Een vraag voor alle hondenbezitters?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donkerblauw

Re: Een vraag voor alle hondenbezitters?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:10

Het enige nadeel die ik kan bedenken is dat je inderdaad niet meer impulsief weg kan gaan. Je moet dus overal checken of je hond welkom is, en anders moet er iets geregeld worden voor de hond.
Gelukkig heb ik verschillende adressen (ouders, broertje of tante) waar ze hartstikke graag op 'm passen, maar ik wil die mensen ook niet teveel opzadelen met mijn hond.

Voor de rest kan ik eigenlijk geen nadelen aan een hond bedenken.. Ja, oké, de dierenarts-kosten zijn niet grappig, ze verharen en je moet ze vaak uitlaten, maar dat hoort er nou eenmaal bij en ik vind het ook absoluut niet erg (anders had ik natuurlijk geen hond genomen..).
Zou absoluut niet meer zonder m'n maatje kunnen. :D

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:16

Ondanks dat ik het neit als een nadeel ervaar, is het gewoon zo dat je altijd rekening moet houden met. Als wij een verjaardag hebben zorgen we dat of ofwel wat later erheen gaan ofwel eerder terug gaan. Verder wandelen wij 4x 45 min. per dag met de hond. Dat is regelen, zeker als je werkt. Onze hond is nu 17 maanden oud, ik weet dat vele mensen minder lang wandelen maar dit heeft zij ook echt nodig, van deze wandelingen kan ze minimaal 1 keer met alle andere honden los. We hebben liever 2 of 3 keer los, maar met de winterdagen is dat soms lastig te realiseren.

En inderdaad, ook als je ziek bent moet er voor gezorgd worden en ook als het 's ochtends regent ga ik gewoon wandelen. Dat ik daarna geen tijd heb om me nog om te kleden voor school is dan jammer voor mij, maar de hond heeft haar beweging nodig.

[edit] Oja, wat voor mij wel een nadeel is, is dat ik zodanig gehecht ben aan mijn hond dat zonder haar op vakantie gaan geen succes is. Gevolg: nu zoeken naar een groepsreis met honden die ik helaas niet kan vinden...

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:46

Nadelen.. Poehh :+

- Je kan niet zomaar een dag wegblijven of een paar dagen op vakantie gaan
Wat betreft vakanties voor de rest moet je natuurlijk wel eventjes wat tijd besteden aan het onderkomen voor je hond maar hier heb wij eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. :)
- Als je een puppy neemt heeft die natuurlijk een fase dat die alles sloopt enz. maar dat hoort er nu eenmaal bij... Wij hebben altijd (oudere) honden uit het asiel gehad en zijn hier ook altijd heel erg blij mee geweest!! (Onze eerste hond was een oude asielhond, mijn vader wist toen niet of hij wel een hond wilde en me moeder had toen zoiets van als we er 1 uit het asiel nemen dan zit je er toch minder lang aan vast en als het dan niets is dan is het niets en dan doen we het niet nog een keer)
- Je moet de hond natuurlijk uitlaten en dan zit uitslapen tot een uurtje of 1 er niet bij..

Ik kan zo snel niet heel veel meer ''nadelen'' bedenken
Maar elk hondenras is natuurlijk anders, wij hadden een bullmastiff, dit was een rustig ras en had weinig beweging nodig. Als je 's ochtends om 7 uur bij de deur ging staan van 'ga je mee uit?' dan keek die hond je ook aan van 'uhmm... Ben je gek, ik lig te slapen!'
Die hond ging liever vaak de tuin in dan een lange wandeling maken maar er zijn natuurlijk ook honden die veel beweging nodig hebben!!
Dus daarom ook goed kijken naar welk ras je wilt ;)

Wij hebben nu ook nog steeds een hondje uit het asiel, wij zijn er allemaal ongelofelijk blij mee!! En de "nadelen'' (verplichtingen) die je erbij krijgt die zijn het voor mij helemaal waard!! :D :o

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:36

doei schreef:
Dus Tamaramt, bij jou is het eigenlijk zo dat alle werk die je erin hebt gestoken/ steekt het meer dan waard is.
Voor wat je ervoor terugkrijgt?

