik weet dat er in veel andere landen juist speciale castratiedagen georganiseerd worden en ook idd voorlichting geven maar dat is voor hondeneigenaren dan en niet voor de straathonden.
Die mensen daar (niet alle) hebben niet zoveel met de honden, hebben weinig geld om zelf een operatie te kunnen laten doen, laat staan dat ze geld over hebben voor de hond te casteren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:06

Bravespots: Snap ik......dus wat is het probleem dan: 'Dat de bevolking ze makkelijk kwijt kan'.
Dus masaal honden naar nederland halen helpt ook om het fokken daar in stand te houden, want men kan ze toch wel kwijt omdat alle 'rescues' ze toch wel meeneemt omdat ze zielig zijn.
Een beperkende wetgeving dáár zou een oplossing kunnen zijn.

Snap je wat ik bedoel?
Je moet,wat ik zeg, niet helemaal zo cru opvatten hoor, ik begrijp heel goed dat jij en anderen heel blij bent met je spaanse hond.
Maar dat gaat om het individu, ik bedoel het 'probleem' opzich.
Alle honden individueel bekijken is denk ik niet goed, want daardoor worden deze dieren allemaal 'gered'.
En dat is voor de hond zelf heel fijn.......maar voor het probleem heel fout.

Er is dus moraal gezien absoluut een tweestrijd en dat is ook het moeilijke eraan.

Steefjevos: Da's kunnen mensen hoop geven op die manier.
Dus dan is een emotionele eigenaar vaak wel over te halen om nog iets te proberen.
Dat is soms dus misschien niet in het belang van het dier.

Yamcha: Wij begrijpen elkaar volgens mij helemaal......

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:14

@paintlinger: Ik snap het, maar ben er van overtuigd dat het daar voor 'hen' allemaal niet uitmaakt voor de honden naartoe gaan. Op straat, dodenstation, asiel of naar hier. Als ze er maar vanaf zijn. En dat zijn de 'gelukkigen'. Degene met pech worden levend verbrand, opgehangen, in de riool gegooit, uitgehongerd enz.

Strengere wetgeving is leuk gezegd, maar denk je niet dat toch een deel van de mensen die hard werken voor de dieren daar, ook al eens op dat idee zijn gekomen? Wij hebben hier al de grootste moeite om wetgeving te organiseren rond dierenleed (zie sommige berichten op bokt). In een land waar dieren niets betekenen is het wel de laagste prioriteit. En met de crisis zit er geen beterschap is zicht vrees ik.

Paintlinger

Re: [Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:17

Begrijp me niet verkeerd.
Maar dit is toch ook geen oplossing?

Het is een visueze cirkel van ellende........en de oplossing niet voor de hand.
Niets doen is ook geen oplossig.

Dus hoe kan dit doorbroken worden?
Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:19

Volgens mij ook, PL :j

BraveSpots: ja, dat zal idd wel heel vriendelijk zijn ja........ da's ook dweilen met de kraan open, als je het mij vraagt......

Wat betreft DA's die pappen en nathouden......
Ik heb met Beau mijn DA destijds expliciet gevraagd om mij te zeggen, wanneer in zijn professionele opinie, inslapen de beste keuze was. Hij wilde dit niet...... ik heb, na mij uitgebreid en grondig geïnformeerd te hebben, zelf de beslissing genomen, en ik moest nóg op hem inpraten om de hond ook echt te laten inslapen, want er kon nog zoveel. Het is erg lastig om een DA duidelijk te maken als eigenaar, dat je dat niet wilt, en dat je niet wilt dat je hond pijn heeft en krijgt, zeker niet als het uitzichtloos is, en voor de hond onbegrijpelijk. Ik wist toen al, dat mijn hond sneller achteruitging dan om het even welk medicijn nodig had om te gaan werken, en ik heb dat niet afgewacht uiteindelijk, om de reden die ik naar hem toe ook aangaf, ik wilde mijn lieveling de pijn besparen, en dat is ook wat ik heb gedaan.

Maar het doet zeer, dat je juist op dat moment door degene van wie je hoopt een eerlijk antwoord te krijgen in de steek gelaten wordt. Ik verwachtte dat juist hij het bestwil van mijn hond op het oog zou hebben, maar blijkbaar....... was dat niet het geval.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:24

Goed voorbeeld Yamcha :(:)
Het gebeurd..... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:25

Paintlinger schreef:
Begrijp me niet verkeerd.
Maar dit is toch ook geen oplossing?

Het is een visueze cirkel van ellende........en de oplossing niet voor de hand.
Niets doen is ook geen oplossig.

Dus hoe kan dit doorbroken worden?
Iemand een idee?

Niet, niet zolang de mensen daar niet een een of ander moreel besef krijgen naar de dieren toe. Zo lang is er niets wat je kunt doen. Het is heel hard, maar het is wel zo. Misschien soms een hond een beter leven geven..... al is het een druppel op een gloeiende plaat.

