Hond met gescheurde kruisband wie heeft er ervaring mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:11

Als jullie het over de kliniek van Maarten kappen in Eersel hebben dan zou ik absoluut daar naar toe gaan! Ik heb Duitse Doggen waarvan bij 2 de kruisbanden zijn vervangen, 1 van de 2 was bijna 8 jaar toen ze de boel scheurde, voor een Dog toch een behoorlijke bejaarde leeftijd. De reu is aan beide knieen geopereerd, een reu van 80 kg op een leeftijd van 16 maanden en 24 maanden geopereerd. ik heb bewust gekozen voor een nylon kruisband tesamen met een nieuwe kruisband van spierweefsel, dit omdat de doggen wat gewicht betreft natuurlik over the top zijn. Ik heb bewust niet gekozen voor de nieuwste techniek, vind daar nog teveel haken en ogen aan zitten en als dat fout gaat en afbreekt ben je nog verder van huis dan alleen maar gescheurde kruisbanden. De revalidatie is pittig, vooral als ze wat ouder zijn, ik merkte bij de oudste dat het bij haar toch een paar maand langer duurde voordat ze weer goed uit de voeten kon. ;) Nu loopt ze weer als een trein en doet alles weer. Reu is inmiddels overleden maar kon ook weer prima uit de voeten, zijn gangwerk werd er alleen niet mooier op!

Ik vind het toch wel zaak om de operatie zo snel mogelijk te doen mocht je dit willen, de schade wordt alleen maar groter zo met het risico dat ze nu haar miniscus kapot gaat lopen.

Paintlinger

Re: Hond met gescheurde kruisband wie heeft er ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:13

Ja, ik bedoelde Maarten Kappen :j

Ik hoor daar ook goede verhalen over...

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:14

onze hond heeft ook 2 gescheurde kruisbanden gehad , eerst rechts nu links ...
beide keren op de foto geweest , en niet geopereerd ( het is een klein hondje en de 'natuurlijke' manier zou sneller gaan :j ) week of 3 heeft ze hem omhoog gehouden , daarna voorzichtig erop gaan lopen en nu huppeld ze weer rond voor hoever het kan ( ze is ook al 12 )

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:16

Top kliniek en 1 van de 3 klinieken die aan mijn honden mogen zitten als ze wat mankeren ook al is het een roteind weg!! Maarten mag de titel orthopeed niet gebruiken maar ik durf te zeggen dat hij beter is dan menig orthopeed die deze titel wel mag gebruiken. ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:23

We hebben een rottweiler gehad met 2 afgescheurde kruisbanden (eerst de ene achterpoot, een half jaar later de andere). Nu was de hond nog vrij jong, maar is toen gelijk geopereerd en na een tijdje met een mooie gipspoot rongehobbeld te hebben liep ze weer als vanouds.
Helaas dat ze een half jaar later dus op een boomstronk sprong, vervolgens eraf en de andere kruisband afscheurde, maar ook dat ging idem. Operatie, gipspoot en niets meer te zien.

Succes met je hond!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:29

Het is ook héél vaak zo dat als ze van één poot de kruisband scheuren je er bijna zeker van kan zijn dat het andere poot ook komt, hoeft niet maar gebeurt vaak wel!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:33

Onze hond is op 8 jarige leeftijd geopereerd aan een gescheurde kruisband (en pees en nog wat meer tegelijk) erg zware operatie dus. ook onze hond had toen reeds atrose. Ze is er 100% bovenopgekomen!
En kon met een lichte pijnstiller op slechte dagen (voor de artrose) nog jaren vooruit.
ze is ondertussen niet meer in leven, maar dit had niks met de operatie te maken.

Het is een risico met de narcose, maar ik zou zeggen go for it...
Buiten inslapen is er ook niet echt een andere optie toch? Dan zou ik zeggen geen de hond een kans, misschien kan ze/hij nog jaren goed vooruit, misschien ook niet, maar dan blijft inslapen altijd een optie.

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:41

Ja de optie inslapen is ook gevallen, maar dat kan ik nog niet ik zou me men leven lang schuldig blijven voelen omdat ik niet alles (een operatie) geprobeerd heb.

Deze hond heeft mij geholpen toen ik in een huwelijk zat waarbij ik niet al te lief behandeld werd, ze heeft me beschermd en geholpen als ik een epileptische aanval kreeg,ze was er voor me toen ik ernstig ziek werd en heeft mee geholpen om onze andere hond op te voeden. Nee deze dame verdiend alle kansen die er zijn zolang het voor haar te doen is.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:31

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn hond, hij was toen 12 jaar oud.
Hij had een afgescheurde kruisband door een te hoge sprong naar beneden.

