nou ja zeg yamcha....
ik heb hier diverse gecastreerde reuen en zijn prima op gewicht en in vacht ( glanzen je tegemoed),en zijn alles behalve lusteloos ...
en de gecastreerde reu die overleden is werd bijna 13..de 2 volle reuen die nu overleden zijn,10 en 4...tja..en ja beide dood gegaan aan kanker...alfa ( bijna 13 jaar geworden)aan epilepsie..
zeg het maar..
vind het prima als mensen nadelen opsommen van,maar echt er worden zo vreselijk veel honden over de hele wereld gecastreerd ,en gaan echt niet allemaal binnen een jaar dood aan kanker,of krijgen allemaal een bere slechte vacht...
beetje nuanceren hoor...zo worden bij de meeste diersoorten castraties toegejuigt en bij een hond vermoord je ze haast,las ooit eens ergens dat je dan de ziel uit je hond haalt
gaat me echt een padje te ver zulke extreme gedachten,enne dimo is toch ook gecastreerd van jou,ook vanwege voorhuidontstekingen toch?
is die dan nu en te dik en slechte vacht en gedoemd om kanker te krijgen,en vooral niet te vergeten,een lusteloze hond geworden???
tis hier heel simpel,teven worden voor de eerste loopsheid gecastreerd,standaard...reuen alleen als ze de hele dag hun piemel achterna zouden lopen...zijn ze met ballen gewoon goed te harden prima,hebben ze er ongelooflijk last van dat ze de hele dag lopen te rijden of wat ook,gaan zonder pardon die noten eraf...
en ik vind onderzoeken en die prognose verhoogde kankers prima hoor,maar houden ze daarbij dan ook rekening met leeftijd,ras en evt erfelijke kanten bij dit soort onderzoeken?
of een hond van 12 nu dood gaat aan botkanker door castratie of botkanker door ouderdom/erfelijke factor/leefomstadigheden...dood gaan ze op een dag...(maar ws met dit soort wetenschappelijke onderzoeken is het makkelijk het op de castratie te gooien als zo'n hond overlijdt aan botkanker.)
zo verloor ik mijn volle reu aan teelbal kanker met uitzaaiingen,en weet je mss had ie nog wel geleefd als ik hem had laten castreren,maar mss was ie dan ook wel dood gegaan aan weet ik wat voor soort kanker hij had kunnen krijgen door castratie..
honden blijken ook het enige diersoort te zijn die mega prolemen krijgen door castreren,paarden niet,katten niet knaagdieren niet...de uitzondering daarop is een hond..

zou willen dat meer mensen hun dier laten castreren waar niet mee gefokt wordt,zou een hoop "oeps"nestjes schelen...