Ik heb 3 herplaatsers gehad. Ik was het zat, en daarom heb ik Raphi gekocht, en mijn puppie is de meest verwende van allemaal, en vindt alle verwennerij heel gewoon, maar het is echt heerlijk om eens een hond te hebben die ik niet van alles hoef af te leren, en die ik dingen kan aanleren zo ik dat wil, heel spelenderwijs, heel simpel en gewoon heel leuk. En ik ben dol op hem, en mijn puppie is de makkelijkste tot nu toe. En niet om z'n karakter, want het is een nakomeling van Beau, maar omdat hij nog heel jong was, en is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:27

Paintlinger schreef:
Goed voorbeeld Yamcha :(:)
Het gebeurd..... :\

Nu, het heeft mij best zeer gedaan toen, en ik heb het heel zwaar gevonden, om met mijn eerste hond, toch alles zelf te hebben moeten doen, alles moest ik zelf opzoeken, en toen ik voldoende info had, moest ík degene zijn die de DA overtuigde. Het heeft mijn vertrouwen in dierenartsen wel beschadigd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:29

@Yamcha, ik heb veel respect voor jou :j ik denk niet dat ik dat zou kunnen met mijn hond. Zeker niet als de DA zo stroef doet. Het is idd wel het beste einde voor je hond natuurlijk, dat je vlak voor je naar de DA gaat nog een lekkere boswandeling kan maken om maar iets te noemen :)

Dat de asiels hier bomvol zitten, zou ik niet direct zeggen.. Breng ze maar naar Gouda, wij hebben nog best veel kennels vrij :j Gelukkig!
Maar ik ben het absoluut met TS eens. We hebben hier genoeg leuke honden, en je lost het probleem niet op door al die honden maar hierheen te halen. Ik denk zelfs dat broodfokkers in het oostblok hierdoor eerder gaan denken van 'Goh, die Nederlanders, die nemen toch al die honden wel af, laten we meer gaan fokken :j '

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:31

Ik ben ook niet slim geweest met mijn laatste hond.

Die kwam (achteraf gezien) bij een nederlandse zwendelaarster vandaag en blijkt een vechthond te zijn geweest.
Echter, ik wist dit dus niet toen we hem haalden.

Maar ik ben wel heel realistisch geweest........als deze hond echt vals was geweest dan had ik hem geeuthanaseerd, echt waar.
Ik ben in het beging wel tegen problemen aan gelopen, hij blijft echt niet met conflicten in de hondenwereld om te kunnen gaan en slaat dan compleet door.
Verder is het een zacht ei, dus ik hoef alleen maar de conflicten te voorkomen.
Ik zie het als een trauma.
Maar mocht het niet meer gaan om te 1 of andere reden, dan zou ik hem nooit herplaatsen...

Maar ik realiseer me wel dat ik heb geholpen haar praktijken in stand te houden.
En dat moet echt stoppen wat mij betreft....(work in progress).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:49

Gaat het nu om eindeloos in leven houden of om buitenlandse dieren?
Ik heb niet zoveel tegen een buitenlandse hond, mits er eerlijk mee omgegaan wordt.

Waar ik wel heel moeite mee heb zijn de dieren die tegen heug en meug in leven worden gehouden. Oud, stijf en vol pijn, of opgezwollen van allerlei ziektes en medicatie...Dat vind ik echt zielig. Als leven lijden wordt en er is geen enkele kans op beter uitzicht...moet je imo een dier laten gaan.
Overigens knijpt mijn hart zich ook samen bij veel te vette dieren, honden die achter de baas aan strompelen omdat ze gewoon te dik zijn om te kunnen rennen, katten die niets anders meer doen dan hun pens naar de voerbank te zeulen, enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:50

Magrathea: dank je wel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:51

Allebei Pauline, ze vallen hier allebei onder de noemer : 'Redden'...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:57

Over dieren uit het buitenland, tja, er zijn voors en tegens en ik zie ze allebei.
Maar ik trof in een asiel echt niet wat ik zocht. En toen kwam er een spaans dier op mijn weg, tja..

ik denk dat de zielige buitenlandse honden reden geven om mensen enorm op te lichten. Het was een gat in de markt :) Beter zou het zijn om het IN die landen zelf op te lossen en kritisch te kijken naar wat nog mogelijk is.
Maar dat vind ik in nl zelf ook. Honden die keer op keer terugkomen ivm bijtincidenten mogen van mij ook hemelen, er zijn er zoveel meer die zich minder afwijkend gedragen. Dieren met ziektes die nog een leuke oude dag kunnen gebruiken...Jaha, incl de stress van verhuizen en wennen...moet je dat altijd maar willen?

