Hoe kat afleren/straffen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:40

Ik lees ook even mee, mijn terrorkat kan per avond wel 20 keer op tafel gaan, en als ik m nat spuit gaat ie zich gewoon op tafel zitten wassen >;) Heb al een keer een glas water over m leeg gegooid, dat hielp.. voor 2 minuten..
Enge geluiden helpt... voor zolang ik het geluid maak..
De tafel volledig gealuminiumfolied, maar dat negeert ie gewoon..
Ik hou al 2 jaar vol.. Tommy ook.. Hoe lang moet de aanhouder volhouden? :+

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:55

dancertje schreef:
lees even mee hier het zelfde probleem aluminiumfolie helpt niet het douchen helpt niet een emmer water helpt niet dus misschien dat ik ook wat heb aan je antwoorden

Ik ging net zeggen aluminiumfolie maar ja, daar heb jij dan niks aan >;)

Ik heb ook 2 katten waarvan de ene hardleerser is, mss helpt het om gwn is een schrikreactie te creëren. Is heel hard met je vlakke hand naast het aanrecht kloppen (op zo'n manier dat je echt heel veel lawaai maakt) en kort en krachtig nee 'roepen' of luid zeggen :P Bij een van mijn katten heeft het geholpen en als dat niet werkt: als ik douche laat ik meestal de deur van de badkamer openstaan voor wat lucht en mijn hardleerse kat vind het fantastisch om op de was bak te springen en daar te zitten. Ja, ik zat net in de douche dus kon haar er niet afhalen en nee, zeggen of doen schrikken hielp niet. Ik heb een nat washandje gepakt en tegen haar gegooid, ze is er nooit meer op komen zitten ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:57

Arabesk schreef:
In nekvel pakken en in hun gezicht blazen

Mijne blaast terug en stinkt uit zijn mond
De ander is doof en snap het niet

De enige reden is consquent zijn, niet boos worden niet straffen maar gewoon elke keer van de aanrecht afhalen en Nee roepen.
Of voordat ie erop springt en omhoog kijkt Nee roepen.

Ze zullen het leren maar zijn katten, en doen wat zij willen.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:00

Citaat:

:')

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:07

Onze katten zitten bijna nooit ergens op als wij er zijn, dus dat kun je zeker leren.
Hoe heel consequent en heel streng zijn een plantenspuit daar red je het niet mee (bij ons iig).
Van de aanrecht af is 1x heel duidelijk en hard eej of tss en als die kat niet luistert er naar toe wandelen rustig maar duidelijk aan het nekvel tijdelijk uit de kamer verwijderen en op de plaats van bestemming los laten en negeren.

Daarbij niets zeggen, het gaat helemaal om jou houding, niet boos maar gewoon consequent. De aanrecht is niet voor katten klaar.

Daarnaast hebben ze wel hun eigen stoelen, bank en eigen kamer hier mogen ze doen wat ze willen maar sommige meubelstukken zijn gewoon of limit.

Wanneer de katten het nu nog proberen (het blijven katten) is het alleen even herinneren en ze begrijpen de boodschap en kruipen lekker op schoot.

Als we niet thuis zijn zitten ze er wel gewoon dat leer je nooit af daarom mogen ze bij ons niet in de woonkamer als we er niet zijn.

Yellomofoon

Re: Hoe kat afleren/straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:16

Net uitzoeken wat past bij je kat, wij hebben er drie (en maar 1 gehoorzame).

- Aan 1 is er he-lemaal NIETS te zeggen, doet lekker zijn zin, en zeikt nog eens lekker tegen de auto als je erop staat te kijken... Emmer tegen zijn kop vindt hij blijkbaar ook niet erg, en roepen al helemaal niet!
- Onze andere kat heb ik "getraind" met de Cesar Milan techniek, als ze iets verkeerd doet SSHH zeggen, en nu moet je nog maar enkel haar naam zeggen en ze stopt met te doen wat ze niet mag doen.
- Onze jongste kat is nog wel een beetje een terrorkat, soms is ze zo poeslief en dan ineens krijgt ze een kortsluiting in haar kop en begint als een gek over de zetels te vliegen, in de gordijnen, aan het behangpapier... *zucht*, zij heeft daarom nog haar gepersonaliseerde bench in de living staan, die heeft ze echt nog wel nodig! Als ze nog niet helemaal van de wereld is als ze door de woonkamer aan het sjeezen is dan kan je met haar naam heel lief te zeggen wel stoppen.
We hebben ook eens geprobeerd een balpen, lege fles, enz te gooien naar haar maar dan begint ze daar gewoon mee te spelen!

