Jachtdrift + commando 'hier' in alle situaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Jachtdrift + commando 'hier' in alle situaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:53

Het verschilt per individu ook wel hoe fanatiek ze met jagen zijn. Ik durf te zeggen dat ik redelijk wat af weet van het africhten van honden en heb nooit eerder problemen gehad. M'n vorige hond was een kruising Border collie / Heidewachtel uit het asiel en die hebben we 'Flits' genoemd omdat dat de eerste dag dat ik hem had en los liet gebeurde... achter een konijn aan, kon het niet af-knipogen en hij was weg... 't Heeft flink wat werk gekost maar ik heb deze hond 14 jaar gehad terwijl ik al die tijd in het bos woonde, heb hem los mee gehad, wandelend, met de fiets en te paard door het bos en nooit meer een probleem gehad, kon die hond op 200 meter afstand nog sturen en af leggen in de berm.
Maar m'n huidige Cairn is echt een ander verhaal en heb het er bij hem niet betrouwbaar genoeg uit weten te krijgen, 't zit er bij hem ook zo veel 'sterker' in (dat 'spook jagen' illustreert dat wel) en het terrier-zijn helpt dan ook niet met gehoorzamen ;)
Het feit dat het zelfaangeleerd is en niet van jongs af aan 'begeleid' maakt zeker ook verschil, zelfaangeleerd gedrag is het moeilijkst af te leren, zelfaangeleerd jagen dus vele malen moeilijker.

Na het laatste avontuur heb ik toch voor de veiligheid besloten hem niet meer los te laten... (waarbij ik ook écht wel weet te herkennen wanneer de knop om gaat). Als ze zó fanatiek zijn dan voorkom je gewoon niet dat je een keer wel te laat bent, zéker als je met meerdere honden loopt, je kunt gewoon niet continu je ogen op je hond hebben (al was het maar omdat je je nek niet wilt breken over die uitstekende boomwortel ;) ). En ookal kan je hond misschien niet snel onder een auto komen omdat je in afgelegen gebied bent, ze jagen wel het wild op en dat is iets wat je ook gewoon niet zou moeten willen (wat hier op de veluwe vaak gebeurd is dat opgehaagd wild dan juist de weg over rent en aangereden wordt).

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 08:22

Bedankt voor de antwoorden mensen, hier heb ik echt wat aan +:)+ Al klinkt het helaas niet echt positief. Zoals gezegd gaat Baron in elk geval voorlopig aan de lange lijn, wat nog een leuk schouwspel gaat worden aangezien ik B2 ook aan een 20-meter lijn heb lopen :):)

Er wordt hier boven gezegd: clicker is niet hetzelfde als fluit. Dat snap ik nu, maar is het dan verstandiger om de fluit aan te leren middels clickertraining of is het sein 'fluit = lekkers' voldoende ?
En het altijd afmaken van het commando ? Hoe doe je dat als hij een keer niet direkt luistert. Ik heb altijd geleerd niet maar door te blijven roepen (fluiten) als de hond op dat moment niet luistert, omdat je commando juist heel zwak wordt. Hoe reageer je als hij eens niet direkt reageert, wat is dan zijn 'straf'

Oei, moet nu dringend naar mijn werk, had nog een paar opmerkingen/vragen, dus vanmiddag meer !

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:00

SaskiaKa schreef:
Ik heb een Saarloos Wolfhond en woon aan de rand van de duinen, vol met herten, vossen en konijntjes...
Mijn hond is keurig afgericht en heeft een gigantisch jachtinstinct. Wat ik vooral moet doen is constant naar mijn hond kijken. Het moment vlak voordat je hond er vandoor gaat moet je gaan herkennen, dit is het laatste moment waarop je nog tot hem kan doordringen. Op het moment dat hij al snelheid maakt zal de jachtdrift het altijd winnen van het baasje, ben ik bang...
Mijn advies is dan ook: kijk naar je hond! Herken je het "fixeer moment" niet of niet snel genoeg om dit te doorbreken, dan zou ik toch voor een flex lijn gaan.

Succes!

_/-\o_ _/-\o_ helemaal mee eens, als je hem voor kan zijn gaat het helemaal goed komen!
daarnaast veeeel uitdaging in andere dingen, mee met de fiets, speuren, lange wandelingen waarbij hij JOU moet volgen en niet andersom ;)
ook een lange lijn ben ik niet zo van, dan kan hij alsnog zijn eigen gang gaan wanneer hij dat wil. ok het stopt op een paar meter maar waarom moet je hond niet gewoon naast/achter je lopen en dan samen met jou een uur gaan wandelen, korte stukken de riem langer maken zodat hij kan en mag snuffelen (maak hier een commando aan vast) en daarna weer volgen. zo train je ook de aandacht voor jou.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:03

SaskiaKa schreef:
Ik heb een Saarloos Wolfhond en woon aan de rand van de duinen, vol met herten, vossen en konijntjes...
Mijn hond is keurig afgericht en heeft een gigantisch jachtinstinct. Wat ik vooral moet doen is constant naar mijn hond kijken. Het moment vlak voordat je hond er vandoor gaat moet je gaan herkennen, dit is het laatste moment waarop je nog tot hem kan doordringen. Op het moment dat hij al snelheid maakt zal de jachtdrift het altijd winnen van het baasje, ben ik bang...
Mijn advies is dan ook: kijk naar je hond! Herken je het "fixeer moment" niet of niet snel genoeg om dit te doorbreken, dan zou ik toch voor een flex lijn gaan.

