Poes 'littert' haar voer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:53

Mijn katten heb ik laatst ook op KVV geprobeerd over te zetten, Carnibest: moesten ze nietttt! Heb nog een aantal andere geprobeerd maar ze aten het echt niet, lag gewoon weg te rotten. Toen ze nadat ze een hapje hadden geprobeerd de volgende dag alles uitgekotst hebben, waarvan 1 kat midden in de nacht over mijn hoofdkussen en mijn haar(!!!) :') en dekbed heen hadden gekotst dacht ik, weet je, ik ga jullie weer de Aldi brokken geven, daar doen ze het goed op en het is het enige waar ze niet van gaan kotsen en wat ze goed eten. Bij een volgende kat ga ik het vanaf kitten maar meteen aanleren met vers.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:55

Kayila schreef:
nou lekker dan...
ik voer mijn kat dus slecht voer omdat jij vind dat het allemaal zo moet als jij in je hoofd hebt?

F_Orumster schreef:
Royal canin vind ze heerlijk maar ik weiger veel te betalen voor slecht voer.
Ze eet mijn huidige voer prima, alleen ik wil graag gezond, maar dat gaat m niet worden.

alleen dat wat jij wil is gezond?
Nee een kat die niet eet, dat is gezond....

Mijn kat krijgt Hills Senior is 12,5 jaar en is vorig jaar helemaal nagekeken op alles waar een senior kat last van kan hebben.
100 punten is ze! Maar ja dat zal dan wel niet, want ze krijgt immers geen Orijen dus is het slecht...

hoezo oogkleppen?

Ho zeg :) kan het rustiger? En nee, ik heb geen oogkleppen op, alleen wat korte teksten misschien, zit op telefoon.

Wat een ander doet moet ie overigens lekker zelf weten..

Ik zou haar liefst goed voer geven, maar snap zelf ook dat als ze dat niet eet, dat geen zin heeft en daarom krijgt ze nu een middenmoter die ze wel eet.

Was alleen erg benieuwd waarom ze littert en ja, het liefst geef ik haar goed voer, ik heb mezelf graag gezond en dat wil ik ook voor mijn diertje.

Ik heb tabellen gelezen van de samenstelling v verschillende voeren en dat maakt mij overtuigd.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:56

He baaaah Mindfields in je haar! Wat smerig!

Het is inderdaad vaak moeilijk als ze al brokjes en vanalles gewend zijn qua smaak en dergelijke. Vanaf kitten aanleren is altijd 't beste!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:57

@ mindfields, lekker dan! Jakkie zeg, haha.

Ik heb r van de straat, ze is ong 2jaar, dus wat er voor mij allemaal met haar is gebeurt geen idee.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:59

Ja, kun je je voorstellen: Ik lig te slapen, kat zit op het hoofdeind te slapen. Ineens hoor ik kokhalsgeluiden...langzaam word ik wakker, en tegen de tijd dat ik me realiseer dat hij daadwerkelijk gaat kotsen, WOPPAAH m'n haar, kussen en dekbed onder de kattenkots wat er natuurlijk met de kracht van Mach 6 uit kwam zetten. Heel fijn. :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:01

tanec_meisje schreef:
dierenfan, niet elke kat kun je op vers vlees over krijgen en niet iedereen wil dat. Dan is qua brok Orijen of Applaws een van de betere die je kunt geven. Maar daar gaat t uiteindelijk niet over in het topic :p

Daar gaat het me toch niet om? Ik zeg alleen dat geen enkele brok eigenlijk goed is en dat mijn kat alleen dus die happy cat wil eten en dat ik ook zeer zeker niet ga eisen dat ze perce en koste wat het kost moet eten wat ik goed vind.
Uiteraard wel geprobeerd want je zou gek zijn als je niet probeerd om te gaan voeren wat je zelf het beste vind voor je dier, toch?

