Labrador en voedings advies!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Re: Labrador en voedings advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:46

Van Sassol heb je al de link van barfplaats.nl gekregen. Mijn tip: kijk eens wat rond op het forum. Er staan ook recepten op; hoeveel vlees/bot/orgaan van wat ze mogen hebben voor een gezond dieet, tips en informatie. Je kan natuurlijk zelf ook een topic aanmaken daar :j .

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 22:03

bedankt allemaal voor de tips!
ik heb vandaag het documentje aan mijn oma gegeven..ze was hier heel blij mee!
nog meer adviezen blijven welkom!

kan je ook vers vlees via internet bestellen?
zo ja heeft iemand links?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:43

Op http://www.caroba.nl kan je vrij veel bestellen, vers vlees en ook kvv van meerder merken. Bij een besteding boven de €25,- komen ze gratis thuis bezorgen (door heel nederland). Ik heb er goede ervaring mee :j
Edit: je kan trouwens bij aflevering ook nog betalen, zowel contant als met de pin. Misschien ook wel handig voor je oma :) (weet niet hoe ze is met internetbankieren)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:13

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:42

Ik denk dat of je vers of brok wil voeren puur een mening is. Je moet doen wat goed voelt, voor sommigen is het vers, voor anderen is het brok. Beide partijen hebben argumenten waarom je juist hun voer moet voeren. Mensen die voor vers zijn zullen niet overtuigd zijn van artikeltjes tegen vers en andersom. Ieder zijn ding zou ik zeggen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:48

Meningen zijn niet automatisch gelijkwaardig alleen omdat het meningen zijn.
Ik was serieus geintersseerd in rauw voeren, maar de (wetenschappelijke) onderbouwing voor het voeren van kwaliteits brok is sterker.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:57

Wij voeren 1 maal per dag ('s ochtends) zo'n 200 gram eukaneuba adult (1-6 jaar). Onze hond is ondertussen 10 jaar oud (dus die leeftijd 1-6 klopt niet helemaal, maar volgens DA is dat prima en is ook de hoeveelheid correct). Hond is op pérfect gewicht, zit er mooi uit en is niet zo'n slome veels te vette labrador (wat je snel ziet) Beest loopt nog harstikke fit rond, meeste labjes beginnen echt te sloffen rond een jaar of 10. Ze werd zelfs door de DA jaren jonger geschat :j

Eukaneuba hebben we toen van de fokker aangeraden gekregen, die gaf zij de pupjes al en zij heeft heel veel verschillende merken uitgetest en deze was met stipt de beste.

Ze krijgt trouwens ook tussendoor nog wel eens een hondenkoekje toegestopt, van mij niet, maar m'n vader geeft haar dat wel regelmatig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:20

Kuggur schreef:
Meningen zijn niet automatisch gelijkwaardig alleen omdat het meningen zijn.
Ik was serieus geintersseerd in rauw voeren, maar de (wetenschappelijke) onderbouwing voor het voeren van kwaliteits brok is sterker.

Vind jij sterker. Ik heb namelijk na lang lezen van artikelen van dierenartsen (zowel voor als tegen vers/brok) de conclusie getrokken dat vers vlees nog altijd beter is dan brok. Goeie kwaliteit of niet.
En mijn ervaring leert me dat ik de juiste beslissing genomen heb.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:39

Ik heb niet het hele artikel gelezen (hier en daar wat stukjes en de samenvatting), maar wat ik daar las was ook niet allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Veel veronderstellingen en naar mijn meing gewoon weer onderdeel van een discussie over goed en slecht. Er zitten zelfs dingen bij die zij beweren over vers die niet helemaal kloppen, maar ik weet niet of er bepaalde BARF stromingen zijn? Zo word beweerd dat bij BARF alleen vlees gevoerd word, terwijl ik BARF recepten voor honden terug vind op o.a. barfplaats die juist groeten en fruit bevatten. Veronderstellingen zullen waarschijnlijk net zo goed te vinden zijn bij artikelen pro vers. Sommige onderzoeken wijzen uit dat brokken goed zijn, anderen dat vers goed is. Onderzoeken zijn makkelijk te beinvloeden als een onderzoeker al overtuigd is van de uitkomst (of wat hij graag wil zien dat er uit komt). Goed onafhankelijk onderzoek kan uitkomst bieden, maar daar komt denk ik te veel bij kijken (meerdere generaties dieren, verschillende rassen, vergelijkbare omstandigheden, bloedonderzoek, autopsie etc., etc., etc.) Ik wil verder niet in gaan op de inhoud van het hele artikel (zal het later zeker nog doorlezen) aangezien het erg offtopic is.
Ik voer vers aan mijn katten omdat ik mij daar goed bij voel en ik merk verschil tussen brok en vers in bepaalde dingen, zoals hardere ontlasting die ook nog eens niet zwaar stinkt, niet meer stinken uit hun bek, schone tanden, zijn net zo energiek en groeien goed etc. en dat alles ook nog in vergelijking met de katten van mijn schoonouders die rond dezelfde leeftijd zitten. Voor mij was de informatie (van beide kanten, wetenschappelijk onderbouwd) die ik op internet las wel genoeg om op vers over te stappen. Maakt dat mijn mening nu ondergeschikt aan die van jou?

De TS en haar oma raad ik aan informatie opzoeken op internet, hun mening te vormen, en vooral te doen waar zij zich goed bij voelen. Als dat brokken zijn zal ik er niet minder van slapen, als zij maar happy zijn met hun keuze :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:40

brok of vlees is naar mijn idee een afweging die ieder voor zich moet maken, ik voer na een jaar kvv weer meer brok (dodson & horrell) omdat ik niet tevreden was over hoe mijn hond in haar vacht zat :)
wat ik wel heb gelezen is dat vers vlees beter verteerd wordt bij een iets lagere zuurgraad in de maag, terwijl brok deze juist omhoog haalt, ik zou zelf dus in ieder geval geen brok en vers vlees mengen, maar het 1 of het ander voeren per maaltijd.