Therapiehond voor autistisch kind, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:55

Een Labradoodle is geen ras, om dat maar even voor te zijn, en is een erg populair ras onder de broodfokkers. Net als bij een boomer is er geen rasstaandaard voor, en je hebt dus geen idee hoe de hond uit gaat groeien en wat voor karakter eruit komt.

Het is wat minder zwaar als ik gedacht had idd, de hond hoeft geen taken uit te voeren?
Ik zou in ieder geval elke sensibele hond uit de weg gaan, want die kunnen woedeaanvallen echt niet aan.
Een showlijn Labrador of Golden zou misschien wel passen.

Ik zou wel lekker een ontspannende sport met de hond gaan doen, zodat die ook zijn ei kwijt kan.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:58

Marloes schreef:
Voor mij persoonlijk is een hond ook meer dan een kat. Ik heb bij een kat vaak niet echt het idee dat ze je herkennen, bij een hond is dat gevoel sterker en zal je denk ik ook meer een 'vriendschapsgevoel' hebben zeg maar. Zelf zou ik het gewoon een kans geven, als ie naast de mand van een poes gaat zitten zal het met een hond ook niet zo'n probleem zijn, toch? Behalve als ie hem echt eng vindt natuurlijk...

Laat je vooral goed informeren over het soort hond, de een is over het algemeen makkelijker dan de ander. Wij hebben zelf een Drentsche Patrijs en dat is echt een schat van een hond. Ontzettend rustig maar kan ook nog gezellig spelen terwijl ie inmiddels al 11 is en bijna 12 wordt. De meeste honden zijn met 8 al best 'oud' en aan hem begin je nu pas te merken dat ie echt een dagje ouder wordt. Dat is waarom we zo'n hond hebben gekozen. Zou er gewoon goed naar kijken of je een speelsere hond wilt of een 'rustige' Labrador. :)

Edit: Ik denk dat er wel zeker honden zullen zijn die moeite hebben met kinderen met een beperking. Tenminste, ik werk zo nu en dan op een zorgmanege waar kinderen met een vorm van autisme komen paardrijden op een therapeutische manier. Ze hebben een keer een paard op proef gehad die bij sommige kinderen echt bijna over het draad sprong omdat hij het gewoon niet aankon. Voor een paard is het mentaal best zwaar en de een kan daar beter mee om gaan dan de ander. Ik weet niet in hoeverre dat met honden zo is, maar kijk er wel goed naar!

Precies, ik denk persoonlijk ook dat een hond meer persoonlijkheid heeft dan een kat, en een betere band op kan bouwen met een mens dan een kat.

En ik zou zelf een wat speelsere hond leuker vinden, maar het gaat natuurlijk niet om mij. Het gaat om mijn broertje, in eerste plaats is het echt 'zijn' hond. En aangezien hij op dit moment wat gereserveerd/angstig tegenover honden staat, zouden we eerder gaan voor een hele rustige hond.

Maar iedereen wees gerust: we willen eerst zeker weten dat hij over zn angst heen is d.m.v. training voordat er een hond komt!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:00

Of de hond een positief effect heeft op het kind, dat verschilt per kind. Hondenliefde moet er wel in zitten. Dus de vraag is of hij iets voor honden voelt, hoe reageert hij erop?

Ik heb nog op facebook een advertentie aangetroffen van een hond die weg moest vanwege een autistisch kind. Die hond werd helemaal gefrustreerd en druk van dat kind. Begon aan de poten te knagen.

HEt is zo dat een hond rust in een kind kan brengen, omdat hij onvoorwaardelijk is. Maar een kind moet dat wel waarderen in een hond. Niet iedereen heeft erkenning voor de eigenschappen van een hond, en dan maakt het niet uit of je wel of niet autistisch bent. Die erkenning, dat zit wel of niet in je.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:01

Puppies zijn alleen echt niet rustig en erg onvoorspelbaar (opspringen/blaffen etc).

