konijnen opeens dood?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:14

bicci schreef:
nee, das myxomatose

Myxomatose geeft myxomen (met vieze neus, meestal geen bloed ;-) ) Enige waar ik eventueel bloed zou kunnen verklaren uit neus is door longproblemen, maar dan zou het konijn al eerder ziek moeten gebleken zijn.

VHD staat voor hemorrhagic disease, wat dus wil zeggen dat de dieren echt doodbloeden...

bicci

Re: konijnen opeens dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:18

klopt, inwendig, daarom zie je aan de buitenkant nooit wat.

evenzogoed,
TS, als het mijn dieren waren, ging ik met flinke gang alles enten.
zo dam je het sterftecijfer in jou konijnenberg flink in....

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:02

bicci schreef:
klopt, inwendig, daarom zie je aan de buitenkant nooit wat.

om eventjes offtopic te muggenziften; inwendig, dus ook in longen ... (long - trachea - neus - ...)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:12

Bij VHD zie je aan de buitenkant vaak niks. Is wel het meest voor de hand liggend.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:20

Is het dan niet makkelijk om te weten of het nu VHD is of niet door ze te openen? (Is toch wat ik zou doen dan...)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:25

ik muggezift even mee,
wanneer je ee konijn opent,
liggen de letters VHD er echt niet ter bevestiging in ;)

er zouden monsters van genomen moeten worden,
die op kweek e vor onderzoek moeten worden opgestuurd,
de uitslag zal vrij zeker VHD geven, duurt minstens een paar dagen

en die paar dagen kunnen TS dr overige dieren allang en breed ge-ent zijn en het sterfte cijfer trg gedrongen.

die paar dagen afwachten kan slechts betekenen dat er meer dieren al overlijden.

buiten het feit dat het onderzoek ook geld kost die met allee de ent-kosten bespaard kunnen blijven.

(maar das mijn hollandse opvatting)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:38

T'is ook maar een voorstel hé. Je kan makkelijk zien of het dier verbloed is toch ? :-)
Je hoeft u niet in uw gat gebeten te voelen. Ik vroeg of je bij VHD geen bloed kon zien, na even te zoeken blijkt het te kunnen, maar niet noodzakelijk. In uw gebeten reactie daarop zeg je dat het myxomatose is terwijl het nog minder waarschijnlijk is dan bij VHD.
Persoonlijk zou ik liever toch zelf openen dan voor OZ te sturen, geld en tijd te verkwisten en er uiteindelijk toch niets aan te kunnen doen.

En ik heb al genoeg konijnen en andere dieren opengedaan als het gaat over de letters die erin liggen, nee ze liggen er niet in, maar je kan ze er wel uit halen ;-) (En das dan mijn Belgische opvatting :j )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 15:09

Ik heb voor de zekerheid even overleg gepleegd met de dierenarts. Die vindt VHD erg onwaarschijnlijk omdat dit praktisch niet voorkomt in de winter. Ze zegt dat ik de rest gewoon in de gaten moet houden en als er nog een ziek wordt of overlijdt dan gaan we behandelen of opensnijden. Iets anders kan ik volgens haar ook niet doen op dit moment.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:25

deze winter komt ook enorm veel myx voor wat normaal niet voor komt in de winter. Vorige week nog een mug doodgeslagen die rond mijn oren aan het zoemen was toen ik in mijn bed lag. Doe ik normaal niet half januari....
Vergeet niet dat het nog steeds geen echte winter geweest is en dat dus nog veel ongedierte veel actiever is dan normaal.

Hoop voor je dat het hier bij blijft!! Mijn eigen idee is dat konijnen als ze eenmaal een 3x bijv. ingeent zijn gewoon resistent blijven tegen VHD en myxomathose.
Echter mijn konijnen zijn me te lief om het uit te proberen. HOewel... ik ent ze sowieso 3x elk half jaar en daarna ent ik als ik hoor dat er een van de 2 ziekte in de buurt heerst en als het langer dan een half jaar geleden is dat ik geent heb.

