Nijn als beste vriend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:08

WinSel:
Ik wil even zeggen dat ik het echt super vind dat er mensen opkomen voor nijntjes! Zelf maak ik me voor zover mogelijk sterk door vooral organisaties te steunen (bijv. spullen kopen bij bunnybin) en mensen die ik ken te informeren over dat nijntjes meer zijn dan inderdaad, een huppelend beestje.
Vooral het niet in het nekvel pakken wil ik erdoor krijgen: mensen denken echt dat het zo moet, maar dat mag zeker niet!
Succes! Hopelijk krijg je veel berichtjes van mensen die meer info willen!

WinSel

Re: Nijn als beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:10

Dankjewel :)
Ik werk bij Stichting Konijnen Belangen :) We zijn druk bezig om dierenwinkels te benaderen om juiste info te geven en nog veel meer :)

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:10

Thirty schreef:
nandolufyou schreef:
Bij mijn nijn kan geen maatje: hij is vroeger als babynijn door mensen opgevoed en snapt andere nijnen niet. Diverse nijnen bij asiels geprobeerd, maar hij doet niets als ze vechten of hem proberen te bijten.
Hij is echt beter af zonder vriendje, anders overleefd hij het niet ben ik bang...

En hij is niet eenzaam: konijnen die je alleen in een kooi zet en alleen eten geeft en die zijn alleen: die zijn eenzaam. Maar Safir niet. Zeker niet.

Jammer dat je dit zelf gelooft. Want zo is het echt niet ;) Een konijn heeft maar weinig aan een mens.

Dat die van jou een uitzondering is en niet met andere nijnen op kan schieten kan natuurlijk.
Maar ga het niet goed praten en zeggen dat ie niet eenzaam is.

Ik vind zeker dat ie een vriendje zou moeten hebben, een konijn wel te verstaan, maar het gaat gewoon niet. Heb het al zo vaak geprobeerd...
Maar eenzaam is hij gewoon niet. Ik snap echt wat je bedoelt, zeker, en ik ben het ermee eens, maar hij is echt niet eenzaam.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:11

Hoe weetje zo zeker dat ie niet eenzaam is ? Een konijn wat gewoon speelt, eet ed, is nog niet meteen niet eenzaam...
Vaak wordt daar juist de fout gemaakt

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:12

WinSel schreef:
Dankjewel :)
Ik werk bij Stichting Konijnen Belangen :) We zijn druk bezig om dierenwinkels te benaderen om juiste info te geven en nog veel meer :)

Helemaal toppie! +:)+ _/-\o_ *\o/*

Misschien zouden er inderdaad zoals er een tijd geleden plannen waren, lessen moeten komen voordat je een huisdier aanschaft. Zo van, wil je een dier: dan moet je eerst dit lezen. Of zo iets. (uitzonderingen daargelaten :D)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:13

We zijn er druk mee bezig :)
Als je je er ook bij aan wil sluiten, bij de stichting, pb me dan even :)
Wij hebben contact via mail, dus je hoeft er het huis niet voor uit

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:15

WinSel schreef:
Hoe weetje zo zeker dat ie niet eenzaam is ? Een konijn wat gewoon speelt, eet ed, is nog niet meteen niet eenzaam...
Vaak wordt daar juist de fout gemaakt

Omdat hij volgens mij echt denkt dat ik zijn moeder ben ofzo.. Hihi...
Hij wast mij, ik 'was' (niet letterlijk natuurlijk, ik lik m niet af :P) hem, ik krab m als ie jeuk heeft, hij komt tegen mij aan liggen, hij zoekt contact.
Ik denk niet dat ik zo helemaal goed verwoord wat ik bedoel, en ik weet ook heel goed dat ik voor hem geen nijn kan 'vervangen', maar hij is niet eenzaam. Ik weet niet of je zo begrijpt wat ik bedoel, maar meer kan ik er ook niet van maken. Ik denk dat het iets is dat je zou moeten zien om te begrijpen..
(hihi, zo apart is hij echt :P)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:17

Weetje waarom hij jou likt, krabt, tegen je aan komt liggen en contact zoekt ? Omdat ie eenzaam is...
Want al die dingen die hij bij jou doet, hoort ie eigenlijk bij een ander konijn te doen

Jammer dat je neit in de buurt woont, ik was er graag mee aan de slag gegaan, want met veel geduld is ook jou konijn te koppelen