Katten...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:17

tita schreef:
Arabesk schreef:

De ander is doof en snap het niet

De enige reden is consquent zijn, niet boos worden niet straffen maar gewoon elke keer van de aanrecht afhalen en Nee roepen.
Of voordat ie erop springt en omhoog kijkt Nee roepen.

Ze zullen het leren maar zijn katten, en doen wat zij willen.

Als ik dit las, lag ik toch bijna van mijne stoel _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:18

Arabesk schreef:

Die van mij wordt dan gigantisch agressief, grijpt je vast waar die kan .... en laat NIET meer los. Dus ik zou deze tip vooral voorzichtig uitproberen :+

dromertje2

Re: Hoe kat afleren/straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:19

Met zon' masker die ze gebruiken bij het schermen :)* :=

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:22

onder de kraan is uit dezelfde categorie als een pup met zn neus door de poep trekken...dat er nog mensen zijn, die dat doen. :roll: :n
volhouden.laten schrikken d.m.v. een krant hard te slaan op een tafel (dan schrikken ze van het geluid ).een commando aanleren (b.v. AF ) en dan iedere keer ernaar lopen, en eraf halen.consequent zijn, en lange adem hebben. mijne doen het prima, en een waarschuwing zonder opstaan voldoet...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:34

Katten zijn prima op te voeden maar je moet er wel rekening mee houden dat het katten zijn en dat ze dus iets zullen blijven doen als ze daar behoefte aan hebben of als het gedrag ze iets oplevert.

Heeft ze op andere plekken in huis de mogelijkheid om ergens opte springen? Katten zitten graag hoog en zullen dit ook blijven opzoeken. Als ze verder plekjes genoeg heeft (bijv krabpalen, tafel waar ze op mag etc) dan heeft ze het aanrecht niet nodig als hoge plek en kan je dus proberen het af te leren.
Daarbij is consequent zijn en vooral nooit opgeven heel belangrijk, net zoals de timing. Hoe je het kan afleren is afhankelijk van de kat, elke vind iets anders vervelend. Schrikreactie, boze stem, tikje, plantenspuit, desnoods een pantoffel naar zn smoel, alles kan. Belangrijkste is dat het effectief moet zijn, de kat moet er echt op reageren.

De genoemde tip met dubbelzijdige tape kan soms wonderen doen. Dat vinden ze vervelend dus zodra ze erop springen is het al naar voor ze. Het lastige van aanrechten is namelijk dat erop springen vaak al zelfbelonend gedrag is, soms omdat ze dus behoefte hebben om hogerop te gaan, maar nog vaker omdat je er etensresten kan vinden. Dan kan je afstraffen wat je wil, maar de kat zal reden blijven hebben om erop te gaan. Het is dus ook zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat de kat noooooit wat lekkers kan vinden als je er niet bij bent, zorgen dat het niet meer aantrekkelijk is.
Sowieso is het een kwestie van doorzetten want 1 keer toestaan is weer opnieuw beginnen.....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:38

Arabesk schreef:
Zodra ze op het aanrecht staan, beetpakken, kraan open en douchen 8-)

Dan moet je geen kat hebben met de naam Bobby :+
Die van ons is namelijk gek van water.
Hij gaat ook mee onder de douche :j

Bobby doet graag tuinieren in de plantjes van me vriend.
Niks help.
Hij doet ook me vriend altijd mee helpen met de plantjes water geven :+

Ook wij hebben de hoop opgegeven...Bobby is gewoon Bobby een rode kater met een wit kinnetje en een rode neus :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:46

C_Spirit schreef:
Zucht.... is ie nou dom of gewoon hardleers??

Het dier is gewoon slim en lekker eigenwijs. Welkom in de kattenwereld ;)

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:51

tjeetje schreef:
Arabesk schreef:

Oei dat is gevaarlijk, als je dat bij de Main Coon van mijn ouders doet slaat ie het licht uit je ogen hoor, dat is echt een linke wat dat betreft.

Ik denk dat je er weinig mee kan, zoals gezegd, zodra je weg bent doen ze het toch. Verder consequent nee blijven zeggen helpt. Hier weten ze inmiddels dat als ik bezig ben dat het niet mag en anders ...tja ....dan doe ik maar alsof ik het niet zie. Een doekje over je aanrecht voor je begint met eten maken kost minder energie.

Wij hebben er een die slaat inderdaad het licht uit je ogen, maar dat is zoiezo al een hete. :P
En de andere gaat er echt voor zitten. De plantenspuit, ze deden hun bek open. Bij ons is het met de 2 maine coons al opgegeven...