Onverwacht nestje konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Re: Onverwacht nestje konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 10:31

Heel erg bedankt voor je tips!

We hebben de ren al hermetisch afgesloten, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Ik ben ook echt van plan er flink wat tijd mee door te brengen om ze tam te krijgen en omdat het zo schattig is als die kleintjes over je heen klauteren. Ze hebben hun oogjes nog niet open, als dat zo ver is wil ik er echt mee bezig gaan.

Ik praat altijd tegen de konijnen, maar nu zelfs een beetje extra zodat ze iig al aan mijn stem gewend zijn als we ze gaan oppakken e.d.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:10

He wat vervelend zeg dat, het zo gebeurd is, maar gelukkig zorgen jullie heel goed voor haar.
Inderdaad als moeders bont is kunnen er konijngrijs met bonte jongen uit wild x tam komen.
Een punt om heel heel goed rekening mee te houden is dat het echte houdinis gaan worden en dat halfwilde konijntjes moeilijk in gevangenschap te houden zijn. Dus mocht je straks voor enkele een baasje zoeken, ga alleen voor baasjes met een echt grote grote ren die helemaal goed afgesloten is.. hoe goed je ze ook tam maakt, wild zit erin en dat komt met een week of 12 weer boven zetten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:05

Maar op de foto stonden zwart bontjes. :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:17

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:29

Zwartbont kan ook bij wild, hier lopen zwarte echt wilde konijnen rond. Konijngrijs is dominant, daarop zwart dus komt zeker voor :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:01

Vandaag eindelijk een goede foto kunnen maken van 1 van de 8 monstertjes. We hebben 4 helemaal wild kleurige en 4 van deze mooie gevlekte. Nette verdeling dus!

http://pic.twitter.com/B8xtVFPy

Edit: maakt niet uit waar ik foto's upload, de afmetingen zijn niet goed, dus maar weer in een linkje.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:03

Oh wat een lekker snoetje heeft dat nijntje.
En ze hebben allemaal de koude overleefd?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:05

Ja, stuk voor stuk! Er is er geen een die het niet gehaald heeft. Best bijzonder.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:08

Ze hebben goede zorg gehad. :D

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:54

Ach wat een lekkere bolletjes, vanaf het moment dat de oogjes open gaan zijn het gelijk al echte konijntjes. enne die bonte jonkies zijn gewoon konijngrijsbont hoor. Ze lijken precies op dat nestje wat ik twee jaar opgevangen heb van een wilde vader (Moederkonijn had trouwens ook dezelfde kleuren en aftekening:P)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:03

Wat een ontzettende schattige nijnies <3 ik ga volgen, baby konijntjes zijn super schattig! En wat fijn dat je volwassen beestjes zulke goede ouders zijn :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 10:22

Linea schreef:
enne die bonte jonkies zijn gewoon konijngrijsbont hoor.

Mee eens dat ze die kleur hebben. Toen ze nog een stuk kleiner waren leek het toch echt zwart, kan dat zo snel bijkleuren?

Ik vind vooral de bontjes érg schattig, ze hebben rond hun neusje ook nog een beetje de bruine kleur van mama meegekregen. Zijn die van jou ook echt tam geworden? Dat kan ik niet terugvinden in je eerdere berichten.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:43

Misschien heeft die verkleuring wel met de huid te maken, op de plekken waar donker haar groeit is de huid van nature ook donker, en als ze dan dun behaard zijn lijkt het alsof de haren zwart zijn omdat de huid nog wat doorschijnt. Heb bij mijn jonkies ook even getwijfeld hoor, maar vooral op de neusjes is het snel zichtbaar.

Dat nestje bij mij is aardig tam geworden, ze groeiden op in de woonkamer en vanaf dat ze een week of 3 waren gingen ze dagelijks lekker naar buiten in de ren (was hoog zomer) Bij mij was het wel duidelijk dat de bonte jongen eigenlijk allemaal wat 'rustiger' en tammer werden als de konijngrijze konijnen. Er was zelfs 1 konijngrijs konijntje bij dat we helaas helemaal niet tam hebben gekregen die bleef gewoon bang, met heel veel geduld kwam hij wel even kijken maar daar bleef het ook bij. Heb ze tot 9 weken in huis gehad en toen zijn ze terug gegaan naar het asiel waar ze ook geboren waren. Omdat ze heel lastig te herplaatsen zijn is toen al snel besloten ze naar een konijnenweide te brengen waar meerdere halfwildjes lopen dus ze zijn eigenlijk vrij snel weer verwilderd. Denk dat dat ook echt het beste voor deze beestjes was, maanden in het asiel in een hokje zitten tot er dan eindelijk een baasje komt die ze veel ruimte kan bieden was ook niet eerlijk in mijn ogen.

