Hond met hondsdolheid in amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:31

zonnebloem18 schreef:
_San87_ schreef:

In Nederland zijn er voor zover ik weet geen asiels met een actief euthanasiebeleid.

Er is inderdaad geen actief euthenasiebeleid maar er zijn nog genoeg dierenasiels die langzitters op een gegeven moment inslapen, dit dan vooral bij de honden heb ik begrepen maar bij katten gebeurt het ook wel.
Daarnaast worden uiteraard de dieren die agressief zijn of zo ziek dat ze geen kans hebben op plaatsing wel ingeslapen.

Ik kan natuurlijk alleen spreken voor het asiel waar ik werk. Maar bij ons wordt geen enkel gezond dier ingeslapen. Hoe oud het ook is of hoe lang het er ook zit of hoe vol het ook is.

Alleen de ernstig zieke dieren die niet meer geholpen kunnen worden, krijgen een spuitje.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:32

magda_90 schreef:
Terwijl de asielen hier nog steeds bomvol zitten, dit wordt alleen maar voller en de situatie is in dergelijke landen niet tot nauwelijks verbeterd.

Lekker belangrijk. Een Nederlandse of een Spaanse hond redden is hetzelfde. Dan kunnen we beter met z'n allen mensen gaan zitten aanvallen die puppies bij een fokker weghalen. Fokkers blijven gewoon doorfokken hoor, ondanks het puppieoverschot.

Wilawander schreef:
ik altijd zo strikt ben met de entingen

Nouja, daar zijn de meningen nu ook over verdeelt hoor, de goedheid van strikte entingen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:33

Hhilde schreef:
magda_90 schreef:
Terwijl de asielen hier nog steeds bomvol zitten, dit wordt alleen maar voller en de situatie is in dergelijke landen niet tot nauwelijks verbeterd.

Lekker belangrijk. Een Nederlandse of een Spaanse hond redden is hetzelfde. Dan kunnen we beter met z'n allen mensen gaan zitten aanvallen die puppies bij een fokker weghalen. Fokkers blijven gewoon doorfokken hoor, ondanks het puppieoverschot.

Wilawander schreef:

Nouja, daar zijn de meningen nu ook over verdeelt hoor, de goedheid van strikte entingen.

Waarom wordt er niet gewerkt aan een structurele verbetering in die landen? Lijkt me effectiever en ook beter voor de volksgezondheid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:34

Hhilde schreef:
magda_90 schreef:

Wilawander schreef:

Kan zijn maar hier krijgen de honden elk jaar gewoon al hun entingen. Of ze nu 1 of 3 jaar geldig zijn. Ik neem geen risico's en mijn dierenarts denkt er precies zo over. ( en niet omdat hij er aan verdiend ;) )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:42

Hhilde schreef:

Dat is niet hetzelfde, een geredde Nederlandse hond gaat het asiel uit naar een baasje, diezelfde Nederlandse hond blijft zitten als er een Spaanse hond gered wordt. ;) Uiteraard wordt de fokproductie niet stopgezet hierdoor, niet met direct zichtbare resultaten althans. Zoiets begint klein en over jaren zie je het verschil pas, dit verschil komt er echter niet als iedereen maar verschillend blijft handelen.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:46

Wilawander schreef:
Kan zijn maar hier krijgen de honden elk jaar gewoon al hun entingen. Of ze nu 1 of 3 jaar geldig zijn. Ik neem geen risico's en mijn dierenarts denkt er precies zo over. ( en niet omdat hij er aan verdiend ;) )

Waarom zou je een enting die 3 jaar geldig is elk jaar gaan geven?

Lijkt mij toch niet nodig dan en ook niet gezond...?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:47

magda_90 schreef:
Dat is niet hetzelfde, een geredde Nederlandse hond gaat het asiel uit naar een baasje, diezelfde Nederlandse hond blijft zitten als er een Spaanse hond gered wordt. ;) Uiteraard wordt de fokproductie niet stopgezet hierdoor, niet met direct zichtbare resultaten althans. Zoiets begint klein en over jaren zie je het verschil pas, dit verschil komt er echter niet als iedereen maar verschillend blijft handelen.

Wel hetzelfde.

Je neemt NL hond -> Spaanse hond blijft zitten.
Je neemt Spaanse hond -> NL hond blijft zitten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:48

Hhilde schreef:
magda_90 schreef:

Wel hetzelfde.

Ik heb liever dat de Spaanse hond blijft zitten. Je negeert mijn vragen overigens ook vakkundig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:51

Hhilde schreef:
magda_90 schreef:

Wel hetzelfde.

