Probleem met kat 's nachts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:07

GamblersCup schreef:
Wat me hier wel een beetje opvalt is dat sommige mensen methodes gebruiken om de kat "op te voeden", waar katten niks van kunnen begrijpen en angstig van kunnen worden. Beetje jammer wel.

Ben ik met je eens. Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens aan het parfum in de luchtverfrisser heb gedacht. Maar ja, ik vind het ook allemaal wel prima wat mijn poezemansen doen. En vaak genoeg komen ze (nadat ze uitgeraced zijn) heerlijk bij me liggen. Dan kan ik zelf ook niet zo goed slapen, maar vind zo'n lekker, zacht warm poezenlijf heeeeeeeerlijk op mijn bedje!

Shaar

Re: Probleem met kat 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:14

Ik heb ook 2 van die krengen :D
Normaal zijn mijn ouders altijd de pineut; ik slaap namelijk op zolder, en mijn ouders op de 1e verdieping vlakbij de deur waar ze lekker tegenaan gaan staan krassen ;)
Heb ook niet echt een oplossing voor je, hier hebben we het ook maar geaccepteerd. Die van ons snappen gelukkig niet dat ze ook aan de deurklink kunnen hangen, dus het blijft bij continu krassen.

Lees dat je kat een binnenkat is. Bij ons is de oplossing namelijk simpel: de katten willen naar buiten als ze tegen de deur gaan krassen. Dus hup, naar buiten en verder slapen.
Kun je het ook niet negeren? Laatst was ik een week alleen thuis, en ik heb het gekras wel gehoord maar ben gewoon verder gaan slapen. Ze houden het erg lang vol, maar ze stopten er echt wel mee ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:16

Het is niet dat ik mijn kat mishandel maar genoeg is genoeg. Hij mag niet in mijn slaapkamer en hij blijft miauwen, heel de nacht door.
Als het enigste wat help hem in zijn bakske eventjes in de garage zetten (die by the way juist naast de keuken is) dan doe ik dat, hij moet er ocharme max 30 min in en dan mag hij er uit en gaat hij braaf slapen.
Er is trouwens een reden dat mijn poezen niet in mijn slaapkamer mogen, als die er niet was hadden ze gerust bij mij mogen slapen.

[***]: En het gaat niet over dat poezen bij iemand in bed liggen en daardoor wat hinder ondervind, maar echt over miauwende, krabbende poezen die dit uren volhouden.

Over die luchtverfrisser heb ik trouwens ook mijn twijfels, al is het alleen om de chemische troep die er in zit, als dt zou vervangen konden worden door iets anders,dan zou ik het wel een goed idee vinden.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:23

Emytje schreef:
Simone0308 schreef:
@GC: Ik heb even rondgekeken op Google en er zijn inderdaad ook van die spray's speciaal voor katten, dat is beter.

Heb je daar een linkje van? Misschien is dat ook iets voor ons.

http://www.shop4home.nl/index.php?main_ ... cts_id=399
Gewoon gezocht op 'kattenverjager lucht'. Je hebt ze ook met tonen en water, maar tonen is vooral voor buiten geloof ik.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:32

@GC: Hier hetzelfde verhaal, de kleine kat mag ook niet op het aanrecht, maar doet het toch. Katten mogen ook niet op de tafel, ze weten het, maar blijven het toch doen. Ach, zolang ze niks stukmaken vind ik het niet zo erg.

[***] schreef:
GamblersCup schreef:
Wat me hier wel een beetje opvalt is dat sommige mensen methodes gebruiken om de kat "op te voeden", waar katten niks van kunnen begrijpen en angstig van kunnen worden. Beetje jammer wel.

Ben ik met je eens. Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens aan het parfum in de luchtverfrisser heb gedacht. Maar ja, ik vind het ook allemaal wel prima wat mijn poezemansen doen. En vaak genoeg komen ze (nadat ze uitgeraced zijn) heerlijk bij me liggen. Dan kan ik zelf ook niet zo goed slapen, maar vind zo'n lekker, zacht warm poezenlijf heeeeeeeerlijk op mijn bedje!

Wat betreft de parfum: daar dacht ik in eerste instantie ook niet aan, maar het idee op zich is natuurlijk wel slim bedacht! De enige opvoedmethodes die ik tot nu toe heb gebruikt is laten schrikken, bijv. door de plantenspuit. Ik zou ze eerlijk gezegd ook niet zo snel opsluiten ofzo, dat is ook niet helemaal mijn ding.

