Aanschaf hond, waar aan denken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:14

Hhilde schreef:
Dominante honden er rassen bestaan niet, er bestaat alleen dominant gedrag. Wat men een dominante hond noemt, is een hond die veel dominant gedrag vertoont. Er bestaat geen enkele hond die in elke denkbare situatie dominant gedrag vertoont. Zouden dat soort honden wel bestaan, dan zouden dominante honden bestaan.

Er zijn rassen die nog meer behoefte aan duidelijkheid hebben in hierarchie. Krijgen ze die duidelijkheid niet, gaan ze de grens opzoeken en de leiding over proberen te nemen. En dan creeer je een probleem hond.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:16

Interessant topic!
Blijf dit even volgen omdat wij ook zitten te denken om een hond te nemen in de toekomst.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:16

Langcara schreef:
Hhilde schreef:
Dominante honden er rassen bestaan niet, er bestaat alleen dominant gedrag. Wat men een dominante hond noemt, is een hond die veel dominant gedrag vertoont. Er bestaat geen enkele hond die in elke denkbare situatie dominant gedrag vertoont. Zouden dat soort honden wel bestaan, dan zouden dominante honden bestaan.

Er zijn rassen die nog meer behoefte aan duidelijkheid hebben in hierarchie. Krijgen ze die duidelijkheid niet, gaan ze de grens opzoeken en de leiding over proberen te nemen. En dan creeer je een probleem hond.

Dat ligt denk ik meer aan de hond zelf, dan aan het ras?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:18

Hhilde schreef:
TS, als je hier eens neer zet wat je zoekt in een ras en wat je verlangt van een hond, kunnen een aantal bokkers je wel adviseren. :j

Wat hhilde zegt er zijn genoeg mensen op bokt die volgens mij met rassen fokken.

Misschien is het ook handig om eens te gaan kijken bij iemand thuis die zo'n hond heeft, als je een beetje weet wat je wilt.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:22

Thirty schreef:

Oui oui! Mijn gedachte!
Maar, wel een intressante gedachte, vraag me af over welke rassen we het hebben?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:23

Thirty schreef:

Rassen hebben vaak wel karakter eigenschappen die er in gefokt zijn. De waak en verdedigingshonden hebben vaak die duidelijke hierarchische verhoudingen nodig.

Bordercollies zijn getraind om naast veel te bewegen na te denken. Ze hebben ook mentaal prikkels nodig. Alleen dom lopen naast de fiets is voor die honden niet voldoende.

Huskys zijn slede honden. Hebben veel energie, daar kun je goed mee mountainbiken. Daar voldoet een riempje te voet ook niet bij.

Beagles, bassets en foxhounds zijn meutehonden. Zijn heel slecht in alleen zijn. Dan gaan ze janken of blaffen.
Verder lopen ze letterlijk hun neus achterna en luisteren slechter dan het gemiddelde hondenras.

Tekkels zijn aandoenlijk maar kunnen ook fel zijn en verrekte eigenwijs. En als je ze hard aanpakt, ook nog eens flink beledigd, evenals tibetaanse spaniels.

Kooikerhondjes zijn vaak eenkennig, en kunnen niet altijd gemakkkelijk samen met kinderen, tenzij dit door de ouders in goede banen geleid wordt.

Retrievers zijn stapelgek op water. Er kan geen plasje zijn of ze moeten er doorheen banjeren. Lastig als je het thuis schoon wilt houden.

En dan heb je nog vele jachthondenrassen die dus een passie hebben voor jagen.
De renhonden (greyhounds, whippets, galgo's) hebben zo'n sterke jachtpassie dat ze zelden losgelaten kunnen worden zonder dat ze weglopen.

Dat zijn eigenschappen die inherent zijn aan het ras! Binnen het ras zijn altijd uitzonderingen, dus je moet ook altijd naar het individu kijken. Maar in grote lijnen moet je toch rekening houden met de eigenschappen die bij het ras horen, of jij daar aan kunt voldoen als persoon, en de situatie die jij kunt bieden.

