Wie kan me van mn angst afhelpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie kan me van mn angst afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:48

laat ze lekker , castreren en sterriliseren. katten horen gewoon lekker hun territorium te hebben , spelen met de buurkatten. ik heb geen moeite de 6 hier eruit te doen , ze mogen wanneer ze willen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:51

een tuigje heb ik al geprobeerd.. maar daar komen ze op de een of andere manier zo uit.. (en ik doe het echt strak genoeg!)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:54

gewoon lekker binnenlaten. een kat die het gewend is, is echt niet ongelukkig.
daarbij is een witte kat extreem gevoelig voor zonlicht. kan dan melanomen(huidkanker) krijgen. en als ie doof is (?), een extra probleem.
beteer inside, and fat,
then outside, and flat..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:02

Een witte kat zou je echt goed in moeten smeren als je hem naar buiten laat sowieso de oren en de neus en dat een aantal keer per dag.
Een kennis van mij heeft een kat uit het asiel met huidkanker en het beestje is heel happy hoor maar het was zo makkelijk te voorkomen geweest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:19

TS, waarom zet je niet gewoon je tuin af?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:57

GamblersCup schreef:
EllenB schreef:
Een kat in een omheinde tuin zetten, voegt wat mij betreft niet zoveel toe (en het lijkt mij een hele toestand om dat voor elkaar te krijgen).

Heb jij wel eens binnenkatten gehad, die ineens naar buiten mogen? Dan voegt het heel wat toe! Heerlijk in de zon liggen, in bomen klimmen (als je die in je tuin hebt staan), alle geuren en geluiden oppikken, achter beestjes aan... het is zóveel meer dan alleen binnen zitten. En juist in het geval van de TS is het geen hele toestand, ze heeft al schuttingen staan!
Bij mij gaat het hekwerk neerzetten ontzéttend duur worden, ik heb geen schuttingen en moet compleet afrasteren.

Ik bedoel dat het qua vrijheid niet veel toevoegt. Het blijft toch een 'hok'...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:05

Ik zie dat het ook al door de anderen genoemd is, maar pas alsjeblieft op met je witte kat zomaar naar buiten doen. Je moet oren en neus echt met sunblock insmeren, want ze verbranden megasnel. Ik heb hier een witte kat zitten die op straat geleefd heeft en dus geen baasje had die hem lekker elke dag insmeerde. Die heeft nu kwaadaardige kanker op zowel oren als neus en hoewel hij er amper last van heeft, bezorgt het mij een hoop kopzorgen, hij mag nu namelijk absoluut niet meer in de zon en hou een kat daar maar eens vandaan.

Los van dat ben ik sowieso geen voorstander van katten in woonwijken los laten lopen. Ik zou als ik jou was dan ook proberen de tuin af te zetten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:13

Tuin afzetten is goed te doen hoor. Hoeft niet perse hekwerk te zijn, gaas kan ook. In mijn profiel staat nog wel een foto waar je mijn vorige ren op kan zien. Wij konden wel gebruik maken van een schutting en twee daken, maar zonder kan ook. De ren stond binnen twee uur geloof ik.... (met dank aan zeer handige neef en tante!). NB, als je meer foto' wilt, stuur dan even een PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:19

Hier nog iemand die bezig is de tuin af te zetten. Ik ben ook angstig mijn katten naar buiten te laten, dat komt omdat ik 4 november 2011 één van mijn katten ben kwijtgeraakt. Ik ging het risico bewust aan, dat betreur ik niet, wel het feit dat ik me zo machteloos voelde... dat wil ik nooit meer.

Daarnaast heb ik sinds begin dit jaar een hele mooie Ragdoll in huis, die niet naar buiten mag omdat hij daar uh niet op gefokt is (hij´s niet zo snugger, véél te nieuwsgierig naar alles wat nieuw is voor hem). We zijn bezig de tuin af te zetten nu, en in de tussentijd lopen we af en toe buiten met onze 2 katten aan een tuigje. Da´s ook erg leuk en goed voor jou om te oefenen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:27

Ik heb ook m'n tuin afgezet, ideaal, ik heb zelfs een aparte poepplek, zodat ze mijn eigen tuin ook met rust laten :P
Ik vind het een fijn idee dat m'n katten niet los over straat lopen en ze kunnen dag en nacht de tuin in. Ik heb onderin de schutting een "gluurgat" gemaakt zodat ze lekker de buurt in de gaten kunnen houden, want dat doen ze erg graag. Alle honden en katten in de buurt weten dat ze daar zitten en neuzen geregeld met ze :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:35

Ik heb een soort kattenvoliere in de tuin. Ze kunnen lekker naar buiten, klimmen, op klein ongedierte en vogels die er per ongeluk in vliegen jagen, maar er niet uit.