Succes!

Idem hier, kruising herder en vreselijke jachtdrift, helemaal door het dolle. Helaas ook jagend achter andere honden aan (erachteraan hollen en happen naar de nek, niet bijtend, maar het is geen leuk spel meer) inderdaad op tijd herkennen. Als ik hem dan aan blijf spreken met 'HIER blijven' gaat het goed. En steeds belonen als hij luistert. Het is wel voortdurend alert zijn. Moet wel zeggen dat nu hij ouder wordt (hij wordt 3) het wel iets minder wordt en wij worden er meer bedreven in dus het gaat beter.

Maar inderdaad, als hij eenmaal echt de benen neemt, dan ben je al te laat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:05

Albert schreef:
Jagen is zelfbelonend gedrag en dus niet zo snel te doorbreken met een clicker bij een hond met echte jaag en buit-drift, met een goede teletac ben je altijd op tijd met je correctie als de loslopende hond je commando negeert.
Neem je er een met een trilstans/waarschuwingspiepje heb je de stroom vaak niet eens nodig.
Je geeft er gewoon heel duidelijk een grens mee aan bij de hond, net als een paard dat binnen stroomdraad staat weet wat de grens van zijn weiland is.

Helemaal eens. Waarschuwingspiep werkt in de meeste gevallen perfect.
Kan je niet een goede lenen van iemand in de buurt? Vaak is een maandje met band genoeg.

maras

Re: Jachtdrift + commando 'hier' in alle situaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:12

Ik heb heel vroeger eens zo'n teletac apparaat gehuurd, bestaan die mogelijkheden niet meer? Na een aantal weken was alleen de speciale halsband aandoen voldoende. Een hond die los kan lopen is toch leuker dan eentje die de rest van zijn leven aan de lijn moet, wat dat betreft lijkt het stroomapparaat niet diervriendelijk maar het is een kwestie van een aantal keer gebruiken en daarna kan hij weer altijd los mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:42

mijn hond kwam altijd slecht terug als hij aan het spelen was, of als hij een konijn zag. rond zijn tweede jaar veranderde dit opeens en nu komt hij eigenlijk altijd netjes terug, dus er is nog hoop :D

(heb alleen geen jachthond)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 16:19

Siggy schreef:
En het altijd afmaken van het commando ? Hoe doe je dat als hij een keer niet direkt luistert. Ik heb altijd geleerd niet maar door te blijven roepen (fluiten) als de hond op dat moment niet luistert, omdat je commando juist heel zwak wordt. Hoe reageer je als hij eens niet direkt reageert, wat is dan zijn 'straf'

Iemand hier nog een antwoord op tip op ??

Bedankt voor al het meedenken ! Een jachtspoor uitzetten en de hond leren dat hij in bepaalde situaties wel mag jagen en in andere niet, vind ik op zich geen slecht idee, maar ik denk dat ik dan wel echt begeleidde jachttraining met hem moet gaan doen. Die mogelijkheden zijn hier genoeg in de omgeving, maar daar gaat gewoon veel tijd en energie in zitten en zoals gezegd heb ik die op het moment simpelweg niet.

Ik heb nog met iemand uit het dorp overlegd, die het probleem ook had met zijn hond, en hij heeft me uitgelegd hoe ik met het leerproces van 'fluit=komen' het beste aan de gang kan gaan. Hier ga ik in elk geval mee aan de slag, want ook onafhankelijk van het jagen, mag het 'hier' commando bij Baron wel wat stricter nageleefd worden.
Mijn buurvrouw blijkt zelf een teletac te hebben, die ik mag lenen. Ze heeft me aangeraden de band de eerste 3 weken tijdens de wandeling om te doen zonder hem te gebruiken, zodat Baron niet gaat associeren dat wandeling een stroomschok betekent. En daarna is het uiteraard de kunst om exact op het juiste moment te reageren. Ze heeft de band al bij verschillende honden toegepast met goed gevolg. Ze zal me volgende week alle ins en outs van het gebruik van de band uitleggen. Iemand hier nog tips over, waar ik op moet letten, ik wil dat ding echt niet verkeerd gaan gebruiken uiteraard.

De komende dagen staan de wandeling sowieso op een laag pitje, aangezien Baron toch een beetje kreupel loopt na zijn avontuur. Dus maar even een beetje rustig aan.