voordat je een kat neemt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:18

Goed dat je er zo over nadenkt. Ik heb stage gelopen in het asiel en bij ons kreeg je zelfs nog korting volgens mij als je een kat van boven de 12 meenam. Dit omdat deze beestjes bijna niet plaatsbaar zijn (mensen vinden ze te oud) / dan komen mensen kijken voor een oudere kat en gaan ze met een 3 jarige weg, of een kitten.

Een ''oudje'' van 12 kan nog wel een tijdje mee. Maar ze zullen sneller ouder doms kwaaltjes hebben, wat dus meer geld kost. Wel doe je die katten een veel groter plezier. De kittens en andere jonge katten zijn toch zó weg.

:)

pinuts

Re: voordat je een kat neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:33

ja daar wou ik ook naar kijken. Ik ben niet zo bang dat oudere katten sneller wat krijgen.. Kan bij een kitten net zo goed. Heb gehoord dat je bij t asiel een poes kan krijgen die meteen geholpen is en ge-ent. Betaal je dan wel wat voor, maar ben je ook klaar. Wil dan 1 die gewend is om binnen te zijn, en het lekker vind lekker om te lummelen. Die ik zeg maar echt een plezier doe uit het asiel te halen. Overdag ben ik wel eens weg. ( ene x 4 uur thuis, andere x half 7.. en 3-2 dagen in de week thuis:) ) Hoeveel zijn jullie per maand kwijt? Las ergens 20 euro, dat vind ik nog aardig aan de prijs

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:38

Ik heb 2 katten.
Ben zo'n 40 euro aan voer kwijt per maand (carnibest/tinlo. Is 'vers' compleet voer).
Kattengrit ongeveer 8 euro en de verzekering 12,40.
Dus echt aan vaste kosten ben ik ruim 60 euro kwijt. Daar zitten dus geen speeltjes e.d. bij gerekend.

Qua aanschaf was Kovu 'gratis'. Een vondeling, dus moest zelf laten chippen, enten, castreren, ontwormen, ontvlooien en alle medische kosten betalen (arm dier was doodziek).
Kasper was 75 euro, daarvoor had hij 1 enting gehad en was hij ontvlooit en ontwormt.
Dus de 2e enting, chippen en castreren moest ik betalen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:41

Ik heb een binnenkat en deze heeft silicaatkorrels in haar kattenbak. Deze zijn duurder dan grid, klei of houtkorrrels, maar hebben bijna geen uitloop. Ik heb een Maine Coon dus een langahrige kat, gewoon grid blijft vastplakken aan devacht en maakt klitten. Kosten 8,95 per zak en er gaan 2 zakken per maand in.
De kattenbak aanschaffen was ook geen goedkope, want een maine coon is lang, dus extra grote bak nodig, kosten 39,95. Een furminator om te kammen ongeveer 38 euro. Voer, ik geef voer waar geen granen in zitten, dit heeft de kat niet nodig werkt zelfs averechts, maar dan betaal je wat meer ik voer brok: Renske genaamd biologisch kosten 65 euro per zak, doe er wel een half jaar mee. Daarnaast krijgt ze vers vlees en vis, zo'n 30 euro per mnd. Dierenarts kosten zoals inentingen zo'n 50 euro. Ik heb een mandje gekocht 19,95, een reismandje 19,95, een kleedje 12,00, voerbakjes 12,00 een drinkfontein 29,95, Ik heb geen verzekering afgesloten. Ik heb geen krabpaal, ik heb geleerd dat ze dat op de deurmat moet doen. De kosten voor een poes zijn eigenlijk veel groter dan die van mijn hond.
Dus weet waar je aan begint.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:41

Joolien schreef:
Goed topic, hier zijn we ook aan het orienteren om een kat in huis te nemen.
Het liefst neem ik er ook 1 uit het asiel :j Mijn vriend moet alleen nog aan het idee wennen en wilt persé een grijze kat :')

Haha herkenbaar. Ik wilde ook per se een grijze kat.
Ik heb er inmiddels 2: eentje uit het asiel en eentje van de boerderij. Het poesje uit het asiel was mijn projectje: zij heeft zware niesziekte gehad en was niet veel meer toen ze in het asiel terecht kwam. Toen ik haar mee naar huis nam, ging het al een stuk beter alleen zat ze nog niet goed in haar vachtje en snotterde ze heel erg veel. Nu heb ik haar inmiddels 2 jaar en ze heeft nergens last meer van op een flinke nies zo nu en dan na.

