Nieuwe goudvissen liggen voor dood op de bodem.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

One_Love

Re: Nieuwe goudvissen liggen voor dood op de bodem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:33

Idd en een waterverbeteraar vind ik persoonlijk onzin dat gebruik ik nooit niet voor mijn koudwaterbak en ook niet voor de tropische maar dat kan ook aan de kwaliteit van het kraanwater liggen dat is bij iedereen weer anders.

TS haal even een pomp en doe die erin ( beginnersfout..stekker van de pomp er pas in doen als die in het water hangt hahaha) en kijk daarna verder voor een grotere bak.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:43

Ze bewegen al weer wat meer zitten nog wel laag in de bak maar bewegen nu wel over de bodem.
Ik ga zo wel naar de dierenwinkel voor een pomp en dan hopen dat het goed komt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:45

Geen pomp halen maar echt een filter :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:46

Juist, pomp verdrijft alleen maar het zuurstof uit het water. Hoe groot is de bak die je hebt TS? En staan er genoeg planten in die voor zuurstof zorgen?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:50

Neem aan dat ze met een pomp een filter bedoelt hoor ;)

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:57

Met een pomp bedoel ik idd een filter dat is de enige die ik ken trouwens..Zorgt voor zuurstof en haald de viezigheid eruit zon ding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:04

Water meenemen en laten testen bij de zaak waar je de vissen hebt gekocht.

Verder met oog op de toekomst; hoe groot is je bak? Goed filter gekocht? Ik hoop niet dat je het water uit het zakje ook in je bak hebt gegooid. Verstandig is vissen eruit, water weg.

Let erop met bak verschonen; niet meer dan 1/3 van het water vervangen met nieuw water. Anders verstoor je de bacterie cultuur.

En tip voor de volgende keer; eerst goed inlezen voordat je dieren koopt :) dan had je kunnen lezen dat je de bak moet laten rusten omdat er een nitrietpiek kan ontstaan. Eerst bacterie cultuur op gang brengen, dan pas vissen erin.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:07

Sluierstaarten zijn bovendien echt heel gevoelige vissen.
Om het minste geringste is er wel wat met ze.

Ik ben ook met die dingen begonnen 'vroeger' in een kom.
Eentje werd met de jaren te groot, ik werd ook ouder en wijzer, en heb ze verplaatst naar een groot aquarium.
Helaas was de ene vis al de krom gegroeid, maar hij heeft het nog jaaaaren gedaan.

Vind het zo aanvallend hier, niet iedereen is meteen op de hoogte overal van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:08

Houd er rekening mee dat je per goudvis eigenlijk 40 liter water nodig hebt. Voor je bak heb je een minimale lengte van 1 meter, maar altijd 10x zo lang als de vis zelf.

Dat lijkt nu overdreven, maar goudvissen groeien behoorlijk snel, en als ze te klein zitten dan vergroeien ze, waar ze dood aan gaan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:10

Maar die nitrietpiek komt toch pas na een paar dagen? Dus dat is sowieso niet de reden dat de vissen het nu moeilijk hebben. Ik denk eigenlijk dat ze zo gewoon gaan zwemmen en er niks aan de hand is.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:10

Goed dat je iig een filter gaat halen, maar ben je bereid om bijvoorbeeld ook een grotere bak aan te schaffen? En je bodem te vervangen van grind naar zand (iig gedeeltelijk)?
Dit is niet om je aan te vallen of om je schuldig te laten voelen, maar sluierstaarten zijn, zoals je ook in de bovenstaande reacties leest, geen 'makkelijke' vissen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:11

Ik vind de reacties eerlijk gezegd normaal? Er worden tips gegeven, uitleg gegeven etc.

Ik ben het er wel mee eens hoor, dat dierenwinkels leuk dieren verkopen, maar vaak echt verschrikkelijk foute info geven. En dat niet alleen: ze verkopen gewoon ook nog vissenkommen bijvoorbeeld. Dan weet je eigenlijk al genoeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:14

Goudvissen zijn wel erge vervuilers, wroeten alles om. Dus een goed filter met voldoende vermogen is echt noodzaak.
Planten moet je goed vastzetten, maar meestal eten ze de koudwaterplanten op := filter zul je regelmatig even moeten uitspoelen in wat aquarium water omdat die dan verstopt zit met blaadjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:15

Nuage schreef:
Maar die nitrietpiek komt toch pas na een paar dagen? Dus dat is sowieso niet de reden dat de vissen het nu moeilijk hebben. Ik denk eigenlijk dat ze zo gewoon gaan zwemmen en er niks aan de hand is.

