Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Annettu_ schreef:Nou weet iemand dan wat ik moet doen als hij iets stouts doet op 20 m afstand ?
gedrag wat je niet wil hebben en wat je hond wel doet moet je maken dat controleerbaar gebeurd zodat je kan ingrijpen. Nu is 20 meter vreselijk lang dus 10 meter lijkt me al lang genoeg. Een longeerlijn bijv. werkt heel goed (en snijd niet) Doe het wel in combi met een tuig. Laat die lijn gewoon aan hem hangen. Gaat hij je andere hondje proberen te pakken ga dan op de lijn staan zodat hij zichzelf corrigeerd. Daar schrikt hij van want hij snapt niet waar het van komt. Zelf gewoon door lopen en rustig gedrag belonen. Gaat hij bijna verder dan 10 meter van je af dan gan je op de lijn staan zodat hij weer afgeremd wordt. Hij schrikt, stopt en jij gelijk belonen. Misschien dat een clicker hierbij een hele grote rol kan gaan spelen.
Annettu_ schreef:Wij belonen hem altijd goed ! denk ik ? Als hij rustig ligt te slapen krijgt hij soms spontaan een koekie, of als hij. Op mij let als ik vraag of hij wilt zitten..
Maar als ik enthousiast hem wrijf als beloning omdat hij moet gaan zitten, wordie zo blij dattie gelijk weer staat.
Annettu_ schreef:Nou weet iemand dan wat ik moet doen als hij iets stouts doet op 20 m afstand ?
Ik vroeg in de dierenwinkel of ze zoon rolriem hebben voor zijn gewicht.. hij zij dat ze die niet hadden.. ff online zoeken
) 
blokje schreef:Mijn hond was net 3 toen we het gebruikte maar kende stroom van stroomdraden al wel. (daar was onze tuin mee afgezet)
mijn hond lijkt/is in sommige situaties ook onzeker. Maar met jacht was ze zeer zeker van zich zelf.
Daarnaast als je maar goede hulp hebt wordt een hond niet bang of onzeker door training met zo'n halsband

Hier moet je wel echt super consequent in zijn, pas weer naar voren als hij helemaal naar je toe is gedraaid en meeloopt en ook gelijk reageren op trekken/stoppen. Een harde ruk aan de lijn ben ik niet zo'n fan van, kan de nek serieus beschadigen en is ook een soort van 'denigerend' voor je hond (doe ik nu alwéér iets fout?)
ik zit er nu ook echt mee met me handen in me haar.. XxLiEsJuHhxX schreef:ik ga hier ook mee mee lezen.. mijn hond slaapt in een bench in mij slaapkamer en als ik overdags weg nem zit ze in de woonkamer in een ren. ik heb ook een kat en die slaapt op bed. daar kan de hond soms echt moeilijk over doen vanuit de bench maar dat is goed te corrigeren. alleen tussen 7 en 8 begint ze 's ochtens te piepen net zo lang tot ik wakker ben.. dit is iets van de laatste maand. eerder kon ze wel gewoon slapen tot 10 uur ofzo.. ik ben de afgelope 3 dagen dus al met koppijn door der wakker geworden. en moet eerlijk toegeven dat ik er erg kribbig van word.. uitlaten op dat tijdstip ga ik niet doen want als ik haar tot 9 uur laat piepen doet ze ook niks in de bench en ze is dan net voor het slapen nog uit geweest. negeren helpt niet.. een keer een duidelijke nee zeggen helpt de helft van de tijd tijdelijk.. zit nu met het idee in mijn hoofd om haar 's nachts ook in de ren in de woonkamer te zetten.. ze kan redelijk goed tot goed alleen zijn al zal je dan zien dat ze dan de hele nacht door blijft jammeren..ik zit er nu ook echt mee met me handen in me haar..
geerke schreef:een hond die wegduikt als hij straf krijgt is geen dominante hond hoor,deze hond heeft gewoon duidelijkheid nodig,net als alle honden trouwens.
maar wel logisch, want ze hebben het gevoel dat hun baas het heft niet in eigen handen neemt en doen dus zelf maar een poging. Echt je wilt niet weten hoeveel ongeleide projectielen ik voorbij zie komen, heel zonde.
' etcetera. Vervolgens zet je buiten de pas erin zodat hij jouw tempo moet bijhouden en niet andersom, houd de lijn kort en zorg dat hij met zijn kop naast je been loopt en nooit voor je uit. Blijf ontspannen en richt je op het punt waar je heen wilt en niet op de hond. Zodra hij trekt corrigeer je hem met een rukje opzij, en niet afwachten tot het uit de hand loopt. Daarna direct ontspannen en niet gaan anticiperen op het volgende kattenkwaad wat hij misschien gaat uithalen
Magrathea schreef:Edit: wat voor trekken trouwens echt fantastisch werkt is het volgende: op het moment dat je hond trekt, loop jij achteruit. Daar stop je mee zodra de hond naar jou toe gedraaid is en met jou meeloopt (voor hem vooruit dus, jij loopt nog achteruit). Dan pas ga je weer naar voren. Het idee is dat je exact het tegengestelde doet als wat je hond wil bereiken, namelijk de andere kant op lopen. Hij zal (soms na lange tijd, soms heel snel) begrijpen dat als hij naar voren wil, hij juist niet moet trekkenHier moet je wel echt super consequent in zijn, pas weer naar voren als hij helemaal naar je toe is gedraaid en meeloopt en ook gelijk reageren op trekken/stoppen. Een harde ruk aan de lijn ben ik niet zo'n fan van, kan de nek serieus beschadigen en is ook een soort van 'denigerend' voor je hond (doe ik nu alwéér iets fout?)