hond eet met pot mee... ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:05

Knakker schreef:
maar ja, van chocola zeggen ze ook dat je hond daar verlamd van raken kan, onze hond krijgt ook regelmatig een stukje...
Eigenlijk is het dus allemaal harstikke slecht voor de hond, maar ze vinden het zo lekker!!

Tja, en op een gegeven moment heeft de hond zijn max aan chocolade bereikt (is bij iedere hond anders) en gaat hij dood aan bijvoorbeeld een paaseitje. Een hond kan de voor hem giftige stoffen in chocolade niet afbreken, dus die stapelen zich bij ieder stukje op.
Maar als je gewoon door wilt blijven gaan terwijl je weet dat het dodelijk is voor honden: het is jouw hond :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:05

Helaas eten de honden van mijn schoonouders ook met de pot mee, dus ook de hete babipangang enz enz... Daarnaast krijgen ze aldi brokken..
Tja ieder zijn keuze!

Bij ons stonden ze jaren op barf, maar sinds kort zijn we over geschakeld naar Orijen (ivp de omschakeling tijdens de vakanties)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:08

Je hebt gelijk Marietek: ik moet het niet meer doen!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:17

Knakker schreef:
Je hebt gelijk Marietek: ik moet het niet meer doen!

Dat is slim ;) Verder kan avondeten zeker geen kwaad, al is het ook niet noodzakelijk :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:21

Als je wil dat je hondje alle bouwstenen binnen krijgt die hij nodig heeft zou ik voor vers vlees voeding gaan kiezen. aardappels zit vol met zetmeel en daar kan een hond weinig mee, op de lange termijn kun je dan ook huidproblemen gaan verwachten. Vind het eerlijk gezegd een vreemde oplossing om een hond dikker te krijgen maar goed......

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:22

Zolang het maar geen gezouten groenten/aardappels zijn die je je hond voorzet zie ik het probleem niet :)
Okee het is misschien niet ideaal, maar je geeft al aan dat je hond erg oud is dus dan is het niet zo heel erg op zich imo :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:31

Onze honden krijgen vers vlees, rechtstreeks van de slachter en dat vul ik geregeld aan met aardappels, groente, vlees, pasta, kortom: wat wij over hebben.
Ze doen het er prima op.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:33

Mijn hond thuis (jack russel) krijgt ook dagelijks mee van tafel. Als er over is tenminste.
Niet veel, gewoon kleine portie. Ze is nu 15 jaar en net doof geworden.. jammer genoeg gaat ze erg achteruit, maar dit is gewoon van ouderdom.
We hebben besloten dat we haar nu alles geven wat ze lekker vindt en nog wil eten (natuurlijk kleine porties) en dan wel vooral vlees en groenten. haar lievelingskostje is lasagne... Ik was 13 als ik haar mocht halen en mijn ouders besloten om haar mee van tafel te geven naast haar brokjes... geen inspraak dus.
Onze honden nu (rotweiler en shiba inu) eten brokjes en heel af en toe eens een hapje van tafel. bv vrijdag avond is frietjes-avond _/-\o_ en dan krijgen ze ook elk een frietje :9 . Of eens een stukje vlees als er over is.. Maar zeker niet elke dag.
Ik blijf er wel bij dat het niet kwaad kan om honden, naast hun 'hondenvoer' ook wat 'menseneten' te geven hoor. Bij mijn grootouders zag ik ook al niet anders en geen enkele hond is daar op vroegtijdige leeftijd overleden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:41

bij ons thuis aten de honden vroeger ook met de pot mee. Alle resten vanuit de keuken gingen naar de honden. Zeer gevarieerd daarbij stond over de gehele dag altijd gedroogd brood weat zij konden pakken. Alleen als wij met vakantie waren kregen zij hondenbrokken, dit omdat dit makkelijker was voor een ander om de honden te voeren.

De honden zijn gezond gebleven en behoorlijk op leeftijd geworden: 18 en 16 jaar (deze laatste is toen doodgereden). Mijn andere hond die overdag bij mijn ouders was als ik werkte en dus ook grotendeels zo gevoerd is is ook 16 jaar geworden. Deze honden waren allen kruisingen (met een boevier, poedel en een benner senner).