Klopt, maar is wel iets om in de gaten te houden de komende tijd. Kan nog komen en dan is de kans groot dat sluierstaarten het loodje leggen. Erg gevoelige vissen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:15

Vaak hoor ik dat de dierenwinkel de vissen al voor de verkoop heeft terwijl zij ze ook nog maar net geleverd hebben gekregen. Door alle verhuizingen geeft het ook heel erg veel stress aan de vissen waardoor ze kunnen bezwijken. Dan kan je alles nog zo goed voorbereiden maar daar kan je niet tegen op.
Als wij vissen binnen kregen in de winkel lieten we ze altijd eerst een paar dagen wennen en konden we ze ook goed bekijken. Sommige vissen krijgen van alle stress spontaan stip of gaan dood. Heeft de klant niets aan en jij als winkel krijgt een slechte naam.
Heb je wel speciaal voer voor sluierstaarten?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:17

Ik heb me volgens mij druk zitten maken om helemaal niks ze zwemmen nu gewoon rond alsof er niks aan de hand is.
Zo een filter halen en dan komt het allemaal wel goed :D

iedereen bedankt voor de reacties en tips.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:19

Heb je wel hele grote bak voor ze? :) en beter is ook om wat zand erin te hebben.
Goudvissen worden rustig 35 tot 40 cm namelijk :)

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:23

Dat duurt wel even voordat ze zo groot zijn hoor en heel goed ts dat je een pomp haalt! Dat is ook fijner voor jezelf dan hoef je de bak niet zo vaak schoon te maken! Ik ververs 1/3 van het water elke 3 of 4 maanden en verder hoef ik er niks aan te doen het gaat zijn gangetje wel al moet ik wel zeggen dat mijn bak 180 liter is en heb er een pomp in met een capaciteit van 250 liter daar kan het ook aan liggen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:35

Ik wil niemand aanvallen ofzo maar ik irriteer me er echt een beetje aan dat mensen altijd zo ligt denken over het houden van vissen, je neemt een bak met water je gooit er een paar vissen in en klaar.
Mensen oriënteer je eerst als je vissen wilt houden het is echt niet zo simpel als je denk dat het is.
Alle waterwaardes moeten goed zijn, nitriet , nitraat, ammoniak (wat dodelijk is voor alle vissen) ph, kh enz. enz.
Vissen zijn ook levende dieren met gevoel die verdienen ook goede verzorging!
http://www.aquaforum.nl/

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:44

rossebol schreef:
Ik heb me volgens mij druk zitten maken om helemaal niks ze zwemmen nu gewoon rond alsof er niks aan de hand is.

Gelukkig.. ! denk dat ze gewoon evenjes bij moesten komen van de reis. ik heb vroeger altidj goudvissen gehad deed de bak die ik had een keer in de zoveeltijd verschonen en verder een filter erin nooit problemen gehad denk dat soms ook wel word overdreven wat vissen nodig hebben allemaal.. mijn goudvisjes zijn toch altijd zeker 10 jaar geworden.. en ze hadden een 8 hoekig aquariumpje.. :D suc6 met je visjes en genoet ervan.. :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:46

XxLiEsJuHhxX schreef:
rossebol schreef:

Gelukkig.. ! denk dat ze gewoon evenjes bij moesten komen van de reis. ik heb vroeger altidj goudvissen gehad deed de bak die ik had een keer in de zoveeltijd verschonen en verder een filter erin nooit problemen gehad denk dat soms ook wel word overdreven wat vissen nodig hebben allemaal.. mijn goudvisjes zijn toch altijd zeker 10 jaar geworden.. en ze hadden een 8 hoekig aquariumpje.. :D suc6 met je visjes en genoet ervan.. :D

Vissen kunnen zo'n 25 jaar worden. Dus misschien valt dat overdreven wel mee en hadden jouw vissen door te 'overdrijven' met hun verzorging ook wel hun normale leeftijd gehaald.

@ Arrabel: Helemaal met je eens :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:47

XxLiEsJuHhxX schreef:

Stel dat je paard met 10 jaar dood zou gaan. Dan zeg je toch ook niet dat hij toch al zeker 10 jaar is geworden? Dan vind je dat toch ook ontzettend vroeg? Goudvissen kunnen net als paarden makkelijk 25 à 30 worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:51

XxLiEsJuHhxX schreef:

Je weet dat goudvissen makkelijk de 20 jaar kunnen halen??
Het is niet overdreven, goudvissen worden 30 centimeter. Blijven ze door een veel te kleine bak achter in groei, betekend het simpelweg dat ze vooral doodgaan aan organen die in de verdrukking zijn gekomen. Als ze geen zuurstof gebrek hebben gehad wegens verkeerd beleid.

Als iemand nu op bokt zegt; mijn pony is 20 geworden en heeft haar hele leven in een stal gestaan van 3 bij 3, zal niemand zeggen; wow, wat goed zeg!
Wat maakt een goudvis anders? Ze hebben onderzoek gedaan en daaruit kwam naar voren dat organen echt verdrukt werden. Hersens die tegen de schedel gedrukt zaten en daardoor dood waren gegaan omdat de bak te klein was.
Goudvissen zijn makkelijk te houden, maar wel met ruimte, goede voeding, goed filter en goed water beleid. Gelukkig is het makkelijk te leren :j je hebt geen ervaring nodig itt paarden,

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:52

Volgens mij is er nu al vaak genoeg gezegd hoe je voor je de vis moet zorgen. Wees blij dat de TS nu een filter gaat halen en dingen verandert!

Al die discussies steeds, ook op internet verschilt heel erg iedereens mening. Ook op vissenfora. En om nou een goudvis te vergelijken met een paard?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:54

Ik heb het puur over huisvesting en leeftijd :)
Dat over het houden een goudvis niet te licht gedacht moet worden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-02-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt