iemand ervaring met friese stabij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: iemand ervaring met friese stabij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:00

Ik wil niet opdringerig doen, ga hierna netjes aan de studie :o maarrrr
Ik adviseer je echt om gewoon eens naar het asiel in jouw omgeving te gaan. Wie weet zit daar wel de perfecte hond voor jullie..! Toevallig hadden wij laatst een Sheltie van een half jaar, dat is praktisch gezien ook nog een pup :+ En echt een schatje.

Je kan daarna altijd nog een pup nemen, toch? ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:06

Wij hebben een Stabij, heerlijk dier! Hij is helemaal mijn hond, echt heel erg op mij gericht, maar ook vreselijk lief voor de rest van het gezin. Hij vindt overigens álles en iedereen vreselijk aardig en gezellig.
Onze vorige Stabij was flink uit de kluiten gewassen, maar Bo (die we nu hebben) is maar een klein opdondertje, dus daar kan echt verschil in zitten.
Ik doe cursus met hem en hij luistert enorm goed. Verder doen we heel erg veel met hem, waardoor hij in huis ontzettend rustig is.

Ik las ook dat iemand zei dat ze gevoelige oren hebben en dat is bij die van ons echt het geval, hij heeft een enorme hekel aan harde, vreemde geluiden.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:07

Ja, we gaan zeker wel kijken in het asiel. maar we hebben nog genoeg tijd en geen haast, dus ben ik gewoon nog een beetje aan het zoeken en vragen.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:13

sjouk_L schreef:
Eventueel zou je ook kunnen kijken naar kooiker hondjes, deze zijn nog een slag kleiner dan de friese stabij, ook vrolijke aanhankelijke hondjes.
kooikers zijn iets gezeglijker dan de friese stabij, in de opvoeding wat makkelijker, erg aanhankelijk en trouw en gaan niet zo snel aan de struin. Ik weet niet zo goed of ze echt beter binnen kunnen(maarja welke hond kan echt goed binnen), maar zijn wat minder gesteld op het "op zichzelf" rondstruinen.
Lijken in karakter behoorlijk op de golden retriever, iets meer jachtinstinct maar niet dramatisch en gewoon heel stuk kleiner.

Ik heb wat rondgekeken en helaas is wat jij beschrijft totaal anders dan wat er op al die sites staat.
Het karakter vind ik nou niet echt geweldig.
Dit is ook van een site:
Een Kooikerhondje is…

Aanhankelijk
Alert en nieuwsgierig
Bij angst eerder geneigd tot snauwen of bijten dan tot vluchten
Een hondje dat graag samenwerkt met de baas
Eigenzinnig
Energiek en beweeglijk
Erg gesteld op goede manieren, zowel van honden als van mensen (kalmerende signalen)
Flexibel, past zich makkelijk aan
Geneigd om (nare en fijne) ervaringen niet snel te vergeten (jaren!)
Gevoelig voor stemmingen en harde woorden
In het bezit van een zekere jachtpassie, soms sterk ontwikkeld
Intelligent en leergierig
Niet gek op drukke, wilde (dus onberekenbare) kinderen
Niet slaafs; gooit bij pressie van de baas de kop ervoor, of voert gedrukt het bevel uit
Pittig en fel
Rustig in huis en actief als de situatie dit toelaat
Snel onder de indruk
Snel verveeld bij trainingen met te weinig afwisseling
Terughoudend naar vreemden
Van nature vaak behept met een kort lontje naar andere honden
Voergevoelig
Vrolijk en levenslustig
Waaks
Zelfstandig

Dus helaas dit zal hem niet worden ;(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:02

joytje333 schreef:
Ja, we gaan zeker wel kijken in het asiel. maar we hebben nog genoeg tijd en geen haast, dus ben ik gewoon nog een beetje aan het zoeken en vragen.

+:)+

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:52

Is een spaniel niet iets? die zijn wat kleiner en voor zover ik weet altijd heel erg vrolijk en vriendelijk..
Wel ook heel erg energiek..

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:11

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:05

Frances schreef:
Is een spaniel niet iets? die zijn wat kleiner en voor zover ik weet altijd heel erg vrolijk en vriendelijk..
Wel ook heel erg energiek..