Echter als je dier aan geeft het niet met je eens te zijn dan is het over en uit en gaan we weer gewoon terug naar het oude vertrouwde. Heb zelf diverse dingen geprobeerd door het jaar heen en ben er nu mee opgehouden. 5 soorten vers voer geprobeerd en alle soorten blikvlees gehad wat ik dagelijks naast brok gaf aan mijn andere kat (die helaas inmiddels overleden is) maar ze wil het gewoon niet.

Geef dus alleen mijn ervaringen weer en mijn mening en leg niemand wat op hoor ;)

Overigens het litteren ken ik totaal niet heb het mijn kat nooit zien doen. wat ze wil dat eet ze en wat ze niet wil daar loopt ze voor weg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:04

Mindfields schreef:
Ja, kun je je voorstellen: Ik lig te slapen, kat zit op het hoofdeind te slapen. Ineens hoor ik kokhalsgeluiden...langzaam word ik wakker, en tegen de tijd dat ik me realiseer dat hij daadwerkelijk gaat kotsen, WOPPAAH m'n haar, kussen en dekbed onder de kattenkots wat er natuurlijk met de kracht van Mach 6 uit kwam zetten. Heel fijn. :')

hahahaha ik ken het helaas. Net alles gewassen (en gestreken haha) en bed opgemaakt. Ga ik slapen met uiteraard zoals altijd de kat op mijn hoofdkussen naast mijn hoofd. wordt midden in de nacht (2 uur, was gelijk klaar wakker haha) wakker van kokhalzende kat en hup daar was het er al uit. Ze blijft zelf liggen en wil weer oprollen totdat ik het helemaal besef en zo omhoog vlieg. Was gelukkig net niet geraakt en het waren brokken. Heb het van mijn kussen zo uit het raam naar buiten geschut, doekje over het kussen gehaald en kussen omgedraaid en verder geslapen :D de volgende ochtend maar alles weer uitgewassen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:07

@dierenfan, je wilt dus hetzelfde als ik, dus weet niet waarom je me zo anders opvatte.
Vind t gewoon jammer dat ze het betere niet wil eten maar er staat allang een zak in huis van degene die ze wel eet.

Op wat garnalen, stukjes kip en vis na zie ik vers voeren niet zitten, al is het het beste. Heb geen vriezercapaciteit ook.

Maar goed, vooral het litteren verbaasde me en was benieuwd wat jullie daarvan denken.

Edit: beddengoed strijken?? Heb je tijd over ofzo, haha.

dierenfan

Re: Poes 'littert' haar voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:10

topic gaat snel haha maar ik vatte het op als: dit vind ik goed en ze MOET en zal het gewoon gaan eten. Koste wat het kost.
Verkeerd gelezen dus en daarom is lezen en schrijven vaak niet zo makkelijk als praten.

Helaas dat katten zo kieskeurig zijn. Dat vuilnisbak gedoe mochten de meesten best een beetje van honden over nemen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:15

Geeft niks dan hoor!
Ja dat zinnige is irritant, al kun je er na afloop weleens om lachen.
De ene keer is ze gek op garnaaltjes, de andere keer kijkt ze me debiel aan als ik ze geef.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:21

@mindfields; bah bah bah bah bah

Mijn Knerpje krijgt van die dure brokken voor haar blaas, vindt ze heerlijk :)
Daarvoor kreeg ze ook gewoon goedkopere brokjes van gourmet..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:23

sliertje: ik hoop van harte dat mijn huidige kat nooit blaasgruisproblemen gaat krijgen. Mijn vorige kat had er ook last van en wilde ze beiden dat voer geven. Immers veel gemakkelijker. Maar ze ging gelijk weer in hongerstaking. Echter de andere kat vond gelukkig het dieet voeding veel lekkerder dus moest ik niet gescheiden voeren omdat ze beiden niet de andere brok wilden eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:33

Wuis schreef:
Ik heb ook eentje die dat doet hoor. Maar ze lust de brokken graag. Als ze genoeg heeft gehad gaat ze er zo 'omheen graven'.