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:19

WinSel schreef:
Weetje waarom hij jou likt, krabt, tegen je aan komt liggen en contact zoekt ? Omdat ie eenzaam is...
Want al die dingen die hij bij jou doet, hoort ie eigenlijk bij een ander konijn te doen

Jammer dat je neit in de buurt woont, ik was er graag mee aan de slag gegaan, want met veel geduld is ook jou konijn te koppelen

Inderdaad jammer...
Ook mensen van opvangcentra endergelijke hebben het geprobeerd, maar hij snapt het gewoon niet.. Hij laat zichzelf alleen maar verwonden...

En dat ie dat bij mij doet, doet ie al sinds ie bij mij is. Volgens mij snapt ie gewoon niet dat er anderen konijnen zijn en ik geen konijn ben ofzo. (of heb ik toch lange oren en snorharen??? :j )

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:38

Konijnen zijn inderdaad leuke maatjes. Ik heb altijd een kleine kudde gehad.

Een paar jaar geleden kreeg ik een konijn (ram) die helemaal in elkaar was geschopt door twee andere rammelaars. Hij zag er niet uit, vol wonden, half kaal. Kapot oor, kapotte neus. De dierenarts heeft hem helemaal opgelapt en gelijk gecastreerd. Probleem was wel dat hij dus als de dood was voor andere konijnen. Ik had op dat moment een onafscheidelijk koppel konijnen dus daarbij zetten was geen optie.

Ik ben samen met hem naar een opvang gegaan in Waalwijk en hem daar achter gelaten. De dame wist van het probleem en zou een mooie konijnen-dame voor hem uitzoeken. Nou en die kwam er na 2 dagen waren ze totaal in love. Het konijnen dametje is absoluut niet vriendelijk naar mensen, ik weet ook geen geschiedenis van haar, ook niet hoe oud ze is.. eigenlijk kan het me niks schelen als ik zie hoe gelukkig die twee nu nog steeds zijn.

Konijn is echt gelukkiger met een maatje *\o/*

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:41

Idd :) Heel goed van je
Vaak als het konijn een paar dagen/weken in de opvang verblijft zien de mensen van de opvang hoe het konijn is, ze observeren hem en dan kunnen ze zo kijken welke dame er bij past

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:10

Na meer dan 20 jaar konijnen houden leer je wel wat op een gegeven moment.. ;)

Heb er nu nog twee. Dat is het koppeltje waar ik het over had in de vorige post.
Helaas is het manneke van het oudere koppeltje overleden op 9,5 jarige leeftijd, het vrouwtje werd wonderlijk geaccepteerd door het andere koppeltje, ze zijn een leuk trio geweest voor een paar jaar. Vrouwtje is 12 geworden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:12

Mooie leeftijd :) Klinkt goed allemaal :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:17

Kan ook anders helaas. Had ook een mooi dames konijntje... jaren geleden. die was 5 en kreeg voor de artsen een onbekende ziekte (volgens mij nu wel bekend)
Ze had geen kracht meer in haar achterpoten en viel dus steeds om. Ze wilde zo graag maar haar achterhand ging niet mee, zo zielig.
Heb haar uiteindelijk in laten slapen, het ergste was dat ze absoluut niet wilde, ze heeft 3 spuiten gehad voordat ze eindelijk ging.. |( dat heeft me zoveel zeer gedaan

ach ja, het lief en leed dat konijn heet ;)

Heb trouwens op je website gekeken, enne +:)+
Er worden veelte veel konijnen alleen gehouden in een kleine kooi in een achtertuin en/of gedumpt in het wild.

Oh en over cavia's en konijnen samen... Mijn twee cavia's hadden de mogelijkheid om de konijnen ren te betreden via een klein luikje.. Ze deden dit alleen als er geen konijn te zien was in de ren en als er nog overgebleven voedselresten lagen, hihi, noemde ze altijd varkens.
Laatst bijgewerkt door Majolen op 17-01-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:20

Aah dat is heel sneu, was het toevallig E.cuniculi ?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:27

WinSel schreef:
Aah dat is heel sneu, was het toevallig E.cuniculi ?

