Mijn honden haalden gisteren uit naar een andere hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:15

Tja.. twee volle reuen + onbekende volle reu.. dat kan je eigenlijk wel voorspellen.
Vind het wel schokkend dat ze zo uitvallen naar een 9 maanden oude pup eigenlijk..

Ik denk dat jij vooral moet gaan werken aan jouw manier van reageren en moet gaan leren hoe je die gefixeerde
momenten kwijt kunt raken. Dat zal je idd met een proffesional moeten doen.

Om met de labrador erbij te gaan lopen lijkt me niet zo verstandig. De reuen zullen elkaar hoe dan ook opzoeken.
Om ze beide los te laten zou ik een speciaal stuk zoeken waar t omheind is. Het is wel een idee, want die twee
reuzen van mij zijn aan de lijn goed fel en los juist heeeelemaal niet. Ook het beklemmende van de lijn.
Je hond word niet zomaar gegrepen en niet zomaar dood gebeten. Als het zover komt ben je toch wel echt te laat
met ingrijpen. Maar een fikse ruzie kan je best verwachten, en kan je mits je met voldoende man erbij bent en
ziet wanneer het tever gaat ook best even laten gaan. Laat die twee van jou ook maar eventjes op hun plek gezet worden.
En verder, castreren zou ook een optie zijn, ookal zijn ze al op leeftijd. Toch is dat denk ik persoonlijk de oorzaak, dat
zaakje wat er nogsteeds onder hangt in combinatie met een jonge, ook volle reu.

Zoals jij nu reageerd, zou ik t niet doen. Jij bent veel te bang dat er wat gebeurt en geeft dat over aan je honden.
Ga eerst aan je eigen houding werken met een proff erbij zodat je stevig in je schoenen staat bij wat je doet.

Succes ermee!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:15

En dat is wat jij ook moet leren te hebben, nu ga jij al kijken wat er evt kan gaan gebeuren. Je moet er gewoon heen gaan met de gedachten lekker te wandelen, lekker doorlopen, geen aandacht schenken aan het feit dat daar honden los lopen. Als jij rustig bent dan straal je dat door aan je honden, dan hoeven hun zich ook nergens zorgen om te maken.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:09

Lekker gewandeld? Jouw laatste post Steentje is een belangrijke. Jij bent onzeker en dat voelen jouw honden en hoe ze reageren hangt van het karakter van de hond af, maar dat ze erop reageren is wel zeker. Niet alleen paard en ruiter, maar ook hond en baasje/eigenaar vormen een combinatie. En als er geen balans is tussen wederzijds respect en vertrouwen ontstaan er vaak problemen. Je zal eraan moeten werken om inderdaad een rustige 'leider van de roedel' te worden door een gedragstherapeut in te schakelen of een goede kynologisch instructeur (kijk dan wel of diegene gediplomeerd is) en zo zelf meer te leren over hondengedrag in het algemeen, van jouw honden specifiek en wat je daaraan kunt doen. Want gewoon denken is ga rustig doen, terwijl je het eigenlijk niet bent werkt niet. Ik heb eens een interview met een man gehoord die een boek aan het schrijven was over omgaan met honden en de strekking van zijn verhaal was dat je een gevoel moest inbeelden en dan de hond benaderen. _O-

Iedereen die dieren heeft en/of met dieren werkt weet dat ze meesters zijn in het perfect analyseren van onze gemoedstoestand, onze ECHTE gemoedstoestand dan. Castreren zoals ook gesuggereerd is naar mijn mening niet de oplossing voor jouw probleem. Door casteren zullen ze niet ineens andere reuen rustig gaan benaderen, het gedrag dat ze vertonen is hoogstwaarschijnlijk echt onderdeel van hun (zichzelf) aangeleerd gedrag en wordt niet (meer) alleen ingegeven door hormonen.

Steentje, het is een behoorlijk verhaal maar het is geen drama hoor! Ik wil je absoluut geen complex aanpraten en er is zeker wat aan te doen! Gewoon op zoek naar iemand die weet waar hij/zij mee bezig is en die jou wat meer vertrouwen in jezelf en je honden kan geven.

