Wie hebben er een AM'stafford? waarom mensen bang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:30

Trennie, IEDERE hond kan bijten. Bullmastiff of chihuahua. Er zijn altijd situaties dat een hond kan bijten.

Het spreekwoord "een kat in het nauw maakt rare sprongen" is echt NIET alleen voor katten bedoeld :')

Je bent nu zelf ook pro je eigen ras aan het verkondigen. Terwijl ik genoeg bullmastiffs ken met voernijd en die agressief reageren tegenover andere honden, rugharen overeind en etc. :')

Ik zeg alleen dat mijn hond de goedheid zelve is. (net als jij dus)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:41

S_en_Z schreef:
Trennie, IEDERE hond kan bijten. Bullmastiff of chihuahua. Er zijn altijd situaties dat een hond kan bijten.

Het spreekwoord "een kat in het nauw maakt rare sprongen" is echt NIET alleen voor katten bedoeld :')

Je bent nu zelf ook pro je eigen ras aan het verkondigen. Terwijl ik genoeg bullmastiffs ken met voernijd en die agressief reageren tegenover andere honden, rugharen overeind en etc. :')

Ik zeg alleen dat mijn hond de goedheid zelve is. (net als jij dus)

Hier sluit ik me bij aan.
Ik ken dus ook een paar bullmastifs waarvan er twee absoluut niet te vertrouwen zijn! Hebben overigens wel hele verstandige baasjes dus ik maak me niet druk omdat zij precies weten hoe ermee om te gaan! (overigens ken ik zoveel honden van allerlei rassen waarvan er ook genoeg niet te vertrouwen zijn!)Dit heb je bij alle rassen alleen over de stafford werd een hele tijd hard geroepen!
Maar je zegt ook 1 incident is er 1 teveel?? Nou dan kan je alle hondenrassen wel van de aardbodem laten verdwijnen ;)
Maar goed, jij hebt jouw mening en dat is prima, ik denk er iets anders over en ben mij zeer bewust met wat voor ras ik te maken heb na jaren ervaring.
Blijft een heel naar iets dat ze constant slecht in de media verschijnen, dit is absoluut niet nodig en zo houd je naar mijn mening juist in stand dat dit soort honden helaas vaak in de verkeerde handen vallen!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:53

Toch even goed lezen wat ik schrijf en het op de juiste manier interpreteren? En misschien ook eens wat statistieken over bijtincidenten opzoeken via google? Er zitten nl nogal wat nuanceverschillen in de interpretatie en argumenten. Zit nu ff op mobiel Maar wil straks nog wel eea posten ter onderbouwing.

Misschien zoeken jullie anders alvast eea op om jullie argumenten te onderbouwen wat betreft Welk ras dan ook? Vind het nl ook prima om Vanuit daar verder te discussieëren? Mag ook best bullmastiff zijn hoor. :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:08

Trennie schreef:
Toch even goed lezen wat ik schrijf en het op de juiste manier interpreteren? En misschien ook eens wat statistieken over bijtincidenten opzoeken via google? Er zitten nl nogal wat nuanceverschillen in de interpretatie en argumenten. Zit nu ff op mobiel Maar wil straks nog wel eea posten ter onderbouwing.

Je hoeft je voor mij niet te onderbouwen, ik ben prima op de hoogte wat betreft de statistieken en ook wat betreft de ernst van bijtincidenten, wat een stafford (of rotweiler, bullmastif, pitbull, boerboel, fila brasilero enz) kan aanrichten t.o.v. bv een golden retriever.
Tevens blijkt ook uit de statistieken dat de stafford niet op de eerste plaats staat qua bijtincidenten, ze komen geeneens in de top drie voor. Overigens ben ik het zeker met je eens dat als een stafford (of ander gelijk soortig ras) bijt het meteen goed mis kan gaan, ik maak me echt geen illusies wat dat betreft en maak het ras ook niet mooier dan het is, maar zo negatief als er helaas vaak over ze gesproken wordt, ligt ook naast de realiteit.
Maar goed hier zullen altijd meningen over blijven verschillen en dat is prima, zo hebben we nou eenmaal allemaal onze voorkeur voor bepaalde rassen :j Overigens vind ik jouw bullmastif in je profiel ook een geweldig dier hoor! Ik houd ook van molossers. Ik ben ook niet perse voor de amstaff, ja ik heb er twee en dus ondertussen 23 jaar ervaring met dit ras en ik ben stapel gek op ze en ze zijn echt super lief maar dit heeft mij ook bloed, zweet en tranen gekost om het zo maar even te zeggen, het is een flinke consequente opvoeding die ze nodig hebben en als ik mensen hoor die hun eerste hond gaan nemen en ik hoor ze over een stafford praten dan raad ik dit ook ten zeerste af!
Ik wil hierna ook geen stafford meer, ik wil overstappen op een hond die wat minder intensief en consequent opgevoed moet worden en ik heb zelf al een druk leven met mijn paarden werk enz, dat ik ook niet meer zoveel zin heb om altijd maar met mijn honden aan het werk te zijn (niet dat ik dat als heel vervelend heb ervaren maar ben ook wat ouder en doe ook graag andere dingen en daar past een wat rustiger makkelijkere hond bij in de toekomst)