Cyrilletje

Re: hond eet met pot mee... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:41

Nee, ze krijgen hun eigen brokken.
Alleen als ik kipfilet op het menu heb staan, krijgen ze de stukjes die ik eraf snij met de zenen enzo. Die kook ik in een klein beetje water en die krijgen ze over hun brokken als extraatje. Vinden ze heerlijk en de hele bak wordt uitgebreid uitgelikt. :D
Ook een beetje witte rijst die over is krijgen ze wel eens maar daar houdt het mee op.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:15

Axel_Clauw schreef:
Ik geloof wel dat honden oud kunnen worden ondanks ze met de pot mee-eten, maar rokers kunnen ook 90 worden. Dat je er oud mee kan worden geloof ik graag maar echt gezond is het niet.

ja....en nee

de theorie zegt dat het niet gezond is alleen vers vlees enz bla bla

maar onze vorige hond is 16 geworden met 15 jaar lang met de pot mee eten
en mijn hond nu is inmiddels ook al 13 jaar en eet al 12 jaar met de pot mee
beide honden hebben nooit wat gemankeerd.....dus de praktijk wijst toch echt anders uit dan de theorie

en ja ze krijgen gewoon hun eigen eten, en daarnaast onze klieken
en met gourmet zijn ze blij want dat betekend een flinke portie rauw vlees :D

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:18

Bij ons hebben ze elk hun eigen voer en krijgen altijd de restjes van tafel. Lekker handig :))

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:30

Nee, of ja, heel soms wil ik wat gekookte aardappelen in de voerbakken doen. Vlees wat over is, krijgen ze ook.
Wel maak ik de laatste tijd vaak wat rijst voor een van de honden, vind ze nl. heerlijk!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 17:57

wendy1987 schreef:
Maar je hond kan ze niet meer kauwen? Zijn de tanden (Als die die nog heeft :Y) ) nog wel goed dan? Want vaak zijn die zo smerig dat het zeer doet van de ontsteking, en ze dus niet meer willen kauwen. Ook zonder tanden kunnen ze prima kauwen.

Maar verder, gewoon doen wat je zelf wilt toch? Ik ben er geen voorstander van. Maar als jij er voordeel inziet en de hond en iedereen het prima vind, jullie eigen ding dan toch :j

Nou, ze kan het nog wel.. maar ze heeft niet zoveel tanden meer en de tanden die zo nog heeft zitten hartstikke scheef. Die harde brokjes zijn dan erg lastig voor haar om te kauwen, dus dan geven we haar eten wat iets zachter en makkelijker te kauwen is.

We hebben ooit haar tanden al eens laten poetsen, maar mijn moeder is bang dat als we dat nu weer gaan doen, ze niet meer uit de narcose komt...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:01

Ojajoh schreef:
beide honden hebben nooit wat gemankeerd.....dus de praktijk wijst toch echt anders uit dan de theorie

Fijn dat je het geluk hebt gehad dat het goed is gegaan maar hoeveel voorbeelden wil je van gevallen waar het compleet fout bij is gegaan? Ik vind toch echt dat je zulke dingen in je achterhoofd moet houden voordat je een advies geeft aan iemand anders. Dat het bij alle 2 jou honden goed is gegaan is nog geen wetenschap hé ? ;)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:04

Bassenqua schreef:
Als je wil dat je hondje alle bouwstenen binnen krijgt die hij nodig heeft zou ik voor vers vlees voeding gaan kiezen. aardappels zit vol met zetmeel en daar kan een hond weinig mee, op de lange termijn kun je dan ook huidproblemen gaan verwachten. Vind het eerlijk gezegd een vreemde oplossing om een hond dikker te krijgen maar goed......

jah, wat moet je anders als ze haar brokken niet meer eet en we willen haar ook niet elke dag kattenvoer geven (dat wil ze nog wel is eten..), maar dat is ook niet heel goed voor honden.
Ze krijgt er ook wel eens wat vlees bij hoor.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:05

S_imonee schreef:
wendy1987 schreef:
Maar je hond kan ze niet meer kauwen? Zijn de tanden (Als die die nog heeft :Y) ) nog wel goed dan? Want vaak zijn die zo smerig dat het zeer doet van de ontsteking, en ze dus niet meer willen kauwen. Ook zonder tanden kunnen ze prima kauwen.

Maar verder, gewoon doen wat je zelf wilt toch? Ik ben er geen voorstander van. Maar als jij er voordeel inziet en de hond en iedereen het prima vind, jullie eigen ding dan toch :j

Nou, ze kan het nog wel.. maar ze heeft niet zoveel tanden meer en de tanden die zo nog heeft zitten hartstikke scheef. Die harde brokjes zijn dan erg lastig voor haar om te kauwen, dus dan geven we haar eten wat iets zachter en makkelijker te kauwen is.

We hebben ooit haar tanden al eens laten poetsen, maar mijn moeder is bang dat als we dat nu weer gaan doen, ze niet meer uit de narcose komt...