Laat die Spaanse hond maar in Spanje zitten en knap daar de situatie op, alvorens de hondenpopulatie hier (onnodig) te vermeerderen.

[edit] Met rabiës bijvoorbeeld als gevolg.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:52

_San87_ schreef:
Waarom wordt er niet gewerkt aan een structurele verbetering in die landen? Lijkt me effectiever en ook beter voor de volksgezondheid.

Moet je aan de overheid vragen. Niet aan mij.
Ik gok trouwens iets met geld. Veel geld, zeg maar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:53

@ san87-ze maken het niet publiek bekend,maar het is ook geen staatsgeheim >;)
het mag niet vanwege ruimtegebrek, maar dan verzinnen ze een andere reden.
doe eens een rekensommetje; er worden ieder jaar honderden katten achtergelaten bij een asiel.er worden er maar weinig opgehaald. dan zouden ze nu duizenden katten moeten hebben ...
nee, die worden onder het mom van-gewoon ge-euthaniseerd.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 17-02-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:54

Hhilde schreef:
_San87_ schreef:

Moet je aan de overheid vragen. Niet aan mij.
Ik gok trouwens iets met geld. Veel geld, zeg maar.

Ik denk dat het gewoon teveel werk is om daar ook maar iets te verbeteren en het makkelijker is om zielige hondjes hierheen te halen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:20

slimmerik schreef:
Nou zo lang hier de asiels uitpuilen zie ik niet in waarom geimporteerde puppies en zwerfhonden te kopen en zo de broodfok en criminele handel daar in stand te houden.....

Ach, afgelopen najaar waren er asiels in nederland die honden uit Spanje lieten komen omdat ze zelf niks meer hadden zitten. Zo overvol zit het overgrote gedeelte van de asiels in Nederland echt niet.
Dat wil trouwens helemaal niet zeggen dat ik voor broodfok of illigale import ben :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:23

spicegirl schreef:
doe eens een rekensommetje; er worden ieder jaar honderden katten achtergelaten bij een asiel.er worden er maar weinig opgehaald. dan zouden ze nu duizenden katten moeten hebben ...

Heb je het nu over NL asielen? Ik weet niet of en hoe vaak je in asielen komt, maar het asiel waar ik mijn vrijwilligerswerk doe laat nooit honden/katten inslapen omdat het vol is. Vorig jaar is er zelfs voor gekozen om een 'gewoon' zwart kittentje dat zwemmerspootjes had te laten genezen. Hoe makkelijk was het geweest om die een spuitje te geven, zeker in kittentijd.
En de herdersteef die een jaar (!) in het asiel heeft gezeten wegens haar leeftijd, en die uiteindelijk is ingeslapen toen ze niet meer wilde/kon opstaan.

Al die mensen die zo hard roepen 'hou het in eigen land en los het eerst hier maar eens op' hoe staan jullie tegen iets als Brooke?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:26

magda_90 schreef:
Hhilde schreef:

Dat denk ik niet. Want ik denk dat mensen die buitenlandse honden adopteren hele andere klanten zijn dan mensen die in hun woonplaats een leuk hondje gaan zoeken.
Ik denk dat het en-en is. En een buitenlandse hond wordt gered, en 4 km verderop wordt gewoon dat ene hondje óók nog uit het asiel gehaald.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:28

spicegirl schreef:

Zoals ik net zei, bij ons in het asiel wordt geen enkel dier geeuthanaseerd. Behalve als het dier overduidelijk doodziek is en niet meer te genezen is of alleen maar kan leven met zware pijn.

Wij hebben dit jaar 370 kittens opgevangen (Enschede), al die kittens hebben ook een huisje gekregen, gelukkig. Ons asiel zit qua katten ook erg vol, daarom willen we gaan uitbreiden, zodat de katten meer ruimte hebben. Er komen er inderdaad meer binnen dan er weggaan, momenteel en dat zal ook wel zo blijven. Maar om daarom nu katten af te maken?

Wij zijn wel gestopt met het opvangen van verwilderde zwerfkatten. Deze worden gevangen, gecastreerd en terug uitgezet.

Amaris

Re: Hond met hondsdolheid in amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:30

Gek he dat zo'n idee hardnekkig blijft bestaan: te lang in asiel is dood. Dat IS helemaal niet zo.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:32

Amaris schreef:
Gek he dat zo'n idee hardnekkig blijft bestaan: te lang in asiel is dood. Dat IS helemaal niet zo.

Ik moet ook zeggen dat ik Spicegirl absoluut niet geloof. Kom maar eerst met harde cijfers, dan praten we verder :).