@chanel1985: Ik begrijp dat het inderdaad heel vervelend is als je kat daar al mee begint zodra je je bed in stapt, zeker als hij om wat voor reden gewoon de kamer niet in mag/kan. Maar hoe kom je op het idee om hem in het reismandje te zetten? (niet aanvallend bedoel, gewoon interesse)

@Shaar: Haha, heb jij even mazzel dat ze bij je ouders gaan zitten!
Negeren helpt helaas niet, al een aantal keer geprobeerd, maar hij kan gewoon uren door blijven gaan. Miss moet ik het geluid eens opnemen, dan begrijp je dat je daar echt niet doorheen kunt slapen :P

Edit: typfout

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:33

Een vriendin van me heeft een tijdje de stofzuiger buiten de deur gehad met de stekker onder de deur door aan een stekkerdoos naast het bed. Als de katten losgingen op de deur, drukte zij het knopje even aan en dan waren ze snel weg. Ik geloof dat de stofzuiger 4x is aangeweest de eerste week, na een maand heeft ze hem weggehaald en nooit meer last gehad :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:39

Kijk, dat vind ik nu een katvriendelijke (de kat denkt daar vast anders over :D ) methode. De kattenverjager met lucht ook.

Methodes waar een kat niks van kan snappen en slaan, erachteraan jagen e.d. vind ik niet ok. Dan moet je je toch eens inlezen in kattengedrag.

Nou ga ik er toch nog op in. :x

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:42

Simone0308 schreef:
@GC: Hier hetzelfde verhaal, de kleine kat mag ook niet op het aanrecht, maar doet het toch. Katten mogen ook niet op de tafel, ze weten het, maar blijven het toch doen. Ach, zolang ze niks stukmaken vind ik het niet zo erg.

[***] schreef:

Wat betreft de parfum: daar dacht ik in eerste instantie ook niet aan, maar het idee op zich is natuurlijk wel slim bedacht! De enige opvoedmethodes die ik tot nu toe heb gebruikt is laten schrikken, bijv. door de plantenspuit. Ik zou ze eerlijk gezegd ook niet zo snel opsluiten ofzo, dat is ook niet helemaal mijn ding.

@chanel1985: Ik begrijp dat het inderdaad heel vervelend is als je kat daar al mee begint zodra je je bed in stapt, zeker als hij om wat voor reden gewoon de kamer niet in mag/kan. Maar hoe kom je op het idee om hem in het reismandje te zetten? (niet aanvallend bedoel, gewoon interesse)

@Shaar: Haha, heb jij even mazzel dat ze bij je ouders gaan zitten!
Negeren helpt helaas niet, al een aantal keer geprobeerd, maar hij kan gewoon uren door blijven gaan. Miss moet ik het geluid eens opnemen, dan begrijp je dat je daar echt niet doorheen kunt slapen :P

Edit: typfout

Omdat ik echt ten einde raad was en de garage het verst was van de slaapkamer (en die van de bovenburen) maar in de deur zit een kattenluik dus ik kan hem er niet los inzetten want dan beukt hij dat gegarandeerd kapot (slotje is niet zo sterk).
Als hij daar in zit miauwt hij niet meer en is hij stil, nogmaals ik laat hem er max 30 min in en dan kom ik terug uit mijn bed en dan heeft hij het raar maar waar begrepen. En is hij de volgende nacht ook stil.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:42

Bekend probleem. Maar sinds ik ben verhuisd en de katten vanaf dag 1 niet in de slaapkamer mogen is het ergste wel voorbij. Ze hangen niet meer aan de klink. Nu zitten ze in de woonkamer te miauwen ;-)

Je zou de deurklink kunnen invetten met iets heel vets, zodat hij geen grip heeft. Zelf nooit uitgeprobeerd trouwens, maar wie weet werkt het.

Maar het is de vraag of het permanent helpt. Hij kan ook 1 m verderop gaan zitten en alsnog miauwen, zoals mijn monsters doen.

Laatste tip: oordopjes!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:46

Over de stofzuiger methode hoor ik ook goede dingen of eventueel de sccat die moet ook goed werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:50

sorry, ging niet helemaal goed met "quoten"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-12 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:50

[***] schreef:
[***]: En het gaat niet over dat poezen bij iemand in bed liggen en daardoor wat hinder ondervind, maar echt over miauwende, krabbende poezen die dit uren volhouden.