Steentje

Re: Mijn honden haalden gisteren uit naar een andere hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:47

Ik kan wel janken van geluk. :+:

Ik heb net een fantastische wandeling gemaakt, samen met de jongen en zijn Labrador.
We zijn naar die hondenlosloopgebied geweest, en het was heerlijk.
Loslopende honden waren totaaaal geen probleem meer, mijn honden kwispelden, hebben gesnuffeld met andere loslopende honden (ik had mijn honden wel gewoon aangelijnd), en er was echt werkelijk niks aan de hand.

De jongen met de Labrador geven mij zoveel rust.
Hij straalt dat uit, en zijn hond ook.
Ik vertrouwde op hun, en dat gaf mij zoveel rust.

Ik heb echt genoten, en had constant een lach op mijn gezicht.
Was maar druk aan het praten, en mijn honden voelden dat ik mijn angst los kon laten, en hun reactie daarop was heerlijk om te zien.

Daarna hebben we met een andere jongen - zonder hond - nog even voor de flat gepraat.
En op den duur zegt die jongen van de Labrador: 'Zo, en nu mogen jouw honden ook lekker los. Hup!'

En hij klikte de riem los van beide, en ze hebben heerlijk in de sneeuw gespeeld samen met zijn hond.

Ik heb voel nu intens geluk, wat een genot om ze zo te zien!
En ik ben een heeeeel trots baasje! :+:

Vanavond gaan we weer samen even wandelen.
Wel maar een klein blokje.

En W. (de jongen van de Labrador) opperde om mijn honden vanavond ook weer lekker los te laten lopen hiervoor.
Ongeacht of er andere honden zijn, of niet.
Het is een kwestie van durven loslaten en vertrouwen.
Van mijn kant.
Want mijn honden zijn lief, dat bewijzen ze ook.
Dat zegt hij zelf ook.
En ik heb vertrouwen in hem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:50

Klinkt goed, ik hoop dat het echt zo gaat werken!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:54

Super om te lezen! Fijn dat hij je wilt helpen, heb je zo te horen echt wat aan!
Hopelijk werkt het zo! Zou ze trouwens als het donker is niet meer los laten, of met lichtjes aan de band.
Fijn dat je beseft dat je die angst moet loslaten en nog fijner dat hij je erbij wil helpen!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:08

Eh.. ik zou er als honden eigenaar toch echt niet blij mee zijn als er 2 andere hond(jes) op de mijne afgevlogen zouden komen.
Heb het hier vorige week verschrikkelijk mis zien gaan, 1 hond los en de ander aangelijnd. En die waren dan nog van dezelfde eigenaar.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:11

DeSa schreef:
Eh.. ik zou er als honden eigenaar toch echt niet blij mee zijn als er 2 andere hond(jes) op de mijne afgevlogen zouden komen.
Heb het hier vorige week verschrikkelijk mis zien gaan, 1 hond los en de ander aangelijnd. En die waren dan nog van dezelfde eigenaar.

Begrijpelijk, maar dat heb ik niet meegemaakt straks, hoor. :)
Ik zag alleen maar goed opgevoede, controleerbare honden daar, die plezier hadden.

Inclusief mijn eigen honden.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:49

Kijk, dat is leuk nieuws! Fijn dat het zo goed klikt met W. en zijn labrador. Leuk ook dat hij je wilt helpen. Ik wil je niet van de roze wolk afhalen ;) maar houd in gedachten dat jouw honden deze labrador kennen en daar al goed mee om konden gaan. Met andere woorden laat ze niet meteen los als je de sharpei x am. stafford tegenkomt..