Misschien kun je van de blindengeleidenhondenschool/stichting (galgje, iemand?) een hond overnemen die de training niet heeft gehaald? Die zijn ouder dan een jaar, hebben een erg goede opvoeding gehad, maar zijn niet geschikt voor het zware hulphondenwerk.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:01

Ik heb zelf een autistisch opaskindje van 9 jaar. Hij is niet extreem autistisch, maar bij teveel prikkels kan hij heftig reageren.
Regelmatig hebben zij een oppashond in huis, een Labrador genaamd Jack. Ik kan aan mijn oppaskindje merken dat hij dan anders is: hij laat heel duidelijk weten aan de hond wat hij wil en wacht niet af, omdat hij geleerd heeft dat de hond anders niet luistert. Communicatie dus! Ook houdt hij Jack dan goed in de gaten, hij voelt zich echt leider. Hij voelt zich ook heel verantwoordelijk over de hond en geeft mij instructies over wat ik moet doen als hij naar bed is :) Normaal kan mijn oppaskindje namelijk behoorlijk afwezig zijn en totaal op een andere wereld zitten, maar bij de hond is dat absoluut niet zo.
Ik kan je verder niet zoveel vertellen hierover omdat ik mijn opaskindje niet elke dag zie, maar ik weet wel dat hij heel graag bij de hond is en zelf ook het liefst een hond wil (wij krijgen over een tijdje zelf een pup, en dat vind hij helemaal super).
Ik wens jullie succes met het winnen van informatie en misschien uiteindelijk zelf wel een hond! :D

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:12

Thirty schreef:
Een Labradoodle is geen ras, om dat maar even voor te zijn, en is een erg populair ras onder de broodfokkers. Net als bij een boomer is er geen rasstaandaard voor, en je hebt dus geen idee hoe de hond uit gaat groeien en wat voor karakter eruit komt.

Het is wat minder zwaar als ik gedacht had idd, de hond hoeft geen taken uit te voeren?
Ik zou in ieder geval elke sensibele hond uit de weg gaan, want die kunnen woedeaanvallen echt niet aan.
Een showlijn Labrador of Golden zou misschien wel passen.

Ik zou wel lekker een ontspannende sport met de hond gaan doen, zodat die ook zijn ei kwijt kan.

We zijn er nog niet over uit welk ras en dergerlijke, mijn vader moet sowieso nog wennen aan het fenomeen 'hond' :') Daarom proberen we eerst zoveel mogelijk informatie en ervaringen te vinden, zodat we goed weten waar we aan beginnen. Een hond koop je ten slotte wel voor de rest van zijn/haar leven.

En de hond hoeft geen specifieke taken uit te voeren. Kijk, deze therapiehonden worden bij voorbeeld vaak ingezet voor autistische kinderen die zomaar de weg oprennen. Deze honden houden ze dan tegen. Maar deze hond zou dat dus niet hoeven te doen, omdat mijn broertje dit soort dingen niet doet. Het gaat er puur om dat hij af en toe een woedeaanval kan krijgen, en slecht praat en communiceert met mensen.

En ik ben sowieso al van plan om 's ochtends met de hond te gaan joggen (in geval dat natuurlijk), en in het weekend met hem te fietsen. Dus ik denk dat dat wel goed zou komen :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:17

hafjelinger schreef:
Ik heb zelf een autistisch opaskindje van 9 jaar. Hij is niet extreem autistisch, maar bij teveel prikkels kan hij heftig reageren.
Regelmatig hebben zij een oppashond in huis, een Labrador genaamd Jack. Ik kan aan mijn oppaskindje merken dat hij dan anders is: hij laat heel duidelijk weten aan de hond wat hij wil en wacht niet af, omdat hij geleerd heeft dat de hond anders niet luistert. Communicatie dus! Ook houdt hij Jack dan goed in de gaten, hij voelt zich echt leider. Hij voelt zich ook heel verantwoordelijk over de hond en geeft mij instructies over wat ik moet doen als hij naar bed is :) Normaal kan mijn oppaskindje namelijk behoorlijk afwezig zijn en totaal op een andere wereld zitten, maar bij de hond is dat absoluut niet zo.
Ik kan je verder niet zoveel vertellen hierover omdat ik mijn opaskindje niet elke dag zie, maar ik weet wel dat hij heel graag bij de hond is en zelf ook het liefst een hond wil (wij krijgen over een tijdje zelf een pup, en dat vind hij helemaal super).
Ik wens jullie succes met het winnen van informatie en misschien uiteindelijk zelf wel een hond! :D

