OMG!!!! Konijnen probleem.... HELP!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:31

Faniek schreef:
Dat is het jammere dat konijnen zwaar ondergewaardeerd worden, honden mogen los door huis en moeten vaak eruit. Katten mogen los door huis.. paarden moeten in een weiland met soortgenoten. Maar konijnen die ook van nature gewend zijn samen te leven en een groot leefoppervlakte te hebben stoppen we in hokjes. De minimale afmetingen voor een dwerg/klein konijn is per konijn 1 vierkante meter. 2x1 is 2 vierkante meter.. gelukkig kunnen ze daar wel een lekker stuk springen, maar hoe groter hoe leuker. Onze ren is 35 vierkante meter voor 6 konijnen met een zandbak, tunnels, speelgoed, boomstammen. Helaas blijven mensen konijnen in hokjes stoppen en bijna elk hok in de winkel te koop is te klein. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij hoor, konijn is wel nummer 1 ondergewaardeerd dier in Nederland.

Je moet even de nestharen opzij drukken en eventueel kan je de jongen even oppakken.
De moeder wil ze dan echt nog wel, hoe moeten anders raskonijnenfokkers de jongen die "teveel" zijn eruit halen (helaas gebeurd dit gewoon).

@ Jis_
Na 2 weken is een ram 100% veilig en kan niets meer bevruchten.

Even opgezocht, inderdaad 2 tot 3 weken.

Waarom jongen oppakken, zou het risico niet nemen in deze kou.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:33

Jis_ schreef:
Faniek schreef:
Dat is het jammere dat konijnen zwaar ondergewaardeerd worden, honden mogen los door huis en moeten vaak eruit. Katten mogen los door huis.. paarden moeten in een weiland met soortgenoten. Maar konijnen die ook van nature gewend zijn samen te leven en een groot leefoppervlakte te hebben stoppen we in hokjes. De minimale afmetingen voor een dwerg/klein konijn is per konijn 1 vierkante meter. 2x1 is 2 vierkante meter.. gelukkig kunnen ze daar wel een lekker stuk springen, maar hoe groter hoe leuker. Onze ren is 35 vierkante meter voor 6 konijnen met een zandbak, tunnels, speelgoed, boomstammen. Helaas blijven mensen konijnen in hokjes stoppen en bijna elk hok in de winkel te koop is te klein. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij hoor, konijn is wel nummer 1 ondergewaardeerd dier in Nederland.

Je moet even de nestharen opzij drukken en eventueel kan je de jongen even oppakken.
De moeder wil ze dan echt nog wel, hoe moeten anders raskonijnenfokkers de jongen die "teveel" zijn eruit halen (helaas gebeurd dit gewoon).

@ Jis_
Na 2 weken is een ram 100% veilig en kan niets meer bevruchten.

Even opgezocht, inderdaad 2 tot 3 weken.

Waarom jongen oppakken, zou het risico niet nemen in deze kou.

Twee is echt voldoende :j Ik laat 500 rammen op jaarbasis castreren en bijna allemaal koppelen na 2 weken :)

Wanneer het een heel groot nest is, kan je de jongen eronder niet zien en zal je 1 of 2 even moeten oppakken iets opzij leggen om de rest te bekijken. De eventuele doe jongen liggen altijd onderop. Ik ben eens een nest gehad in de opvang van 2 moeders die 1 groot nest van 21 konijntjes had. Dan moet je wel echt alles goed aan de kant om te kijken en toen is het voorgekomen was hartje zomer dat er onderop echt een jong lag waar ook maden bij zaten, dat moet je echt voorkomen. Daarom dode jongen liggen altijd onderop en al met 7 jongen zie je niet zomaar de onderste.

Typhoon

Re: OMG!!!! Konijnen probleem.... HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:45

ze lopen dagelijks ook los in een grote tuin hoor, helaas is alles hier betegeld.... maar ze kunnen hier mooi in het rond rennen :)

@Faniek,wat kost dat als ik vragen mag?