En Muis, tja die heeft altijd wat. Staart gekneusd, koorts, weer koorts....

Kan dus enorm verschillen per kat!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:42

hmm tsja tis maar hoe duur je het maakt. In mijn omgeving hoor ik juist dat je de kat prima goedkope aldi brokken kan geven.. hoe denken jullie hier over?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:43

Het is maar net wat de kat zelf lekker vindt, tenzij je een kat hebt die speciaal voer moet. Die van ons leven op C1000 brokken en brokken van Whiskas of Felix eten ze mooi niet op.
Krabpaal hebben wij ook niet, doen ze aan de bomen of op de mat. (En de kleine zelfs op de dure houten vloer haha)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:44

en hoeveel betaal jij per maand aan je kat?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:48

Alleen de kattenbrokken à 3,50 euro per zak (ongeveer). Hoelang een zak meegaat is eigenlijk ook verschillend. Dus ongeveer tussen de 25 en 30 euro per maand.
Wij hebben dan wel 2 katten die heel veel eten en de bakjes worden bijgevuld als ze leeg gaan. Ik hoor ook vaak dat de bakjes alleen gevuld worden op bepaalde momenten en niet blijvend volle bakken.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:50

pinuts schreef:
hmm tsja tis maar hoe duur je het maakt. In mijn omgeving hoor ik juist dat je de kat prima goedkope aldi brokken kan geven.. hoe denken jullie hier over?

de kans op blaasgruis en levervet zijn met deze goedkope voeding erg groot, dan wordt je kat waaarschijnlijk niet oud en je dierenartskosten duur. Maar er zijn uitzonderingen, er zijn katten die het prima doen op de goedkoopste brok. maar dat weet je dus niet van te voren. Die van mij krijgt meteen jeuk bij goedkope brokken, en krabt haar hele huid kapot, gaat aan de diarree, en de vacht glimt veel minder. De ene kat is er gevoeliger voor dan de ander. je moet ook kijken of je kat naar buiten kan, zo niet dan heb je indoorvoeding nodig met vitamine D toevoeging (dat zit niet in de goedkoopste brok of blik).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:51

Ik geef ook graanvrije brok en hoogwaardig natvoer (dus bijna 100 procent vlees) ipv de normale 4 procent in Whiskas of Aldi.
Kost een stuk meer maar ik vind het zeker waard. Alhoewel, als ik zo kijk naar het verschil tussen RC en wat ik geef, ben ik goedkoper uit.

Kat doet het waarschijnlijk ook goed op goedkope brok maar ik vind het fijn dat ie een beetje gevoed word naar zijn noden.
Vers vlees is nog idealer maar heb helaas de diepvriesruimte er niet voor. En sommige katten schijnen het niet graag te eten.

Bovendien schijn je van een goedkopere brok een stuk meer te moeten geven, omdat ze er minder voeding uit halen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:48

pinuts schreef:

Ligt eraan waar je het mee vergelijkt :-) als je ze bv met whiskas, tompoes e.d. vergelijkt (veel geur, kleur en smaakstoffen) dan ja...zijn die brokken beter. Ik voer blaasgruisdieet van RC en RC sensible, 2 katten krijgen vers en de rest nog Bozita (biologisch natvoer- 95% vlees via online shops te bestellen, zeker niet duurder dan natvoer uit de supermarkt)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

tja, voeding... meningen zijn daar enorm over verdeeld.
Aldi brokken, c1000 brokken. Ik vind het 1 grote troep. Vol met koolhydraten, granen en suikers.
Alles wat een kat níet nodig heeft.

Ik kan mijn katten niet eens brok voeren, 1 gaat er gewoon van braken.
Sinds ze vers vlees krijgen heb ik geen kots meer gezien.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:58

Onze lieve schat hebben wij gevonden, als mega klein hoopje.
Waarschijnelijk gedumpt.