Heel erg bedankt voor je post, ik herken best veel dingen van jou oppaskindje in mijn broertje!
Hij kan bijvoorbeeld ook heftig reageren op te veel prikkels, en soms als je iets aan hem verteld, gaat het het éne oor in, het andere oor uit. En dan zie je dat hij compleet in zn eigen droomwereld zit.
Of soms vragen we iets, bijvoorbeeld: 'Yorick, kan je even ... voor me pakken?' en dan zegt hij: 'Ja'. En vervolgens doet hij niks en gaat hij gewoon verder waar hij mee bezig is :') 'Yorick, wat vroeg ik net aan je?' 'Eeeuuh... geen idee?'

Ik hoop echt dat een hond ook zulke goeie 'resultaten' geeft als bij jou oppaskindje. Het is voor mij en mn ouders af en toe natuurlijk behoorlijk zorgelijk, omdat het soms lijkt alsof hij zo weinig vooruitgang boekt..
Ik hoop zo dat een hond hem zou helpen om meer uit zn schulp te kruipen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:17

het kan zeker heel goed helpen. Mijn hond kan bijv. heel goed om gaan met kinderen. Hij is enorm lomp en blijft enorm lomp maar wel lief en leuk. Je ziet dat kinderen met beperkingen enorm aan hem hangen. Hier een kinder rijke buurt. Mijn hond is hier ook heel erg bekend. Ze spelen met hem enz. hij zoekt ze ook altijd op maar soms niet. En als hij geen contact met hun maakt dan weet ik dat het kind in zo'n beu is dat hij ook maar beter op afstand kan blijven omdat ze dan zeer onverwachts hem pijn kunnen doen doordat ze opeens kwaad worden om niets bijv.
Gewoon geweldig om te zien hoe hij ermee om gaat. Met mijn jongste neefje doet hij ook zo. Als die hier is dan is mijn hond altijd bij hem in de buurt. Speelt hij met een auto dan ligt mijn hond ernaast, speelt hij met een bal dan ligt mijn hond erbij enz.
Hij weet echter heel goed dat dit neefje heel kwaad wordt als hij aan het speelgoed komt waar het neefje mee speelt en dus kijkt hij alleen toe.
Een nichtje vind het juist weer geweldig om met hem te spelen en hij komt bij haar weer juist gelijk aan zetten met speelgoed en als ze het ene gooit en hij haald het op dan laat hij dat los op commando en kan ze het andere speeltje gooien. Het deert hem niet dat het maar 3 stappen zijn. Als ze maar lol hebben.

Mijn andere hond vind niets aan kinderen die negeert ze of ze mogen hem aaien (komt hij bij hun zitten) maar grotendeels moet hij er niets van hebben.

Oftewel: niet alle honden zijn zomaar geschikt om dit soort werk te doen. Hier moet je een zelfverzekerde hond voor hebben die rustig van aard is en gevoelig is voor stemmingen. Mijn hond is te druk en te lomp voor kinderen om daar veel mee om te gaan (hij springt, hapt soms snel een speeltje weg en doet enorm druk en zet zijn 40 kg gewicht in, trekt als kinderen hem uitlaten en hij luisterd niet naar kinderen dus ik moet altijd het commando geven en 100% opletten). Het innerlijk en de wil heeft hij dus wel. Hij is graag bij ze en voelt ze goed aan.

Een leuke getrainde hond kan best wat zijn maar een rustige en relaxte asielhond vast ook. En die zijn er zeker wel! Of een hond die qua gezondheid of welke reden dan ook (als het een beetje een normale reden is) afgekeurd is voor blindegeleide hond. Vaak krijg je dan een hodn van 1 á 1.5 jaar jong die wel goed opgevoed is en niet snel ergens van onder de indruk is.

