Fokken van Konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:23

girlyggirl schreef:
takkie_muis schreef:
Teddy,s dat ze dat een ras willen maken , vreselijke lange vacht etc en maar fokken

en wat is er mis met een lange vacht? of is een pers of collie ook "fout". Tis een keuze die je maakt. wat bedoel je met etc?

Omdat die dieren hun eigen vacht niet kunnen onderhouden, dat moeten de baasjes doen. En wat gebeurd er als de baasjes er maandenlang niet naar omkijken?
Juist, konijn onder de klitten, huid onder de klitten gescheurd en het dier moet helemaal kaalgeschoren worden.

Ik vind inderdaad ook een ras van niks, meeste eindigen ook weer in een opvang omdat het toch meer verzorging is dan ze gedacht hadden. Konijn heeft niets aan de lange vacht en kan soms amper iets zin (vooral die teddy widders).

WinSel

Re: Fokken van Konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:06

Helemaal mee eens Laptopmuis
Het is ongelofelijk als je ziet hoe teddy's in de opvang komen....
Dat moet gewoon geen erkend ras worden, en het gefok met teddys moet stoppen

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:10

dierenfan schreef:
overigens wil mijn verhaal niet zeggen dat ik dus nooit meer ras konijnen ga nemen (uiteraard echter nooit meer nijnen van die betreffende fokker of vereniging om meer uit te sluiten).

Wel zal ik nooit een nijn meer nemen van een oeps nest of bewust niet zorgvuldig gefokt. Waarom? Heb dat 1x gedaan. Die mensen zouden leuk een nestje hebben. Bleek al leuk 2 nestjes te zijn en daarnaast heb ik ze zeker 6 maanden lang met jonge nijnen op MP zien staan en steeds weer nieuwe en vaak 2 nesten tegelijk. Wist dat ze 3 voedster en 1 ram hadden.
Heb het afschuwelijk gevonden dat ik dat soort praktijken ondersteund heb!!!

Ga voortaan wel eerst kijken bij een konijnenopvang. Wat een enorme leuke schatten zitten daar!!!!

Als mensen mij om advies vragen voor een konijn zal ik ze in eerste instantie ook nnar de opvang sturen.
Maar dat wilt ook niet iedereen.
Mijn ervaring leert dat juist mensen die net aan konijnen begin liever een jong dietje nemen.
1 omdat dit natuurlijk schattiger is, maar 2 ook omdat de konijn uit de opvang een vervelende geschiedenis kunnen hebben.
Ik stel ook altijd een contractje op waar ik en de koper allebij tekenen voor akkoord.
Zo gaan de jongen pas met 10 weken weg, hebben de kopers 6 maanden lang garantie,
En er staat ook in dat ze het dier ten allertijden om welke reden dan ook terug mogen brengen.
met de hoop de kans op in het bos zetten te verkleinen :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:16

Vaak denken mensen dat er in de opvang konijnen zitten waar wat mee is...
De meeste konijnen zijn gedumpt of afgestaan, maar als je ziet hoe lief die konijnen zijn en wat voor vertrouwen ze in mensen hebben !
Ook zijn er in de opvang vaak jonge konijnen

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:12

klopt ook wel,
maar er blijven mensen die denken dat deze dieren een verleden hebben.
al hoeft dit heel niet waar te zijn.
de meeste konijn uit een opvang zijn gewoon gedumt, slechts een enkeling hiervan heeft een slecht verleden.
maar goed dat is weer een hele andere discussie

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:24

girlyggirl schreef:
takkie_muis schreef:
Teddy,s dat ze dat een ras willen maken , vreselijke lange vacht etc en maar fokken

en wat is er mis met een lange vacht? of is een pers of collie ook "fout". Tis een keuze die je maakt. wat bedoel je met etc?