Dat doet die van mij inderdaad ook .. of als het bakje leeg is om aandacht te trekken. Plus als die op de kattenbak heeft gezeten (waar die dan druk pogingen doet de boel te begraven, maar 'm nooit lukt) rent die daarna door naar zijn etensbakje om ook dat te begraven :') En als die eens stiekem op de tafel springt probeert die het schoteltje met gebruikte theezakjes ook op te ruimen...

Die van mij krijgt Whiskas, misschien niet het meest geweldige voer, maar hij eet het goed en hij begint er tenminste niet na 2 maanden van te kotsen. Want 3x per nacht eruit om kots te ruimen en een kat die amper nog durft te eten is ook niet alles..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:39

Mijn kat "littert" zoals je het zo mooi zegt bij zaken die ze vies vind ruiken. Bijv een beetje poep wat ergens ligt van zichzelf, als ze een haarbal heeft achtergelaten (heel fijn...). En ik heb haar zelfs wel eens met een vieze uitdrukking op d'r snuit een drol van mijn hond zien toedekken _O- (Mijn hond poept alleen in bosjes/ dicht struikgewas, voor daar een discussie over ontstaat, liefst tussen de prikplanten... en als het wel op de stoep bijv terecht komt ruim ik het weg met een zakje) Dat laatste is geen gewoonte geworden hoor. Een drol van een Labrador was haar toch te groot. Maar vond het wel een komisch gezicht.

Maar goed, eerlijk: misschien vind je kat het voer wel meer stinken (ze hebben een scherpere geur dan wij) en wil ze het verstoppen ivm de reuk (instictmatig)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:41

hooirt kotsen erbij of is het standaard een slecht teken?
Ik heb r nog nooit zien kotsen, heb r nu sinds begin oktober. Wat ze buiten doet weet ik natuurlijk niet.

Het ruikt idd wel heel anders, dus zit wat in!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:43

dierenfan schreef:
Helaas dat katten zo kieskeurig zijn. Dat vuilnisbak gedoe mochten de meesten best een beetje van honden over nemen
Ja echt... Zal het ook gelijk mijn Mevrouwtje Kieskeur doorgeven. Mevrouw eet alleen dingen waar gevogelte in zit en weigert, op kipfilet na, elke vorm van vers vlees (heb alles geprobeerd bij haar). Gelukkig werd dat onder de bank verstopt en niet, zoals bij Mindfield ( :') ) in mijn haar. Maar het heeft geduurd hoor, voordat ik iets vond wat ze wel lustte...

Maar goed, on topic.
Dat 'litteren' (nooit van gehoord, die term, weer wat geleerd) bij voer ken ik van een vorige kat. Die deed dat ook als hij het niet lekker vond en, aangezien het net leek op wat hij in de kattenbak deed, deed mij denken dat ie het zó vond stinken dat hij het diende te verstoppen voor het geval het ongedierte zou aantrekken. Aangezien ik plavuizen in de keuken heb was meneer dan een hele avond zoet, aangezien je een bakje eten niet zo makkelijk onder een tegel begraaft.
Mijn huidige dametje heeft alleen ooit geprobeerd een kippenlevertje te begraven. Dat was wel zo een gruwel dat ze daar niet eens nog een keer haar pootjes aan vuil wilde maken. Ze had al met één pootje en een zuur bekje dat lillende stukje vlees aangetikt en verbijsterd toegekeken hoe dat bewoog. Iets zegt me dat ze zo verwend is dat eten vooral niet té vers moet wezen en al helemaal niet dient te bewegen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:46

F_Orumster schreef:
hooirt kotsen erbij of is het standaard een slecht teken?
Ik heb r nog nooit zien kotsen, heb r nu sinds begin oktober. Wat ze buiten doet weet ik natuurlijk niet.

Het ruikt idd wel heel anders, dus zit wat in!