Succes met nadenken en zoeken. Het is niet niks maar ergens zit er vast een gouden hond voor jullie!!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:20

Thirty schreef:
Een Labradoodle is geen ras, om dat maar even voor te zijn, en is een erg populair ras onder de broodfokkers. Net als bij een boomer is er geen rasstaandaard voor, en je hebt dus geen idee hoe de hond uit gaat groeien en wat voor karakter eruit komt

Ah... ik wist dat er iemand zo ging reageren :j :D

Gelukkig is het zo dat deze kruisingen bekend staan als zeer vriendelijk en de voordelen hebben van een labrador en een poedel, misschien ook de nadelen maar de honden die ik ken zijn allemaal even lief, vooral naar kinderen. Dit in tegenstelling tot een paar raszuivere Golden Retrievers die ik persoonlijk ken maar ook uit verhalen. Zo zie je maar: een ras zegt niet altijd alles. Wel is het belangrijk dat je weet waar je je hond haalt en dat dat een vertrouwd adres is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:20

Thirty schreef:
Puppies zijn alleen echt niet rustig en erg onvoorspelbaar (opspringen/blaffen etc).

Misschien kun je van de blindengeleidenhondenschool/stichting (galgje, iemand?) een hond overnemen die de training niet heeft gehaald? Die zijn ouder dan een jaar, hebben een erg goede opvoeding gehad, maar zijn niet geschikt voor het zware hulphondenwerk.

Dit is dus precies waar wij aan zitten te denken.
Mijn moeder zegt: ik wil liever geen puppy. Omdat punt 1: als Yorick een woedeaanval krijgt, kan dat geschreeuw nog best heftig zijn voor zo'n kleintje. Niet dat dit heel vaak voorkomt, maar toch.
Punt 2: We hebben nog nooit een hond gehad. En dus zou het voor ons beter zijn als we een hond zouden krijgen die al wat meer 'af' is, die bijvoorbeeld een jaar is getraind. Dan kunnen WIJ geen fouten maken in de opvoeding, en weet die hond ook waar hij aan toe is.

We zijn dus eigenlijk op zoek naar een stichting die honden eerst traint oid, of inderdaad een 'afgekeurde' blindengeleidenhond.

Embe

Re: Therapiehond voor autistisch kind, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:22

Jullie denken er echt goed over na en zien ook jullie eigen 'hobbels' te nemen. Fijn, dat gaat vast helemaal goed komen!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:27

Embe schreef:
Jullie denken er echt goed over na en zien ook jullie eigen 'hobbels' te nemen. Fijn, dat gaat vast helemaal goed komen!

Ja, ik hoop het zo!
Ik ben nu een heel document zegmaar aan het maken.. Wat betreft de aanschaf van een hond, opvoeding, waar moet je rekening mee houden, de kosten, etc etc etc. Dit eigenlijk vooral voor mn vader, die staat er nog vrij sceptisch tegenover. Die ziet op dit moment meer tegen's dan voors, zegmaar. Zo is het voor hem (en voor ons allemaal) duidelijk hoe en wat.
En waarschijnlijk willen mijn ouders die 3daagse cursus gaan doen, dus vóórdat we eventueel een hond aanschaffen. (www.paws.nl) Daar kunnen ze ons goed inlichten een therapiehond voor ons van waarde is of niet, welk ras enzovoort.

We willen echt zeker weten dat zo'n hond voor mn broertje van waarde is voordat we eraan beginnen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:29

Heb niet het hele topic gelezen (moet eigenlijk leren :o ) sorry als het al gepost is, maar:
Is dit niks voor jullie?