Oh en overigens ben ik helemaal niet uit op een flinke discussie hier, ik weet na al die jaren mijn standpunt en ben heel realistisch en eerlijk daarin en ik weet ook zeer goed hoe heel veel andere mensen over dit ras hun mening hebben en ik vind dat prima, live and let live zal ik maar zeggen ;)

Interessant stuk:
http://regelingagressievedieren.webs.co ... ressie.htm
Laatst bijgewerkt door ThessaKeizer op 02-02-12 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Re: Wie hebben er een AM'stafford? waarom mensen bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:16

@Tessa: exact wat jij schrijft is ook wat ik schrijf. Wij zijn het geheel met elkaar eens en dit is wat ik Dus al de hele tijd zeg. :) Geloof trouwens dat de golden retriever op 1 stond met bijtincidenten?. Een ras wat je niet direct zou verwachten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:22

Gezien de hoeveelheid Goldens in Nederland verbaast me dat niet. Het zou eerlijker zijn om het aantal bijtincidenten af te zetten tegen de aantallen honden.
Als je 10 Goldens in Nederland hebt en er bijten er 5 van vind ik dat kwalijker dan dat je 100 stabij's hebt en er bijten er 10 van bij wijze van spreken

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:27

Ik heb een interessante link in mijn vorige post geplaatst, daar kun je alles qua statistieken terugvinden en een eerlijk oordeel over verschillende rassen. Ten minste het is geen oordeel wat er staat maar alles is gebaseerd op feiten!
Dus genoeg leesvoer en stof om over na te denken ;)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:29

Trennie schreef:
@Tessa: exact wat jij schrijft is ook wat ik schrijf. Wij zijn het geheel met elkaar eens en dit is wat ik Dus al de hele tijd zeg. :) Geloof trouwens dat de golden retriever op 1 stond met bijtincidenten?. Een ras wat je niet direct zou verwachten

Rottweiler staat op 1 en golden op 2!
En wat betreft aantallen, ik denk dat er zeker net zoveel staffies rondlopen als goldens :j
Staffies vallen alleen vaak ik de verkeerde handen en de golden is veel te ver doorgefok!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:31

Vond het toen zo sneu, was een meisje in hier in de buurt met een pup en ik liet mijn hond ermee spelen en toen zei ze heel verdrietig tegen me, weet je dat jij de eerste bent die zijn hond met ide van mij durft te laten spelen. Vond het zo sneu, het was gewoon nog een kleine pup! Snap dat echt niet hoor.

Hoe leuk ik deze honden ook vind ik wil ze niet los tegen komen (maar dat geldt voor een heleboel honden). Mijn hond is vorige zomer nog gebeten door een loslopende Stafford. Ik zag al doom scenario's voor me dat het het einde zou zijn van mijn hond. Mijn hond greep direct toen de Stafford beet hem bij de strot en liet niet meer los. Stond het baasje wel even van te kijken. Hij heeft hem nooit meer los gedaan.

Maar gelukkig zijn er hier ook een heleboel leuke Stafford baasjes in de omgeving! Er is er zelfs eentje die altijd de tijd voor me neemt om mijn hond kennis te laten maken met zijn Stafford. Hij neemt net zo lang de tijd tot die van mij weer ontspannen is en normaal zich op zijn gemak voelt. Petje af want die van mij is niet zo sociaal omdat hij al vaak gebeten is en wij worden dus door heel veel hondenbaasjes gemeden.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:37

Maar het gaat hier eigenlijk helemaal niet om de aantallen en welk ras dit dan zou zijn.
Het gaat hier om de gevolgen die een bijtincident heeft.
Want de vraag van TS is: waarom bang voor Amstaff?
En die vraag wordt dus beantwoordt.

