Giftige etenswaren hond/kat. Geef jij ze wel eens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij je hond/kat wel eens het volgende?

Chocola - ja, heel vaak, hij/zij vind het heerlijk.
1 (0%)
Chocola - nee, absoluut niet!
121 (30%)
Chocola - soms, als tussendoortje of per ongeluk.
13 (3%)
Druiven/rozijnen - ja
24 (6%)
Druiven/rozijnen - nee
109 (27%)
Knoflook/uien - ja
18 (4%)
Knoflook/uien - nee
113 (28%)

Totaal aantal stemmen: 399

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:36

:oo ik wist het ook niet van de druiven...

Anoniem

Re: Giftige etenswaren hond/kat. Geef jij ze wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:43

Ik zou heel eerlijk gezegd niet weten waarom ik genoemde produkten aan m'n katten zou geven :? Misschien erg simpel maar mijn katten eten kattenvoer en verder niet. Dus wat brok en vlees, that's it.
Rauwe kip (met bot) krijgen ze trouwens ook gewoon.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:46

NienkeNiels schreef:
Hond van een vriendin van mij heeft eens een enorme reep chocola opgegeten. Reep was 30 cm lang..
wij in paniek de dierenarts gebeld. en die zei alleen; Oh dat loopt wel los zal misschien even gaan overgeven.. verder niets. En dat was ook zo.

Waarschijnlijk omdat je er niet meer aan kan doen dat de hond laten braken. En hopen dat het eruit komt. Meer kan je er niet aan doen :n

XoNo schreef:
wendy1987 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen, geen idee. Ik ben zelf niet zo van de verse voeding, dus daar ga ik me echt niet in mengen :+ Daar weet ik gewoon niets van, ik ben echt van de a merken droge brok :Y) Ook al weet ik dat ze dat in het "wild " niet eten.

Misschien een idee om je er iets verder in te verdiepen dan voor je het op Bokt zet ;) Nu doe jij hetzelfde als wat jij over andere bokkers zegt. :D
Kippenbotten kunnen dus heel goed gegeven worden, mits ze rauw zijn. Overigens zou ik het niet aanraden aan mensen die honden hebben die geen vers vlees gewend zijn.

Ja, klopt. Maar als mensen dit willen voeren, laat ik ze in hun waarde. Je zal mij er verder niet over horen. Vers is gewoon iets totaal anders, waar ik al paraveterinair niet veel van weet. Ik heb ook de interesse niet om me daar in te verdiepen. :) Maar botten kunnen erg gaan splinteren, vandaar dat ze "eng" zijn. Nou moet ik gewoon toegeven, dat ik nooit vers geef aan mijn dieren, dus ook niet weet of ze gekookt of ongekookt beter of slechter zijn.

Voor de rest: In kleine hoeveelheden kan meestal geen kwaad. Echter, wat is een kleine hoeveelheid. Voor een hond van 10 kg is één stukje kaas hetzelfde als voor ons 3 bigmacs. Ook dat weten veel mensen niet :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:48

Sonja schreef:
Ik zou heel eerlijk gezegd niet weten waarom ik genoemde produkten aan m'n katten zou geven :? Misschien erg simpel maar mijn katten eten kattenvoer en verder niet. Dus wat brok en vlees, that's it.
Rauwe kip (met bot) krijgen ze trouwens ook gewoon.

Dit deel ik idd met je, ik snap het niet, en wil dus weten of het onwetendheid is, of gewoon omdat iedereen dit zo gewend is en de beesten het lekker vinden.
Want een hond/kat word niet geboren met smaak, wij geven hem/haar smaak. Geef een hond 10 jaar lang dezelfde brok, hij zal iets anders niet eten, omdat hij het niet kent. Kent die daarentegen de worst, dan zal die idd de smaak gaan leren kennen en snappen dat dit vele malen lekkerder is dan zijn brok.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:49

Chocolade en rozijnen krijgen ze absoluut niet, alleen een enkele druif wordt van de struik gejat. Uien, knoflook, tomaat rauwe aardappel krijgen ze gewoon wel. Restjes macaroni met saus ed, aardappelschillen (niet teveel hiervan) gekookte aardappelen, champignons. Geen probleem, wel onze restjes gedeelt door 3 maar hier doen we niet moeilijk over en ze worden er kennelijk ook oud mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:16

af en toe eens een stukje rozijnenbol/krentenbol maar voor de rest niet.

Kippenbotten krijgen ze rauw en zijn zeer zeker niet giftig als ze rauw.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:30

Hier idem.
3 van mijn 4 katten hebben nooit brokjes gehad en eten het ook niet. Geef ze een stuk vlees of een kuiken en ze zijn helemaal gelukkig.
De bovengenoemde dingen als chocola, rozijnen en knoflook zullen mijn katten ook gewoon niet eten :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:36

Mijn katten krijgen eigenlijk nooit iets anders dan, kattenbrokjes, applaws vleesvoer (dus geen goedkope rotzooi) en kattensnoepjes (hierbij ook alleen gedroogde kip, gedroogde tonijn enz).

