Gebeten door hond; aangifte/vaccinatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:28

Ik ben gevaccineerd ooit, maar ik weet niet precies hoe lang geleden dat is. Misschien is die prik nog wel gewoon geldig namelijk, denk het eigenlijk wel.

Kentaro schreef:
Zou dan wel morgenochtend gaan, want moet wel binnen 24 uur!

Echt? Dan ben ik sowieso al te laat.

saskiakefie

Re: Gebeten door hond; aangifte/vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:30

hij is 13 tot 15 jaar geldig :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:32

Als het langer terug gebeurd is, heeft een injectie inderdaad geen zin meer.
Dan zou ik wel goed in de gaten houden of het rood wordt!! Dan zeker naar de huisarts!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:34

Ik lees op internet dat hij 10 jaar geldig is, dan zou ik er wss nét buiten vallen. Maar 13 tot 15 zou ik dan wel halen.
Goed in de gaten houden dan maar.

Ik zal er iig een melding van maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:36

Ik zou sowieso je een keer laten enten, scheelt voor de volgende keer weer panikeren :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:36

Ik zit niet in paniek hoor, het was meer voor de geruststelling van anderen. Maar een keer laten enten is inderdaad wel handig :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:37

De artsen houden voor de zekerheid 10jr aan om zo buiten 'het minder werkbare' gebied zitten en ze dan niet de schuld kunnen krijgen.
Als je meer wilt weten over Tetanus moet je even googlen op: Clostridium tetani daar vind je veel informatie over.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:37

Ja oke maar het is niet echt een fijn gevoel lijkt me.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:39

je loopt geen risico op tetanus met dit soort oppervlakkige wondjes....daar moeten ze veel dieper voor zijn.
Kijk wel uit voor infectie....weet je of de honden tegen tetanus waren geent?
Het is wel verstandig om een keer een injectie te halen,aangezien je,neem ik aan...ook met paarden bezig bent?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:41

Saskiafie, ik maak me er niet zo heel druk om, hond is niet in aanraking gekomen met de wondjes en ze zijn wel heel erg opervlakkig. Ik zal het wel even in de gaten houden natuurlijk, maar ik denk dat de kans erg klein is.
Geerke, geen idee ik ken de honden verder niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:42

Nee het risico is heel klein, maar ik dacht dat jij je er wel een beetje druk om maakte, maar valt mee gelukkig :)

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:44

ff langs de huisarts assistent én aangifte doen! Zijn ze nou helemaal! Zij zijn zoiezo verantwoordelijk voor afrastering voor hun honden. Wat als daar iemand met kind loopt? Of een klein hondje? Makkelijke lunch! En dat van: ze doen niks hoor, dat heb ik ook vaak genoeg gehoord, das ontkenning, mensen die denken dat als ze het niet zien, het er ook niet is! :roll:

Succes ermee iig +:)+ ! houd je ons op de hoogte? :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:52

saskiakefie schreef:
Nee het risico is heel klein, maar ik dacht dat jij je er wel een beetje druk om maakte, maar valt mee gelukkig :)

Nee ik ben niet zo'n stresser, maar op aandringen van hier toch even spoednummer van de vervangende arts gebeld, ik moest het ontsmetten en verder was er in principe niks aan de hand, prik werd alleen gegeven als er echt een "puncture" wond zou zijn. :j Wat ik al dacht dus, maar ik ga nu wel naar het bureau om melding te doen. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:37

ik zou me er geen zorgen overmaken. Ik heb bijna dagelijks zulke plekken en mijn man ook (die is pakwerker) nog nooit geen problemen mee gehad. Bij een echte volle beet dan is het wat anders maar dit is meer gekneusd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 19:33

Nou, ik ben bij de politie geweest én bij de EHBO/huisartsenpost. :) Ik heb melding gemaakt en alles is opgetekend, het staat in het systeem. Ik kan gebeld worden door een hondenbegeleider mocht die meer informatie willen/bij de betreffende man en honden langsgaan.
De politie adviseerde mij om wel langs de dokter te gaan, omdat ze weinig konden zonder hard bewijs (ook al had hij mijn plekken wel opgeschreven) en een artsenbrief is het beste. Dus ik heb er voor gekozen toch langs te gaan :) ik wil dat als er nog iemand zou worden gebeten, ze het ook meteen echt kunnen aanpakken (voelde me wel een beetje suffig dat ik daar aankwam met mijn plekjes, maar ze snapten het wel en vonden het alleen maar goed dat ik melding had gemaakt :j )

Zoals ik al verwachtte was een vaccinatie niet echt nodig, maar ik heb er toch een gekregen onder het mom van als je er toch zit en je gaat veel om met paarden/dieren, geven we je wel gewoon een booster :j ik zat net op de rand met wel/niet meer geldig zijn van de oude prik.

Wilawander schreef:
ik zou me er geen zorgen overmaken. Ik heb bijna dagelijks zulke plekken en mijn man ook (die is pakwerker) nog nooit geen problemen mee gehad. Bij een echte volle beet dan is het wat anders maar dit is meer gekneusd.

