Konijn: abces

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:04

gat klinkt al stuk beter :D al ziet het voor je zelf niet beter uit dat realiseer ik me

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:34

Pus is bij een konijn niet vloeibaar zoals bij andere dieren. Het is cement achtig omdat bepaalde enzymen in de pus ontbreken, die het vloeibaar maken. Daarom werkt een drain ook niet.

Een abses zal bij een konijn ook niet rijpen en openbarsten. Hij wordt alleen maar groter en vult zich met nog meer pus. Het zal dus echt opengemaakt moeten worden.
De pus moet optimaal worden verwijderd om te voorkomen dat nieuwe erbij komt. En dit lukt niet altijd en dat houdt in dat het konijn ingeslapen moet worden.

De wond moet open gehouden worden en elke dag worden behandeld met betadine oplossing. De wond zou dan kunnen worden gevuld met CAF oogzalf, deze zalf bevat antibiotica.

O, ik zie dat het konijn al behandeling heeft gehad en de meest uitgebreide maar doeltreffende:
Natasja__ schreef:
Alles is ok gegaan, abces is 'leeggehaald'. Achgut wat zag zijn koppie er zielig uit.. :(:) Gebitje zag er helaas niet al te best uit... Over 10 dagen terug voor controle, 3 maal daags CAF oogzalf op het sneetje en 2 maal per dag een Baytril 2,5% oplossing in zijn bekkie doen. En om de 6 weken kiezen bij laten vijlen om te verkomen dat het weer in zijn wang groeit.

Daarna konijn nog antibiotica toedienen, maar daar moet je ook de dierenarts voor hebben. Abessen bij konijnen zijn rottig. Ik hoop niet dat je konijn ook nog eens pasteurella heeft, want dan zie ik het somber in.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:07

Natasja__ schreef:
Ik wil er nog wel even bij zeggen dat het toch geen sneetje is, maar wel een 'gat' waar de zalf in moet. Volgens mij is niet het hele abces verwijderd maar alleen de 'inhoud'.

Ik heb je link doorgenomen @Faniek, morgen kijk ik er verder naar.. zal anders wel weer de DA bellen

Dat klinkt al een stuk beter, echter met zalf afdichten.. maak je de boel dus dicht en geneest het niet. Het moet elke dag open gemaakt worden en leeg gehaald, anders zal het niet over gaan.
En dan de juiste antibiotica erbij.
Ik zou zeggen leg de link anders voor aan je dierenarts.. niemand is te oud om te leren toch :) Mijn dierenarts staat gelukkig overal voor open.

Langcara

Re: Konijn: abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:27

Zo'n abses moet inderdaad van binnen uit dichtgroeien. Anders kan de troep er niet uit en blijft het abses zich in stand houden. Door elke dag het wondje te spoelen hou je het open, en maak je het van binnen schoon. En dan zal het ook van binnenuit dichtgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:20

Niet zalven! Met afgekoeld gekookt water meerdere malen per dag spoelen. Net zolang tot er geen rommel meer uit komt. Meerdere malen per dag. En zoals Faniek zegt, laat met duplo behandelen, dit moet meerdere malen.
Een abces bij een konijn is heel wat anders dan een abces bij hond of kat. Zonder een goede AB, dus duplo gaat het niet goed.
Als de kies de oorzaak is en er wordt niets aan gedaan, dan heb je binnen de kortste keren weer een abces.
Ik heb hier helaas ervaring met abcessen bij konijnen, zowel door pasteurella als kaakabcessen en abcessen door wonden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:16

Duplo? Nooit van gehoord. Vertel daar eens meer van?
Ik dacht dat dat een soort lego was voor hele kleine kindjes.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:17

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:21

Faniek schreef:
Het is de afkorting van duplocilline. Alle informatie erover is hier te vinden:
http://www.dierengebit.nl/konijn-abces/ ... ticum.html

Verdomme, dat had ik eerder moeten weten!
Als ik ooit nog eens een dergelijk gevalletje krijg, trek ik jou nog even aan je mouw. WAnt dan wil ik ook die duplo hebben! Die heb ik namelijk bij mijn konijnen niet gehad en daarom heb ik ze wel eens moeten laten inslapen! Mogelijk had die duplo meer uitgehaald!
Ik had namelijk in het verleden pasteurella onder mijn konijnen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:37

Daar kan je natuurlijk niks aan doen, er is helaas teveel onwetendheid en ook ik leer elke dag nog bij. Ik maak enorm veel mee vanuit de opvang. En elke keer leer ik weer van nieuwe dingen en nieuwe inzichten, eerst was het alleen duplo nu is alweer duplo in combinatie met bij voorkeur flagyl of enro/baytril. Bij pastuerella inderdaad ook duplo.. wordt vaak chronisch door kuren van baytril/doxoral en dan ben je al te laat. Gelukkig komt er steeds meer kennis over konijnen. Zo is er ook een nieuwe enting op de markt die wel een jaar tegen myxomatose zou moeten beschermen ipv de huidige enting maar 1 maand. En meer en meer kennis komt er zo bij deze kwetsbare diertjes.
Je mag me altijd aan de mouw trekken op geneeskundig gebied van konijnen probeer ik alles te leren en up to date te blijven.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:40

Zal ik dan wel doen ook. WAnt dit is een eyeopener. Mijn dierenarts wist dit volgens mij niet want ze heeft mij dus niet de juiste antibiotica gegeven.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:36

Hoe moet ik het precies spoelen dan? Ik zie het niet echt voor me hoe ik dat moet doen...