Nee ik geloof het niet, het zat echt in de verlamming van de achterhand, geen hersenafwijking. Ze viel om omdat ze wilde lopen maar de achterhand er niet bij kreeg. Je zou eerder denken aan een gebroken rug ofzo, maar die was nog perfect.

poh zo lang geleden, weet het niet precies meer hoor. De rekening achteraf weet ik trouwens nog wel %)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:41

Ik lees dit topic net door.. leuk dat je zo'n goede band met je konijn hebt:D Heb ook twee konijnen en met het mannetje is het net zo, heb ik in huis gekregen toen hij 9 weken oud was en hebben echt een hele fijne band opgebouwd. Met 5 maand is hij gecastreerd en heeft hij een vriendinnetje maar nog iedere avond springt hij op de bank om lekker geknuffeld te worden heerlijk beest.

één klein vraagje hoor, misschien heb ik er overeen gelezen. Maar in de openingspost staat dat hij ongecastreerd is. Hoe is het dan mogelijk dat je bij een opvang verschillende koppelpogingen hebt ondernomen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:44

Zo jij bent slim, daar heb ik helemaal over heen gelezen

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar TS ?
Een ongecastreerde ram kun je niet koppelen, 2 rammen gaat bijna nooit goed, en met een voedster krijg je elke maand jongen. Logisch dat de koppeling niet gelukt is :?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:02

@WinSel: Ik zie net dat er nu een 3de tand achter zn 2 schefe voorboventanden groeit! En hij moet ook weer geknipt worden, dus zal morgenochtend de DA bellen, zal ik gelijk vragen voor het verwijderen van zn voortanden.
En gelijk een vraagje, tegenwoordig zit er aan zijn kont een mestbal (?) allemaal keutels die in zn haar blijfen zitten en steeds groter worden. laatst al een keer weg gehaald, en gelijk het hok weer verschoont, en het hok ook bijgehouden, maar nu heeft hij er weer een, dit zal ik morgen ook aankaarten bij de DA, maar ben jij hier ook bekent mee? Zn poeperd zelf is nog wel vrij, maar daarachter zit die mestophoping.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:03

Eet hij zijn blindedarm keutels wel op ? En is ie toevallig te dik zodat ie het daar nietmeer kan schoonmaken ? Zijn het echt natte keutels of een trosje ?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:06

Blindedarm keutels? Ik heb geen iedee of hij keutels eet, hij is verder apsoluut niet te dik, mag nog iets zwaarder van de DA, En verder liggen er ook veel zachte keutels in het hok, maar die zouden ook van zn maatje kunnen zijn, want die is oud. Die mestbal is droog en hard.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:08

Blinde darm keutels moeten ze op eten...
Als ze dat neit doen is er wat mis, ik zou het morgen even met je DA overleggen

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:13

Ga ik zeker doen! Iig bedankt! :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:27

Ik had 12,5 een konijntje(1 konijntje :+). En ik kreeg hem toen ik 5 was, dus ik ben met hem opgegroeid.
Hij liep op mn slaapkamer(daar slapen mocht ie niet), ook al hadden we een cavia, hij was mijn vriendje.

Toen meneer heel slecht werd, heb ik echt heel lang moeten huilen en bij de dierenarts hem bijna plat geknuffeld..
Afbeelding

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:50

Linea schreef:
Ik lees dit topic net door.. leuk dat je zo'n goede band met je konijn hebt:D Heb ook twee konijnen en met het mannetje is het net zo, heb ik in huis gekregen toen hij 9 weken oud was en hebben echt een hele fijne band opgebouwd. Met 5 maand is hij gecastreerd en heeft hij een vriendinnetje maar nog iedere avond springt hij op de bank om lekker geknuffeld te worden heerlijk beest.

één klein vraagje hoor, misschien heb ik er overeen gelezen. Maar in de openingspost staat dat hij ongecastreerd is. Hoe is het dan mogelijk dat je bij een opvang verschillende koppelpogingen hebt ondernomen?

Ik heb gezegd dat hij gecastreerd kon worden, maar ze wilden het eerst gewoon zo doen. Want hij vertoont geen dominant gedrag naar andere nijntjes en dat maakte het destijds dus niet nodig.
En nu is hij gewoon zo gebleven...
Volgende keer als ik een nijn neem neem ik er zeker meteen twee, ik vind dat ook leuker voor het konijn zelf, maar Safir was als babynijn dus al alleen (opgevoed door mensen).