De statistieken liegen er gewoon niet om.
En nogmaals: het gaat om de gevolgen.
Ik ken geen enkel ras waarbij er zelfs sprake is van dodelijke slachtoffers in deze mate dan bij een Amstaff.
Om het even heel zwart wit neer te zetten.
En allemaal waren ze zo lief, sociaal etc.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:38

las laatst dat Teckels de meest voorkomende honden bij bijtincidenten zijn........ :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:39

Ik heb voornamelijk moeite met de doelgroep van deze hond, en daardoor ook met het type hond...
Zodra ik een dergelijke hond tegen kom, maak ik een ommetje....

Die dieren kunnen er niet veel aan doen. Maar stoerder typen honden hebben nu eenmaal een enorme aantrekkingskracht op mensen waar ik ook niet altijd mee op mijn gemak ben... Van correct opvoeden, gepaste afstand houden, en vriendelijke interactie met andere hondeneigenaren is helaas niet altijd sprake...

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:45

Ninx schreef:
Ik heb voornamelijk moeite met de doelgroep van deze hond, en daardoor ook met het type hond...
Zodra ik een dergelijke hond tegen kom, maak ik een ommetje....

Die dieren kunnen er niet veel aan doen. Maar stoerder typen honden hebben nu eenmaal een enorme aantrekkingskracht op mensen waar ik ook niet altijd mee op mijn gemak ben... Van correct opvoeden, gepaste afstand houden, en vriendelijke interactie met andere hondeneigenaren is helaas niet altijd sprake...

Beetje kort door de bocht!
Of je moet mij asociaal vinden :')
Verder ben ik verre van stoer ;)
Gewoon liefheber van het ras (en meerdere rassen)
Ik begrijp je wel hoor, ik irriteer me ook mateloos als ik het stereotype aso met een stafford zie lopen. Daarom ben ik ook van mening dat de negetieviteit over dit ras minder naar voren moet komen, plaats positieve berichten, die er zeker zijn, dan houd je ook meer tegen dat die gekken dit soort honden nog interessant vinden, maarja dan krijg je wel weer een ander soort ras waarmee gepronkt moet gaan worden.
Ach dit blijft nou eenmaal altijd een punt ter discussie, veranderen wij toch niets aan. Het ras is nou eenmaal zoals deze is, sterk en dominant en als dat in verkeerde handen valt gaat het mis!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:47

De meeste mensen hebben geen idee weer ze mee lopen, dat is mijn ervaring.

Rustig gaan beweren dat hun hond wél sociaal is en dat het allemaal aan de opvoeding ligt bevoorbeeld. Dan is het wachten tot het verkeerd gaat.

Ik heb het meer op rassen waarbij je niet direct moet doodsbang zijn als de eigenaar een keer een foutje maakt of onwetend is.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:52

Trennie schreef:
Maar het gaat hier eigenlijk helemaal niet om de aantallen en welk ras dit dan zou zijn.
Het gaat hier om de gevolgen die een bijtincident heeft.
Want de vraag van TS is: waarom bang voor Amstaff?
En die vraag wordt dus beantwoordt.

De statistieken liegen er gewoon niet om.
En nogmaals: het gaat om de gevolgen.
Ik ken geen enkel ras waarbij er zelfs sprake is van dodelijke slachtoffers in deze mate dan bij een Amstaff.
Om het even heel zwart wit neer te zetten.
En allemaal waren ze zo lief, sociaal etc.

Volledig mee eens dat de gevolgen heel ernstig kunnen zijn, alleen is dit wel bij meerdere rassen het geval. Ik denk niet dat een rottweiler, fila, bullmastif, engelse bull, argetijn, herder onder doet qua kracht wat betreft een stafford!
Mijn staffie is eens gepakt door een jack russel en ik kan je vertellen dat ik gewoon bij de dierenarts zat met mijn ventje die volledig open lag en dat de jack russel echt niets had. Nou is mijn ene staffie ook echt een sukkel hoor, die staat dan zo schaapachtig te kijken van eehh, wat moet dit!? En maar goed ook, ik vind het niet zo nodig dat ie zijn krachten kent, zodra ze dat door hebben dan gaat het mis.
Ik voorkom ook dat dit gebeurt hoor, die van mij laat ik echt niet zomaar los, alleen met bekende honden en op een gebied wat overzichtelijk is, als er vreemde honden komen lijn ik ze aan en vraag ik anderen hun hond ook bij zich te houden. Niet dat ik ervanuit ga dat ze wat doen maar voorkom dit ook graag, eenmaal een gevecht dan is het hek van de dam bij dit ras, dat is het probleem.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:42

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:53

Trennie schreef:

