Wie heeft er een stinkdier ???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:47

Net als alle andere "wilde" dieren...

Zilfstar

Van Stichting AAP gequote:

Uzuri werd in België gevonden en gevangen door een vogelopvangcentrum. Ze lijkt gezond, maar haar stinkklieren waren verwijderd, een verminking die vaak voorkomt bij stinkdieren die als huisdier worden gehouden. AAP heeft haar niet in Almere opgevangen, maar ervoor gezorgd dat zij direct een nieuw thuis in Kasteelpark Born kreeg.

TS: wil je daar echt aan meewerken?

Aprils_joke

oeps niver mind, net de post hierboven gelezen :7
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 24-01-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:48

kleinvosje schreef:
Ja ik heb er een, die ligt elke nacht naast me en stinkt niet alleen, maar hij snurkt ook nog. Ze noemen het ook wel eens echtgenoot...

_O- Mijn moeder roept net hetzelfde :P :=

lotje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:48

lijkt me niet echt fijn voor zo'n beestje, en straks stinkt je hele huis...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:50

Hier nog iets van het internet geplukt, wat werkt Google toch goed he ;)

"Het verwijderen van de anaalklieren is in Nederland verboden, tenzij er een medische indicatie is."

Trouwens elk dier heeft anaalklieren, bij een hond verwijder je die toch ook niet? :n
Laatst bijgewerkt door Stoof op 24-01-12 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:50

Nog wat info via AAP:

Worden als huisdier verkocht omdat ze niet zo agressief zijn. Voordat ze worden verkocht worden de stinkklieren soms door een operatie weggehaald. Maar hun leefwijze verandert niet: Ze zijn nog steeds 's nachts actief en ze blijven fanatiek holen graven in huis. Mensen zijn ze na een tijdje toch beu.

Graafklauwtjes

Aan zijn klauwtjes kun je al meteen zien wat een stinkdier graag doet, namelijk graven. Met zijn lange nagels kan hij de grond flink omwoelen. In huis zal hij die gewoonte niet afleren. Het bankstel, de vloerbedekking of een andere zachte bekleding... Overal zal hij lekker zijn nagels inslaan.

Een stinkdier heeft vrij kleine tanden, maar die tandjes zijn wel scherp. Als je iets doet wat hij niet leuk vindt heb je snel een gemene bijtwond te pakken. Als je ook nog bedenkt dat het schemerdieren zijn, die pas tevoorschijn komen als het donker wordt, begrijp je dat een stinkdier geen leuke huisgenoot is

Stinkdieren die als huisdier worden gehouden, worden meestal direct van hun stinkklier ontdaan. Deze vorm van 'castratie' is niet te vergelijken met de seksuele castratie van honden en katten: daarbij worden de dieren van hun voortplantingsorganen ontdaan maar niet van hun wapens: hun klauwen en tanden. Een stinkdier heeft echter geen ander verdedigingsmechanisme dan een effectief gerichte sproeibeurt van zijn stinkklier - zó doeltreffend dat zelfs de grootste beer ervoor op de vlucht slaat! Zijn tanden en klauwtjes zijn weliswaar goed ontwikkeld, maar hij kan er geen vijand mee verslaan. Een stinkdier zijn klier ontnemen betekent dus: hem volstrekt weerloos en hulpbehoevend maken.

Nog afgezien van de verminking, is een stinkdier geen leuk gezelschap. Als schemerdier laat hij zich pas zien als de zon ondergaat, wat hem minder geschikt maakt voor deelname aan het gezinsleven. Holengraver als hij van nature is, blijkt hij daarnaast een vernielzuchtige huisvriend.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:51

Bokker Eightlegged heeft/had een stinkdier :)
Misschien kan je haar eens PB'en?
Iemand met ervaring is toch een stuk fijner dan een hoop bovenstaande bokkers die het meteen als dierenmishandeling zien

Hier een fototopic van het stinkdier:
[BB-ITP] Zandneus! (Stinkdier)

kaas_

Re: Wie heeft er een stinkdier ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:54

Ik heb een franse bulldog die komt ook aardig in de buurt van een stinkdier :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:41

LZP >> BB

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:45

neem toch lekker een kat.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:48

SaBiNa_S schreef:
neem toch lekker een kat.

als je niets nuttigs te melden hebt zeg dan niets !
inplaats van zo ... reactie plaatsen :(

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:50

sorry sabina niet gezien dat je nog een kind was

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:53

Waarom zou je een stinkdier willen???