Omdat die dieren hun eigen vacht niet kunnen onderhouden, dat moeten de baasjes doen. En wat gebeurd er als de baasjes er maandenlang niet naar omkijken?
Juist, konijn onder de klitten, huid onder de klitten gescheurd en het dier moet helemaal kaalgeschoren worden.Ik vind inderdaad ook een ras van niks, meeste eindigen ook weer in een opvang omdat het toch meer verzorging is dan ze gedacht hadden. Konijn heeft niets aan de lange vacht en kan soms amper iets zin (vooral die teddy widders).[/quote]
............................................................................
dat mensen niet begrijpen hoeveel werk t is dat ben ik met je eens maar dat is een taak aan de verkopers om dit goed toe te lichten. ( heb trouwens 1 teddy die perfect in staat is zijn vacht te verzorgen) maar waar trek je de lijn??? bedoel zoals ik al zei, moeten we dan ook geen collie's meer fokken? of persen, noorse boskatten, somali's, afgaanse windhonden of wacht pekineesjes! want die zien ook niks en kunnen hun vacht ook niet geheel zelf onderhouden :roll: komop >;) ik knip idd altijd haar van de kop weg zodat ze makkelijker zicht hebben net zoals iemand en elastiekje in de "voorpluk" van zijn hond doet. en ja het is veel werk maar daar kies je voor want uiteraard heb je je ingelezen in wat je koopt?!?!
daarin tegen zijn het zulke ontzettend lieve en grappige konijnen dat het net hondjes zijn en kan mijn dochter er alles mee, rondzeulen, knuffelen, borstelen ze vinden t allemaal gezellig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:47

Dit gaat gewoon tegen het natuurlijke gedrag van een konijn in, jij verzorgt je konijn goed,... maar er zijn honderden mensen die dat niet doen.
En tjah verkopers, die willen meestal gewoon hun konijn verkopen. In advertenties staat meestal wel 'vacht moet goed verzorgd worden'. Maar voor de rest niks.
Het is dat mensen konijnen met lange haren 'leuk en schattig' vinden. Prima, maar het konijn vind het denk ik niet zo leuk om zo'n lange vacht te hebben. Het heeft namelijk geen nut.
Vraag me af hoe deze konijnen het vinden om een lange vacht te hebben:
Afbeelding

Dat er een aantal hondensoorten niet meer gefokt moeten worden vind ik ook, want ook honden zijn doorgefokt naar de wensen van de mens waardoor ze medische problemen hebben/krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:34

hanny_jelke schreef:
klopt ook wel,
maar er blijven mensen die denken dat deze dieren een verleden hebben.
al hoeft dit heel niet waar te zijn.
de meeste konijn uit een opvang zijn gewoon gedumt, slechts een enkeling hiervan heeft een slecht verleden.
maar goed dat is weer een hele andere discussie

Ik vind dat juist een voordeel dat ze een verleden hebben. ik weet dan immers goed welk karakter ik aan ga beginnen. Dat vind ik het nadeel met jonge konijnen. Je moet maar afwachten hoe ze uitgroeien. Die jonge vlaam die dus helaas ingeslapen was is ondanks goede zorg en aandacht haar paar levensmaanden een bijter geweest. Kwam mensen bewust op zoeken om te bijten. Maar ja nooit wat mee gedaan omdat ik dat respecteer en mij liet ze mee rust.
Ik weet dat er zulke konijnen zijn en baal er enorm van als mijn konijn zo is terwijl ik die vanaf jongst af aan opgevoed heb.

Daarentegen heb ik hier een vlaam zitten die op straat gevonden was en die echt enorm vals was. Had in de opvang ook al meerdere mensen gebeten en je kwam niet in zijn buurt zonder dat hij je aan viel.
Hij is nu (na castratie) mijn meest geweldige konijn. Komt je nog steeds opzoeken amar nu om te knuffelen :D

Geef mji dus maar volwassen konijnen dan weet ik waar ik aan begin en kan het altijd nog 100% meevallen. tegenvallen niet meer gezien je in de opvang het karakter al heb kunnen meemaken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:38

Over nijnen met lange vachten denk ik hetzelfde als over alle dieren met langharige vachten. Deze moeten, zeer, ZEER zorgvuldig geplaatst worden. mensen moeten zich 1000% van bewust zijn wat ze in huis nemen.