Over die luchtverfrisser heb ik trouwens ook mijn twijfels, al is het alleen om de chemische troep die er in zit, als dt zou vervangen konden worden door iets anders,dan zou ik het wel een goed idee vinden.

Ik weet dat het over krabbende, miauwende poezen gaat. Als je mijn eerdere post had gelezen dan had je gezien dat ik er ook zo één heb. Wij hebben gewoon alle deuren op een kier gezet en nu kunnen ze overal komen. En wij vinden het niet erg als ze 's nachts af en toe een beetje geluid maken.
@TS, mijn man vind het gelukkig ook wel grappig. Soms stuitert Bumper even over het bed in zijn woestheid. Dan liggen we samen te grinniken. Ook piepen zijn voetzooltjes soms een beetje op het laminaat. Dan neemt hij de bocht te krap :j . Net als sportschoenen in de gymzaal :D

De tijd dat Bumper in de "racestand" staat blijft vaak beperkt tot hooguit 10 min. Want ja, Bumper is een echte kat en hij is dus ook errrrrug lui.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:55

De deur op een kier zetten gaat bij mij niet, want ze mogen juist niet in mijn slaapkamer ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:59

Ja, daar heb jij weer gelijk in. Dat schreef je al in je eerdere post. Ik denk dan dat idd de stofzuigermethode misschien een goede is? Nu moet je steeds weer je bed uit en naar de garage. Lijkt me dat je dan ook klaarwakker bent en slecht slaapt. Of is het na deze ene keer helemaal over?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:07

Misschien kan je hem voor straf eventjes in de badkamer opsluiten? Niet te lang, een halfuurtje ofzo.. Of inderdaad iets op de deur spuiten zoals parfum, en dan niet in het gezicht van de kat 8)7 maar dat ie het gewoon vindt stinken en er dan uit de buurt blijft. Geen probleem mee lijkt me :)

Zie er trouwens niet echt het kwaad van in om een kat een keer goed te laten schrikken als straf voor het jou storen. Vergeet niet dat je verder nog de hele rest van de dag hebt om te laten weten dat je hem wel heel lief vindt als hij je niet terroriseert in je slaap :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:14

Ok, tijd om uit dit topic weg te gaan! Ik kan het niet negeren, zeker niet als er steeds nieuwe bij komen met een ongelofelijke géén idee van katten. Jammer, dat er mensen zijn die het allemaal maar normaal vinden en denken dat een kat die rare methodes begrijpt, kan koppelen aan de situatie. Sowieso een kat "straffen" is niet ok. Helaas zijn het allemaal mensen die echt geen idee hebben van katten, die vinden van wel. Die mensen zou ik aanraden om eens iets over katten te lezen. Is echt geen zware studie, duurt maar een paar minuten, maar dan weet je waarom het geen zin heeft te straffen.

Hier op in gaan heeft geen zin, ik ben hier weg en haal dit topic ook direct uit mijn lijst, ik vind het echt ontzettend jammer dat katten op deze manier behandeld worden. Kan ik niet zo goed tegen. Ik zal hier ook niet meer komen kijken. Ga rustig verder met zogenaamde "oplossing" bedenken voor het probleem van de TS.

En TS, ik hoop dat je verstandig bent en dat jij wél weet hoe een kat functioneert. En daarmee aan de slag kan wat betreft het probleem. Succes!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:36

Wat zou jij dan doen, als wij het allemaal dan toch verkeerd doen? Want het is makkelijk om alles af te breken en vannalles te insunueren maar enige uitleg is er ook niet bij.

(moest je dit nog lezen)
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 19-02-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:47

GamblersCup schreef:
Ok, tijd om uit dit topic weg te gaan! Ik kan het niet negeren, zeker niet als er steeds nieuwe bij komen met een ongelofelijke géén idee van katten. Jammer, dat er mensen zijn die het allemaal maar normaal vinden en denken dat een kat die rare methodes begrijpt, kan koppelen aan de situatie. Sowieso een kat "straffen" is niet ok. Helaas zijn het allemaal mensen die echt geen idee hebben van katten, die vinden van wel. Die mensen zou ik aanraden om eens iets over katten te lezen. Is echt geen zware studie, duurt maar een paar minuten, maar dan weet je waarom het geen zin heeft te straffen.