Dat zijn eigenlijk blindegeleidenhonden die toch niet geschikt blijken voor de taak van hulphond, maar wel als 'autismehond'. Het fijne aan deze honden is dat ze al wel enorm bestand zijn tegen drukte en dat soort dingen, hoe zeg je dat, bomproof ongeveer. En, nouja, je moet het zelf maar lezen :) Weet niet of het is wat jullie zoeken, maar misschien is het het proberen waard! Ik denk dat het voordeel bij deze honden voor jullie ook is dat ze al hun basisopvoeding hebben gehad. Als je nog nooit een hond hebt gehad is het toch lastiger om van begin af aan op te bouwen dan verder te gaan en in stand te houden wat een ander heeft bereikt.

Succes ermee! :) Ik ga dit topic in de gaten houden :)

Edit: ik zie dat het vooral voor jonge kinderen is, maar lees even verder voor je het wegklikt. Er staan veel interessante dingen in :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:31

Als laatste en dan houd ik op.

Ook al is de hond dan al goed opgevoed, dan nog zul je het goed bij moeten houden! Dus een trainer is zeker aan te bevelen.
Zeker omdat het jullie eerste hond is. Zodra je niet sterk genoeg in je schoenen staat, neemt ook een hulphond snel een loopje met je. En dan misschien niet direct, maar zeker na verloop van tijd.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:36

Magrathea schreef:
Heb niet het hele topic gelezen (moet eigenlijk leren :o ) sorry als het al gepost is, maar:
Is dit niks voor jullie?

Dat zijn eigenlijk blindegeleidenhonden die toch niet geschikt blijken voor de taak van hulphond, maar wel als 'autismehond'. Het fijne aan deze honden is dat ze al wel enorm bestand zijn tegen drukte en dat soort dingen, hoe zeg je dat, bomproof ongeveer. En, nouja, je moet het zelf maar lezen :) Weet niet of het is wat jullie zoeken, maar misschien is het het proberen waard! Ik denk dat het voordeel bij deze honden voor jullie ook is dat ze al hun basisopvoeding hebben gehad. Als je nog nooit een hond hebt gehad is het toch lastiger om van begin af aan op te bouwen dan verder te gaan en in stand te houden wat een ander heeft bereikt.

Succes ermee! :) Ik ga dit topic in de gaten houden :)

Edit: ik zie dat het vooral voor jonge kinderen is, maar lees even verder voor je het wegklikt. Er staan veel interessante dingen in :)

Dit lijkt me eigenlijk echt perfect voor ons :)
Maar.. Op de site staat dat ze enkele honden trainen voor kinderen met ASS. En dat dat vooral is voor kinderen die echt zwaar autistisch zijn en bijvoorbeeld zomaar de weg oprennen.
En ze doelen op gezinnen die nog amper de deur uitkunnen. Nou dat is (gelukkig!) bij ons totaal niet van toepassing. Mijn broertje doet dit niet, en is ook niet zwaar autistisch. Daarom ben ik bang dat we 'niet erg genoeg' zijn voor zo'n hond, als je begrijpt wat ik bedoel?

Ik denk dat de gezinnen die een kind hebben die écht zwaar autistisch is, voorrang zullen krijgen op zo'n hond. En dat is natuurlijk harstikke goed en logisch, maar wel jammer voor ons ;)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:39

Thirty schreef:
Als laatste en dan houd ik op.

Ook al is de hond dan al goed opgevoed, dan nog zul je het goed bij moeten houden! Dus een trainer is zeker aan te bevelen.
Zeker omdat het jullie eerste hond is. Zodra je niet sterk genoeg in je schoenen staat, neemt ook een hulphond snel een loopje met je. En dan misschien niet direct, maar zeker na verloop van tijd.

Ja, natuurlijk moeten we dit bijhouden! Dat begrijpen we zelf natuurlijk ook maar al te goed. Ik doe de opleiding paraveterinair dierenartsassistente in Barneveld, dus ik weet hoe ik met honden om moet gaan. Dit is natuurlijk niet genoeg, dat snap ik zelf ook heel goed. En we beginnen er zeker niet aan zonder goede trainer/stichting! We denken er niet eens aan om dit allemaal op eigen houtje te doen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:57