Ik hoor soms ook weleens mensen zeggen dit is mijn laatste hond, ik houd hem tot zijn dood, maar daarna NOOIT meer! :=

Ik vind het best een grote beslissing om te nemen :j
Eenmaal eraan kan ik niet meer terug (Gaat overigens niet over 1 nacht eis)...
Als ik bv. naar de paarden kijk ondervind ik geen enkel nadeel, is dit soort van te vergelijken?

zeker meer dan waard!!
heb inmiddels mijn 3e en 4e herplaatser in huis en veel ellende al mee gehad; ook met mijn vorige honden(beide in 1 jaar tijd overleden) maar ik zou nooit meer zonder hond willen.
ik vind het fantastisch; ik ben graag buiten in de bossen met ze en samen met mijn vriend en als ik een slechte dag heb en ik word begrote door mijn 2 grote jongens dan is alles weer goed.
qua vergelijking met paard vind ik moeilijk; paard verzorging word meestal door een stal gedaan en als jij er op een dag naar toe gaat ben je er max 2/3 uur mee bezig en dan alleen leuke dingen.
thuis heb je de honden altijd om je heen en moet je alles zelf regelen en verzorgen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:38

het is een way of life TS, je moet er altijd tijd in steken, elke dag! een goed stuk wandelen. maar ja dat ben ik ook niet anders gewend ivm de paarden. elke dag moet je voor ze zorgen je kan niet een dag zeggen joh ik heb ff geen zin bekijk het maar.
uiteraard zijn er dagen dat ik iets korter wandel als anders
ik zou nooit zonder honden kunnen :n

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:39

Goof schreef:
tamaramt schreef:
nadelen; tja nooit meer weg kunnen/vakantie of iets(al vinden wij dat niet erg)

Als je een hond hebt kun je ook prima op vakantie. Je kan OF de hond meenemen OF de hond bij iemand onder brengen.

Daarbij dus meteen het enige nadeel dat ik kan verzinnen en wat al eerder genoemd is; het rekening houden met de hond.
Vakanties of daagjes weg zijn prima te doen, maar wel in overleg met oppas oid.

klopt goof maar dit gaat niet altijd met sommige honden.
de mijne zijn aparte ;) zoals je weet en niet welkom in een pension(1 heeft voernijd en kan niet met alle honden samen en de andere heeft ook aparte dingen) of iets en echt logeren bij andere/bekenden gata ook niet want niemand wil 2 grote honden in huis.
wat dat betreft is 1 hond in huis wel makkelijker; is sneller een oppas v te vinden

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:41

nadelen:
- ze leven niet zo heel lang...m'n hondjes zijn nu 9, 6 en 2 maar de tijd vliegt zo voorbij
- meestal vind ik het wandelen heerlijk maar ik ben echt geen avondmens en ik haat de kou...dus soms in de avond vind ik het lastig mezelf er toe te zetten maar als ik dan eenmaal buiten ben vind ik het al niet meer erg
- men hond heeft allergie en dit zal nooit overgaan..hij is nu 2 maar kost al meer dan drie honden ;)

met vakanties passen m'n ouders op en ik voor hun honden verder kunnen ze als het echt moet het 10 uur ophouden en ze zitten dus nooit alleen dus op zich kunnen we wel gewoon een dagje weg al doe ik dit liever niet of regel ik dan meestal toch dat iemand ze even kan laten plassen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 16-01-12 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:41

ik woon naast m n ouders (soort verlengde boerderij) dus mijn honden kunnen altijd thuis blijven en m n ouders zorgen er dan voor *\o/* ideaal... al ga ik niet vaak op vakantie haha maar toch

ik ben ook echt geen avond mens, veel te koud. gelukkig plassen ze op commando ;) en wonen we vrijstaand dus dan hoef ik ze niet echt een ronde uit te laten aan de riem s avonds

