Gedomesticeerde vos als huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:24

Kuggur schreef:
Waarom die eeuwige interesse allerlei andere "vreemde" diersoorten als huisdier te houden?
Veel mensen krijgen het nauwelijks voor elkaar aan de basisbehoeften van reguliere gedomesticeerde huisdieren te voldoen.
Kies toch gewoon een hond of een kat als je zo´n type huisdier wilt. Die zijn daar duizenden jaren voor gefokt, en het best geschikt voor de huisdier functie.
En neem een schippershondje als je een beest wil dat er uitziet als de foto in bovenstaande post.

+:)+ Niets aan toe te voegen.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:34

Kuggur schreef:
Waarom die eeuwige interesse allerlei andere "vreemde" diersoorten als huisdier te houden?
Veel mensen krijgen het nauwelijks voor elkaar aan de basisbehoeften van reguliere gedomesticeerde huisdieren te voldoen.
Kies toch gewoon een hond of een kat als je zo´n type huisdier wilt. Die zijn daar duizenden jaren voor gefokt, en het best geschikt voor de huisdier functie.
En neem een schippershondje als je een beest wil dat er uitziet als de foto in bovenstaande post.

Helemaal mee eens, een vos in huis moet je niet willen.

iloonaa__

Re: Gedomesticeerde vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:41

ik vind het prachtige dieren, vooral die 'gewone' roodkleurige vos.
maar zoiets hoort toch niet binnen... die beesten lopen in het wild van plek naar plek
die energie kunnen ze never nooit kwijt, en buiten dat is het gewoon geen huisdier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:48

Ooit kwam ik hier in de winkelstraat een vrouw tegen met een zilvervos aan een riempje... Zogezegt gered van een pelskwekerij :?
Beestje was een half jaar oud en sloopte haar hele huis (gek he?)

T was wel een schitterend diertje :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:52

iloonaa__ schreef:
ik vind het prachtige dieren, vooral die 'gewone' roodkleurige vos.
maar zoiets hoort toch niet binnen... die beesten lopen in het wild van plek naar plek
die energie kunnen ze never nooit kwijt, en buiten dat is het gewoon geen huisdier.

Paarden toch ook? Wat dacht je van honden?

Nu is dit programma nog lang niet zo lang bezig als de tijd dat andere huisdieren gedomesticeerd zijn, maar hoe denken de mensen die 'tegen' zijn dan over anderen huisdieren, buiten hond, kat, paard etc? Er zijn een hoop dieren die ook nog niet zo heel lang gedomesticeerd zijn.
Ik vraag me af of de 'huisdiervos' binnenkort al af zou zijn. Ik denk dat daar nog een hele hoop jaren over zouden moeten gaan. Maar het idee vind ik niks verkeerds aan, zo is het tenslotte ook met honden en andere huisdieren gegaan.
"Het is gewoon geen huisdier" is natuurlijk een kulargument - een wilde vos is inderdaad geen huisdier, maar op het moment dat het dier gedomesticeerd is en als huisdier gefokt wordt komt daar natuurlijk verandering in.

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:03

Hmm, ik weet niet precies wat ik hier nou van vind. Ziet er allemaal heel lief uit, maar op ene van een manier zie ik ze toch liever in het wild lopen.
Ik zou er zelf sowieso nooit aan beginnen, doe mij maar gewoon een kat. :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:04

Er is wel een verschil tussen soorten die over duizenden jaren door met mensen samen te leven en te werken gedomesticeerd zijn, en deze geforceerde domesticatie hoor.
Tot nu toe zijn alle gedomesticeerde dieren afkomstig van soorten die reeds bepaalde eigenschappen hadden in hun wilde vorm die het samenleven met mensen mogelijk en dit voor beiden win-win maakten. De soort had dus vooraf al potentie om een goed huisdier te gaan worden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Domestication

Of deze 'toevallig gekozen' (dat weet ik eigenlijk niet) vosjes aan dezelfde lijst van eigenschappen voldoen als onze andere huisdieren is te beantwoorden: neen, want dan waren ze nl. al lang geleden gedomesticeerd. Je gaat dus maximaal eindigen bij een dier waarvan een groot deel eigenschappen in hun voor mensen aangenaamste versie aanwezig zijn, maar dat is echt nog wat anders als een hond of een kat.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:08

Honden, katten en paarden waren eens ook 'wilde dieren'..
Ook die zijn 'tam' gemaakt/gefokt.
Dus waarom zou het bij een vos niet kunnen?

Of een zebra.. Of noem maar op..

Maarja, er is wel JAREN overheen gegaan...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:14

Bandida schreef:
Er is wel een verschil tussen soorten die over duizenden jaren door met mensen samen te leven en te werken gedomesticeerd zijn, en deze geforceerde domesticatie hoor.
Tot nu toe zijn alle gedomesticeerde dieren afkomstig van soorten die reeds bepaalde eigenschappen hadden in hun wilde vorm die het samenleven met mensen mogelijk en dit voor beiden win-win maakten. De soort had dus vooraf al potentie om een goed huisdier te gaan worden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Domestication

Of deze 'toevallig gekozen' (dat weet ik eigenlijk niet) vosjes aan dezelfde lijst van eigenschappen voldoen als onze andere huisdieren is te beantwoorden: neen, want dan waren ze nl. al lang geleden gedomesticeerd. Je gaat dus maximaal eindigen bij een dier waarvan een groot deel eigenschappen in hun voor mensen aangenaamste versie aanwezig zijn, maar dat is echt nog wat anders als een hond of een kat.