Ik durf iig met 100% zekerheid te zeggen dat ons asiel en de asielen waar wij mee samenwerken (Hengelo, Almelo) niet euthanaseren.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:55

Ik heb nooit begrepen waarom al die straathonden hierheen moeten. Voor die ene hond maakt het een verschil, maar het lost niks op en je creëert er hier wel een probleem bij. Elke hond die je van die straat plukt geeft plek voor een andere hond in die straat. Zal wel aan mij liggen, maar I don't get it. Van mij mogen ze die beesten er laten en een leuk project opzetten om een structurele verandering te brengen, als het ze zo aan het hart gaat. Al die kosten die gemaakt worden om 1 zielig hoopje hond op orde te krijgen, in te enten, in een vliegtuig te stampen, eventuele gedragsproblemen in NL vervolgens op te lossen, volgens mij kun je met dat geld ter plekke meer kwaliteit voor die dieren aanbrengen als je de handen uit je mouwen steekt..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:31

Pas een niewue vrijwilligster in het asiel die dacht dat ze zelf ook dieren die te lang in het asiel zaten moest inslapen. Maar daar kon ze wel tegen dacht ze.......
VRESELIJk dat mensen dat nog denken.
Geloof me 99% van de asielen in NL zal nooit en te nimmer een langzitter in laten slapen. Wel kunnen langzitters onderling uitgewisseld worden om plaatsing kansen groter te maken. Wij hebben nu ook een langzitter (voor ons) zit er al maanden en is een niets mee aan de hand maar enorm stuiterende labrador. Zo gek en dwaas als een deur maar geen greintje kwaad erin. Waarom zou die ingeslapen moeten worden?
Mensen die in het asiel werken zijn mensen die het doen met liefde voor de dieren (immers, rijk wordt je er absoluut niet van) en die euthen echt niet zomaar!!!

Wat betreft honden uit het buitenland halen. Vind het totale onzin. Mensen klagen maar dat er honden in NL asielen zitten met problemen. Vergeten ze dat enorme angstgedrag opeens wat veel buitenlanders hebben?

Ik hoop van harte dat dit 1 'zielig' hondje was en niet een hondje wat met groot transport gekomen is.......

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:33

Ik las het vanmiddag idd ook, eigenlijk ben ik best wel boos :o Er worden zoveel honden geimporteerd en ze zijn zo vaak ziek. Vaak hebben ze ziektes die alleen gevaarlijk zijn voor honden of hier niet verder kunnen verspreiden, zoals CDV of een of andere parasiet of worm. Maar nu ook rabies. En dan is echt niet zomaar een ziekte. Die hond is hier 2 weken, al 50! mensen moeten gevaccineerd worden. Kan je nagaan als het later ontdekt was, dan waren de gevolgen niet meer te overzien. Voor mensen die rabies niet als een groot probleem zien raad ik eens aan een leuk filmpje te zoeken over een dier of mens leidende aan rabies. Dat is een dood die ik niemand toewens, het is zo ontzettend naar. Daarnaast ga ik als toekomstig dierenarts maar een rabiesvaccinatie halen denk ik, dit zal jammer genoeg niet de laatste keer zijn dat dit gebeurd en mensen dus met de beste bedoelingen voor de hondjes straks de volksgezondheid serieus in gevaar brengen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:33

dierenfan schreef:
Ik hoop van harte dat dit 1 'zielig' hondje was en niet een hondje wat met groot transport gekomen is.......

Voor zover ik heb begrepen hebben mensen zelf 1 hondje meegenomen vanuit Marokko via Spanje naar Nederland.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:38

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:40

Deze hond was gechipt en had een gezondheidsverklaring van een dierenarts uit Marokko dus ze hebben echt wel hun best gedaan voor mijn gevoel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:41

Uit eigen ervaring weet ik (heb 2 weken in asiel gewerkt) dat er wel degelijk honden worden ingeslapen. Nee, ze zullen NOOIT zeggen dat het wegens te lang er zitten is, lastig plaatsbaar of omdat ze vol zitten. Ik heb er meerdere onder mijn handen dood voelen gaan en er werd door de DA altijd wel een goede reden "bedacht". Aggressief bijv (terwijlk probleemloos kun knuffelen en uitlaten, gedragtherapie? was weggegooid geld b oudere honden vlg asielhoofd en werd dus alleen bij pups en honden tot 2 jaar gebruikt), of ongeneeslijk ziek (suikerziekte... maar dat hoefde niet vermeld te worden. Suikerziekte = ongeneeslijk (en moeilijker plaatsbaar) dus spuit erin)

Ik kon er na 2 weken niet meer tegen....

MBT deze pup en hondsdolheid: dit was ter verwachten dat dit een keer zou gebeuren.