Ooit jaren geleden hadden mijn overburen 1 niet geent en 1 wel geent konijn. Het nooit geente zat samen met het andere nijn en dat nooit geente konijn is overleden aan myx terwijl het andere heel oud geworden is (dacht ongeveer 15 jaar terwijl deze maar 1x geent was en toen die andere overleed was de enting al zeker 3 jaar daarvoor gegeven)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:27

hier trouwens inmiddels weer 2 van straat en als ze hier langer dan 14 dagen in pleeg zitten (via asiel vang ik deze op) dan gaan ze naar DA de ene voor castratie en beiden voor enting (niet tegelijk met de castratie hoor!). Een aanloper o.i.d. is toch niet minderwaardig dan een zelf aangeschaft dier (dus daarom maar niet enten?) Hier jaren lang een wilde kat verzorgd en zodra het kon is ze ook gewoon mee gegaan met de rest voor enting. Gaf veel stress en was niet makkelijk maar toch lukte het gelukkig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:33

Welke winter? Ik zie hem nog niet.
Zou ook kiezen voor preventief enten als het vermoeden tot vhd bestaat.

Als je echt konijnen berg hebt is ontsmetten zo ongeveer onbegonnen werk, ongeacht de ziekte.
Oppervlakkig spayen heeft geen zin, ontsmettings middel wordt heel snel onwerkzaam als het in aanraking komt met vuil.
Je zou dus eerst alles goed schoon moeten hebben en dan ontsmetten.

Hopelijk blijft het bij de 2 die nu overleden zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:34

Er is nog geen winter geweest en er zijn nog genoeg konijnen die rond deze tijd ziek worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:36

Ik weet wat ik weten wil, wil iedereen bedanken voor de gedachten, en ik zal het advies van mijn DA opvolgen. Ik zal de opmerking over het minderwaardig zijn van mijn opvangdieren maar negeren want ik weet niet of ik me in kan houden als ik daadwerkelijk daarop ga antwoorden. De mensen die mij kennen weten wat ik voor mijn dieren over heb.

Enten heeft momenteel geen zin zei de DA, omdat ze ALS het al die ziekte is, wat zij dus onwaarschijnlijk acht, ze toch al in aanraking zijn geweest.

Ik ben net wezen kijken en de overige 4 zijn actief en eten en drinken goed.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:38

Zag je ook geen evt bijtwonden?
Toen wij op vakantie waren vond onze oppas ons ene konijn ook zo dood in het hok
2 dagen later de andere ook
Bij de eerste niks te zien bij andere wel duidelijk
Na grondig onderzoek toch wel bijtwonden te zien (door een roofdier)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:41

Nee, ik heb ze beiden vanmiddag nog uitgebreid onderzocht, geen bloed, geen bijtwonden, geen uitvloeisel helemaal niets.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:44

Wat een onzin vertelt die dierenarts. Zolang het niet langere tijd fanatiek vriest blijft Myxo en VHS gewoon voorkomen. En enten heeft nog wel degelijk zin en zou zeer verstandig zijn. Duidelijk een dierenarts die weinig van konijnen weet wat helaas veel voorkomt (of geen zin heeft aan enten daar je de flesjes op moet maken en er dan geld bij moet, gelukkig zijn er ook eindelijk flesjes voor 1 konijn)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 15:53

Even een update voor de geinteresseerden, tot op heden geen zieke of dode konijnen meer gehad.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:05

Gelukkig maar!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:56

Pas geleden 1 van onze nijntjes lag 's morgens ook dood in de ren. Geen wondjes, lag rustig in zijn hok. Was ook niet mager. Netjes elk half jaar ge-ent. was ook nog jong, net 2 jaar oud. Voor ons een raadsel.
Het andere nijntje had niks, loopt en huppelt en springt nog steeds vrolijk rond. (sinds kort met een nieuw vriendje, want alleen was ook maar zo alleen).