Ik zal aankomende maandag als we weer voor controle komen een printje van de link meenemen, of is dat te laat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:44

Natasja__ schreef:
Hoe moet ik het precies spoelen dan? Ik zie het niet echt voor me hoe ik dat moet doen...

Ik zal aankomende maandag als we weer voor controle komen een printje van de link meenemen, of is dat te laat?

Ik deed het altijd met gesteriliseerde spuitjes.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:47

Je pakt gewoon een spuitje (kun je halen bij de apotheek). Naald heb je niet nodig.
Dan maak je een betadine oplossing met warm water. Daar vul je het spuitje mee, en dat spuitje zachtjes in de wond. Daarmee maak je dat "cement" los, want dat moet uit die wond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:48

Langcara schreef:
Je pakt gewoon een spuitje (kun je halen bij de apotheek). Naald heb je niet nodig.
Dan maak je een betadine oplossing met warm water. Daar vul je het spuitje mee, en dat spuitje zachtjes in de wond. Daarmee maak je dat "cement" los, want dat moet uit die wond.

Gewoon gekookt afgekoeld water mag ook, betadine en dergelijke werd mij afgeraden, waarom weet ik niet.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:49

Ik heb zelf goede ervaringen met betadine. Ik gebruik het veel voor mezelf, en ook voor mijn dieren. Ik vind het ook voor paarden beter dan acederm of andere middelen. MAar goed, iedereen heeft daar weer een andere mening in.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:55

Een van mijn konijnen heeft ook een abces gehad.
Hebben haar ook laten opereren en het leek fijn op te knappen. Maar na 3 weken kreeg ze een terugval en viel ze enorm af.. Ze begon te stinken(abces kwam terug) en er zat niks anders op dan in laten slapen..
Abces is ook opgengesneden en we moesten toen via een spuitje de wond spoelen met biotex of betadine..
Het hele circus heeft 7 maanden ( en heel veel geld) gekost, achteraf veelste lang. Maarja, je wilt het allerbeste voor je beestje.
Het enige wat ik kan zeggen, blijf er niet te lang mee aanmodderen en hou je konijntje goed in de gaten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:16

En wat voor antibiotica heb jij bij je konijn gehad Roxiie?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:24

Iets met Duplo..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:26

roxiie schreef:
Iets met Duplo..

DAt was wel de goeie. Maar ja, het is hardnekkig hoor.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:55

Ja, het is heel hardnekkig ;(
Op een gegeven moment kwamen er zelfs stukken kies mee naar buiten door het gat van het abces tijdens het spoelen..
Abces bij mijn konijn zat overigens niet in het wang, maar onder kin ( bij de onder kaak zeg maar..)

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:03

Ik heb het idee dat het al dichtgroeit.. krijg dat spuitje er niet echt in. Vanmorgen ging die zalf er ook al bijna niet meer in. Wat een rotgedoe dit. :\ Ook als je zo die andere verhalen leest.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:05

wondje groeit van bovenaf dicht he. Daarom moet je soms het korstje er vanaf halen. Denk je dat er nog troep in zit?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:12

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb zelf ook niet zo'n goede verhalen met abcessen bij konijnen. Sowieso is het een kwaal die veel voorkomt bij konijnen (en vooral dierenwinkel konijnen). En ook vaak terugkomen.

Ik had eerst een abces bij m'n konijn, op haar schouder, open laten maken bij de DA toen moest ik 't zelf iedere dag open maken en schoonmaken etc. uiteindelijk was 't weg, en kwam 't niet al te lange tijd later weer gígántisch terug. Was toen niet meer te opereren... en we hebben haar toen laten inslapen ..heel sneu..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:25

Positieve noot, ik heb meerdere abcessen gehad bij mijn konijnen en ze zijn er allemaal nog. Behalve het konijn met pateurella, maar deze had een inwendig abces, waar we niets van wisten en kapot is geknapt. En een konijn lag op de operatie om aan het abces geholpen te worden en we hebben haar in laten slapen, omdat ze toen een grote tumor in haar blaas vonden, waar ze eerdaags aan zou komen te overlijden.

Abcessen die veroorzaakt worden door tanden of kiezen, komen altijd weer wanneer je de tanden en kiezen niet behandeld of verwijderd.

Het abces moet altijd van binnenuit helen, goede schoonmaak is zeer belangrijk. Blijft er ook maar iets achter, dan komt het abces terug. Dus van boven af open houden, eventueel korstjes krabben.
Het is een werkje, maar goed, ik heb het nooit gezalfd trouwens.