In een gezin waar ik begeleid wonen 3 autistische broers, ze hebben sinds 2,5 jaar een therapiehond erbij. Ouders hebben wel honden gehad en hebben zich heel goed voorbereid door naar zo een bijeenkomst te gaan.
Er is vanuit het pgb een hondentrainer gekomen die met de kinderen individueel de gedragsregels aangeleerd hebben (bijv. hond met rust laten in de bench). Nu gaat dat heel goed. De hond heeft een mooie uitwerking op de kinderen. Het geeft ze verantwoordingsgevoel en het spiegelt gedrag.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:19

Eydis schreef:
In een gezin waar ik begeleid wonen 3 autistische broers, ze hebben sinds 2,5 jaar een therapiehond erbij. Ouders hebben wel honden gehad en hebben zich heel goed voorbereid door naar zo een bijeenkomst te gaan.
Er is vanuit het pgb een hondentrainer gekomen die met de kinderen individueel de gedragsregels aangeleerd hebben (bijv. hond met rust laten in de bench). Nu gaat dat heel goed. De hond heeft een mooie uitwerking op de kinderen. Het geeft ze verantwoordingsgevoel en het spiegelt gedrag.

Bedankt voor je bericht!
Helaas geloof ik dat deze trainingen etc allemaal niet meer gesponsord worden door het PGB.. ;(
Correct me if i'm wrong. Maar dat is dus wel heel erg balen voor ons.

tamary

Re: Therapiehond voor autistisch kind, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:41

http://www.bultersmekke.nl/
Trainen hulphonden bij de eindgebruiker thuis en zijn flexibel qua ras, etc. Mocht je volgens hun in aanmerking komen en niet via pgb, ziektekostenverzekering, etc. vergoeding kunnen krijgen komt dat uit een sponsorpot van hunzelf. Ik weet dat zij bv nu een bordercollie pup helpen trainen als adl en epilepsie hond voor een meisje. Haar oude hondje kan het werk niet meer aan (en was ook geheel fout uitgekozen door de andere hulphondenstichting ivm toenemende adl hulpvraag, je kan nl van een teckel dat soort dingen niet verwachten ivm overbelasting.)

Lees hier veel advies over labrador en aanverwante grote maat honden, maar deze hond hoeft geen zware fysieke arbeid te verrichten. Dier is wel bedoeld voor jong kind dat onzeker is met honden. Ga dan liever opzoek naar een dier in de categorie 15kg en tot 2 jaar (asiel bv) dan een gezakte blindegeleidehond die 23-25 kg weegt en dus een stuk groter is. Echt klein wil je niet voor het geval je broertje wat onhandig is, maar groot hoeft nu ook weer niet. Je wil maatje handzaam, bestand tegen stootje, niet zo groot dat die intimiderend is en niet zo klein dat die een volwassene niet kan bij houden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:00

tamary schreef:
http://www.bultersmekke.nl/
Trainen hulphonden bij de eindgebruiker thuis en zijn flexibel qua ras, etc. Mocht je volgens hun in aanmerking komen en niet via pgb, ziektekostenverzekering, etc. vergoeding kunnen krijgen komt dat uit een sponsorpot van hunzelf. Ik weet dat zij bv nu een bordercollie pup helpen trainen als adl en epilepsie hond voor een meisje. Haar oude hondje kan het werk niet meer aan (en was ook geheel fout uitgekozen door de andere hulphondenstichting ivm toenemende adl hulpvraag, je kan nl van een teckel dat soort dingen niet verwachten ivm overbelasting.)

Lees hier veel advies over labrador en aanverwante grote maat honden, maar deze hond hoeft geen zware fysieke arbeid te verrichten. Dier is wel bedoeld voor jong kind dat onzeker is met honden. Ga dan liever opzoek naar een dier in de categorie 15kg en tot 2 jaar (asiel bv) dan een gezakte blindegeleidehond die 23-25 kg weegt en dus een stuk groter is. Echt klein wil je niet voor het geval je broertje wat onhandig is, maar groot hoeft nu ook weer niet. Je wil maatje handzaam, bestand tegen stootje, niet zo groot dat die intimiderend is en niet zo klein dat die een volwassene niet kan bij houden.