Daarbij zorg ik ook altijd dat bakjes van chocolade vla enz direct opgeruimd en omgespoeld worden, zodat als ze toch op het aanrecht zouden springen ze alsnog geen chocolade kunnen eten.
(op het aanrecht springen is hier verboden, maar je weet natuurlijk niet wat ze doen als je niet thuis bent).

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:05

Onze hond krijgt alleen maar droogvoer en verder af en toe een verantwoord hondensnoepje :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:21

Chocola krijgen ze hier echt niet. Er is wel eens een druifje over de grond gerold, maar daar moesten ze niks van hebben.

Knoflook doe ik hier nog wel eens door de groentemix.

Maar al deze dingen zijn pas in hoge dosis giftig. Zo kun je je hond best elke dag een (half) teentje knoflook geven. Katten wegen een stuk minder en zijn er dan ook gevoeliger voor.

Chocola kan een hond niet afbreken, dus dat kan 9 stukjes goed gaan en de 10e fout.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:36

Ik "vergiftig" ze alleen met kippenbotten, de rest krijgen ze absoluut niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:44

rauwe kippenbotten zijn juist zacht waardoor ze veel minder harde stukken in één keer door zullen slikken, bereidde kippenbotten zijn keihard en daar kunnen dan ook keiharde splinters van af komen of dat het niet breekt als ze een stuk in één keer doorslikken.

wisten jullie trouwens dat dentasticks misschien wel gezond zijn voor de tanden maar niet voor het gewicht? Één zo'n stick staat ongeveer gelijk aan een zakje chips voor een mens -:)

en uien zijn meer giftig dan knoflook
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-02-12 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:47

Ik moet zeggen dat ik van druiven het niet wist, chocola dat weet iedereen ondertussen toch wel 8)7 en knoflook, ik dacht dat dat juist goed was voor honden? (Of ben ik nu in de war met iets anders..)

Hond van vriend zal misschien ooit wel eens een keer een stukje chocola te pakken hebben gekregen.. Maar nooit bewust gegeven in elk geval.. Druiven eten ze bij hem niet, niemand lust het, dus dat zal ze ook wel nooit op hebben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:47

Rauwe kippenbotten krijgt mn kat wel, maar die eet ze alleen kaal en bijt ze niet kapot. Tenzij het om een kuiken gaat, die gaat wel met huid en haar (en bot) naar binnen :Y)
Gekookte kip krijgt ze toch al nooit.

Ik ken wel mensen waarvan de hond ook gedeeltelijk leeft op etensresten, waaronder spaghetti met saus. Nouja, bij mij in de saus zit sowieso knof, ui, tomaat, etc. Eigenlijk dus puur vergif voor die beesten :=

Maar zo ken ik nog veel meer mensen die hun kat regelmatig melk of slagroom geven, is ook erg slecht voor ze. 'Maar hij vind het zooo lekker!' Euh ja, is dat belangrijker dan een zieke kat? >;) Nou krijgt die van hun het al sinds kitten, dus die is nooit lactoseintolerant geworden denk ik, maar toch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:48

wendy1987 schreef:
Knoflook en uien: Zowel vers, gekookt of in poedervorm zijn knoflook en uien vaak benodigdheden bij het voorbereiden van maaltijden, ook bij babyvoedsel. Knoflook en uien zijn giftig voor honden en katten omdat ze sulfoxide en disulfide bevatten. Deze stoffen zorgen ervoor dat rode bloedcellen worden beschadigd, wat weer kan leiden tot anemie. Uien zijn gevaarlijker dan knoflook, maar beiden moeten worden gemeden. Wanneer je een maaltijd voor jezelf aan het klaarmaken bent die knoflook en uien bevat, maak dan nog een aparte portie voor je dier zonder deze ingrediënten.

Volgens mij hoort een hond of kat gewoon honden of kattenvoer te eten of zie ik dat nou verkeerd 8)7

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:50

Huh is ham dan slecht voor katten?
Waarom dan? Dit is gewoon een serieuze vraag (ik las dit hier in dit topic).
Die van ons krijgen heel soms wel stukje vleeswaren als wij met ons brood bezig zijn.
Maar verder niet van die troep wat hier boven genoemd wordt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:51

In ham zit melk heb ik altijd begrepen en katten zijn lactoseintolerant :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:54

Onze hond eet ook altijd met ons mee als wij klaar zijn../
Boontjes, aardappeltjes, stukje kip.. krijgt ie netjes op n schoteltje.