Maar geniet van deze overwinning (want zo voelt het volgens mij wel voor je en terecht) en hopelijk is het vanavond net zo leuk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:53

Inderdaad geen tijd tot confrontatie geven. Ook niet stilstaan. Gewoon direct bv vanuit een auto gaan lopen en oplopen met de andere partij. Dan zie je ze bijna onderdanig zeggen ooh he, jij ook hier?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:55

Nifinao, je hebt helemaal gelijk, hoor. :j
Maar ik moet wel zeggen dat mijn honden naar deze hond eigenlijk nooit aggressief zijn geweest, ook niet de eerste keer.
Wel wat blaffen, en een knauw geven, maar daar bleef het ook bij.
De tweede ontmoeting ging perfect, en die daarna waren ook geen probleem meer.
Ze 'kennen' haar nu.

Maar bij de Sharpei x Amerikaanse Stafford is het toch echt heel anders.
Dat was voor mijn idee echt geen 'knauw' meer.

Ik krijg ook de kriebels als ik er weer aan denk, het heeft echt wel impact op mij gehad..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:58

mijn hond is aan de lijn ook fel tegen andere honden, terwijl er los niets aan de hand is (en als dat wel zo is, is hij heel makkelijk te corrigeren) dus als het even kan zou ik honden ook eerder loslaten dan aan de riem. Snuffelen aan de riem houd ik ook niet vast, hier kom ik ook altijd iemand tegen die zijn hond aan die twee van mij laat snuffelen, hoewel het iedere keer op geblaf uitdraait. Als ik hem zie steek ik dus de straat maar over om hem te ontlopen...

En met sommige honden komt het niet goed, onze achterburen hebben een hond die net zo dominant is als onze grote reu, zelfs na een paar keer samen de honden te hebben uitgelaten in een losloopgebied blijft het ruzie tussen die twee. Die ontwijk ik dus ook maar... Helaas levert het soms wel geblaf op door de schutting heen als ze beide in de tuin zijn, dan corrigeer ik die van mij meteen maar helaas krijg ik dat er niet uit.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:34

opisop_shop schreef:
mijn hond is aan de lijn ook fel tegen andere honden, terwijl er los niets aan de hand is (en als dat wel zo is, is hij heel makkelijk te corrigeren) dus als het even kan zou ik honden ook eerder loslaten dan aan de riem. Snuffelen aan de riem houd ik ook niet vast, hier kom ik ook altijd iemand tegen die zijn hond aan die twee van mij laat snuffelen, hoewel het iedere keer op geblaf uitdraait. Als ik hem zie steek ik dus de straat maar over om hem te ontlopen...

En met sommige honden komt het niet goed, onze achterburen hebben een hond die net zo dominant is als onze grote reu, zelfs na een paar keer samen de honden te hebben uitgelaten in een losloopgebied blijft het ruzie tussen die twee. Die ontwijk ik dus ook maar... Helaas levert het soms wel geblaf op door de schutting heen als ze beide in de tuin zijn, dan corrigeer ik die van mij meteen maar helaas krijg ik dat er niet uit.

Wat doen jouw en de hond van de achterburen dan, als je ze samen uitlaat?
Blijft het beperkt tot blaffen, of ontbloot hij ook zijn tanden, bijvoorbeeld?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:58

echt tegen elkaar opspringen, keihard blaffen, grommen en wat snauwen.
doet hij normaal nooit, bij andere honden waarmee het niet klikt blijkbaar (als ik ze tegenkom in het bos bijvoorbeeld, waar ze losmogen en ik ze dus ook altijd loslaat) dan zet hij zijn haren op en maakt zich groot, hooguit een keertje een snauw maar dat was het dan ook wel, dan loopt hij gewoon door; niets aan de hand dus.
Kwam laatst in het bos een jonge herdertype tegen, erg enthousiast, kwispelen enz. en mijn hond dus ook. Leek goed te gaan, totdat hij dacht "spelen!" en bovenop mijn hond sprong en daarna onze andere hond bestormde. Toen vond mijn hond het niet meer goed, dus die snauwde wat naar hem.
Tja, logisch; honden moeten weten dat ze niet zomaar op iedere hond kunnen springen en zeker niet als ze zelf nog jong zijn, dus die hond leert er alleen maar van. Vonden zijn baasjes ook niet erg, die gaven mijn hond groot gelijk.