Davinia_

Re: Aanschaf hond, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 17:14

Dank jullie voor al jullie reacties, ik heb er zeker wat aan! Ik sla dit topic eventjes op, zodat ik het eens goed door kan lezen wat betreft rassen enzo.
We hebben er op dit moment nog niet aan gedacht wat voor hondje we willen, zijn nu nog bezig of we ècht een hond willen, of nouja, of het voor die hond ook goed is. En daarna gaan we op zoek naar een ras wat bij ons past :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:49

Heel goed Davinia.
En als je bepaald hebt of het een grote, middel of kleine hond moet zijn, teef of reu, en hóe de hond moet zijn, denk dan ook eens aan de bastaardjes in de asielen. Die kunnen óók heel goed voldoen. Mits ze bij het asiel de eigenschappen en achtergrond kunnen vermelden, en meestal kan dat wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:50

Davinia_ schreef:
We hebben er op dit moment nog niet aan gedacht wat voor hondje we willen, zijn nu nog bezig of we ècht een hond willen, of nouja, of het voor die hond ook goed is. En daarna gaan we op zoek naar een ras wat bij ons past :)

Heel erg verstandig. Das de juiste volgorde. :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:52

We wilden inderdaad bij een asiel gaan kijken, omdat we daar misschien de meeste informatie en tips kunnen geven. Over een puppy of volwassen hond zijn we nog aan het twijfelen. Puppy is hartstikke leuk natuurlijk, maar we hebben geen ervaring met opvoeden van honden en of het dan slim is om een puppy te nemen betwijfel ik. Maar we willen ons sowieso goed laten informeren over die hond die we dan op het oog zouden hebben.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:54

Je kunt een jonge hond nemen, hoeft geen pup meer te zijn, maar nog wel jong. Die zitten er ook vaak in het asiel. Om eens een indruk te krijgen, kijk eens op www.dierenasiels.com
En dan ga je per stad/regio eens in het asiel kijken (daar waar je bij in de buurt woont) wat voor honden er zitten, hoe ze beschreven zijn en of ze bij jou zouden passen. Dan krijg je wat ideeen, wat de problemen evt. zouden kunnen zijn, of wat nu juist heel goed zou passen.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:57

Hoe woon je en hoeveel werken jullie?

Daarmee wil ik zeggen onderschat het niet, er gaat veel tijd en aandacht in een hond zitten :o .
Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor :(:) , een hond hebben is echt heel leuk :D . Maar je moet er ook echt het e.e.a. voor laten, het is best intensief :j .

Ik ben altijd thuis, voor ons ging het dus goed, maareh...ik kan niet zomaar een hele dag weg.
Ik heb een hondeluikje en daar zweer ik bij.
Hoef ik in ieder geval niet per se vroeg uit mn bed. :')

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:00

Dan nog stelt het in feite niets voor bij wat je moet doen en laten voor een baby of peuter.....
Het is echter zo dat je gek met een hond moet zijn. Dan stelt het sowieso niets voor. Ben je er niet gek mee, dan is snel alles te veel.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:02

Ik werk helemaal niet, dus ik zit hele dagen thuis. En dat blijft in de toekomst ook zo, ben chronisch ziek. Op de dagen dat ik echt tè ziek ben om de hond uit te laten overdag en vriendje is werken, heb ik ook al geregeld dat iemand anders hem dan uit komt laten.

Ik ben wel echt gek op honden, hele familie heeft honden, dus wat dat betreft ben ik er wel vaak mee in aanmerking gekomen.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:04

Inderdaad, ik heb net een dochter, van 5 sept 2011 en die slokt nog meer tijd op haha, maar ik hou van allebei heel veel,- dus ze komen hier niets te kort.