Natuurlijk zit er verschil tussen vandaar dat ik zeg dat er wss nog een hoop jaren overheen moeten gaan.
Maar hoe zit het voor jou dan met andere dieren die als huisdier worden gehouden (en nee, niet katten/honden). Die zijn ook nog niet zo lang gedomesticeerd vaak maar worden wel in gevangenschap gehouden. En dat had niks te maken met win-win want dat hebben we allang niet meer nodig tegenwoordig, daarvoor worden veel dieren ook al niet meer gehouden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:16

Paarden zijn trouwens "maar" 4000 jaar gedomesticeerd, ook niet lang als je het vergelijkt met hoe lang de hond de mens al dient :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:17

renee16 schreef:
Honden, katten en paarden waren eens ook 'wilde dieren'..
Ook die zijn 'tam' gemaakt/gefokt.
Dus waarom zou het bij een vos niet kunnen?

Of een zebra.. Of noem maar op..

Maarja, er is wel JAREN overheen gegaan...

Jaren laten overheen gaan is niet genoeg. Van een zebra kan je nooit een gedomesticeerde soort maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:22

Jaren? Decennia...
Kwam gister op mp ook kerk uilen tegen, voor 75 euro.....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:23

kerkuilen zijn heel tam te krijgen :j je moet er ook mee oppassen want als je ze wil uitzetten weer moet je dus voorkomen dat je oogcontact maakt met de kerkuil en ook maar ene affectie geeft, want kerkuilen hechten zich echt aan mensen :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:24

lifaya schreef:
Paarden zijn trouwens "maar" 4000 jaar gedomesticeerd, ook niet lang als je het vergelijkt met hoe lang de hond de mens al dient :+

Dat is sinds dit soort dingen via DNA kan onderzocht worden ook niet meer waar. Naargelang het onderzoek zit het paard nu tussen 6000-10.000 jaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:49

Het vossenproject zit nu rond de 40e generatie. Iedere generatie hebben ze de tamste 10% gekozen om mee te fokken. Ze begonnen met 100 vrouwelijke en 30 mannelijke vossen. Bij de 4e generatie zagen ze al de eerste Domestic Elite zoals ze dat noemen, hond-achtig gedrag. Bij de 8e generatie kwam de ster-mutatie te voorschijn, dat is de witte stip die op hun voorhoofd zit. Nu, rond de 40e generatie is 70-80% domestic elites, Dus hond-achtige vossen. Dit project is niet begonnen omdat men zo graag huisdieren wilde fokken maar om te kijken of ze de vosfokkerij voor bont gemakkelijker konden maken door de vossen minder aggressief te laten zijn. Overigens zijn ze voor zo'n 6000 euro te koop. Het experiment is het Balyaev experiment.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:52

Ik sluit me volledig bij Kuggur aan.

Overigens is het in Nederland bij wet verboden om een inheems beschermde soort (een Hollandse vos dus) in huis te nemen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:54

lifaya schreef:
kerkuilen zijn heel tam te krijgen :j je moet er ook mee oppassen want als je ze wil uitzetten weer moet je dus voorkomen dat je oogcontact maakt met de kerkuil en ook maar ene affectie geeft, want kerkuilen hechten zich echt aan mensen :j

Als je weet wat je doet ja. Mijn punt is dat als die dieren voor 75 euro over de toonbank gaan (en dat terwijl we het hier over een bedreigde vogelsoort hebben!) elke boeren *piep* zo'n dier kan kopen....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:54

Maar die zilvervos mag volgens mij wel. Ik was op een dierenmarkt in Barneveld en daar werden ze verkocht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:55

Equimotion schreef:
Overigens is het in Nederland bij wet verboden om een inheems beschermde soort (een Hollandse vos dus) in huis te nemen!

Hoe zit dan dan met bijv de kerkuil? Die staat toch echt op de rode lijst en wordt op MP massaal aangeboden voor een habbekrats...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:58

Dat is illegaal (overtreding flora- en faunawet)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:02

en als je dat ziet, wat kan je dan? Heb ze nl ook weleens in een dierenwinkel gezien

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:04

Equimotion schreef:
Dat is illegaal (overtreding flora- en faunawet)

dacht dat het iets genuanceerder lag, als ze in gevangenschap gefokt zijn ofzo mag het weer wel?

Maarre vossen zijn geweldige beesten, alleen we hebben al een overschot aan katten en honden, met weer een nieuwe rage, worden die natuurlijk weer massaal gedumpt. Dus nee, laat ze daar maar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:07

overschot aan vossen is er ook al... wilde dan weliswaar ;) Hier in de biesbosch zitten er écht veel!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:10

Ik vind vossen ook geen huisdieren.. What's next? Wolven, beren, leeuwen? Nee, laat die beesten toch lekker in hun eigen natuurlijke habitat leven. Wij moeten al die dieren niet zo vermenselijken. Hoe bedenken ze het toch telkens weer?
Er zijn al zo veel vossen.. Dan krijg je dadelijk ook nog vossen fokkers, en dan?
Bijna niemand heeft genoeg verstand van vossen om ze te houden als huisdier. Er zijn mensen die niet eens weten hoe ze een hond of kat moeten houden, of aan hun behoeftes moeten voorzien, laat staan een vos.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:11

Vossen? doet me altijd denken aan dit filmpje :');