Hond laten castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:53

christaerik schreef:
Ik zou een hond laten casteren als er niet mee gedekt wordt. De hond heeft wel de sexdrive om het zomaar te zeggen maar mag of kan er niets mee. Dit leidt tot frustraties.
Hormonen hebben wel degelijk een effekt op het karakter. Denk maar aan de zogenaamde pismerries.
Tuurlijk zitten er nadelen aan de castratie vast het is een operatie en aan elke operatie kleven risikos aan.
Aan de vergrote kans op overgewicht dat heeft de baas zelf in de hand vind ik.

Christa, je hebt echt geen flauw benul waar je over praat 8-) Mischien even het gehele topic doorlezen?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:23

mijn reu is ook gecastreerd een heel stuk rustiger geworden
het enigste nadeel is dat hij enorm dik is geworden
maar oke
succes ermee !

Anoniem

Re: Hond laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:56

Ja, en een beroerde vacht heeft gekregen, wss (al weten veel mensen niet eens hoe een echt kwalitatief goede vacht eruit ziet), lusteloos en lui is geworden en een sterk verhoogde kans heeft op kanker........

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:02

nou ja zeg yamcha....

ik heb hier diverse gecastreerde reuen en zijn prima op gewicht en in vacht ( glanzen je tegemoed),en zijn alles behalve lusteloos ...

en de gecastreerde reu die overleden is werd bijna 13..de 2 volle reuen die nu overleden zijn,10 en 4...tja..en ja beide dood gegaan aan kanker...alfa ( bijna 13 jaar geworden)aan epilepsie..

zeg het maar..

vind het prima als mensen nadelen opsommen van,maar echt er worden zo vreselijk veel honden over de hele wereld gecastreerd ,en gaan echt niet allemaal binnen een jaar dood aan kanker,of krijgen allemaal een bere slechte vacht...

beetje nuanceren hoor...zo worden bij de meeste diersoorten castraties toegejuigt en bij een hond vermoord je ze haast,las ooit eens ergens dat je dan de ziel uit je hond haalt 8)7

gaat me echt een padje te ver zulke extreme gedachten,enne dimo is toch ook gecastreerd van jou,ook vanwege voorhuidontstekingen toch?

is die dan nu en te dik en slechte vacht en gedoemd om kanker te krijgen,en vooral niet te vergeten,een lusteloze hond geworden???

tis hier heel simpel,teven worden voor de eerste loopsheid gecastreerd,standaard...reuen alleen als ze de hele dag hun piemel achterna zouden lopen...zijn ze met ballen gewoon goed te harden prima,hebben ze er ongelooflijk last van dat ze de hele dag lopen te rijden of wat ook,gaan zonder pardon die noten eraf...

en ik vind onderzoeken en die prognose verhoogde kankers prima hoor,maar houden ze daarbij dan ook rekening met leeftijd,ras en evt erfelijke kanten bij dit soort onderzoeken?

of een hond van 12 nu dood gaat aan botkanker door castratie of botkanker door ouderdom/erfelijke factor/leefomstadigheden...dood gaan ze op een dag...(maar ws met dit soort wetenschappelijke onderzoeken is het makkelijk het op de castratie te gooien als zo'n hond overlijdt aan botkanker.)

zo verloor ik mijn volle reu aan teelbal kanker met uitzaaiingen,en weet je mss had ie nog wel geleefd als ik hem had laten castreren,maar mss was ie dan ook wel dood gegaan aan weet ik wat voor soort kanker hij had kunnen krijgen door castratie..

honden blijken ook het enige diersoort te zijn die mega prolemen krijgen door castreren,paarden niet,katten niet knaagdieren niet...de uitzondering daarop is een hond.. :n

zou willen dat meer mensen hun dier laten castreren waar niet mee gefokt wordt,zou een hoop "oeps"nestjes schelen...

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:46

kimmie261 schreef:
nou ja zeg yamcha....

ik heb hier diverse gecastreerde reuen en zijn prima op gewicht en in vacht ( glanzen je tegemoed),en zijn alles behalve lusteloos ...

en de gecastreerde reu die overleden is werd bijna 13..de 2 volle reuen die nu overleden zijn,10 en 4...tja..en ja beide dood gegaan aan kanker...alfa ( bijna 13 jaar geworden)aan epilepsie..

zeg het maar..

vind het prima als mensen nadelen opsommen van,maar echt er worden zo vreselijk veel honden over de hele wereld gecastreerd ,en gaan echt niet allemaal binnen een jaar dood aan kanker,of krijgen allemaal een bere slechte vacht...