Bij spaniels heb je toch ook weer verschillende soorten?
Mijn moeder vindt het inderdaad ook hele leuke honden, dus maar even zoeken op internet.
Zijn het eigenlijk ook (redelijk) gezonde honden?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:46

Ja je hebt er inderdaad verschillende soorten van. Ik vind bijvoorbeeld de Engelse Springer Spaniel leuke hondjes. Volgens mij zijn het best gezonde hondjes, tenminste ik weet zo geen typerende problemen voor de spaniel.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:52

Oh ik bedenk me net dat de king charles spaniel heeft wel aardig wat gezondheidsproblemen.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:22

Heb gekeken naar de spaniels en kwam uit op de welhs springer spaniel, ik vind hem er heel lief en leuk uitzien, maar nog belangrijker het karakter is ook helemaal leuk, gezellige, enthousiaste honden hier even een stukje van een site:

Welsh Springers zijn vrolijke, vriendelijke honden. Ze zijn ook ontzettend nieuwsgierig. Daar ze zacht van aard zijn, zal een harde hand verkeerd uitpakken. Het zijn grote kindervrienden en zijn gek op stoeipartijen. De Welsh is ook gevoelig voor stemmingen, hij leeft als het ware mee met het gezin. Hij zal bezoek al kwispelend begroeten. De Welsh is een echt gezelligheidsdier, een ideale huishond. De hond heeft wel ten minste één keer per dag een fikse wandeling nodig

Het leek mij een hele leuke hond.
misschien maar eens gaan kijken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:54

Welsh Springers hebben wel erg veel beweging nodig, dus een blokje om is niet voldoende. Elke dag minstens een wandeling van een uur (dus ook als het regent en vriest en hagelt en sneeuwt!).

Daarnaast zijn ze niet heel veel kleiner dan een Golden, maar een cm of 10.

Blijf idd ver van de King Charles Spaniel vandaan. Daar is bijna geen gezond hondje meer in te vinden.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:57

Thirty schreef:
Welsh Springers hebben wel erg veel beweging nodig, dus een blokje om is niet voldoende. Elke dag minstens een wandeling van een uur (dus ook als het regent en vriest en hagelt en sneeuwt!).

Daarnaast zijn ze niet heel veel kleiner dan een Golden, maar een cm of 10.

Blijf idd ver van de King Charles Spaniel vandaan. Daar is bijna geen gezond hondje meer in te vinden.

Lopen lukt wel.
Elke dag een grote wandeling en een paar wat kortere.
We gaan ook best vaak naar het bos of strand.
10 cm verschil vindt ik best veel.
maarja bedankt voor je berichtje!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:02

Nou, dan zou het misschien best goed passen :)

Je kan misschien wat shows bezoeken en contact opnemen met fokkers?
Dan krijg je een betere indruk van het ras.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:00

Dat is precies de reden waarom ik met een spaniel kwam haha, zoals ik ze ken idd super vriendelijke en vrolijke hondjes. Gezien je een beetje golden retriever karakter zocht :P maar idd wel energiek, maar als je zorgt dat ze genoeg beweging krijgen zijn ze denk ik best goed te houden in je woonsituatie.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:00

Wij hebben een friese stabij x heidewachtel. Ze is nu 11 maanden oud. Het is een hele vrolijke en energieke hond en soms een beetje over enthousiast. Ze is een echte mensen vriend, ook tegen onbekenden.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 12:32

Thirty schreef:
Nou, dan zou het misschien best goed passen :)

Je kan misschien wat shows bezoeken en contact opnemen met fokkers?
Dan krijg je een betere indruk van het ras.

We gaan over een tijdje kijken bij fokkers,
dan gaan we kijken naar de friese stabij en de welsh springer spaniel.
Kunnen we ze ook even in het echt zien en wat informatie vragen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:45