Hoop dat we volgend jaar gaan verhuizen naar een boerderij... en dan wil er een mega grote ren van maken...
Maar helaas is dat nu nog niet aan de orde ;)

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:46

ik zal a.s. maandag gelijk de DA even bellen voor de kosten en afspraak maken :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:46

Bedoel je een ram castreren? Dat is heel heel verschillend ook per dierenarts. Hier beginnen te bedragen vanaf 30 euro en lopen ze op tot 125 euro. Met een gemiddelde van rond de 50 euro.
Ik krijg gelukkig wel korting ivm de opvang :)

Een mega ren is echt superleuk, wellicht dat je dan een leuk viertal kan maken.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:47

Ik zal morgen ochtend controleren hoeveel het er zijn :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:48

Helemaal mee eens dat controle belangrijk is, :j deed ik ook altijd op mijn werk alleen de kou is in deze een aandachtspunt waard denk ik.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:49

Faniek schreef:
Bedoel je een ram castreren? Dat is heel heel verschillend ook per dierenarts. Hier beginnen te bedragen vanaf 30 euro en lopen ze op tot 125 euro. Met een gemiddelde van rond de 50 euro.
Ik krijg gelukkig wel korting ivm de opvang :)

Een mega ren is echt superleuk, wellicht dat je dan een leuk viertal kan maken.

Ja dat bedoel ik :j

Ja dat lijkt me ook super leuk :) en ach.. als ze dan een mega grote ren hebben,kunnen ze misschien ook beter overweg :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:50

Typhoon schreef:

Ben benieuwd of ze ook al wat haar hebben.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:50

Jongen liever niet oppakken, en anders goed moeder aaien en je handen een door de keutels :+ anders kan de moeder ze verstoten. En inderdaad mannetje apart.
Ik heb overigens 2x een inteelt nest gehad (konijn dat verkeerd gecastreerd was met zijn zus. En 2de keer omdat dochter toch een zoon was. Beide met verschillende koppels) maar let goed op de gezondheid van de jonkies. Bij het eerste nestjes was 1 van de 2 jongen ontzettend ziek door de inteelt. Het tweede nestje is overigens (gelukkig) wel goed gegaan.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:51

Jis_ schreef:
Helemaal mee eens dat controle belangrijk is, :j deed ik ook altijd op mijn werk alleen de kou is in deze een aandachtspunt waard denk ik.

denk niet dat ze het koud gaan krijgen hoor :)

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:51

Jis_ schreef:
Typhoon schreef:

Ben benieuwd of ze ook al wat haar hebben.

Tsjah, ik ook... beiden zijn wit met zwarte vlekjes... dus zal niet veel variatie inzetten denk ik;)

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:53

Jette schreef:
Jongen liever niet oppakken, en anders goed moeder aaien en je handen een door de keutels :+ anders kan de moeder ze verstoten. En inderdaad mannetje apart.
Ik heb overigens 2x een inteelt nest gehad (konijn dat verkeerd gecastreerd was met zijn zus. En 2de keer omdat dochter toch een zoon was. Beide met verschillende koppels) maar let goed op de gezondheid van de jonkies. Bij het eerste nestjes was 1 van de 2 jongen ontzettend ziek door de inteelt. Het tweede nestje is overigens (gelukkig) wel goed gegaan.

bedankt voor je reactie :)
zal morgen ochtend gelijk even kijken :)
zie nu niks in het donker ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:53

Jette schreef:

Een moeder verstoot haar jongen niet zomaar. Bij grote nesten in de opvang met jonge voedstertjes weeg ik ze zelfs dagelijks en die voedsters zitten er nooit langer dan een maand.. nog nooit een jong verstoten. Het is helaas een beetje achterhaalde informatie dat een moederkonijn in gevangenschap jongen snel verstoot.
Beste is moeder aaien, niet door de keutels, want de jongen ruiken tenslotte ook niet naar keutels ;)