wel moet je je hond goed kennen/situaties in kunnen schatten, anders zou ik ze niet loslaten. Zelfs met de hond van de achterburen weet ik dat die van mij niet echt zal bijten, als ik hem streng toeroep dan stopt hij ook meteen. Ze kunnen best met zn drieen oplopen, die van de buurman let namelijk alleen op de buurman (springt de hele tijd vervelend voor je voeten mee omdat hij geen mm af wil wijken van de zijde van de buurman, is een flink getrainde/afgerichte hond, maar wel dominant dus) en als ze dan langs elkaar komen dan gaat het even tekeer en dan roep ik die van mij tot de orde en is het weer klaar.
Vond het wel fijn dat de buurman niet bang was voor de confrontatie en zelf ook zoiets had van "ze redden zich wel, laat ze het maar los uitzoeken" want bij bange mensen kun je zoiets dus ook niet proberen.
Maar helaas is de situatie dus niet beter geworden.
Die van mij heeft gewoon een hekel aan dominante honden (reuen), zelfs als hij op ons erf staat en hij ziet een onbekende reu aan de overkant van de straat lopen die er dominant uitziet, dan begint hij al flink te blaffen, terwijl hij op 'gewone' honden niet reageert.
Heb hem wel laten castreren maar dat was wel laat (toen was hij 2,5) dat heeft niets meer geholpen (wel op andere vlakken, zoals huilen als een wolf snachts als er een loops teefje in de wijk was, of vreselijk lekken overal op je witte vloer...).
Het is een schat van een dier en los dus niets aan de hand, alleen aan de riem maar dat hebben veel meer honden. Helaas woon ik in een wijk met allemaal bange mensen, die de honden in het losloopgebied allemaal aangelijnd uitlaten, waardoor ze dus nooit even lekker met elkaar kunnen spelen en ik die van mij ook goed bij me moet houden en aanlijnen als ik anderen passeer, zo vervelend!
Ik ga dus op zondagochtend naar het bos, waar ze ook los mogen en de mensen ook juist naar toe gaan om de honden lekker hond te laten zijn :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 12-02-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:59

Mijn honden mogen gewoon niet uithalen naar andere honden. Dan grijp ik hardhandig in. Ze hebben het gewoon niet te doen, klaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:00

ik corrigeer hem ook zeker hoor, als hij aan de lijn 'uitvalt' (het is meer trekken en blaffen, niets gevaarlijks verder maar ik wil het niet hebben).

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:11

Kunnen ze echt alleen met die ene labrador samen? Of hebben ze eigenlijk niet heel veel honden ontmoet in de omgeving?

Je hondjes hoeven toch niet perc met iedere hond op te kunnen schieten? Zeker dat het 3 reuen zijn maakt het verhaal al lastiger. Zelf zou ik ze gewoon uit elkaar houden, mits er andere honden zijn waar wel contact mee gemaakt kan worden.
Als je perc wilt gaan wandelen met de mevrouw en betreffende hond kun je misschien je hondjes omstebeurt pakken en een waterpistooltje bij de hand houden. Je loopt op een flink tempo en als er word gefixeerd gegeromt of geblaft spuit je een keer op zijn rug, is hij hier niet van onder de indruk en je straal is niet te hard raak je ze in het gezicht. Houd er wel rekening mee dat de hondjes niet mogen weten dat jij degene bent die spuit, ze moeten echt denken dat het uit de lucht komt vallen ofzo :')

Mijn eige teefje is nogal een muts naar sommige honden en ik werk nu ook met een waterpistooltje, werkt ideaal en ze loopt nu gewoon heel rustig langs vreemde honden. Houd er wel rekening mee dat deze methode nu wel aardig koud is en meer iets voor de zomer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:21

jou hondjes met de pit die ze hebben en hun leeftijd zou ik nooit en te nimmer vriendjes proberen te laten worden met een staffordx sharpei reu van 9 maanden die er ook niet voor terug deinst om ze te pakken.
Immers in een vechtpartij zijn jou hondjes gewoon kleine hapjes voor een hond van dat kaliber.