Als wij bijv. langharige katten in het asiel hebben dan valt 90% van de mensen daar voor. Op het moment dat ik zeg dat het in voor en tegenspoed langhaar is, oftewel: als ze flink diaree hebben dat ze dat dan vaak ook in hun vacht mee door het huis nemen inclusief veel viezigheid dan deinzen 70% weer al terug. Die overige 20% kan je verder in gaan op specifieke behoeften van betreffend dier en zo krijg je (hoop je altijd) een behoorlijke kans op een goed thuis.

De nadelen van (langharige) dieren benadruk ik altijd heel erg. Immers de positieve punten krijg je vanzelf ook mee en krijgt niemand last van. Het zijn juist de nadelen dus die erg benadrukt moeten worden.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:07

dierenfan schreef:
nu ik zelf vorig jaar rond juni 2 vlamen gehaald heb van een 'goede' fokker (1 van 1 jaar en 1 van 3.5 maand) en deze inmiddels beiden al heb moeten laten inslapen vanwege een erfelijke afwijking (sore hocks) vind ik het afschuwelijk dat mensen zulke ideen hebben van gewoon door fokken!! En vaak ook gewoon totaal niet op letten.

Nu hebben grote nijnen meer kans op deze afwijking en lopen ze bij mij in een grote ren en in een groep en daar zitten ze apart in een klein hokje dus krijgen ze het niet zo snel.
Echter bij mijn eerste meldig (en dat konijn had 2 nesten gehad) vond de fokker het niet noemenswaardig. Hij kende de afwijking niet en had het nog nooit gezien dus was het er ook niet. Gewoon domme pech.

Nu 2de melding gedaan en nu werd hij (denk ik) serieuzer genomen. Oornummers zijn door gegeven en hij heeft onderzoek gedaan naar het probleem en sprak over 'uit de fok halen' (of het ook gebeurd?) hij had alle dieren nu weer gecontroleerd en 1 voedster die totaal niet verwant is aan mijn voedsters gevonden die het ook had.

En het is pijnlijk voor die dieren! Ze lopen op wondjes (lijkt het) maar stiekum wordt van binnen zo ongeveer hun poten opgegeten. Mijn laatste konijn leek nog maar beginnende plekken te hebben. ben gaan behandelen toen en opeens sprong het open t/m de slagader en al. Wondje van 3 cm was nu een gat van 6 cm lang.......

Bekend verhaal!
Mijn eerste Vlaamse reus kwam ook bij een erkende fokker, van de tentoonstelling. Ik heb haar onlangs in moeten laten slapen vanwege een hernia, ondanks verschillende pijnstillers/chinese kruiden (backmotion) mocht het niet baten. Doordat een kant van d'r lijf overbelast raakte omdat de andere kant niet goed functioneerde kreeg zij ook sore hocks. Ik heb haar in laten slapen, ze is slechts 2 jaar geworden.
Helaas ken ik nog twee verhalen van bekende die soortgelijke problemen hadden met hun Vlaamse reuzen. Ik heb nu nog een jonge Vlaam van 9 maanden, hij is absoluut mijn laatste, ik heb besloten met kleinere konijnen verder te gaan.
Ik heb het er wel met de dierenarts over gehad of dit een typische kwaal is bij grote konijnen. Hij melde dat het net zo goed voorkomt bij kleinere konijnen (maar dan wel vaak veroorzaakt door E. cuniculi) alleen komen er natuurlijk veel meer klein(ere) konijnen in de praktijk dan Vlamen. Ook heb ik het er met een (onafhankelijke) fokker over gehad, hij zegt wel dat er zeker naar gezondheid van Vlamen gekeken word. Een Vlaamse reus heeft geen maximum gewicht mits het geen gezondheidsklachten geeft, er word wel degelijk streng gecontroleerd.
Ik ben het er ook mee eens dat het gemiddelde tentoonstellingkonijn deze klachten niet (zo snel) zou krijgen omdat ze inderdaad klein gehuisvest worden. Ook worden tentoonstellingkonijnen vaak na 2-3 jaar ''opgeruimd'', deze blijven dus niet tot hun dood bij de fokker en verliezen dus vaak hun eigen konijnen uit het oog.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:46