beetje nuanceren hoor...zo worden bij de meeste diersoorten castraties toegejuigt en bij een hond vermoord je ze haast,las ooit eens ergens dat je dan de ziel uit je hond haalt 8)7

gaat me echt een padje te ver zulke extreme gedachten,enne dimo is toch ook gecastreerd van jou,ook vanwege voorhuidontstekingen toch?

is die dan nu en te dik en slechte vacht en gedoemd om kanker te krijgen,en vooral niet te vergeten,een lusteloze hond geworden???

tis hier heel simpel,teven worden voor de eerste loopsheid gecastreerd,standaard...reuen alleen als ze de hele dag hun piemel achterna zouden lopen...zijn ze met ballen gewoon goed te harden prima,hebben ze er ongelooflijk last van dat ze de hele dag lopen te rijden of wat ook,gaan zonder pardon die noten eraf...

en ik vind onderzoeken en die prognose verhoogde kankers prima hoor,maar houden ze daarbij dan ook rekening met leeftijd,ras en evt erfelijke kanten bij dit soort onderzoeken?

of een hond van 12 nu dood gaat aan botkanker door castratie of botkanker door ouderdom/erfelijke factor/leefomstadigheden...dood gaan ze op een dag...(maar ws met dit soort wetenschappelijke onderzoeken is het makkelijk het op de castratie te gooien als zo'n hond overlijdt aan botkanker.)

zo verloor ik mijn volle reu aan teelbal kanker met uitzaaiingen,en weet je mss had ie nog wel geleefd als ik hem had laten castreren,maar mss was ie dan ook wel dood gegaan aan weet ik wat voor soort kanker hij had kunnen krijgen door castratie..

honden blijken ook het enige diersoort te zijn die mega prolemen krijgen door castreren,paarden niet,katten niet knaagdieren niet...de uitzondering daarop is een hond.. :n

zou willen dat meer mensen hun dier laten castreren waar niet mee gefokt wordt,zou een hoop "oeps"nestjes schelen...

AMEN _/-\o_
Hier heb ik niks meer aan toe tevoegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:07

Ik wel. Vind dat castreren.zo makkelijk....... de voordelen zijn voor de baas, de nadelen voor de hond....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:12

Yamcha schreef:
Ja, en een beroerde vacht heeft gekregen, wss (al weten veel mensen niet eens hoe een echt kwalitatief goede vacht eruit ziet), lusteloos en lui is geworden en een sterk verhoogde kans heeft op kanker........

Wij laten altijd onze reuen castreren en zij zijn nooit lui of lusteloos en ook geen overgewicht.
Je bent er zelf bij hoe actief je hond blijft en is.

Ik ben voor castreren als je merkt dat je hond moeite heeft met zijn hormonen.
Ze worden rustiger en daardoor vaak ook gemoedelijker. Het is op zich geen grote ingreep wat betreft narcose.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:15

Onze labrador is na het castreren ook helemaal niet lusteloos.. Hij zit vol van de energie! Zijn karakter is helemaal niet veranderd. Glanst erover en is nu prima op gewicht.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:17

mijn reu is niet gecastreerd op aanraden van DA ( is erg bang ) heb totaal geen last van hem, hier langs woont een ongesteriliseerd teefje maar hij piept nooit als die loops is, hij rijdt ook nooit op je of op andere honden. Het is alleen zaak dat je inderdaad goed oplet bij loopse teefjes zodat er geen "oeps" nestje komt. Verder is hij slank, actief en zit erg mooi in zijn vacht.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:19

Yamcha schreef:
Ik wel. Vind dat castreren.zo makkelijk....... de voordelen zijn voor de baas, de nadelen voor de hond....

Onze hond is ook gecastreerd en ik heb niet het idee dat hij er ook maar enig nadeel aan ondervindt, hij is lief, heeft een prachtige vacht, is speels, actief en kan super omgaan met andere honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:39

yamcha welke nadelen dan???

zie hier echt geen zielige castraten rondlopen eerlijk gezegd,zijn stuk voor stuk blije honden,alleen wat minder op hun piemol gericht als de volle reuen das waar,maar of ze daar nu werkelijk een nadeel van ondervinden??

overigens wat is het probleem dat jij als mens zijnde ,eigenaar van dus er voordelen van ondervindt??

ik heb dieren voor mijn lol,ga ik me dood ergeren aan bepaald gedrag zijn ze niet meer voor de lol,is het makkelijk te verhelpen door een operatie waarbij het gedrag van een dier veel plezieriger wordt,dan wordt een dier hier gewoon geopereerd...en of dat nu een rat,spin, paard,varkentje of hond is,is me werkelijk om het even...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:00