Bedankt voor je bijdrage! Ik ga ook deze site eens flink doorspitten.
Toch willen we graag een 'iets grotere' hond.. Zegmaar formaatje labrador, ongeveer.
Als het aan mij had gelegen had er de grootste hond gekomen die ik kon vinden, maar dat even terzijde :') Nee, 'formaat labrador' is voor ons klein genoeg. En ik denk dat mn ouders sneller een hondje zouden nemen die echt geselecteerd is op karakter en persoonlijkheid, dan een hondje uit het asiel, die deze druk bijvoorbeeld minder snel zal aankunnen, misschien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:04

Liesje1611 schreef:
Toch willen we graag een 'iets grotere' hond.. Zegmaar formaatje labrador, ongeveer.
Als het aan mij had gelegen had er de grootste hond gekomen die ik kon vinden, maar dat even terzijde :') Nee, 'formaat labrador' is voor ons klein genoeg. En ik denk dat mn ouders sneller een hondje zouden nemen die echt geselecteerd is op karakter en persoonlijkheid, dan een hondje uit het asiel, die deze druk bijvoorbeeld minder snel zal aankunnen, misschien.

Voordeel van net puber af leeftijd is dat karakter inschatten een stuk makkelijker is. Verder geldt precies hetzelfde voor hondenrassen wat bij paardenrassen ook zo is : ras maakt bepaald karakter mogelijker, maar ook binnen een ras zijn er uitzonderingen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:07

tamary schreef:
Liesje1611 schreef:

Voordeel van net puber af leeftijd is dat karakter inschatten een stuk makkelijker is. Verder geldt precies hetzelfde voor hondenrassen wat bij paardenrassen ook zo is : ras maakt bepaald karakter mogelijker, maar ook binnen een ras zijn er uitzonderingen.

Dat ben ik helemaal met je eens! :j
Daarom willen we waarschijnlijk ook echt goed informeren bij een stichting tot in hoeverre het mogelijk is om een hond op karakter te selecteren.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:10

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:17

Als hij het zelf leuk vind helpt het. Ik heb nooit gehoord van therapie honden voor autisme, imo maakt het ook niet veel uit, er moet een bepaalde klik zijn tussen het dier en je broertje. En de rest van het gezin moet zo'n dier ook willen. Als er een druk op ligt, dat het moet klikken met een hond om aan jullie pakket te voldoen is de kans groot dat er veel emotioneel gedoe bij komt, hou het makkelijk. Zorg dat je een ruime keus hebt, maar ook de keus van je broertje meeneemt :)
Ik ben autistisch en heb 5 schapen 2 paarden een hond 4 katten 7 cavia's en 6 kippen, lammetjes op komst :+ En ja bij dieren zijn is fijn, ik had de studie niet overleefd als ik op kamers moest zitten zonder beesten. Van mijn draver heb ik veel geleerd.
Niet te ingewikkeld maken, vind een dier dat in je gezin past en waar je broertje een klik mee heeft. De rest is bijzaak. Al moet de hond wel enige opvoeding en zorg hebben, uiteraard, dat kun je een 10jarige niet geheel aanrekenen. Al was ik wel eindverantwoordelijk voor veel dieren al vanaf dat ik rondloop :')

Nog even een kleine toevoeging over autistische 'buien' ed. Het hebben van een dier zorgt voor 2 enorme voordelen:
ten eerste heb je een legale plek waar je niet alleen bent maar ook geen 'gedoe' hebt, samen met je dier, dat is ideaal. 'Waar is ***' 'Oh die is bij de beesten', vervelende sociale zeurdingen: 'ik ben even de hond uitlaten', niemand die ernaar vraagt :PTen tweede brengt het een ritme aan: voeren, uitlaten en andere dingen die bij de verzorging horen. Standaard routines die het hoofd leegmaken, anders is de neiging tot 'niksen' groot omdat er te weinig ruimte is om wat te gaan doen, maar dat zorgt vaak juist voor nog meer drukte in het hoofd. Ik ben voor ;)