Faniek schreef:Dat is het jammere dat konijnen zwaar ondergewaardeerd worden, honden mogen los door huis en moeten vaak eruit. Katten mogen los door huis.. paarden moeten in een weiland met soortgenoten. Maar konijnen die ook van nature gewend zijn samen te leven en een groot leefoppervlakte te hebben stoppen we in hokjes. De minimale afmetingen voor een dwerg/klein konijn is per konijn 1 vierkante meter. 2x1 is 2 vierkante meter.. gelukkig kunnen ze daar wel een lekker stuk springen, maar hoe groter hoe leuker. Onze ren is 35 vierkante meter voor 6 konijnen met een zandbak, tunnels, speelgoed, boomstammen. Helaas blijven mensen konijnen in hokjes stoppen en bijna elk hok in de winkel te koop is te klein. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij hoor, konijn is wel nummer 1 ondergewaardeerd dier in Nederland.
Je moet even de nestharen opzij drukken en eventueel kan je de jongen even oppakken.
De moeder wil ze dan echt nog wel, hoe moeten anders raskonijnenfokkers de jongen die "teveel" zijn eruit halen (helaas gebeurd dit gewoon).
@ Jis_
Na 2 weken is een ram 100% veilig en kan niets meer bevruchten.
Even opgezocht, inderdaad 2 tot 3 weken.
Waarom jongen oppakken, zou het risico niet nemen in deze kou.

Ik laat 500 rammen op jaarbasis castreren en bijna allemaal koppelen na 2 weken 
anders kan de moeder ze verstoten. En inderdaad mannetje apart.
maar waarom zijn die "te veel"?