honden en ijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: honden en ijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:33

Eigenlijk vindt ik het logisch dat een hond niet op het ijs hoort. Heeft nog nooit iemand me voor gewaarschuwd en vindt het iets heel normaals maar goed. Alleeen het uitglijden is voor mij al reden genoeg.

Stef@ Vroeger vroor het volgens mij veel harder en langer dat kan je niet vergelijken met dat beetje vriezen wat we de laatse jaren hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:38

zelf ga ik alleen op het ijs als ik zeker weet dat als ik erdoor zak dat het hooguit 1 meter diep is haha.
Daarnaast mogen mijn honden NIET op het ijs en kan dus gerust aan de zeedijk lopen want alleen op commando gaan ze daar richting het slik of het water. Echter er is 1 grote plas in de buurt en daar mogen ze gewoon altijd in omdat als ik daar loop nog zeker een half uur/3 kwartier moet wandelen eerdat ik weer thuis ben en dan zijn ze toch wel weer een eind droog. Ze kunnen altijd rennen en vliegen daarna en ik laat ze lekker doen. Omdat ze daar zonder commando altijd al in mogen mijd ik dus die plaats nu.

Erdoor zakken zal niet gebeuren (ze schaatsen er nu ook op) maar straks misschien wel en daarnaast dat uitglijden. HEb lompe, drukke en grote honden die al bekend staan om snel gescheurde kruisbanden o.i.d. op te lopen. Dus dat extra risico ga ik echt niet nemen!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:49

Romytjuuh schreef:
Ik snap het idee erachter, en ja als je nonchalant en absoluut niet zorgzaam bent voor je hond dan snap ik dit bericht. Maar kom op zeg, op deze manier redeneren kun je zelfs niet meer de straat op want stel je voor dat je hond zijn poot verwond aan een stukje glas, overgereden wordt door een auto of plotseling een hartstilstand krijgt. Een beetje hondenbezitter denkt voor zijn hond, daarom komt op mij dit bericht iet wat overdreven over. Daar denk je vanzelfsprekend overna ;)

Natuurlijk weet ik dat het ijs dik genoeg is.

Maar wat als het ijs niet dik genoeg is, de hond heeft aangeleerd dat hij over het ijs kan.

Jij bent even lekker aan het kletsen met je buuf en je hond loopt volgende week zonder dat je kijkt het dunne ijs op!
Dan ben je hem dus kwijt.

Wij weten wanneer het ijs dik of dun is, maar de hond niet.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:52

nee absoluut nooit je hond op het ijs.

ik heb 2 keer mn eigen leven moeten wagen om mn hond uit het water te trekken.
1e keer doordat de hond losschot en het ijs op liep. (sint bernard )
en 2 keer omdat ik zo stom was te vergeten dat de hond het verschil tussen ijs en gras niet zou zien .
deze hond was bang voor water dus ik had het totaal niet verwacht

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:33

@ daantje: ik hou mijn hond altijd aan gelijnd in zulke situaties maar ik begrijp je bezorgdheid/punt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:57

@Romytjuuh, dat is natuurlijk heel goed.
Je hond kan ook niet ontsnappen?

Ik moet mijn oudje ook aangelijnd uitlaten bij wateren hoor.
Maar ja, das een golden.
Of het nu -10 is of +30, die wil ALTIJD zwemmen! ;-)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:27

Haha nee ook mijn hond ontsnapt niet. Hij mag alleen los in het bos en daar is geen ijs te vinden. Maar dat is per individu weer anders. Het topic riep bij mij gewoon weerstand op, ik hou gewoon niet van die negatieve het glas is half leeg reacties. Als je op deze wijze gaat redeneren kan je niet eens je huis uit. Bovendien zou je dan ook niet met je hond door de sneeuw kunnen lopen, wellicht zit daar een scherp randje onder! Al met al het topic is goed bedoelt! Ik laat het hierbij :) :p

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:36

Mijn honden mogen ookabsoluut niet op het ijs. Mijn labrador vind het wel heel interessant dat er nu zo'n gekke laag boven oo het water ligt, maar als hij er naar staat te kijken hoef ik alleen maar duidelijk 'nee' te zeggdn en hij taalt dr niet meer naar.