Zijn jullie honden ook zo over-enthousiast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:02

Als je honden uitgebreid begroet worden als er iemand binnenkomt is het logisch dat ze lyrisch op iemand af springen. Dus voortaan: persoon komt pas binnen als de honden rustig zijn. Mensen eerst begroeten, na een minuut of wat de hond pas.

Misschien moet je even een aflevering van Cesar Milan gaan kijken :)

Verder, alles wat Zilfstar al heeft gezegd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:06

Het wordt vaak (zoals hier ook) 'enthousiast' en 'lief' genoemd, echter is het gewoon respectloos. Tijdelijk respectloos misschien, maar toch respectloos. :)

Als baas dien jij de grenzen van het gedrag van je honden aan te geven, eventuele visite kan dit ook zelf doen. Als de honden zo onbenullig op anderen afstuiven hebben ze op dat moment gewoon geen respect voor diens persoonlijke ruimte.

Ik begrijp dat het met zoveel honden lastig is, maar niet onmogelijk. Je zou kunnen oefenen met ervaren hondenmensen, die stevig in hun schoenen staan (letterlijk en figuurlijk). Laat ze eerst eens aan de deur komen zonder daadwerkelijk binnen te stappen. Wat doen de honden dan? Kan je ze op dat punt nog op hun plaats leggen? Zo ja, de volgende stap: Mensen komen binnen, negeren de honden (ook als die wel komen) en gaan weer naar buiten. Dit ga je verder opbouwen, maar blijf er voor zorgen dat visite in eerste instantie oninteressant is voor de honden. Soms is het ook een kwestie van mensen opvoeden, niet alleen de honden. Aaien/aanhalen kan wanneer de honden rustig zijn en de visite rustig binnen is, voor die tijd mogen ze geen beloning krijgen voor hun gedrag.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:09

RedPassion schreef:
Het wordt vaak (zoals hier ook) 'enthousiast' en 'lief' genoemd, echter is het gewoon respectloos. Tijdelijk respectloos misschien, maar toch respectloos. :)

Als baas dien jij de grenzen van het gedrag van je honden aan te geven, eventuele visite kan dit ook zelf doen. Als de honden zo onbenullig op anderen afstuiven hebben ze op dat moment gewoon geen respect voor diens persoonlijke ruimte.

Ik begrijp dat het met zoveel honden lastig is, maar niet onmogelijk. Je zou kunnen oefenen met ervaren hondenmensen, die stevig in hun schoenen staan (letterlijk en figuurlijk). Laat ze eerst eens aan de deur komen zonder daadwerkelijk binnen te stappen. Wat doen de honden dan? Kan je ze op dat punt nog op hun plaats leggen? Zo ja, de volgende stap: Mensen komen binnen, negeren de honden (ook als die wel komen) en gaan weer naar buiten. Dit ga je verder opbouwen, maar blijf er voor zorgen dat visite in eerste instantie oninteressant is voor de honden. Soms is het ook een kwestie van mensen opvoeden, niet alleen de honden. Aaien/aanhalen kan wanneer de honden rustig zijn en de visite rustig binnen is, voor die tijd mogen ze geen beloning krijgen voor hun gedrag.

Exact :j
Hond mag netjes wachten op zijn beurt. Tuurlijk mag hij knuffelen, maar hij moet zich wel eerst goed hebben gedragen. (Dat is iets waar visite vaak problemen mee heeft heb ik het idee... 'Ahh maar ik wil haar zo graag knuffelen!' 'Jamaar ze is gewoon blij om me te zien!!' 'Ah eventjes knuffelen kan toch wel?' Zucht..)

petitparis

Re: Zijn jullie honden ook zo over-enthousiast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:12

heel veel oefenen met de deurbel en leren dat ze dan in hun mand/ op hun mat of kussen/ in hun bench/bijkeuken/ ... moeten gaan en wachten totdat jij ze roept.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:12

Lees eens het boek de vrouw die naar honden luistert. Heel leuk boek wat onderanderen hier over gaat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:27

RedPassion schreef:

Dank je wel. Het is op dat moment inderdaad respectloos, dat ben ik met je eens. Dominantie niet, dat weet ik zeker. En weet je, ze zijn zó lief en vriendelijk en misschien dat ik ze daarom te makkelijk laat gaan. Twee ervan zijn Cane Corso's en mensen denken vaak dat het onvriendelijke honden zijn, mijn CC' s laten echt zien dat het anders is.