Een dier zelf merkt niet dat het doodgaat, het is de emotionele waarde die wij er aan hechten als mens. Aan het sterfproces.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:03

Ik ben er zelf ook nuchter in, een dier heeft geen besef van het feit dat een spuitje het einde van zijn leven betekend. Die denkt niet; morgen is er niets meer, dit is mijn laatste maaltijd, laatste aai etc. Dat maken wij ervan.
Net als dieren die na een mooi leven naar de slacht moeten, tja... Waarom dan een reddingsactie op touw zetten? Zij hebben genoten en echt geen besef van het einde. En je krijgt er nog een nuttig product van ook.
Leuren met oude dieren net zo, waarom weer verhuizen naar een ander baasje terwijl het toch aflopende zaak is?
Wij hebben onze kat ook laten hemelen ipv een zeer intensieve behandeling geven. Dier was oud en ik weet zeker dat hij geen plezier had aan een bloedtransfusie en daardoor moeten verblijven bij de dierenarts. Nee, zijn geweldige leven hebben wij voor hem afgesloten. Want het is egoïstisch om een dier bij je te houden puur omdat jij het zo graag wil, terwijl het voor het dier dan een verslechtering betekend.

Mensen moeten soms het gevoel even afsluiten en denken met het verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:08

Dat een dier zelf niet merkt dat het doodgaat, is niet waar, hoeveel honden en katten zoeken niet een rustig plekje op als ze merken dat het op zijn einde loopt?
Hoeveel dieren gaan niet ontzettend vechten als ze merken dat ze zelf niet uit het water komen? Is dat geen 'merken' dan?

Ik denk dat ze het heel goed weten, het inslapen, dat geloof ik niet zo dat ze dat meekrijgen, althans ik heb dat nooit zo gemerkt. En ik denk dat we het juist daarom aan ze verplicht zijn, om ze te laten gaan voor het lijden wordt, wij kunnen ze die lijdensweg besparen, het is genadig en liefdevol om dat ook te doen. Ik kan je zeggen dat de pijn niet zo erg zal zijn als waar je bang voor was, al is het zeer pijnlijk en verdrietig, je hoeft in ieder geval nooit jezelf allerlei leugens voor te houden omdat je je zo schuldig voelt.......

Wat betreft honden met bijtincidenten: mee eens, maar laat het in hemelsnaam beoordelen door een professional, jachtinstinct, territoriumdriften, redirectie-agressie worden zo vaak gezien als valsheid, terwijl het de natuur van de hond is om te jagen, want hij is een roofdier, en dat hij een kip pakt, wil niet zeggen dat hij ook een kind pakt...... een kind is immers geen natuurlijke prooi. Territoriumdrift is een natuurlijk iets, redirectie agressie kan gericht zijn op heel iets anders, en jij staat op het verkeerde moment op de verkeerde plaats........ dat gebeurt, en maakt geen vreselijke gevaarlijke hond. Mensen moeten zich eens realiseren dat honden niet de Disney-knuffeltjes zijn die wij ervan maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:10

Ik bedoel daarmee, dat een dier geen idee heeft van dat een spuitje eraan komt en dat de maaltijd die hij eet de laatste is.
Vechten tegen spuitje, water etc. is instinct, want het betekend gevaar. Net als wegkruipen, ze willen met rust gelaten worden dan. Is het instinct dat ze dat verteld.
Maar het zijn wij mensen die nadenken over toekomst 'dit kan hij nooit meer en dat niet'
En dat wij mensen daarom ook juist moeten beseffen dat een dier daar geen weet van heeft dat hij zijn laatste avondmaal heeft gekregen. Niet gaan vermenselijken, dat vind ik het allerergste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:12

Dat ben ik absoluut met je eens :j

Dat inslapen, dat geloof ik ook nooit zo dat ze dan doorhebben dat ze doodgaan, althans honden toch niet, en bij paarden ook niet zo........ iig dat vechten waar altijd over wordt verteld, heb ik toch nooit zo meegemaakt......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:16

Onze kat is ook gewoon vredig heen gegaan, goed moest wel een 3e spuit in omdat zijn hart bleef kloppen maar de thermometer in zijn achterwerk vond hij echt vele malen vervelender dan het inslapen. (en tja, wie ben ik om dan te zeggen; dierenarts, doet u elke behandeling maar die mogelijk is! Want hij moet nog een jaar mee! Nee hoor, ik ben nuchter genoeg om dan de emotie aan de kant te schuiven. Voor de kat was de dood niet erg, wel de mogelijke behandelingen zonder echt veel kans op succes...)

En tja, dieren die na een geweldig leven naar de slacht moeten wegens overschot, maken in mij niet de neiging los om direct te redden.
Zwerfkeien die al een zwaar leven hebben gehad, vind ik ook geen probleem als dan hun leven wordt beëindigt.
Je kan niet alles redden... Ik red liever de dieren die het zwaar hebben en ja, met redden kan het ook best een spuitje betekenen, want dan red je ze ook van een uitzichtloos bestaan.