Klopt hoor, daarom had ik in de eerste instantie ook geen contact opgenomen met een arts (tot andere mensen in mijn omgeving zich er zorgen over begonnen te maken :P ) flink gekneusd zijn de spieren wel, ik moest op de fiets en dat was toch niet zo prettig :+

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:39

goed dat je toch bent langsgegaan bij de arts en vooral dat je aangifte hebt gedaan. Voor hetzelfde geld wandelt er een mama met een klein kindje... en jou kuit zou dan zomaar eens het gezicht van dat kindje kunnen zijn...

Hopelijk pakken ze de boel aan en sluiten die mensen hun erf af. Ik vind het echt onverantwoord! Zulke honden zijn vaak agressief omdat ze de boel moeten beschermen. Wij hebben zelf honden en ik ben echt niet bang voor een beetje hond maar zulke honden zijn onberekenbaar en dat vind ik echt helemaal niets :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 19:42

Ilsemarie, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de indruk had dat deze honden gemeen of agressief waren. Het leken meer een soort losgeslagen overenthousiaste projectielen :+ ook een enthousiaste hond moet niet bijten, dat snap ik, maar ik denk niet dat ze echt zo "gemeen" waren. Geloof ook dat het een paardenpension is, dus er komen natuurlijk wel meerdere mensen over de vloer dan alleen de eigenaars.

Maar wbt dat kindje heb je natuurlijk gelijk, ik heb niet voor niets melding gedaan. Een schriknet/draad oid plaatsen is ook geen grote moeite zou je denken voor zo'n eigenaar, maar dan moet hij wel doorhebben wat z'n honden nou eigenlijk doen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:10

NM >> BB

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:32

ik laat tetanus elke 8 jaar zetten omdat ik hele dagen met dieren in de weer ben.
Verder zou ik zeker aangifte doen met de hoop dat de politie in elk geval een gesprek aan gaat met de eigenaar. Het is zo simpel op te lossen tegenwoordig om te maken dat je honden niet meer van het terrein af kunnen dat ik niet snap dat mensen dit risico willen nemen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:38

ik ben als kind aangevallen door een herder hij beet ik rende zo de 80 km weg over in paniek...
me ma stond erbij en keer erna. gelukkig niet onder auto ect.. ook niet erg gebeten..
(was op fietspad waar we fietsen langs boerderij )
dat bleek die hond al vaker gedaan te hebben.

die is dus daar weggegaan en na een plek gegaan waar hij niet het erf afkon.. zei men..

in elk geval was hij daar weg.. na meedere aanvallen.

we hebben toen geen aangifte gedaan de eigenaar was zelf oke om mee te praten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 08:54

Even een update, ik ben gisteren gebeld door de politie. :) De agent bij wie ik melding had gedaan vertelde dat het meteen aangepakt gaat worden, ze hebben overlegd met de hondengeleider en de buurtregisseur. Die laatste had namelijk al meer klachten ontvangen.
De hondengeleider gaat langs om te kijken hoe en wat en te praten met de eigenaar. Het kan zijn dat ze bijv een muilkorf krijgen of dat de eigenaar andere maatregelen moet treffen (hoop dat hij gewoon een hek neer moet zetten, al is het tijdelijk/schriknet, dat is wss ook het fijnste voor die honden...)
In het "ergste" geval (als de eigenaar niet mee wil werken bijv) kunnen ze zijn honden van hem afnemen.

Vind het netjes dat ze er meteen wat aan gaan doen, hoop dat ze er iets op kunnen vinden het liefste natuurlijk met inzet van de eigenaar :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:19

He, wat fijn om te horen dat er iets mee gedaan wordt!!
Hoe gaat het met jouw plek?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:24

het is misschien ook wel een goed idee om een handhavingsverzoek in te dienen bij je gemeente. Die kan op basis van de Algemene plaatselijke verordening de eigenaar nog opleggen om de honden op zijn erf te houden. Ze kunnen dan voorzieningen eisen om te zorgen dat de honden niet meer van het erf kunnen komen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:29

Ik ga eerst even kijken wat hieruit komt, kan ook nog gebeld worden door de hondengeleider namelijk als die vragen heeft.

Met mijn plek gaat het goed hoor, is vooral spierpijn (bij kracht zetten bijv zoals fietsen). :))

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:32

Fiffill schreef:
Ik ga eerst even kijken wat hieruit komt, kan ook nog gebeld worden door de hondengeleider namelijk als die vragen heeft.

Met mijn plek gaat het goed hoor, is vooral spierpijn (bij kracht zetten bijv zoals fietsen). :))

het nadeel van de politie is dat de eigenaar gewoon gestraft wordt. De gemeente is ervoor om er voor te zorgen dat het niet meer voor kan komen.
Ik ben zo'n gemeente ambtenaar en ik heb al meerdere boeren- en particulierenerfen om deze reden af laten sluiten. Bij ons kun je gewoon een handhavingsverzoek (mits niet anoniem) via de website doen. Het is de moeite niet en het kan veel ellende in de toekomst voorkomen...
sterkte nog met je verwondingen...