Maar bedankt voor je tip! Die ga ik eens voorleggen hier thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:33

Diablo schreef:
Dank je wel. Het is op dat moment inderdaad respectloos, dat ben ik met je eens. Dominantie niet, dat weet ik zeker. En weet je, ze zijn zó lief en vriendelijk en misschien dat ik ze daarom te makkelijk laat gaan. Twee ervan zijn Cane Corso's en mensen denken vaak dat het onvriendelijke honden zijn, mijn CC' s laten echt zien dat het anders is.

Maar bedankt voor je tip! Die ga ik eens voorleggen hier thuis.

Ongewenst gedrag wordt ook vaak verward met dominantie, maar dat lees ik inderdaad niet in je verhaal. :) En juist omdat het vriendelijke dieren zijn laat je ze gaan en zal veel visite het ook niet erg vinden. Daarom ook dat ik schreef dat het ook een kwestie is van visite opvoeden. :D Ik wil hier dus ook niet dat mensen meteen mijn hond roepen of aanhalen, dan kan ik hem namelijk wel op zijn plaats sturen maar dan is het onnodig moeilijk voor hem en ook erg onduidelijk. Als je op één lijn zit met de mensen die vaak bij je komen is het vast wel te bewerkstelligen. :j Wèl moet je het er dan in houden, dus de mensen die het nu niet erg vinden zullen altijd even moeten wachten met het aanhalen van de honden. Zal voor iedereen even wennen zijn, maar het is absoluut geen verloren zaak!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:38

idd zowel training van de honden als de mensen die over de vloer komen.
zo heeft mijn vriendin de irritante gewoonte om al van ver op de honden van een stalgenotoje te roepen, met als gevolg dat als de honden dan al een keer aangelijnd zijn, stalgenootje bijna tegen de grond gaat en tot bij ons "moet" komen vooraleer ze haar honden terug onder controle heeft. Dus deels stalgenootje haar eigen fout, maar ik vind het niet correct dat je iemand anders z'n honden roept (om je te laten bespringen, terwijl baasje dit gedrag probeert af te leren)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:28

nee,daar heb ik nou noooit last van :D :n

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:58

kimmie261 schreef:

:') , kan me toch een hele intieme foto van een Rottie op schoot herinneren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:15

ssssssssttt :D :D

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:54

Als er bij ons visite komt krijgen ze in de gang instructie:

De hond niet roepen, aanraken of aankijken.

Kiran mag de visite rustig besnuffelen en pas als hij helemaal rustig en met 4 poten op de grond staat mag de visite hem aanhalen, als ze dit willen.

En dit consequent volhouden, dan begrijpen ze vanzelf dat springen geen aandacht oplevert. ;)

Veel succes!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 22:55

Nikka schreef:
kimmie261 schreef:

:') , kan me toch een hele intieme foto van een Rottie op schoot herinneren.

Sterker nog, ik kan me de honden live herinneren. En inderdaad, mijn honden zijn zeker niet de enigen :D .

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:57

Ach jij bent wel wat gewend :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 22:57

Haha, ja, da's zeker waar!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:56

Het is op dat moment wel dominant gedrag, namelijk het claimen van een persoon en zich opeisen bij dat persoon, dat is dominerend gedrag. Ik ben van mening dat een dominante hond niet bestaat, elke hond kan dominant gedrag vertonen, de één vaker als de ander.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:13

Hier net zo, hier krijgen ze nog een bonus en worden binnen no time overladen met speeltjes. :) Ik heb een 2jarige duitse draadhaar die mensen helemaal geweldig vindt, ik kan me geen socialere hond bedenken, maar soms heeft hij zn enthousiasme niet helemaal in de hand. ik probeer hem wel af te leiden met wat lekkers, dat die adrenaline even weer kan dalen :)