Hier op in gaan heeft geen zin, ik ben hier weg en haal dit topic ook direct uit mijn lijst, ik vind het echt ontzettend jammer dat katten op deze manier behandeld worden. Kan ik niet zo goed tegen. Ik zal hier ook niet meer komen kijken. Ga rustig verder met zogenaamde "oplossing" bedenken voor het probleem van de TS.

En TS, ik hoop dat je verstandig bent en dat jij wél weet hoe een kat functioneert. En daarmee aan de slag kan wat betreft het probleem. Succes!

ik snap je reactie wel, en respecteer die dan ook.
Maar wat ik stiekem wat mis is een onderbouwing, en dan vooral in de zin van:
Hou zou jij deze problemen oplossen op een manier die wél katvriendelijk is?

@ ts: woon jij bij mij? :D
Wij wonen ook op een appartement, en hebben sinds kort een 4 jarige britse korthaar (herplaatser).
Eerste regel was: Poes mag het hele huis door als we thuis zijn, behalve de slaapkamer.
Als we niet thuis zijn of snachts (ivm een hamster dat we graag levend houden), mag ze in de gang en de tweede slaapkamer (waar haar slaapplaats is, kattenbak en voeder staat + een venster waar ze door kan kijken,droogkast waar ze opkan, enz.
De eerste nacht heeft ze om de 5 minuten staan miauwen. Stel je het gemiauw van een kat dat aan het vechten is voor, maar dan ietsjes stilder.
tweede nacht hetzelfde, als we eens riepen bleef ze enkele minuutjes stil, en dan begon ze opnieuw.
uiteindelijk maar besloten om de slaapkamer deur open te laten, en gelukkig is ze nu wel stil.
Crosst soms wel eens de kamers door, maar goed.
echter hebben we nu een ander "probleem"
ze vertoont "rijgedrag" op onze benen (als ze onder de deken zitten). net zoals een hond.
Als ze niet op onze benen rijdt, schuurt ze met haar achterste over de deken. iemand een idee wat dit kan zijn?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:16

Je hebt van die stinkdingen voor in de tuin.Misschien een idee om die bij de deur te leggen of een de klink te hangen?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:51

Ik zou ook voor een luchtspray gaan, die zijn speciaal voor katten en zit geen chemische zooi in :)
katten straffen zoals kinderen gestraft worden schiet weinig op, katten snappen dat namelijk niet.... ze leggen de link niet tussen straf en wat zij gedaan hebben....
Bij ons mogen de katten gewoon in de slaapkamer, was een makkelijkere oplossing ;) 1 van de 2 komt wel 's ochtends vroeg om eten vragen, doordeweeks krijgen ze tussen 6 en 7uur ontbijt omdat ik dan naar mijn werk ga. In het weekend willen ze dus ook rond 6uur eten, soms helpt negeren en komen ze pas tegen 8 / 9uur weer en soms blijven ze doorgaan en dan stap ik uit bed geef ze eten en ga weer terug mijn bed in :D
Kan ze moeilijk 'straffen' voor een goede biologische klok ;)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:50

@Yessy: Haha, dat is een goede oplossing, ware het niet dat Fred dus niet bang is voor de stofzuiger.. -O- Hij slaapt ook rustig door als ik de bank wil stofzuigen en hij ligt erop, dus helaas pindakaas.

@jiehaa: Wellicht gaan wij over een tijdje ook verhuizen, dan kunnen ze naar buiten en hoop ik ook dat het probleem grotendeels verholpen zal zijn. Maar heb je er geen last van als ze in de woonkamer zitten dan? Hier is alles gelijkvloers en de woonkamer zit naast de slaapkamer, dus dat maakt nog niks uit :P
Deurklink invetten zou een optie zijn, maar het gaat toch ook wel voornamelijk om het krassen langs de deur, dat is echt een heel naar geluid!

@Zonnebloem18: Wat is een sccat?

@[***]: Haha, gelukkig kunnen jullie er samen om lachen. Misschien moeten wij toch ook nog maar eens een keer proberen de deur open te zetten, wie weet zijn ze het dan ook gauw zat.