Zo heeft niemand last van mijn katten en hoef ik niet bang te zijn dat ze om wat voor reden dan ook niet meer thuis komen. Ik zal eens kijken of ik een foto voor je heb, misschien heb je er wat aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels is de beplanting al wat weelderiger geworden, dus ze kunnen er lekker doorheen sluipen. En ze hebben een heuze klimboom (die dooie boom die er in staat).

Ik vind het zelf een geniale oplossing. Ik wou dat meer mensen uit mijn buurt zoiets hadden, dan had ik niet zo'n last van hun katten :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:30

gewoon een onzichtbare omheining aanschaffen. Zijn even de kosten maar als ze los buiten lopen en aangereden worden kost het ook veel geld en als degene die ze aan rijd zelf schade heeft dan mag je daar ook nog voor opdraaien.
In zo'n geval is zo'n systeem heel goedkoop.

Mijn raskat vind het heerlijk. Ze kan naar buiten, kan buiten in de tuin haar behoefte doen als ze wil (doet ze regelmatig) kan de boom in en uit en vogels begluren. Muizen en vogels vangen lukt ze ook ondanks dat ze dus beperkte ruimte heeft in feite en ook nog eens een belletje aan haar bandje heeft. Dat ze deze dieren vangt vind ik niet erg, dat is de natuur. Echter dat ze ze levend binnen zet en vervolgens niet meer leuk vind dat vind ik afschuwelijk!!! Ze mankeren niets de dieren die ze vangt maar zijn dus binnen dan ook bijna niet te vangen. Ga maar eens eens een muisje vangen in een kantoor of slaapkamer of kamer. Wij zijn er al bedreven in haha.

Een vriendin van me heeft een enorme ren gemaakt aan haar huis vast. Ze kan er zelf in zitten want ruimte in overvloed voor tuinset en katten kunnen niet weg. Echter die kosten zijn vreselijk hoog vergeleken met onzichtbare omheining

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 21:06

bedankt voor de tips allemaal! miss toch idd mn tuin afrasteren..

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:08

Niet naar buiten laten. wij hebben er 3, we fokken ze ook, maar geen van alleen zijn buiten geweest, nooit gebeurt, gaat niet gebeuren ook.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:27

Onze asielkat komt wel buiten maar ik vond dat ook erg eng omdat ze destijds ook was "gevonden" en ik dus erg bang was dat ze weg zou lopen.
Ik heb het zo gedaan; Eerst hebben we een aantal keer aan een tuigje de tuin en de buurt verkend.
Na een paar weken heb ik op een dag de achterdeur opengezet en ben ik zelf in de tuin gaan rommelen. Poes vond het helemaal geweldig en was in no time in de tuin van de buren verdwenen die ik van te voren had gewaarschuwd en er graag aan mee wilden werken.
Ik heb haar gewoon regelmatig geroepen zodat ze wist welke kant ze op moest mocht ze naar huis willen.
Ze kwam al heel snel weer terug in de tuin en bleef gezellig bij me in de buurt.
De volgende dagen heb ik het steeds zo gedaan, ik in de tuin, poes op onderzoek en altijd de deur open zodat ze zo weer naar binnen kon vluchten.
Toen het kouder werd deed ik de deur natuurlijk dicht maar toen wist ze waar haar huis was en stond dan voor de deur te mauwen.