Hij is 3 x geopereerd om zijn kniefunctie te behouden met verschillende methodes. Helaas ging het elke keer weer kapot.
Tijdens operatie nummer 4 is het bot aan elkaar vastgezet als laatste redding. Het was dat of amputeren.
Nu kan hij zijn knie dus niet meer buigen en ziet het lopen er vreemd uit. Maar hij heeft nu in ieder geval veel meer steun dan op 3 poten, dat wilde ik hem niet meer aandoen.
En hij kan zich er prima mee verplaatsen. Ik kan natuurlijk geen wandeling van een uur meer maken maar 20 minuten gaat nog prima. En soms, in een dolle bui, wil hij ook nog wel eens een klein sprintje trekken, met 2 achterpoten tegelijk afzetten, dan ben ik helemaal trots! 

Hij heeft dus 4 x een narcose gehad binnen 3 maanden op 12-jarige leeftijd, en gelukkig is dat goed gegaan. De kliniek had daar ook alle vertrouwen in.
Hij wordt dit jaar 14.

Succes met je beslissing!

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 08:03

De knoop is door gehakt na een goed gesprek met zowel onze eigen DA als Maarten, Molly word donderdag geopereerd en krijgt een kunst stof bandje gewoon door onze eigen DA. Maarten wilde een hele dure operatie doen TTA dan maken ze op 3 plaatsen een breuk in haar poot en zetten die dan weer opnieuw in een andere stand maar als er dan weer iets gebeurd met die zelfde poot kan er niets meer aan gedaan worden, als dat bandje breekt kan het gewoon weer opnieuw gedaan worden. Hij vond dat als ik koos voor het plaatsen van dat kunst stof bandje dit ook heel goed gedaan kon worden door mijn eigen DA (ook een orthopeed). Er is gekozen voor een ander soort narcose (ik wist niet eens dat daar meerdere varianten van zijn) en Molly blijft de nacht voor de operatie en de nacht na de operatie op de kliniek zodat ze haar goed in de gaten kunnen houden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:34

Dit is een TTA

Afbeelding

Je zaagt dus maar op 1 plek....1 rechte lijn.
Ik doe deze operatie zelf regelmatig mee..........en dat valt opzich wel mee.
Revalidatie is (zoals ik het hier gewend ben) heel fijn en snel.
Maar het is wel kostbaarder.

Dit is niet om je om te praten.....puur informatief.

Succes met Molly

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:02

Ik heb ook ervaring.
Mijn Berner (helaas net overleden) had beide kruisbanden gescheurd
Via een soort van TTA operatie is ze er 100% van hersteld, je zag er niks meer aan.
Zij is geholpen door Hopmans in Roden. In 2 maanden tijd heeft ze beide operaties gehad.
Doordat zij geen kruisbanden meer had, kon er ook niks meer scheuren

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:52

Nou Molly is geopereerd en het is goed gegaan, ze is alleen nog niet echt wakker als ze goed wakker word mogen we haar morgen ophalen en kan ze aan het herstel beginnen.

Allemaal bedankt voor het advies en jullie berichtjes.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:36

Hoi

Veel succes !

Even een paar weken de kiezen op elkaar.... ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:22

Wat goed Trea!!
Succes en beterschap voor Molly! :(:)

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:59

Molly is weer thuis en ligt lekker op der eigen plekkie, de eerste weken wel in een bench maar ik denk niet dat ze dat zo heel erg vind(nog niet teminste) alleen moet ze ook de kap op maar in de bench is dat geen echt succes ze kan dan niet omdraaien dus zolang 1 van ons er naast zit doen we de kap af en houden we er goed in de gaten en we hebben een een randje van de kap af geknipt zodat ze iets meer ruimte heeft om te draaien en dan om als er niemand is om haar in de gaten te houden.

Heerlijk hoor men meissie weer thuis.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:03

Wat een goed nieuws Trea dat ze weer lekker thuis is. Geef haar een dikke knuffel!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:08

Oh, zielige Molly, wees lief voor haar, beterschap!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:19

Fijn dat je hond weer thuis is!
In plaats van een harde kap kan je ook kijken naar een 'comfy cone' of ' boobooloon' (even google-en ;) ) Dat zijn meer flexibele uitvoeringen waardoor ze er minder hinder van zal hebben.

Sterkte en succes met de revalidatie!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:04

Een 'Moon collar' werkt ook fijn :j

Afbeelding

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:03

En hoe gaat het ondertussen met molly??

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 19:33

Bedankt voor het vragen, maandag zijn de nietjes er uit gegaan en ze kan nu redelijk lopen op 4 poten ze mag natuurlijk nog niet ver lopen maar al wel wat door het huis (dus drinken en eten hoeft niet meer in de bench) het is ook geen drukke hond die gaat rennen of springen ze ligt het liefst gewoon lekker op der plekkie. De wond is nog wel een klein stukje open en moet ik nog dagelijks insmeren met wond zalf iets wat ze niet zo leuk vind.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:55

Fijn om te lezen dat ze goed opknapt. Heb je toch de goede keus gemaakt! :D