Maaruh... onze hond drinkt serieus wel eens koffie (zéér zelden) maar wat is daar precies zo giftig/slecht aan? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:57

Berdien schreef:
Nope, ze krijgen bovenstaande geen van allen. Gitta (onze Kooiker) heeft één keer een reep extra pure chocola te pakken gekregen. Was niet best := Hond doodziek, met spoed naar de DA waar ze een braakmiddel kreeg. "Nou, dat is eruit. Doettie het vast niet nog een keer." aldus de assistente. En hop, daar ging de uitgebraakte chocola zo weer naar binnen :9 :') Ze is er best heel beroerd van geweest, ook toen de chocola eruit was. Sindsdien ligt dus alles achter slot en grendel.
Enige wat de katten hier wel eens krijgen en wat niet onder 'standaard' valt zijn Lu-crackers want die zijn zóó lekker aldus onze Franse vondeling. Minoes is dol op krentenbollen en bakjes waar zuivel in heeft gezeten zijn ook niet veilig. Verder krijgen ze niks.

Exact hetzelfde mee gemaakt met mijn Jack Russel. Net een jaar oud was ie.
Liet hem nooit thuis maar moets nu even naar de huisarts....hoppa pure chocoladeletter gegeten. Nou....hij was enorm aan de dunne graakt....wat ik aantrof in huis was met geen pen te begrijven.

Hij had een hardslag van 220....mag een wonder zijn dat hij het overleeft heeft.

Een week later snacht een weer een letter...gelukkig nu van mindere kwaliteit(minder cacao)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:17

Is knoflook trouwens echt giftig voor honden? Onze hond krijgt elke dag een knoflooksnoepje.. Was ergens voor. Wormen ofzo dacht ik?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:20

NatasjavE schreef:
Een week later snacht een weer een letter...gelukkig nu van mindere kwaliteit(minder cacao)

Hoe kan dit?
Ik neem aan(zou mogen aannemen) dat je na 1x... toch de boel wel goed opbergt?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:21

Nooit geweten van tomaten en druiven, mijn katten krijgen geregeld een druif of een stukje tomaat :oo

Ik heb 2 katten en de 1 is dus helemaal gek op druiven, ze gaat er eerst heel lang mee spelen en eet hem dan op.
Mijn andere kat die jat de tomaten vh aanrecht... Tegenwoordig leggen we de tomaten veilig en krijgt ie nog maar zeer zelden een stukje.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:24

Die van ons eet letterlijk alles wat valt ofniet. Ik wist helemaal niet dat tomaat giftig was voor honden, ze is er namelijk echt dol op. Ze speelt met de snoeptomaatjes tot ze die kapot bijt en daarna eet ze hem op.
Chocola blijft ze goed af, eigenlijk alles wat op tafel blijft liggen (ook 's nachts) zal ze niet aankomen, maar je weet nooit nooit. Ik heb ook weer wat geleerd, geen tomaten meer en uitkijken met gehaktballetjes waar ui en knoflook inzit, het is namelijk echt een vuilnisbak!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:27

Berdien schreef:
Nope, ze krijgen bovenstaande geen van allen. Gitta (onze Kooiker) heeft één keer een reep extra pure chocola te pakken gekregen. Was niet best := Hond doodziek, met spoed naar de DA waar ze een braakmiddel kreeg. "Nou, dat is eruit. Doettie het vast niet nog een keer." aldus de assistente. En hop, daar ging de uitgebraakte chocola zo weer naar binnen :9 :') Ze is er best heel beroerd van geweest, ook toen de chocola eruit was. Sindsdien ligt dus alles achter slot en grendel.

Gadver :')

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:33

Wij hadden vroeger een bouvier en een deense dog.
De deense dog hielp het bouvier teefje met haar verslaving, hij haalde de chocolade van de hoogste plank af.
Ook hij deed mee, maar hij had ooit een heel 2 kilo pak suiker op gegeten..
stinken :')

Ze hebben er gelukkig nooit iets aan overgehouden. We hebben het nooit bewust gevoerd, maar ze waren zo slinks, ik at een keer een snicker, draaide mijn gezicht even naar mijn gesprekspartner, vrijwel direct voelde ik iets nats en warms over mijn hand gaan :') dat waren de grote kwijlwangen van de dog .
Weg was mijn snicker :+

Ook had ik een kat die er wat van kon.
Die is echt wild van chocolade.
Ik had eens een hele luxe chocolade letter gehad, in een plastick doosje.
Ik was er zuinig mee dus at zo nu en dan een stukje.
Op een gegeven moment zag ik een vreemde holling in de hoek zitten.
Had madamme dus dr neus in dat bakje gewurmt, en was aan de hoek gaan likken, en had heel wat op :')

Ik wist niet dat rozijnen en macamedia noten zo giftig waren joh.
Hier heb ik een kat die dol is op meloen... nooit ziek van geworden gelukkig.