Snap ik.. Maar tegenwoordig kan je goede voorzorg maatregelen nemen, bloedonderzoek, aangepaste narcose. Een gebitssanering hoeft niet heel lang te duren en de hond hoeft niet heel diep te slapen. Ze is idd op leeftijd, altijd een groter risico. Laten we hopen dat ze gewoon nog lekker lang meegaat op deze manier dan toch :))
Kattenvoeding is idd niet goed voor haar, probeer dan gewoon hondenblikvoer, vaak ook smakelijker dan droge brok.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:09

wendy1987 schreef:
Snap ik.. Maar tegenwoordig kan je goede voorzorg maatregelen nemen, bloedonderzoek, aangepaste narcose. Een gebitssanering hoeft niet heel lang te duren en de hond hoeft niet heel diep te slapen. Ze is idd op leeftijd, altijd een groter risico. Laten we hopen dat ze gewoon nog lekker lang meegaat op deze manier dan toch :))
Kattenvoeding is idd niet goed voor haar, probeer dan gewoon hondenblikvoer, vaak ook smakelijker dan droge brok.

Ja, dat is zo, maar mijn moeder wil geen risico nemen haha.
We hebben ook wel van dan hapklare blikvoer ernaast, dat eet ze ook wel op. Maar ze heeft ook momenten dat het dat een week of twee weken niet eet en daarna een periode dat ze er geen genoeg van kan krijgen. Dus dan maar met de pot mee eten toch :)
Ze doet het er hartstikke goed op, dus ik vind het verder ook niet echt een probleem ofzo :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:10

Bassenqua schreef:
Ojajoh schreef:

Fijn dat je het geluk hebt gehad dat het goed is gegaan maar hoeveel voorbeelden wil je van gevallen waar het compleet fout bij is gegaan? Ik vind toch echt dat je zulke dingen in je achterhoofd moet houden voordat je een advies geeft aan iemand anders. Dat het bij alle 2 jou honden goed is gegaan is nog geen wetenschap hé ? ;)

en dat zeg je in een topic waar zeker 70% hetzelfde doet....en het goed gaat.....
dat is wel meer dan 2....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:10

Hier ook 2 wandelende klikos...

Alle aardappelen groenten pasta rijst die overblijft gaat naar de honden, vinden ze heerlijk :D
Uiteraard krijgen ze ook gewoon hun eigen brokjes..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:20

Ik zou overgaan op KVV ( kant en klaar versvoeding ), daar zit alles in wat een hond nodig heeft, de meeste honden vinden het ontzettend lekker en ze hoeft eigenlijk amper te kauwen.

Mijn hond krijgt smuldier, te koop bij de c1000, 66cent voor 1 pakje van 400gr.
Wel de Vlees compleet of pens compleet pakken, hier hoef je dan verder niets bij te voeren.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:31

Axel_Clauw schreef:
Als je maar geen rauwe aardappel geeft, dat is namelijk hardstikke giftig.

:n Hier krijgen ze dagelijks rauwe gepureerde aardappel, niets aan de hand. Wordt alleen afgeraden als je hond lasy heeft van allergieën maar dat geldt voor alle groentes van de zwarte nachtschade.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:18

Ik denk dat je het een beetje zo moet zien:

Een hond die sterk en gezond in elkaar zit, een goeie start gehad heeft zal het zeer waarschijnlijk op elk soort dieet het goed doen.
Je hebt ook honden die het een of het ander niet verdragen, slecht verteren etc. kortom: wat instabieler in elkaar zitten. Van dit soort honden zul je horen dat ze heel erg vooruitgaan op vlees, of er ook echt slechter uit gaan zien van goedkopere brok.

Want hoeveel honden zijn er wel niet die aldi brokken krijgen en je tegemoet glanzen. Terwijl het bij een andere hond echt een hele zoektocht kan zijn om voer te vinden wat hij ook maar kan verdragen.

Gekookte groente is prima, gekookte aardappel kan ook geen kwaad maar doet ook weinig goed. Dan zou ik een eerder een goeie kvv aanraden en af en toe een lap pens geven om de tanden te poetsen :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:00

ik vind het zelf maar niks, maar onze hond krijgt ook alles. Tot op het niveau dat wij niet nog een keer mogen opscheppen omdat de hond dan niks krijgt, en onze hond is niet oud, heeft prima tanden en is te dik. Maar nee ze is de koningin des huizes, ze mag ook op de bank en als wij ergens willen zitten gaan we maar op de leuning. En ja dat is m'n moeder die dat allemaal zegt := maar in sommige gevallen zou ik het kunnen begrijpen. Ik houd alleen niet van verwende honden

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:56

Citaat:

Citaat:
en dat zeg je in een topic waar zeker 70% hetzelfde doet....en het goed gaat.....
dat is wel meer dan 2....

Dat is een topic op bokt en geen wetenschap. :)*
De hond van mijn tante is ook 17 geworden en at ook met de pot mee. Beestje had wel last van allergieën, was veels en veels te dik, resultaat gewrichtsproblemen, rotte tanden ,stinkende vacht, slechte ontlasting maar is wel 17 geworden...