Aww ook sneu zeg, er gebeurd heel wat met konijnen helaas.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:57

Het zal ook wel aan het soort konijn liggen, maar die van mij is onwijs overbeschermend. Als je wilde kijken viel ze ook echt je aan. Dus ik heb haar altijd goed geaaid. Je wil het risico natuurlijk niet lopen ;) de tip van de keutels kreeg ik in het opvangcentrum waar konijn vandaan komt, zeg enkel wat ik weet :+

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:59

Het is natuurlijk ook niet verkeerd bedoeld van mijn kant hoor sorry. Maar bijna alles bij mij is konijn voor en konijn na vandaar dat ik probeer de grote onwetenheid op te krikken in Nederland met de juiste informatie.
Het is ook allemaal erg moeilijk en tegenstrijdig. Dat de dame heel beschermend is, is natuurlijk ook hartstikke goed :j Het aaien is absoluut heel goed :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:02

Faniek schreef:
hoe moeten anders raskonijnenfokkers de jongen die "teveel" zijn eruit halen (helaas gebeurd dit gewoon).

Zijn dingen die ik eigenlijk helemaal niet wil weten ;( maar waarom zijn die "te veel"?

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:03

onze konijn haar gedrag is gewoon normaal qua gedrag... van het mannetje ook... ze waren vanmiddag elkaar gewoon aan het wassen.. en waren lekker aan het eten,dicht tegen elkaar aan :)

helaas,voor hun kunnen ze nu niet meer bij elkaar :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:05

Jis_ schreef:
Faniek schreef:
hoe moeten anders raskonijnenfokkers de jongen die "teveel" zijn eruit halen (helaas gebeurd dit gewoon).

Zijn dingen die ik eigenlijk helemaal niet wil weten ;( maar waarom zijn die "te veel"?

Helaas weet ik veel en veel te veel hoe het er daar aan toe gaat.
Ik post het dan ook liever niet, maar waarom te veel. Bij bonte jongen en getekende jongen kunnen ze al de jongen eruit selecteren die "niet goed genoeg zijn" voor de tentoonstellingen en als dan het nest wat groot is willen ze liever dat de goed getekende jongen groot worden. Ik had het liever ook niet geweten, maar zo is er nog veel meer in de wereld van konijnen fokken. Wat ik zeg konijnen zijn zwaar ondergewaardeerd.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:34

nou.. de update komt morgen ochtend :)
ben héél erg benieuwd naar hoeveel het er zijn

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:01

Faniek schreef:
Jis_ schreef:

Ik post het dan ook liever niet, maar waarom te veel. Bij bonte jongen en getekende jongen kunnen ze al de jongen eruit selecteren die "niet goed genoeg zijn" voor de tentoonstellingen en als dan het nest wat groot is willen ze liever dat de goed getekende jongen groot worden. Ik had het liever ook niet geweten, maar zo is er nog veel meer in de wereld van konijnen fokken. Wat ik zeg konijnen zijn zwaar ondergewaardeerd.

Triest.....

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:03

maaaar, als de konijntjes geen kale cavia's meer zijn, zijn ze onwijs schattig *\o/* <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:11

Houdt je er wel rekening mee dat je over een paar weken weer een nest kan hebben? Zodra je voedster een nestje maakt moet je dan de oudere jongen apart zetten van haar. Maar de groep jongen wel bij elkaar! Ze kunnen dan als het goed is gewoon zonder melk.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:31

Ja ik hou ze goed in de gaten :j

Nogmaals, iedereen erg bedankt voor de adviezen en tips !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:07

Faniek schreef:
Jis_ schreef:

Triest.....

Diep diep triest... en je wil gewoon niet weten wat er meer gebeurd.. het gaat niet om de dieren bij veel helaas. Ik heb het van dichtbij mee gemaakt en help konijnen waar ik kan.