Als de stabij jullie eerste ervaring wordt met een pup zou ik het niet aanraden. Mijn ouders hebben altijd stabij's gehad maar tot nu toe altijd herplaatsers, ze hebben nu voor het eerst een pup en je hebt er je handen vol aan! Ze is echt een schat hoor maar heel slim (waardoor ze veel utidaging nodig heeft), energiek en eigenwijs. Vooral dat eigenwijze is bij een stabij echt iets wat je moet liggen... Als je toch voor een stabij gaat zou ik zeker voor een teefje gaan, reuen zijn vaak erg eigengereid, onze reu ging ook altijd zelfstandig op stap.... Ik vind stabij's overigens ook totaal geen honden voor op een flat ijn ouders hebben en boerderij en dat is perfect, ik zou er niet aan moeten denken om met die pup in een flat te zitten :)
Wij hebben zelf een hele leuke kruising uit Polen, ze is erg klein (schofthoogte 30 cm) en heeft de kleuren van een stabij, iedereen denk dus ook dat het een stabijpup is. Zij was een jaar toen we haar kregen, ze moest nog wel opgevoed worden maar was al wel redelijk zindelijk en kon een tijdje alleen zijn, dat was voor ons heel belangrijk. Ik zou in jullie situatie eerder voor zo'n soort hondje gaan, onderschat het opvoeden van een pup niet!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:56

Ik denk echt dat daar verschil in zit en het hangt er ook vanaf hoe je er zelf in staat. Wij hebben nu twee Stabijs gehad en allebei waren ze als pup juist heel makkelijk. Wat me verbaase was, dat ze enorm snel zindelijk waren. Het waren/zijn beide reutjes en ik vind het heerlijk, helemaal niet eigengereid. Eigenwijs kunnen ze wel zijn, maar daar heeft iedere pup last van.
Ik vind juist de Stabij (als je je inleest in het ras) een goede beginnershond, ik kan me geen vriendelijker dier voorstellen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:10

Maar een stabij is wel een hond die bij je moet passen, je moet wel met het karkater om kunnen gaan. De puo van mijn ouders is inderdaad ook enorm snel zindelijk (dan is het fijn dat ze zo slim zijn) en ze doet het super goed. Maar mijn ouders hebben wel ervaring met het ras en ze wonen op een boerderij. Jij woont volgens mij ook heerlijk op de ruimte en bent een ervaren hondenbezitster, die omgeving kun je niet zomaar vergelijken met een flat met mensen die hun eerste hond hebben. Maar goed ieder moet hierin zijn eigen keuzes maken ik ben zelf ook een echte stabij fan dus ik kan me heel goed voorstellen dat mensen voor dat ras kiezen maar ik vind het persoonlijk geen echte beginnershonden. Ik ben blij met de keus voor een kleine herplaatser die ik voor mijn eerste eigen hond heb gemaakt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:21

Natuurlijk moet de hond bij je passen, maar daarom kies je voor een bepaald ras, omdat het je aanspreekt. Wij wonen inderdaad op een boerderij, maar de honden lopen nooit alleen buiten, de Stabij niet en de anderen ook niet. Ik ben veel te bang dat ze er vandoor gaan en dat er wat gebeurt. Dus de beweging van ons Stabijtje hangt ook echt af van wat wij met hem doen.
En dat is veel. Omdat we dat leuk vinden en de omgang met honden op zich leuk vinden. Onze Cane Corso's bijvoorbeeld krijgen net zoveel beweging als de Stabij, ze zijn ook allemaal even rustig in huis.
Wij hebben al heel wat honden gehad in ons leven, verschillende rassen ook en ik kan verder eigenlijk echt geen punten bedenken waarom de Stabij een moeilijke beginnershond is, áls het ras je aanspreekt. Het Stabijtje was denk ik de meest makkelijke hond die we tot nu gehad hebben.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:42

Wij hebben ook een stabij. Het is een reu, maar die van ons is alles behalve actief!
Hij ligt de hele dag lekker rustig in zijn mand te slapen en komt regelmatig even langs voor een 'knuffel'. Het is een echte vriendelijke mensenvriend. Onze stabij is nog nooit weggelopen en luistert goed.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:20

Nu ik zo een reactie lees:
Er zijn ook hele leuke kruisingen met de friese stabij.
Bijv. friese stabij x labrador.

Afbeelding

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:23

Mijn oma heeft er een en de mensen waar ik paardrijd.

Als je veel ruimte hebt voor zo'n hond is het een super dier. Dier is heel lief en erg afhankelijk van je. Het zijn wel knuffels maar oh zo energiek.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:36

Wij hebben niet veel ruimte. Wel een tuin, maar onze hond wil daar eigenlijk nooit in.
Die ligt liever in zijn mand, dus niet alle stabijen zijn zo energiek!