Denk dat jij daar mazzel mee hebt fan, heb vaak genoeg een hoop ellende gezien bij castraten, lelijke vachten, lui, er zit gewoon echt minder energie in......
Bij Dimo kon ik niet anders, die hond jankte gewoon bij het plassen, en een chemische castratie deed niks...... dan móet je wel. Maar de vacht is echt zo mooi niet meer, en 't is vechten tegen de kilo's, die hond is permanent op dieet. En hij heeft volgens mij veel minder snel een verzadigd gevoel, Raphi stopt gewoon als ie genoeg heeft, Dimo vreet zich een indigestie, die houdt nooit weer op, en dat was voor de castratie echt anders........
Ik castreer niks als het niet nodig is.......

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:05

ik castreer ook niets als het niet nodig is,maar ik krijg wel weer castraten als opvanger hier.. :D

en zijn allemaal leuke gezonde en blije honden,waarbij ik eigenlijk moet zeggen,dat ik een paar castraten heb ( gehad) die amper op gewicht te houden waren,tino hier ook,die eet gewoon niet...of een beetje,die sta ik elke avond met de hand te voeren...en die glimt,is zeer speels,gaat naar de 11 jaar inmiddels,maar als je zegt dat ie 5 is geloof je het ook,een druk blij speels hondje..

en ik heb hier een volle reu,die vrij lui is,en áltijd honger heeft en veel te zwaar is,omdat ie alles snaait wat ie snaaien kan...tja,ligt ook een beetje aan de hond denk ik,tis nu niet zo dat volle reuen altijd zo energiek zijn en slank :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:17

Nee, dat zal ook hoor, maar ik word er weleens moe van, hoe makkelijk er wordt gecastreerd..... hond is stout, castreren....... puberhond, castreren..... enz.... opvoeden is ook een oplossing zeg maar :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:59

tuurlijk dat ben ik 100% met je eens..opvoeden eerst,maar als een hond echt niet leuk is voor een eigenaar en het gedrag zou zo ombuigen door castreren dat iemand er wel gelukkig mee is,dan liever castreren als dat getob met een hond en een ongelukkige ( of mss juist wel heel gelukkige :D ) hond en een ongelukkig baasje.

punt is dat als je tegenwoordig een hond wil castreren dat je bijna het idee krijgt dat je je beest iets ongelooflijks slechts aandoet,en dát vind ik wel meevallen :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:07

Laurahh schreef:
We hebben geprobeerd cursussen met hem te doen en zijn ook al 1,5 jaar bezig met hem op dat gebied op te voeden, maar het gaat gewoon niet. Zelfs de mensen bij de hondencursus kregen het niet voor elkaar om hem uit zijn focus te halen..

Een andere oplossing zou natuurlijk zijn om een hondentherapeut (of hoe je het ook wilt noemen) erbij te halen.

Wij hebben er ook zo 1, maar hij is nu 4,5 jaar en nu gaat het veel beter. Geef het tijd.
Die van ons was ook zo, en op de hondencursus vertelde die vent mij dat hij een rotkarakter had omdat hij niet deed wat de trainer wou. gewoon lekker doortrainen en dan komt het goed. vooral concequent blijven.

wij wouden de hond ook laten castreren vanwege zijn gedrag naar andere honden. dierenarts zei dat ze geen garantie kon geven dat het daardoor zou verbeteren en toen hebben wij besloten om het niet te doen.

Ze waarschuwde ook dat gecastreeerde honden heel knorrig en chagrijnig kunnen worden.

wij hebben het toen niet gedaan, en heb er nooit spijt van gehad!!!!!!

Geef het gewoon even tijd. komt vanzelf goed. Hij is lekker aan het puberen nu }>

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:10

vinnie is sinds kort ook gecastreerd, heeft zelfs nog meer energie als ervoor en komt geen gram aan en krijgt nog steeds complimenten van de dierenarts over zijn vacht. en vinnie is makkelijker en aanhankelijker geworden

ik denk dat een hond meer last heeft van alle correcties e.d. die hij krijgt als hij last heeft van zn hormonen dan van de castratie

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:43

heb met mijn golden retriever ook dit probleem gehad toen hij zo jong was. ik naar de dierenarts voor advies maar hij raden het af. meer nadelen dan voordelen. kwestie van goede opvoeding en dan komt alles goed. mijn golden is nu 6 en een super hond :D

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:57

Yamcha schreef:
Nee, dat zal ook hoor, maar ik word er weleens moe van, hoe makkelijk er wordt gecastreerd..... hond is stout, castreren....... puberhond, castreren..... enz.... opvoeden is ook een oplossing zeg maar :D