Precies de reden waarom ik mijn honden dus niet met andere dominante honden in aanraking laat komen omdat de staf / pit dit doorgaans snel op zal lossen door agressie!
Overigens niet allemaal hoor, ik heb twee totaal verschillende staffies, de ene is een sukkel en de andere is een dominante, zeer stabiele reu, deze laatste zal niet snel het gevecht aangaan, maar gaat het ook niet uit de weg, hij zal absoluut niet het kaas van zijn brood laten eten en weet heel goed dat hij een sterke hond is, reden voor mij dus om hem aan de lijn te houden, niet omdat hij een gevecht zal beginnen maar hij zal dominantie van een andere hond uit zijn richting op niet toleren! Dus niet iets om uit te proberen hoe hij dit op zal lossen.
Mijn andere staf is juist heel onderdanig en totaal niet dominant, daarom passen ze ook zo goed bij elkaar de rangorde is heel duidelijk, er is dan ook echt nog nooit een lip naar elkaar opgetrokken en het zijn echt beste maatjes al elf jaar. En toch zal ik ook die laatste niet zomaar los laten bij vreemde honden, hij zou juist vanuit zijn angst en onzekerheid weer uit kunnen halen, ik denk niet dat ie dat doet maar goed ook hier geld, niet uitproberen!
De schade is niet te overzien wat er dan aangericht kan worden.
En als een iedere stafford / pit bezitter er nou zo mee om zou gaan dan zouden dit soort incidenten ook niet voorvallen.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met deze site, ze roepen heel hard feit maar nergens een bron vermelding of statistieken. Ze hebben deels een punt maar gaan in mijn optiek wel heel erg ver, dit is heel duidelijk een groep anti bepaalde rassen!
Prima, ook dat mag, maar dan moet je niet feit zeggen op iets wat ze zelf publiceren en waar de waarheid toch net iets genuanceerder is. ;)
Tevens drukken zij volledig hun mening op een ieder terwijl in mijn ogen juist dit soort stukken onbevooroordeeld geschreven dienen te worden.
Feiten prima, maar onderbouw deze d.m.v. statistieken en vast gelegde cijfers.
Laatst bijgewerkt door ThessaKeizer op 02-02-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:01

Wel grappig: welke lijst of onderzoek ik er ook bij pak: De Bullmastiff staat nergens genoemd. Temeer ook omdat dit echt een hond is die gefokt is om niet te bijten.
Dus als dit al bij hoge uitzondering gebeurd, dan is het nihil te noemen.

@ Tessa: mijne mag echt niet los tot ik weet dat er geen andere reuen lopen. Ik weet dat hij daarmee aan de knok gaat.
Dat is dus ook de verantwoordelijkheid die je als eigenaar ook hoort te dragen.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:05

Trennie schreef:
Wel grappig: welke lijst of onderzoek ik er ook bij pak: De Bullmastiff staat nergens genoemd. Temeer ook omdat dit echt een hond is die gefokt is om niet te bijten.
Dus als dit al bij hoge uitzondering gebeurd, dan is het nihil te noemen.

En toch ken ik dus ook twee echt linke bullmastiffs (niet l u l l i g bedoeld overigens he)
Maar er zijn aanzienlijk een heel stuk minder van dit soort honden in Nederland en komen daardoor dus ook niet in de statistieken voor.
Maar klopt, zij zijn niet gefokt om te vechten maar dat was de pitbull ook niet oorspronkelijk! Zij waren gefokt voor het treiteren van stieren! Echter toen dit niet meer mocht zijn ze andere wegen gaan zoeken en helaas uitgekomen op de hondengevechten en zijn het ras dusdanig gaan verzieken tot wat het nu is. En toch blijf ik erbij het is de baas die de hond maakt! Erfelijk ja, daardoor meteen agressief te noemen, nee!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:12

@ Tessa:
ik vat dat niet l-ulli-g op hoor. :)
En er zijn altijd uitzonderingen te vinden.

Ik maak me dus ook best zorgen om de toekomst van dit ras.
De RAD is afgeschaft, maar ik verwacht dat het aantal bijtincidenten wel weer gaat stijgen.
Er is op dit moment een groei gaande in populairiteit van de Amstaff en dan mn als statussymbool en om ingezet te worden bij illegale hondengevechten. (mn Randstad)

Dit mede door de afschaffing RAD wordt het allemaal weer een stuk gemakkelijker gemaakt zo'n hond te hebben met de verkeerde intenties.
Ik kan me de jaren '80 nog zo goed herinneren dat er zo ontzettend veel bijtincidenten met heftige afloop waren. Dat was bijna orde van de dag.