Een kat hoort niet te kotsenl. Hooguit een keer een haarbal, maar zelfs dat doen die van mij niet :n
Het is een teken dat er wat aan de hand is!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:54

Tenzij je die van mij hebt :o

Als ik op vakantie ben geweest, komt ze ons eerst gedag zeggen. Dan vliegt ze naar d'r voerbak (en ja ze wordt prima verzorgt als wij weg zijn en eet ook goed. Ze doiet dit echt om... nou ja lees verder...)

Dan propt ze zich snel snel vol met brokken, wacht dan even af en wacht vooral tot ik op de WC zit. Of ergens anders lekker op mijn gemak.

En dan kotst ze alles voor mijn voeten eruit en kijkt me 2 uur niet aan. BOOS! :( Omdat ik weg was. :+ :P

Ze is nu 12 en ja dit doet ze dus ALTIJD! :(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:01

sommige katten krigjen beperkt voer en gaan sneller eten waardoor ze kotsen. En sommigen kotsen heel snel. Mijn ene hond kotst ook veel sneller dan mijn andere en gelukkig doen ze het allebei niet vaak.
De kat hier kotst zeer zelden en als ze het doet is het meestal een haarbal (logisch want ze is langharig) echt die vind ik zelden, mijn honden zijn eerder met opeten

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:06

Dat "littern"met hun pootjes doen ze ook in de natuur... Ze begraven dan hun voedsel voor een volgende keer. Ze verstoppen het... Het is niet altijd een teken dat ze het niet lekker vinden! "In de vrije natuur begraaft een kat de resten van zijn prooi met bladeren of aarde, voor als hij de volgende keer honger heeft"Bron:101 vragen van uw kat uitgever Librero.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:22

Ik wou het net zeggen, 1 van de katten hier doet het ook, maar dan "om te bewaren voor later"
Als het bordje uit is, doet ze niets, blijft er iets liggen, dan graaft ze. En hoe lekkerder het is, hoe enthousiaster ze begint te graven.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:18

Ik las een kwartier geleden dit topic, geef mijn kat net te eten en wat doet hij tot mijn grote verbazing??? JUIST...
Was me nog nooit eerder opgevallen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:32

Ik heb het bij mijn kat nooit eerder gezien. Die eet op of laat staan, lekker makkelijk :)

@dierenfan: wat betreft de zoveelste discussie over het overzetten op vlees en wel of niet gezond zijn van brok of vlees. zie het zo, overal zit troep in, ook in je vlees (moet je je daar even in gaan verdiepen). Katten/honden die het nooit gehad hebben kun je niet altijd zonder gevolgen zomaar overzetten (godzijdank weigeren sommige wel gewoon te eten). Jonge katjes kun je gerust laten wennen aan het vlees, altijd fijn om erbij te geven. Om eerlijk te zijn lig ik er niet meer zo wakker van wat ze wel en niet willen eten, zolang het gevarieerd en min of meer gezond is. Mijn hond krijgt taste of the wild, af en toe vlees en af en toe een blikje lukulus. Hij is perfect op gewicht, kerngezond en voelt zich goed in zn vel, dat is voor mij het belangrijkste. En nog meer, hij eet alles altijd met smaak op.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:56

Een van mijn katten 'begraaft' overgebleven eten ook.
Ik voer sowieso op een kleedje ivm vlekken, en dat kleedje veegt poeslief dus over het voerbakje.
Een paar uur later graaft ze het eten weer op.

Mijn andere katten zijn een beetje dom en zijn het eten dan ook kwijt. Vandaar dat mijn graafpoes ook het dikste is misschien....?

NB. Ik voer wel vers. De katten eten naar behoefte. Ze laten staan als ze genoeg hebben, ook al vinden ze iets ontzettend lekker. Bij de volgende voerbeurt is eigenlijk altijd alles op.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:41

Wij voeren ook vers, ook wordt hier wel eens wat begraven. Niets vreemds naar mijn weten.