@Magrathea: Opsluiten vind ik niet zo'n goed idee. Sowieso denk ik niet dat hij dat begrijpt en dan moet ik daarna er alsnog weer uit om hem eruit te halen :n Iets wat hij niet lekker vindt ruiken is idd al eerder geopperd, parfum en kruidnagel geloof ik, dat is wel het proberen waard.
Het stadium van laten schrikken (dmv plantenspuit) zijn we al voorbij, dan rent hij gauw weg en vervolgens komt hij gewoon weer terug :roll:

@GC: Ik denk niet dat je dit nog leest, maar jammer dat je niet meer deel wilt nemen aan dit topic, want ik denk dat je best nuttige input hebt, ook voor anderen. Ik ben ook wel benieuwd naar eventuele andere katvriendelijke oplossingen.

@Duhelo: Haha, er zijn dus meer mensen met van die idioten, gelukkig ben ik niet alleen! :D Deur open laten helpt bij jou blijkbaar ook, dan is het misschien toch nog een keer het proberen waard.
Wbt het rijden/schuren: geen flauw idee! Ik heb 2 katers, dus heb met poezen sowieso geen ervaring.

@ambre: Is ook een optie. Ik hoop alleen niet dat ik dan zelf niet meer kan slapen van de stank :')

@Marley: Ik denk dat we toch nog maar een keer gaan proberen om de deur open te laten. De jonge kat is nu iets ouder dan de laatste keer dat we dat geprobeerd hebben, dus die heeft het stadium van vervelend doen misschien ondertussen gehad :P Als dat niet werkt vind ik de spray ook een goed (maar wel wat prijzig) idee.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:34

Klinkt een beetje als onze Frits :) die heeft ook zo'n fase gehad.
Hij moest opeens ook rond 3 uur 's nachts naar buiten. Hij begon dan aan de voordeur te krabben en bleef ook uren mauwen.
De eerste week hebben we hem genegeerd, maar dat werkte niet. Mijn vriend werd ook helemaal gek. Hij heeft Frits toen een paar keer weer teruggezet op de kast, waar hij normaal slaapt.
Dat hielp voor 1 nacht.

Daarna hebben we de structuur hier veranderd. 's Ochtends voer en daarna Frits naar buiten.
's Avonds zo laat mogelijk naar binnen en dan voor we naar bed gaan eten. Nu slaapt meneer braaf de hele nacht door op de kast. Het liefst 's ochtends nog zo lang mogelijk.
Overdag komt hij ook niet meer zo veel buiten (eigenlijk niet meer), desondanks blijft hij 's nachts gewoon doorslapen.
Hij is nu 7 geworden en we hebben hem gevonden toen hij (volgens de DA) 2,5 was.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:49

Een scat is een soort spray flesje met sensor,als de kat voor de sensor komt hoort hij eerst een geluidje blijft hij daar dan komt er een stoot lucht uit.
Kan zo 123 op mijn tablet geen linkje vinden maar er zijn een aantal webshops die het verkopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:52

:) Ik weet het ook niet hoor, heb het probleem zelf niet gehad.

Een kat kan trouwens best straf begrijpen hoor. Als mijn kat mij te hard bijt tijdens het spelen, krijgt ze gewoon een tik op haar neus. Dan zie je haar wel even kijken van 'oeps, dat mocht niet'. En daarna is ze weer lief :)
Nu de deur open doen zou ik niet doen..! Je geeft hem dan zijn zin, ik moet zeggen dat ik meer van hondengedrag weet dan van katten maar een hond weet dan dat als hij maar lang genoeg doorzeurt hij toch wel zijn zin krijgt. Raad ik je sterk af dus!!
Sommige katten kunnen trouwens best vervelend zijn 's nachts, denk aan op je kussen gaan liggen zodat jij met een mond vol haar wakker wordt, of zichzelf in een positie wurmen die hun goeddunkt waardoor jij op het randje van het bed komt te liggen, of dat hij een deuk in het deken maakt zegmaar door tussen jullie in te gaan liggen (en dan hebben jullie allebei minder deken).

Hoop dat de geurtherapie werkt :P
Misschien een rare gedachte, maar je kan ook misschien schuurpapier op de deur plakken of zoiets, dat het krabben aan de deur vervelend voelt. Dan zal hij het misschien laten..

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:23

Aluminiumfolie vinden de meeste katten ook walgelijk.Ik heb het eens op een raamkozijn geplakt omdat ze daar het nieuwe krabplekje van wilden maken :j