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:54

Ik heb er een stuk of vijf achter in de tuin, je mag ze van mijn part alle vijf komen halen... :')
Ik zie het al voor me dat ik mijn Alaska Malamute (poolhond) met ketchup in moet smeren omdat hij gesprayd is :+
Maar ik zou het ten zeerste afraden om een skunk als huisdier te nemen, het zijn niet zo'n schatjes.
Behalve dat ze stinken, kunnen ze ook nog eens ontzettend hard bijten, zijn ze lichtelijk koppig en snel geïrriteerd...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:57

xsenny schreef:

En dus? Ik vind het wel een goede tip! Er zijn nu al meer reacties geplaatst, waarin staat dat een stinkdier geen fijn huisdier is en er eigenlijk niet geschikt voor is...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:01

it_is_me schreef:
xsenny schreef:

En dus? Ik vind het wel een goede tip! Er zijn nu al meer reacties geplaatst, waarin staat dat een stinkdier geen fijn huisdier is en er eigenlijk niet geschikt voor is...

ik ben me aan het inlezen op de site die me doorgestuurd is hier op bokt .
als ik ergens aan begin maak ik het ook af .
heb nog nooit een dier weg gedaan .
wil er ook 100 procnet achter staan
en dat sta ik nog niet
je beslist niet in 1 keer om een dier te nemen
dus ga eerst heel veel info winnen en dan pas beslissen .
en een kat nemen vindt je een goede tip?
ik wil geen kat . :( waarom willen jullie me een kat aan smeren?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:02

Waarom een stinkdier als huisdier? Ze zijn niet gedomesticeerd dus ik kan me voorstellen dat je behoorlijk wat problemen kan krijgen met de omgang, en dat het dier daar heel veel stress van kan hebben. bovendien vind ik anaalklieren verwijderen zodat wij ze in huis kunnen houden cru. Ik neem ook geen tijger zonder tanden en klauwen of wel? Een kat komt redelijk overeen met een stinkdier, en zijn ervoor gefokt om als huisdier te leven, dus dat kan zat.

Krijg je met een stinkdier ook geen problemen met de andere dieren in huis? Ziekten ed? en de vacht, die is gemaakt op de buitenlucht, niet op kamertemperaturen. en de voeding? Is er wel voeding verkrijgbaar die in alle behoeften van het dier voorziet? De dierenarts, is er een dierenarts in de buurt met ervaring met exoten? Je andere huisdieren, zijn van nature vijanden voor het stinkdier, daar kan hij een hoop stress van ondervinden, net als van jou, als je hem oppakt. Ze zijn daar niet voor gefokt en dat instict krijg je niet zomaar weg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:02

xsenny schreef:

Waarom wil jij perse een stinkdier?
Ik vind tijgers ook toffe dieren, maar dan neem ik er nog geen in huis (afgezien van het feit dat het illegaal is). Dat heet egoïsme... Ik wil iets, dus dan moet het maar, ookal gaat het ten koste van een dier.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:06

eilleen333 schreef:
xsenny schreef:

Waarom wil jij perse een stinkdier?
Ik vind tijgers ook toffe dieren, maar dan neem ik er nog geen in huis (afgezien van het feit dat het illegaal is). Dat heet egoïsme... Ik wil iets, dus dan moet het maar, ookal gaat het ten koste van een dier.

helemaal niet ten koste van een dier !
ben me niet voor niets aan het inlezen
ze wonen in me buurt kan er zo 1 op gaan halen
maar dat doe ik toch niet!
wil me eerst meer in verdiepen en dan kijk ik wel veder .
ik heb de beslissing nog niet eens gemaakt
het lijkt me leuk zo stinkdiertje maar vindt alle dieren wel leuk.
ze kunnen met honden die mensen hebben ook honden .

