Zal ik de gok wagen ? ( nog een ram erbij)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:17

Faniek schreef:
Hoe oud is hij dan als ik vragen mag?

Hij wordt 7

Faniek

Re: Zal ik de gok wagen ? ( nog een ram erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:10

Dat valt nog reuze mee :) Ik laat hier nog rammen castreren met 10 jaar en de oudste was zelfs 12 jaar. Met regelmaat van 6 en 7 jaar, nooit problemen.
De enige keer dat bij mij een ram was overleden was een ram van 8 maanden. En dat op meer dan 1000 rammen die hier gecastreerd zijn.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 10:58

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik zelf ook heel bang ben dat het fout gaat. Want zoals je paarden hebt die gevoelig zijn voor koliek is hij heel gevoelig voor verstoppingen.. hij is ook heel stressgevoelig, want ik ben een x heel kort bij een dierenarts geweest en hij zat toen letterlijk een halve dag te shaken in zn hok.. hij vertrouwd ook alleen mij, hij is als de dood voor vreemden..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:02

Ik zou toch castratie overwegen en dan een voedster uit een opvang er bij halen....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:05

WinSel schreef:
Ik zou toch castratie overwegen en dan een voedster uit een opvang er bij halen....

Ik ook. :j

Ik heb mijn voedster ook 3 jaar alleen gehad en heb nu een maatje voor haar en echt waar ondanks dat ik dacht dat ze het alleen wel goed vond is zo zoooo veranderd. En dat in positieve zin!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:09

Hier ook een gezellige mannenbende bij elkaar,heb er 5 bij elkaar gehad,en heb nu nog drie rammen zitten,ongecastreerd,ongeveer één jaar oud,opvangertjes.
Ze kunnen het super met elkaar vinden,liggen heerlijk bij elkaar te tuttelen,wassen en spelen heel fijn samen.
Scheelt misschien ook wel dat ze bij mij een flink hok hebben,met twee verdiepingen en een ren van een paar m2,ruimte is wel heel belangrijk,maar dan nog zitten ze negen van de tien keer,tegen elkaar aangepropt,zowel in het nachthok als in de kooi.
Uiteraard houd ik het allemaal goed in de gaten,maar er is nog nooit iets voorgevallen,geen wondjes,ik heb mijn nijnen elke dag in de hand,dus dat was echt wel opgevallen.
Succes met je konijn....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:16

Dan heb je echt geluk gehad hoor, het zou me niks verbazen als het gedrag zo opeens omdraait, ze zijn nu nog jong....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:17

Het is ook wel anders als rammen al uit hetzelfde nestje kwamen, dan gaat het in het begin vaak goed. Naarmate ze ouder worden 'kan' je problemen krijgen.

Sowieso een vreemde ram bij een vreemde ram zou ik niet aandurven met koppelen..

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:21

Niet doen... kans dat het goed gaat is te klein... Narcose zou ik niet meer riskeren!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:23

Waarom zou je narcose niet riskeren ?
Ik heb heel veel rammen heen gebracht om te laten castreren en het is nog nooit fout gegaan

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 11:32

Tsja. ik ga er echt even goed overna denken. In ieder geval bedankt dat iedereen zo mee denkt :)

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:32

Mijn 7 jarige ongecastreerde ram, kan prima overweg met mijn 4 jarige ram
en andersom ook :) Heb ik daar even geluk mee!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:03

ik denk eerlijk gezegt ook dat de kans dat mijn konijn het nieuwe konijn accepteerd wel redelijk aanwezig is , maar ik weet niet hoe de ander is. Mijn konijn is niet het typ om te vechten.. ik ken hem daar te goed voor ..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:11

Daar kun je je lelijk in vergissen, hoe lief en onderdanig hij nu is, kan binnen 2 seconden veranderen als er een andere ram bij zit
Waarom een risico nemen als het ook anders kan :?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 23:21

Ik weet dat hij niet een vechtersbaas is, zelfs naar andere dieren niet.. maar ik zeg hiermee niet dat ik nu definitief besloten heb het andere konijn erbij te zetten .. ik twijfel nog steeds.. ookal weet ik donders goed dat de kans op succes miniem is..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:22

Waarom twijfel je dan nog ? :)
Neem niet onnodig risico's....

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:12

heb je een punt :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:06

Ben je er al uit ?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:25

Nouja, ik heb het konijn nog niet gezien vandaag. Maar ik denk dat ik mijn konijn toch meer plezier doe als ik het gewoon laat zoals het is .

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:26

Maar zou je willen vertellen waarom je em niet laat castreren ?
Is zn gezondheid dan echt zo slecht ?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:32

ElinaSK schreef:
Nouja, ik heb het konijn nog niet gezien vandaag. Maar ik denk dat ik mijn konijn toch meer plezier doe als ik het gewoon laat zoals het is .

Ik denk dat je, je konijn nog meer plezier doet met een konijnendinnetje :j

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:47

true, maarja castratie is gewoon een moeilijk punt ook omdat deze da te duur is , mn konijn een echte stresskip is en dan moet ik nog een nijn vinden

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:47

Een nijn vinden is niet zo moeilijk, er is een overschot aan nijnen in NL dus opvangcentra zitten VOL !!!
Je kan een andere DA vinden die ook goed is, echt waar, geloof me, je doet je konijn daar zn plezier mee !!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:29

hijs zo gezond als een vis, maar hij is niet geent en als er een ander bij komt dan zal dat wel moeten , aangezien ik dan niet weet wat ze meedragen etc. Maar castratie is te overwegen , maar vaccineren begin ik niet aan...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:01

ElinaSK schreef:
hijs zo gezond als een vis, maar hij is niet geent en als er een ander bij komt dan zal dat wel moeten , aangezien ik dan niet weet wat ze meedragen etc. Maar castratie is te overwegen , maar vaccineren begin ik niet aan...

wat voor dieren zitten er nog meer bij jou konijn?

vaccineren raad ik je ook zeker af,.
ík had een voedster van nog geen jaar oud.
om goed te doen voor mijn voedster heb ik een gecastreerde ram uit de opvang gehaald.
voedster meegenomen en koppelen met de ram om te kijken of het klikte
de ram kreeg een enting (VHS) toen hij met mij mee ging en heb toen meteen mijn konijn ook laten enten.
echter 2 weken later lag mijn voedster met onverklaarbare reden dood in het hok. 2 dagen later was de ram ook dood! ;(

ik heb al meerdere konijnen gehad nog nooit laten enten en nu voor het eerst geent, en allebei met 2 weken dood.
ik ent nooit meer. ik ben trouwens even konijnen klaar nu. heb er zo verdriet van gehad.

als je de ram laat castreren zal de DA eerst naar hart en longen luisteren. als dit goed is kan hij gewoon onder narcose.
mocht hij een hartruis hebben kan je hem onder plaatselijke verdoving castreren.

en dat je jou konijn moet enten omdat je niet weer wat voor ziekte''s de nieuwe draagt is onzin.
of je ent ze allebei of allebei niet.
de 1 wel enten en de ander niet heeft totaal geen zin.

het is net als de griep prik. als je die heb gehad kan je minder snel griep krijgen.
maar betekend niet dat je het helemaal niet kan krijgen.

en oh ja, als je een konijn uit de opvang haalt heb je ook wel de tijd om te koppelen en mocht het niet goed gaan dat het konijn dan terug gaat. maar trek daar wel minstens 2 weken voor uit.
het kan lang duren voor konijnen elkaar accepteren

succes verder met je nijntje :D