Heb je al wat nieuwe baasjes op het oog? Het gaat vast lukken een mooie oplossing te vinden al kost het wat meer moeite als met tamme konijntjes.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:50

Ik heb ook het idee dat die bonte wat rustiger zijn. Die op de foto bleef zo braaf zitten in de handen van mijn vriend. Toen we later ook nog een wildkleurige pakten ging dat er heel anders aan toe. Die rende steeds snel in het elleboogholletje en wilde niet op de foto :P

Ik probeer ze een beetje te promoten op facebook en twitter, met zulk soort foto's erbij zijn ze onweerstaanbaar natuurlijk. Maar toch twijfel ik of het wel verstandig is om ze echt bij mensen thuis in een ren te zetten. Die konijnenweide waar jij het over had, waar ligt die? Zijn er daar meer van in NL?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:02

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:35

Oh zo herkenbaar! Ons konijn was ook ontsnapt en kwam een wild mannetjes konijn tegen... ik vond ze achterin de tuin samen, naast elkaar en languit. Dus toen hadden we al een vermoeden dat ze zo moe waren := En ja hoor, 7 van die half wilde konijnen. Die van jou hebben nog mooie kleurtjes!! Onze waren echt wild-grijs-bruin. Aan de straatstenen niet kwijt te raken, en we hebben alles moeten aanhouden (mannen geholpen).

Let er wel op, onze wilde kinders waren echt wild.... We hebben heel wat keren met schepnetten achter ze aan moeten rennen om te vangen, want ze ontsnapten steeds. Hun pa liep nog rond, en we hadden vrouwen er tussen. Uiteindelijk hebben we ook de vader gevangen en ergens anders uitgezet :o :o Uiteindelijk hebben we de ren hermetisch afgesloten; 2 meter hoog hek hadden we al tegen predatoren, nu kregen ze ook een dak, want ze klommen er gewoon uit := Inmiddels hebben we nog 2 van de kinders, ze zijn nu 10+ jaar.

Ze zijn wel super schattig, die kleine konijntjes, ze zien er goed uit en leuk dat je er ook vlekjes tussen hebt zitten!! <3

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:30

Ik zag van het weekend inderdaad dat het kunstenaars zijn. Eentje klom er een heel stuk omhoog in het gaas, gelukkig zit er boven ook gaas overheen. Ook i.v.m. roofdieren. Ik ben heel benieuwd wat de vlekjes gaan doen, ze ogen over het algemeen wel wat minder wild dan de bruintjes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:29

Zou grappig zijn als die idd wat zouden verschillen qua gedrag!
Wij hadden toen onze kleintjes kwamen alleen 2 meter hoog hek ivm een kat die onze kippen ving. Maar met de jonkies zat er snel een dak op :=

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:00

Ze zijn wel erg leuk die kleintjes he?! ik heb ooit (toen ik nog thuis woonde) een konijnenexplosie gehad. Ik dacht 4 vrouwtjes te hebben gekocht, nog gechecked door de DA toen hij ze (samen met de paarden) kwam inenten tegen myx. Maar....paar weken later had ik er 35 -O- -O- Heb toen de DA opgebeld en gezegd dat ie z'n biologielessen eens moest herzien }> en of ie bereid was alimentatie te betalen :D Hij heeft ze daarop gratis ingeent tegen myx. en mij ook per ongeluk :+

Maar over Myxomathose gesproken, heb vandaag op mijn werk (industrieterrein) achter een ziek konijn aangezeten, kreeg hem helaas niet te pakken, het heerst weer ! dus misschien goed idee om eens langs de xenos o.i.d. te gaan en voor een paar euro een muggennet te halen en dat nog eens over de kooi te doen ? over het gaas heen spannen ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:27

:oo :oo :oo 35?!?!?!?!?! Wajo!!
Wij hebben dat gelukkig nooit gehad.... Wel een nestje uit twee 'vrouwtjes', toen papa weggedaan, alle vrouwelijke kinders aangehouden; bleek een dochter een zoon te zijn en die maakte zijn mama weer zwanger :+ Toen hebben we alles laten helpen, waren we daar gelijk klaar mee :o

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:33

Jemig! 35?! Daar zal je blij mee zijn geweest :P Zal een gezellige bedoeling zijn geweest in het hok! :P

Muggennet is inderdaad een goed idee, vooral ook omdat de kleintjes nog niet oud genoeg zijn voor een inenting. Moeder is wel ingeënt, biedt dat wel een beetje bescherming?