Wij hebben ook met konijnen gefokt (voskonijnen en rex dwerg). Heb ook wel eens lijnteelt gepleegd, maar wanneer mogelijk ging mijn voorkeur toch echt uit naar vreemde dieren. Alhoewel je echt niet van ieder dier weet wat de afstamming is. Lijnteelt en ook inteelt komt bij de konijnenfokkerij erg veel voor en dat vind ik jammer.

Ik vind het fout dat mensen voor de "lol" een nestje krijgen en niet nadenken over de combinatie ouderdieren en evt. erfelijke afwijkingen (dit geld voor alle dieren).
Wanneer een dier een goed show dier is hoeft dit niet te betekenen dat het een goed fok dier is, en visa versa.

Tevens heb ik een angora dwerg zitten. Erg lief dier, maar vind het belachelijk dat er zulke dieren worden gefokt. Ze kan zich niet eens zelf onderhouden en wanneer ik haar niet knip en ze vol in de vacht zit blijft ze enkel in een hoekje zitten, omdat ze niet goed kan zien wat er allemaal in haar hok staat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:06

Mischa: mijn eerste vlaam kwam ook van die fokker af. Op 4 jaar leeftijd in moeten laten slape nwegens hernia. Eerst dachten we aan EC maar na 3 behandlingen ging ze nog meer achteruit. Toen een extra vlaam mee naar dierenarts genomen en zo de ruggegraat bij beiden afgevoeld. Zo voelden we duidelijk een afwijking (veel teveel ruimte) en bij een bocht die ze snel nam raakte ze steeds verlamt. Vond het geen leven meer en verlamming werd steeds erger en langer.

Ze is echter in haar leven enorm veel gehanteerd op diverse aaiprojecten en thuis ook omdat het een zeer aanhankelijk konijn was. Ik dacht dus dat wij wat verkeerd gedaan hadden een keer en dat ze door onze schuld dit gekregen had. Kan dus ook heel goed erfelijk geweest zijn maar geen idee daar van.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:12

Gisteren nog zo over angora's gepraat... raad eens wat vandaag binnenkomt in de opvang... jawel hoor Angora konijnen, en ook nog rasechte.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:16

Erg he...
Gedumpt of afgestaan ?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:51

WinSel schreef:
Erg he...
Gedumpt of afgestaan ?

Afgestaan, waren van een fokster die een spierziekte gekregen heeft en ze daardoor echt niet meer kon onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:40

zagen er dus goed uit? arme baas dan , al je jaren van toewijding en dan staat je wereld stil door een ziekte...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:46

Geryon schreef:
1 of 2 van dat soort diertjes in 9 nesten lijkt mij gewoon normaal hoor. De kans dat dit gebeurt blijft altijd.. Het lijkt mij dan ook geen genetisch probleem hebben.

edit: ik vind broodfokkers en mensen (zoals jij) die voor de lol regelmatig een neste nemen erger. Er zijn al genoeg konijntjes op de wereld. Echte fokkers doen dit tenminste met konijnen waarvan zij de gehele stambomen van weten etc.

Ik vind het ook erg dat er raak gefokt worden, in Amsterdam worden ze massaal gedumpt en zelfs ermee gevoetbald.

Het is duidelijk dat je er geen verstand van hebt en maar wat doet, anders stel je toch dit soort vragen niet op de bokt.

Er is te veel inteelt en of wordt gefokt met dieren die niet geheel gezond zijn, ja dan krijg je zoiets.