Zeker zou ik al zelf niet aan gaan modderen als baasjes die zelf niet weten wat ze wel/niet moeten of kunnen doen en wanneer ze wel/niet in moeten grijpen. Minimaal zou hier al 1 zeer deskundig persoon voor nodig zijn als je het mij vraagt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:43

Ik denk dat het in het begin al fout is gegaan. Je liet ze snuffelen, terwijl ze gefixeerd waren. Je moet eerst zorgen dat ze in een kalme gemoedstoestand zijn en dan rustig laten kennis maken en ook dit moet je opbouwen. Daarbij heb je het feit dat het alle 3 ongecastreerde reuen zijn. Ik zeg niet dat het altijd fout gaat met reuen, maar in een aantal gevallen lukt het gewoon niet. En er zijn nu eenmaal honden die elkaar niet liggen ;)

Ik zou je honden zeker niet los laten lopen, ook al heb je ze nog zo goed op commando. Je wilt er toch niet aan denken dat het één grote vechtpartij wordt?

Tip, als ze gefixeerd raken: probeer ze dan af te leiden. Loop een andere kant op bijvoorbeeld. En het allerbelangrijkste is dat je zelf rustig blijft! Je moet niet denken: 'Wat gaan ze nu doen?' enzovoorts

Op zoek gaan naar een goede gedragstherapeut, dat is wel een goed idee. Zie dat je dit net ook al in je topic hebt genoemd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:49

Wat fijn dat je zo'n leuke wandeling hebt gehad! Zeker vaker doen :D

En als je alleen bent en het niet vertrouwd, niet doen. Dat straal je uit en dan zal het ook fout gaan.

Ben je wel zeker van je zaak, laat ze los en gaat het fout (niet van uit gaan, maar wel rekening houden met) ga dan ook in diezelfde staat door. Hé! Dát doen we niet ~~}>
Van fouten kunnen ze namelijk alleen maar leren ;)

Als een hond fixeert dan ben je hem kwijt. Andere kant op lopen, contact opnieuw verkrijgen en behouden en weer terug lopen. Je wilt namelijk niet de honden ontwijken maar wel de regel stellen dat ze alleen RUSTIG benadert worden.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:53

Gisteren heb ik een negatieve ervaring gehad, maar het heeft me wel weer een stuk zelfbewuster gemaakt.

Mijn moeder kwam op bezoek, en we besloten om samen naar het losloopgebied hier te gaan.
In het begin de honden aangelijnd, en we zagen weinig tot geen honden in de nabije buurt, dus besloten we om ze los te laten lopen. Dat ging in het begin prima, totdat er op een gegeven moment een loslopende hond met baasje aan kwam lopen. Een van mijn honden bleef van een afstandje staan kijken naar de hond, terwijl de andere er direct op af kwam lopen. Even snuffelen aan elkaars kontje, was ook prima. :D Totdat in een fractie van een seconde mijn hond naar de vreemde hond begon te happen, te blaffen en licht te grommen. Daarna kwam de andere er ook naartoe, en het leek even alsof hij zijn vriendje probeerde te corrigeren, door hem te 'bijten'. De andere, vreemde hond beet niet van zich af, liet het maar 'een beetje gebeuren'. Ik heb mijn honden van de andere hond 'afgehaald' - ze zaten compleet onder de modder - en ze direct aangelijnd, en een aantal keer mijn oprechte excuses aangeboden aan de eigenaresse. We hebben haar hond nog even gecontroleerd of hij pijn had, en hij mankte aan zijn poot, en jammerde en jankte even. Weer mijn excuses aangeboden, en de mevrouw zei dat het wel goed was, en dat ik een les had geleerd. Daarna zijn we doorgelopen, ieder een andere kant op. De rust was weer meteen wedergekeerd bij mijn honden.