Feitelijk zou er een soort vergunning op moeten komen om dit ras te mogen houden.
En enkel alleen om dit type hond in bescherming te nemen tegen zichzelf en nog belangrijker: de mens die hem bezit.
Door juist de mens aan banden te leggen.
Zo kun je wellicht een gedeelte voorkomen dat zo'n hond in onkundige handen is.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:33

Die mening deel ik volledig!!
Dat de RAD is afgeschaft vind ik aan de ene kant natuurlijk geweldig maar voor de ontwikkeling van de amstaff is het een drama!!
Nu gaan we juist weer krijgen dat er niet pure bred gefokt wordt en we dus weer allerlei kruisingen gaan krijgen waardoor de pitbull weer meer in het straatbeeld zal verschijnen en eigenlijk is juist de pit de agressieve vechthond hier. De amstaff is hier uit voortgevloeid om juist de scherpe randjes van de pit af te halen, dit gaan we nu helaas weer terug brengen op deze manier.
Ik maak mij ook ernstige zorgen om dit ras en tevens voor mij een van de redenen er hierna niet meer aan te beginnen.
Helaas is dan wel weer zo dat juist verstandige mensen dus niet meer dit soort honden zal hebben en het dus volledig in handen komt van de verkeerde lui waardoor gevaarlijke situaties en de bijtincidenten de komende jaren zeker weer zullen stijgen!
Voor de amstaff liefhebber is de afschaf van de RAD, die het hebben van pitbulls in de perken hield, een regelrechte ramp!
Ik had juist hoop op een beleid met goede gecontroleerde fokkers en juiste eigenaren met verstand van zaken zodat het ras in achting zou stijgen. Gaat nu niet gebeuren!

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:37

Wow heel wat reacties moest alles even op mijn gemak lezen.
Met sommige dingen ben ik het zeker eens maar met bepaalde dingen ook totaal niet.
ik vind de stafford zeker wel een super gezinds hond erg lief voor kinderen.
er zullen vast en zeker staff zijn met een kronkel maar dat hebben alle rassen die door gefokt zijn.

de bull mastiff staat ook tussen de lijst van 'vechthonden' zoals veel bullen.
Je ziet zeker veel jongeren met deze 'stoere' honden maar ik vind toch dat ze vaak in slecht dag licht worden gezet.
En de kaken is een kwestie van laten trainen en het niet los laten laten hangen aan dingen ect.
Ben ben zeker van mening dat het zeker een kwestie van soort opvoeding is. ik vind deze honden erg trouw naar de baas en mens gericht kunnen goed honden negeren!

Mijn hond kwam op mijn pad nooit verwacht dat ik een Am staf thuis zou komen hoor..
hebben jullie staff een stamboom of geen gaan ze ook mee naar de paarden? en op buitenrit

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n_naar_ras

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:52

Héérlijk, weer een topic op bokt over staffords/ pitbull achtigen!

En tja, vooroordelen komen nooit uit de lucht gevallen. Er lopen namelijk veel debielen rond met staffords/ pitbull achtigen als status symbool. Hoe valser, hoe leuker! Dus tja, dat zorgt wel voor een slechte naam.

Hier ook een AST en een kruising, 2 wereld honden. Ik trek me niks meer aan over vooroordelen. Als je voor zo'n hond kiest, weet je wat je te wachten staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:54

Ik werkte op een boerderij met een AMstafford, ik vond hem in het begin heel eng (qua uiterlijk), maar eigenlijk was het 't grootste doetje wat er rondliep _O-, wat een sul :+

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:58

Trennie schreef:
Ja, ik weet zeker dat het met stamboompapier was.
En mijn buurhond ook.
Ik geloof en weet ook dat er genoeg zijn die wel lief zijn, maar het blijft een onvoorspelbaar ras.
Sorry, maar ik spreek echt uit ervaring.
1 incident is er gewoon al 1 te veel.
Ik begrijp ook dat jullie pro je ras zijn en zelf hele lieve honden hebben.
maar in zijn algemeen genomen vind ik het geen fijn ras en dat veranderd niet.

Mijn Bullmastiff leeft ook met een vooroordeel hoor.
Echter is dit een ras wat niet gefokt is om te bijten, sterker nog: dat is er uitgefokt als het er al in zat.
Zelfs met spelen zal hij nog niets met zijnn bek doen, enkel met zijn lijf.
Het risico bij dit ras is nihil te noemen.
Toch denken veel mensen dat het een vechthond is en lopen er met een grote boog omheen.
verder kan hij niet met andere reuen.
het is mijn verantwoordelijkheid daar op te letten en ik kan er voor instaan.

Ik hoor ook bij de mensen die er met een boog om heen gaat. Onbetrouwbare dieren. Vriend is aangevallen zonder enkele aanleiding. Had niet willen zien wat er gebeurd was met een klein kind.