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:08

Hier stonden pas in de buurt nog gratis stinkdieren af te halen op marktplaats omdat ze toch niet zo geschikt waren als huisdier als men denkt.

Zelf zit ik ook nog op een ander forum,.. omdat we zelf op de kinderboerderij twee wasberen hebben die ook gehouden werden als huisdier. Ook afkomstig van Stichting Aap die ze in beslag genomen had.
Op dit forum zitten veel mensen met exotische huisdier,... zo ook het stinkdier.
Ik zou de vragen eens stellen op dat forum. Het heet exoticpets.

Heb er ook verhalen gelezen van mensen die een stinkdier namen maar het toch niet zo geschikt vonden. Zien er heel schattig uit, maar het wilde is er moeilijk uit te fokken. Zo is dat ook met onze wasberen. Ze zijn wel tam, bijten je niet... maar als de bronst begint dan zijn ze zeer agressief en kunnen we niet bij ze in de kooi komen.

Zou er dus nog eens drie maal over nadenken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:08

Tessyke op bokt heeft volgens mij een Skunk, maar ik ken het verhaal er niet achter. Je kan haar altijd eens pb'en over ervaringen etc (kan best zijn dat ze hem heeft opgevangen en niet vrijwillig als huisdier heeft binnengehaald).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:10

xsenny schreef:
ze kunnen met honden die mensen hebben ook honden .

Het feit dat die mensen ze samen houden met honden wil niet zeggen dat het goed is voor een dier... Iemand verderop verwaarloosd zijn paarden en verkoopt ze ook, betekend dat dat ik de mijne dan ook niet hoef te verzorgen? Flauw voorbeeld, ik weet het, maar inderdaad, verdiep je er goed in.

Ik heb net het andere topic gelezen, en blijkbaar zijn er wel tamme/gedomesticeerde stinkdieren? In dat geval neem ik mijn opmerking over niet-gedomesticeerde huisdieren terug. Ik ben niet 100% op de hoogte van het wel en wee van stinkdieren. Wel van het feit dat er teveel mis gaat met mensen die zomaar dieren nemen. Er is niet voor niets onlangs een dierenpolitie gekomen. Zo lang er dat soort mensen zijn, zal ik weerstand bieden tegen mensen die een dier willen, puur omdat ze het leuk vinden, maar er niet genoeg van weten om hun verantwoordelijkheid te dragen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:11

Ik heb stinkdieren gehad. Je moet er inderdaad niet lichtvaardig aan beginnen met met de juiste verzorging en kennis zijn het hele leuke dieren die goed te houden zijn. Ik had ze buiten in een groot verblijf, helemaal betonijzer of sterk gaas als vloer, daarover aarde zodat ze kunnen graven en wroeten. Het was zeker 20 vierkante meter met planten, water een bult enz. Ze moeten veel ruimte hebben want ze lopen en onderzoeken veel. Het gaas hoeft niet heel hoog te zijn, een cm of 80 want klimmen kunnen ze niet goed, wel zwemmen, ze hadden ook een stukje sloot erbij en ik heb ze geregeld zien zwemmen/ waden door het water. Ze waren niet ontklierd en het is wel eens voorgekomen dat ze spuiten, maar als ze gewend zijn en niet ze zich niet bedreigd voelen, gaat het wel goed. Ik heb een paar keer een nestje gehad maar daarna niet meer gefokt en ze gewoon oud laten worden.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:12

ik wil ook best opvangen hoor .
dat zou beter zijn als uit de fok .
maar ik wil eerst alles van het ras weten
want doe een dier niet weer weg dus moet er wel 100 procent achter staan