Daarna kwam ik W. (de jongen met de Labrador, maar deze keer zonder zijn hond) tegen, en ik heb mijn verhaal verteld. Dat ik overduidelijk niets te zoeken heb met mijn honden in een losloopgebied. Hij vertelde me dat ik meer vertrouwen moet hebben in mezelf, mijn honden, en in de kracht van positief denken. Hij zegt dat mijn honden totaal niet aggressief zijn, maar dat ik mijn onzekerheid en angsten onbewust projecteer op ze, waardoor ze wellicht het gevoel hebben dat ze hun baasje moeten 'beschermen'. En een stukje onzekerheid van de honden zelf, omdat ze in het verleden ook waarschijnlijk onvoldoende sociaal 'speel- en opvoedgedrag' hebben meegekregen, van andere honden. Ik heb tegen W. gezegd dat ik voorlopig alleen nog maar naar dat gebied ga, als hij en zijn lieve Lab meegaan. Hij en zijn hond creëeren bij mij en mijn honden rust, stabiliteit en vertrouwen. Ik als baasje strubbel nog teveel met mijn eigen vertrouwen, en daar moet ik eerst aan gaan bouwen. W. en ik hadden afgesproken dat we 's avonds een klein blokje zouden gaan lopen. Dus toen we 's avonds gingen wandelen, kwamen we bij een klein grasveldje hier in de buurt, en W. zei dat ik vertrouwen moest hebben in mijn honden. Dat ze lief zijn, bij me zullen blijven, en ook controleerbaar zijn. Daarna klikte ik hun riempjes los, en hebben ze heerlijk achter zijn hond aangerend en gesnuffeld. Dat is nu bekende koek, en de kleine van mij kwispelt nu telkens enthousiast als we hem en zijn Lab tegenkomen, haha! Heerlijk om te zien, hoe mijn honden ook gek zijn van W. :D Na een kwartiertje weer vastgeklikt, en er was niets aan de hand. Nu moet ik zeggen dat we ook geen andere honden zijn tegen gekomen, dus dat was ook een pák van mijn hart.

Poeh, nooit geweten dat je jezelf zo tegenkomt, als je honden hebt, hoor.
Ze houden je overduidelijk een hele duidelijke, confronterende spiegel voor. :j
Maar daar ben ik ze alleen maar dankbaar voor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:17

kun je er niet mee naar een hondenschool gaan, zodat je weet dat er mensen bijzijn die van het gedrag op de hoogte zijn en dat er ook deskundigen bij zijn om jou te helpen?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 19:33

opisop_shop schreef:
kun je er niet mee naar een hondenschool gaan, zodat je weet dat er mensen bijzijn die van het gedrag op de hoogte zijn en dat er ook deskundigen bij zijn om jou te helpen?

Dat is wel het plan, maar dan moet ik eerst weten waar hier in de nabije omgeving echt goede hondenscholen zitten, die ook nog hondjes van 11 jaar aannemen.
Want dát is vaak het probleem met de hondenscholen hier in de buurt.
De meeste hondenscholen hier in de buurt, nemen maar honden aan tot een leeftijd van 10 jaar..

Ik kan wel eens aan W. vragen of hij nog suggesties heeft qua goed aangeschreven hondenscholen.
Ik heb hem al gezegd dat hij mijn persoonlijke hondengedragstherapeut moet worden. :D :))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:46

wat raar dat er een leeftijd aan hangt?!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:55

Jammer dat je weer een negatieve ervaring gehad hebt zeg. Ik denk dat er zeker wel een kern van waarheid in zit dat jouw houding het gedrag van jouw hondjes beïnvloed, maar ik ben het zeker wel met jou eens dat je op zo'n moment dan ook niets te zoeken hebt in een losloopgebied.

Daarnaast ook jammer dat ze geen oudere honden aannemen. Dat is hier gelukkig niet.
Hoop dat je een hondenschool vindt waar je wel welkom bent.