Maar wat is daar mis mee??
Hengtsen worden ook zo'n beetje standaard gecastereerd, daar hoor je niemand over. Sterker nog als iemand hem hengst wil laten vraagt iedereen waarom.
Hier ook 2 gecastereerde reuen en 2 gesteriliseerde teven, onze honden zijn netjes opgevoed en luisteren prima alleen is er nu veel meer rust in huis. Niks doffe vacht en lusteloos of te dik, zodra ze buiten zijn is er volop actie.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:44

Maar Yamcha... ik ben het in delen best met je eens. Alleen onze hond (3.5 jaar) is compleet overgeleverd aan z'n hormonen als er een loopse teef in de buurt is. Eet bijna niets, loopt de hele dag te hijgen en heen en weer te ijberen en te piepen, heeft nergens meer belangstelling voor (niet spelen etc., dus ook niet af te leiden) behalve de teef en is absoluut zichzelf niet meer. Buiten dat het voor ons lastig is vind ik het gewoon zielig. Dan moet je toch wat?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:54

Als het nodig is is het nodig, mijn DH heeft maar 1 bal buiten ze lijf hangen, dus ik krap me wel 2 keer achter me oren.. Hij is nog gewoon een 'echte' reu...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:55

Ik heb hele goede ervaringen met een labrador laten castreren vanwege het alleen maar aandacht hebben voor andere honden, m.n. teven, en niet luisteren. Onze lab kregen we als afstandshond, hij was toen 8 maanden oud en puberde (moest weg omdat jongste kind allergisch zou zijn, maar de hond was zeer dominant en vrat het hele grenen interieur + deurposten op, dus dat zal ook een belangrijke reden zijn geweest om hem weg te doen).
Ik ben direct met hem op cursus gegaan, dezelfde week nog. Een half jaar lang hard aan gewerkt, niet alleen door mezelf, maar ook door de instructeur, maar de aandacht van de hond bleef bij andere honden i.p.v. bij ons. Na een half jaar was ik het zat dat hij vrijwel niets leerde, altijd afgeleid was, nog steeds niet kwam als ik 'm riep en ik 'm continu op z'n flikker moest geven omdat hij dingen bleef uitvreten/kapot maken.
Met 14 maanden oud hebben we hem laten castreren en sindsdien een totaal andere hond gekregen. Er moest natuurlijk alsnog e.e.a. opgevoed worden, omdat hij daarvóór door z'n hormonen te afgeleid was, maar dat is helemaal goed gekomen. Sindsdien - en eindelijk met veel plezier - nog jaren aan hondensport met 'm gedaan.
Let wel, hoe ouder de hond is als je laat castreren, hoe meer het gedrag ingesleten is en hoe meer werk je eraan hebt om 'm fijner in de omgang te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:10

Embe schreef:
Maar Yamcha... ik ben het in delen best met je eens. Alleen onze hond (3.5 jaar) is compleet overgeleverd aan z'n hormonen als er een loopse teef in de buurt is. Eet bijna niets, loopt de hele dag te hijgen en heen en weer te ijberen en te piepen, heeft nergens meer belangstelling voor (niet spelen etc., dus ook niet af te leiden) behalve de teef en is absoluut zichzelf niet meer. Buiten dat het voor ons lastig is vind ik het gewoon zielig. Dan moet je toch wat?

Oké, dat snap ik, dan heeft je hond er zelf erg last van, als ze niet meer willen eten en de sexdrift wordt zo hoog, dan is het in het belang van het dier...... da's anders wat.......

@ Flint: Hengsten worden in NL standaard gecastreerd....... in Spanje en Portugal kijken ze je aan of je knettergek bent als je ze laat ruinen...... is volgens mij nogal cultuurgebonden. De pest is dat je hier haast niet anders kunt, omdat je bij een hengst hem haast niet paardwaardig kunt houden, dus je moet dan wel.......

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:31

dan maar niet te spreken over hengsten gedrag wat écht niet leuk kan zijn..

wessel is nog hengst en is heel lief maar de eerste dag dat ie probeerd mijn kop eraf te maaien,gaan gisteren zijn ballen er nog af..

moet wel leuk blijven zeg maar :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:34

Irritant he dat rijden op andere honden en alles, ik zou zeggen castreren. Die gaat zeker een teefje dekken als hij de kans krijgt als hij zo opgefokt raakt en niet meer op jou let.

Dan ben jij gelukkiger met je hond en je hond denk ik ook.

En buiten dat, waarom zou je niet gaan castreren? het is alleen maar zielig door al die hormonen en buitengewoon irritante gedrag ervan.