Ik ben ook een echte wandelaar, woon langs het bos dus dat is makkelijk.
Ik vind t heerlijk uren door weer of geen weer wandelen, mijn man heeft dat minder, maar daarom vullen we elkaar goed aan.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:07

@Davinia_ je lijkt me 't ideale baasje :-)

Ik heb een (ras) Jack Russell als je meer wil weten dan hoor ik het wel.
Bij ons thuis hebben ze Kaninchen teckels, en daarvoor altijd basset honden: (fauve de bretagne & griffon vendeen)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 07:50

Vergeet niet dat een asielhond soms juist meer kennis/ervaring kan vereisen dan een puppy. Een puppy is een onbeschreven blad, een asielhond kán heel wat issues met zich meebrengen die ingewikkelder zijn dan 'Hoe maak ik mijn hond zindelijk?'. Mochten jullie toch voor een asielhond willen gaan (wat ik erg nobel zou vinden!), laat je dan goed informeren over de hond van jullie keuze en informeer ook naar de mogelijkheden voor begeleiding!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:53

Natuurlijk zit er ook verschil in asielhonden. Een redelijk stabiele hond uit het asiel kun je prima van leren zonder 't te verpesten en een pup/moeilijkere hond vind ik al snel wat ervaring vereisen. Uiteindelijk zal het alledrie goedkomen, maar de eerste keer zou ik gaan voor een stabiele herplaatser.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:01

Sonja89 schreef:
Vergeet niet dat een asielhond soms juist meer kennis/ervaring kan vereisen dan een puppy. Een puppy is een onbeschreven blad, een asielhond kán heel wat issues met zich meebrengen die ingewikkelder zijn dan 'Hoe maak ik mijn hond zindelijk?'. Mochten jullie toch voor een asielhond willen gaan (wat ik erg nobel zou vinden!), laat je dan goed informeren over de hond van jullie keuze en informeer ook naar de mogelijkheden voor begeleiding!

Ben ik niet mee eens. Een pup gaat zich nog ontwikkelen tot een persoontje. En dat kan alle kanten op gaan en dat kun je van te voren niet weten.
Je kunt een karakter in opvoeding wel beinvloeden, maar de kern zul je nooit kunnen veranderen.

De aankoop van een raspup heeft nogal wat valkuilen.
Als je voor een pup gaat, zoek dan zorgvuldig een fokker uit. De meeste fokkers zijn broodfokkers. Die willen gewoon op een gemakkelijke manier geld verdienen over de rug van honden. Zelf hebben ze een hond niets te bieden, en het interesseert ze verder ook niet, maar dat geld, dat willen ze wel. Dus moet de hond elk jaar, of zelfs vaker een nest pups werpen.

Vaak mag de teef niet eens in huis komen, want "dan wordt het vies". Letterlijk alles is te veel moeite voor zo'n hond. En dan verblijven ze in varkensstallen waar ze vrijwel nooit uit komen.
Als je werkelijk van honden houdt, wil je deze ellende niet in stand houden en koop je alleen bij een fokker die zorgvuldig en consencieus fokt. Iemand die werkelijk om zijn honden geeft. Waar de ouders allebei medisch zijn doorgelicht, en waar de teef misschien hooguit vier nestjes te werpen krijgt in haar leven, en vervolgens daar gewoon mag blijven en niet wordt "opgeruimd" (om in de termen van broodfokkersvolk te spreken).

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:02

Hhilde schreef:
Natuurlijk zit er ook verschil in asielhonden. Een redelijk stabiele hond uit het asiel kun je prima van leren zonder 't te verpesten en een pup/moeilijkere hond vind ik al snel wat ervaring vereisen. Uiteindelijk zal het alledrie goedkomen, maar de eerste keer zou ik gaan voor een stabiele herplaatser.

Precies! En dan heb je pups van gemakkelijke rassen en wat moeilijkere rassen. En zo heb je moeilijke asielhonden, en ongecompliceerde asielhonden.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:24

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:32

Langcara schreef:
De aankoop van een raspup heeft nogal wat valkuilen.
Als je voor een pup gaat, zoek dan zorgvuldig een fokker uit. De meeste fokkers zijn broodfokkers. Die willen gewoon op een gemakkelijke manier geld verdienen over de rug van honden. Zelf hebben ze een hond niets te bieden, en het interesseert ze verder ook niet, maar dat geld, dat willen ze wel. Dus moet de hond elk jaar, of zelfs vaker een nest pups werpen.