Mevrouw mocht in eerste instantie alleen op stal, daarna bij papa in het bedrijf, toen langzaam aan naar binnen. En vervolgens 2 dagen later lag ze in het bed van me zusje. Omdat pap aan het idee moest wennen.
(vroeger hebben pap en mam 1 kat gehad)

Wat wij gemiddeld kwijt zijn durf ik zo niet te zeggen.
Maar wij ontwormen netjes, optijd vlooienkuurtje etc. etc.

En de sterilistatie was €100,- ongeveer.

Voeding krijgt ze van de aldi. Soms afgewisseld met wiskas of iets anders.
Ze glimt met regelmaat harder dan de sportpony's :o
Ze zit goed in haar vel, komt regelmatig bij de deur van vrouwtje ik heb weer een muis, of konijn of vogeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:33

Ik luister qua voer naar mijn katten: de ene blieft absoluut geen vers, die weet niet eens wat ze er mee moet. De ander blieft alleen kip of zalm. Dat krijgt hij er dan soms bij wanneer wij dit zelf eten.

Verder krijgen ze RC Fit 32 waar ze beiden een moord voor doen (andere brokken, eerst gaven we de groene zakken van Purina, daar deed kat 1 helemaal geen moord voor.. sterker nog, lange tanden :+ kat 2 heeft het nooit gehad, waren al over op de RC voor zij in huis kwam) en natvoer wisselen we: dan een keer felix, dan een keer whiskas en nu Gourmet (en lekker dat ze dat vinden, zelfs mevrouwtje eet nu alle natvoer op :') ) en ik let wel altijd op wat er allemaal in zit: ik wil zo min mogelijk zout in mn katten hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:39

wij hebben 3 katten. Een kat alleen zou ik niet doen tenzij ze er echt al lang aan gewend zijn, ik vind het voor alle dieren leuker om een soortgenoot te hebben. En als ik zie hoe die van ons lekker samen kunnen spelen en slapen, geweldig! (alledrie uit verschillende nesten en leeftijden trouwens).
Sterilisatie was ik volgens mij rond de 100euro per kat aan kwijt. Ook een binnenkat zou ik steriliseren, tenzij ze al op leeftijd zijn.
Wij geven ze versvlees van Carnibest, dat kost ons voor de 3 katten samen zo'n 10euro per week.
Grit hebben we van de Jumbo, de geurende klonterende versie. Die is erg besparend; alleen drollen e4n klonten scheppen en that's it. Goedkoop grit was bij ons echt duurder en meer werk.
Ontvlooien en ontwormen doen we van een goed merk, omdat we meerdere dieren hebben (ook nog twee honden) kopen we dat groot in en doen daar weer een hele tijd mee.
Verder hebben we tot nu toe weinig kosten gehad, wel met alle katten blaasgruis-problemen met bijbehorende DA-kosten, maar sinds we Carnibest zijn gaan voeren -ook om die reden met name- nooit meer problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:47

Heeft er hier iemand een naaktkat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:03

Bokker Mitxa heeft naaktkatten :j

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:13

Jans schreef:
en ik let wel altijd op wat er allemaal in zit: ik wil zo min mogelijk zout in mn katten hebben.

dan moet je zeker whiskas, felix en gourmet uit het menu schrappen

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:28

Ik heb sinds oktober een kitten van een boerderij. Heb haar zelf moeten eten, ongeveer 100 euro voor 2 da bezoeken. Dan heb je je aanschaf spulletjes denk aan krabpaal. Kwa eten en grind ben ik voor haar gemiddeld 5 euro per week kwijt. Ze krijgt ook kattenmelk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:47

Ik heb al mijn hele leven katten ( letterlijk, toen ik de weg lag was er al 1 onafscheidelijk). Ik heb nooit een ziektekosten verzekering gehad; vind ik te duur ( ik heb er nu 6 rondlopen!). In plaats van een verzekering kan je beter maandelijks een X bedrag opzij zetten als je zekerheid wil dat je evt. DA kosten kan betalen.
Maar goed, ik heb mijn paarden ook niet verzekerd.