Nu is ze het liefst de hele dag buiten en weer naar binnen, buiten en weer naar binnen. :roll:
Als ik thuis kom van mijn werk zit ze altijd op me te wachten en gaat ze mee naar binnen.
Ze is echt boos als we haar binnen houden omdat we het zoals nu veel te koud vinden om haar zo lang buiten te laten

We lopen ook regelmatig samen een blokje om. <3

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:29

GamblersCup schreef:
Heb jij wel eens binnenkatten gehad, die ineens naar buiten mogen? Dan voegt het heel wat toe! Heerlijk in de zon liggen, in bomen klimmen (als je die in je tuin hebt staan), alle geuren en geluiden oppikken, achter beestjes aan... het is zóveel meer dan alleen binnen zitten. En juist in het geval van de TS is het geen hele toestand, ze heeft al schuttingen staan!
Bij mij gaat het hekwerk neerzetten ontzéttend duur worden, ik heb geen schuttingen en moet compleet afrasteren.

Dat is de prijs je er voor betaalt. En anders laat je je buren betalen, en dat hoort niet.
Of tuin goed afrasteren, desnoods met dubbele stroomdraad, of een cattery, of anders binnen houden.

Het is inderdaad gevaarlijk voor katten. Er lopen gevaarlijke mensen rond, er is verkeer, etc.
En daarnaast zullen mensen zich er aan storen als jouw kat in hun tuin komt, door een raam of deur die open staat waar hij naar binnen dringt, opgegeten wordt door hun hond (dat is ook niet leuk om te zien), hun vijver of vogels belaagt, poept in hun moestuin of zandbak, etc. Je kunt er anderen niet mee opschepen in hun eigen plek. Dat kun je niet maken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:32

takkie_muis schreef:
laat ze lekker , castreren en sterriliseren. katten horen gewoon lekker hun territorium te hebben , spelen met de buurkatten. ik heb geen moeite de 6 hier eruit te doen , ze mogen wanneer ze willen.

Honden horen eigenlijk ook een territorium te hebben, te spelen met buurhonden etc. Wanneer ze maar willen.
Maar het kan net zo min als met katten. Alleen met honden wordt dat erkend, met katten niet.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:50

Ik heb mijn katten ook gewoon binnen. Direct achter mijn huis zit een winkelcentrum met parkeerplaats, ontzettend druk dus op de dag en veel auto verkeer, tevens zit er nog een grote redelijk drukke weg naast. Nee mijn kleintjes blijven mooi binnen :) ik moet er niet aan denken dat als er 's avonds eentje niet thuis komt :n doordat ik een schuifpui heb achter kan ik ook niet echt een kattenluik plaatsen.

Ze komen echt niks tekort en hebben t ontzettend naar hun zin. Van de week ze ook eens geprobeerd om met t tuigje mee naar buiten te nemen, kennis te laten maken met sneeuw. Ze vonden t doodeng :') wilden niets liever dan terug naar binnen.

Wel heb ik een grote tuin dus wil deze eigenlijk van t voorjaar proberen af te zetten. Maar dan moet ik eerst samen met de buren een nieuwe schutting plaatsen. Die heeft nu bogen en is half omgevallen :')

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:32

Snadrem wat een super mooi buitenverblijf!
Onze katten gaan ook nooit uit de tuin, schuttingen klimmen kunnen ze volgens mij niet eens. Ze zien het regelmatig van de buurkat die wel over de schutting klimt en gezellig bij ons komt zitten. Als ze ook zulke neigingen gaan krijgen, zou ik ook zo'n buitenverblijf bouwen. Ze zijn lekker buiten en je hebt niet de angst dat ze overreden of gestolen worden.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:14

wij hebben nog 4 katten .
1 kat van ons zit bij me oma .
onze drie katten komen totaal niet buiten en hebben het prima naar hun zin hier binnen .
we gaan het risico gewoon niet lopen dat er wat gebeurd .
ze hebben wel de hele dag door aandacht .

onze andere kat die nu van me oma is die gaat wel naar buiten
die heeft een tuin , toen ze van ons was kwam ze ook nooit buiten en nu ineens wel .
vind dat wel eng want we wonen langs een drukke straat .
het is altijd je hart vasthouden , maar me oma kan ook niet in de zomer met de deur op slot gaan zitten .
die woont op de beneden etage en heeft een tuin .

blijf het altijd eng vinden .
als je twijfeld zou ik het zeker niet doen .