Vaak mag de teef niet eens in huis komen, want "dan wordt het vies". Letterlijk alles is te veel moeite voor zo'n hond. En dan verblijven ze in varkensstallen waar ze vrijwel nooit uit komen.
Als je werkelijk van honden houdt, wil je deze ellende niet in stand houden en koop je alleen bij een fokker die zorgvuldig en consencieus fokt. Iemand die werkelijk om zijn honden geeft. Waar de ouders allebei medisch zijn doorgelicht, en waar de teef misschien hooguit vier nestjes te werpen krijgt in haar leven, en vervolgens daar gewoon mag blijven en niet wordt "opgeruimd" (om in de termen van broodfokkersvolk te spreken).

Je doet het nu overkomen alsof rashonden allemaal van broodfokkers komen en er bijna geen goede rashonden fokkers zijn. Ik kan je verzekeren dat er zeer veel goede zorgzame rashondenfokkers zijn hoor, een stuk meer dan broodfokkers. Je moet ze alleen wel weten te vinden, want die adverteren over het algemeen niet op marktplaats. Maar zo te lezen aan de berichten van de TS is ze goed genoeg aan het informeren.

Als je twijfeld voor een pup en wel graag een bepaald ras wil is juist een oudere herplaatser van een goede fokker misschien wel een goede optie. Goede fokkers hebben ook weleens een wat oudere hond te herplaatsen die ze bijvoorbeeld zelf uit een nest aangehouden hebben en uiteindelijk toch niet geschikt is om verder mee te fokken.

Verder kan ik je alleen maar adviseren om goed rond te kijken wat je wil. Bezoek eens wat shows, daar zie je allerlei rassen en kan je meteen met fokkers en liefhebbers praten. Als je al wat meer weet welke richting je op wil zijn wandelingen van bijvoorbeeld de rasvereniging ook leuk om het ras echt te leren kennen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:23

karakter en gedrag, pas dit bij wat je in een hond zoekt en kun je het benodige bieden.
Denk dan aan vachtverzorging, beweging en de hoeveelheid tijd dat een hond alleen is / kan zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:25

viola schreef:
Je doet het nu overkomen alsof rashonden allemaal van broodfokkers komen en er bijna geen goede rashonden fokkers zijn. Ik kan je verzekeren dat er zeer veel goede zorgzame rashondenfokkers zijn hoor, een stuk meer dan broodfokkers. Je moet ze alleen wel weten te vinden, want die adverteren over het algemeen niet op marktplaats. Maar zo te lezen aan de berichten van de TS is ze goed genoeg aan het informeren.

Als je twijfeld voor een pup en wel graag een bepaald ras wil is juist een oudere herplaatser van een goede fokker misschien wel een goede optie. Goede fokkers hebben ook weleens een wat oudere hond te herplaatsen die ze bijvoorbeeld zelf uit een nest aangehouden hebben en uiteindelijk toch niet geschikt is om verder mee te fokken.

Verder kan ik je alleen maar adviseren om goed rond te kijken wat je wil. Bezoek eens wat shows, daar zie je allerlei rassen en kan je meteen met fokkers en liefhebbers praten. Als je al wat meer weet welke richting je op wil zijn wandelingen van bijvoorbeeld de rasvereniging ook leuk om het ras echt te leren kennen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat 80% van de rashonden afkomstig is van broodfokkers. Trek je conclusie.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:09

Maar dat zegt nog niet dat de meeste fokkers broodfokkers zijn.
Enkel dat de broodfokkers meer hondjes produceren dan al die vele goede fokkers bij elkaar, maar daar ligt dan oa. ook het verschil.

Ben overigens wel nieuwgierig naar dat onderzoek dan. Ik weet dat er ook veel broodfokkers zijn maar vind het moeilijk te geloven dat die zo'n groot percentage rashonden 'produceren'. Onder rashond versta ik dan wel een hond met stamboom.