Ik heb zowel poezen als katers, allemaal gecastreerd. Kater is in dat opzicht goedkoper dan een poes, maar oudere katten die je uit een asiel haalt zijn al behandeld. Bij kittens betaal je meestal een bedrag waar de castratie al bij in zit.
Qua voer kan je het zo gek maken als je zelf wil; die van mij eten brokken en natvoer. Brokken wisselen qua merk, ik koop vaak de duurdere van de Aldi, die bevallen erg goed en kosten ca. 2 euro per zak van 800 gram en soms er afwisseling andere merken. De goedkoopste brokken koop ik nooit, dat is vaak alleen maar meel zonder vlees. BIj mij krijgen ze dan ook nog wat kattenmelk en soms wat vers, als vinden ze dat niet allemaal lekker; de dame van 20 krijgt dat niet meer weg, de 2 perzen halen er hun neus voor op, de 2 jongste poezen smullen van vers en de oudste kater vind het wel lekker maar doordat hij wat tanden en kiezen mist krijgt hij niet alles weg.
Natvoer krijgen ze een beetje 2 x per dag. Belangrijk is dat een kat altijd vlees eet, hetzij in brok/ blik of vers. Alleen brok is niet aan te raden ( te droog) omdat een kat, van nature, weinig drinkt, maar er moet dus wel altijd voldoende vers water staan.
Kattengrit is er in diverse prijsklassen; ik gebruik altijd het gewone, goedkope grit en als je dagelijk de drolletjes uit de bak haalt doe je met een zak vrij lang ( met 1 kat). Die zakken kosten rond de 5 a 6 euro voor ca. 20/ 25 kg.

Mijn katten populatie is nu dus 6 stuks + 1 kat die in mijn schuur is komen wonen en daar muizen vangt ( en door ons gevoerd wordt) in de leeftijd van ca. 1 jaar tot 20 jaar. Per week kost het hele stel me, gok ik, 15,-.
Dat is dus zonder evt. DA kosten, maar eigenlijk komt dat maar zelden voor, te zelden om een verzekering voor af te sluiten.

Tot slot; neem liever 2 katten, dat is voor de dieren wel zo gezellig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:43

ik heb volgens mij al gezegd dat ik een kat wil die ouder is, en goed alleen kan. Ik wil dat dier een plezier doen uit t asiel te halen.. anders hoeft t niet. Een krabpaal komt er hier niet in. ff kijken of er kleinere oplossingen zijn, heb al wat gezien:) ( krabdingetje voor aan de muur ofzo. Hoe lang doet 1 kat eig met 1 zak brok, en hoevaak verschoon je 1 kat? Ik vraag natuurlijk ook in de omgeving, en hoor dat dat iets vaker dan 2 x per 2 weken is:) Verder ben ik nog nieteens aan t rondkijken hoor:) Alleen eerst precies weten wat t kost en of ik dat kan betalen en of ik dat dier hier een goed leven kan biedden, omdat ik toch vrij klein woon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:46

Gister zag ik een wave model om te krabben, is ook wel geinig, kunnen ze liggen in het andere deel volgens mij:

Afbeelding

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:53

mijn katten zijn vooral gek op karton:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... els/274394
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... ken/113279

heb wel een krabpaal staan maar daar doen ze niets mee haha, behalve gebruiken om naar boven te gaan zodat ze op de kast kunnen.
Wij hebben in de werkkamer een Ikea vakkenkast bekleed met Sisal tapijt (doen ze ook niets mee) en bovenop hebben we 2 mandjes waar ze graag liggen. Aan de muur hebben we plankjes in de vorm van 2 trappetjes. Zo neemt het weinig ruimte in en de katten hebben er veel plezier van

een zak brok is natuurlijk per kat verschillend
Ik schep 2 a 3x per dag de kattenbakken schoon en 1x per maand ongeveer gaat alles eruit en wordt de bak helemaal schoongemaakt met Dettol.
Er gaat ongeveer 15liter houtgrit per bak in.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:28

Wij scheppen 1 keer per dag de bak leeg, maar we hebben er natuurlijk ook maar 1. Wij hebben klontvormende grind (heet dat zo?) en je kunt heel gemakkelijk alle klonten eruit scheppen, soms wat bijvullen en deksel er weer op.

Hoelang je per zak brok doet ligt aan het voer zelf en aan de eetbehoefte van je kat denk ik. Hier krijgt ie nog een behoorlijke portie natvoer ernaast (minstens 100 gram) dus de brokken gaan dan iets minder snel.

Wij hebben hier een oude rieten mat in de woonkamer liggen, daar mag ie zoveel aan krabben als ie wilt. Het is hier wat klein om een paal te kopen.