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:45

Wat ik het allergrootste nadeel vind, is dat we er zelf zo ziek van zijn wanneer ze iets mankeren (of hopelijk over héél veel jaar, het verdriet wanneer ze overlijden...) :o

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:46

Nadeel? als ze ziek zijn kotsen ze niet op je groene, rode of blauwe kleed, nee op je witte kleed! :')
Verder kan ik geen nadelen verzinnen maar wij zijn dan ook geen vakantie mensen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:29

Niet fulltime werken als je een hond hebt. Moet je dat toch perse willen, schakel dan een uitlaatservice in of breng de hond naar een dagopvang. Maar die opties zijn vrij prijzig, zeker als het om elke dag gaat.

En dan moet je je bedenken dat je dan ook niet 's avonds even naar een verjaardag kan, want dan zit de hond weer alleen.
In het geval van fulltime werken zal al je vrije tijd naar de hond moeten gaan, dus actief bezig zijn.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:24

Ik vind een hond hebben in zekere zin vergelijkbaar met een peuter in huis...

- je kan niet zomaar even een nachtje weg blijven
- Ze kunnen een kliederboel van je huis maken
- Als ze jong zijn ( en sommige oude honden ook als je pech hebt) kunnen ze wel eens spullen slopen waarvan je niet wilt dat ze kapot gaan.

Het grootste nadeel van een hond vind ik dat als er iets gebeurd waardoor ze gewond raken / pijn hebben ik er zelf altijd zo kapot van ben. Ik ben zelf echt panisch dat er iets met mijn honden gebeurd nadat er 2 jaar geleden een hondje van mij is aangereden en in mijn armen is gestorven. Ik heb nog steeds de tik om steeds te controleren of mijn honden nog wel ademen.
En als je hondje overlijd, of het nu door een ongeluk / ziekte of ouderdom is, het verdriet is voor de meeste mensen enorm en een groot gemis. Dat is heel moeilijk.

Toch zou ik niet zonder mijn hondjes kunnen. Al die nadelen vallen bij mij in het niets als ik kijk naar wat ik er voor terug krijg.

en voor alle mensen die vakantie noemen als nadeel... er zijn genoeg vakanties mogelijk waar je met 1 of twee honden terecht kunt. Dus dat hoeft geen nadeel te zijn.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:28

nadeel bij onze hond is dat hij veel aandacht vraag.
waardoor hij vaak aandacht nodig heeft wanneer we even geen tijd hebben.
hij blijft maar door gaan de speeltjes bij je op de schoot leggen.
hoe duidelijk we ook steeds zijn. en hoe vaak we hem ook negeren ;) zijn hele speel goed ligt op je schoot.
wat erg vervelend kan zijn als je even geen tijd en geen zin heb in die dingen

Maar al bij al zou ik hem voor geen goud willen missen

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:41

Kentaro schreef:
Wat ik het allergrootste nadeel vind, is dat we er zelf zo ziek van zijn wanneer ze iets mankeren (of hopelijk over héél veel jaar, het verdriet wanneer ze overlijden...) :o

Dat is idd het enige nadeel wat ik kan bedenken. Dat je uiteindelijk weer afscheid moet nemen..

Ik heb mijn nieuwe maatje nu net een maand, en ik laat hem nog steeds 5-6 keer op een dag uit. Hij is nu 7 maanden en ik heb het geluk dat hij (nog) niks heeft gesloopt! Het is een lekkere kroelerd, is graag bij me, luistert super goed! En met verjaardagen etc neem ik hem mee (mits de mensen het goed vinden). Tuurlijk baal ik ook als ik om 23.00 nog voor een laatste ronden even met hem naar buiten moet maar je kiest er zelf voor. En ik vind het hem zeker meer dan waard!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:43

doei schreef:
Mijn vraag klinkt erg negatief, maar ik hoor graag ook de nadelen van iets.
Ik wil dit goed duidelijk voor mijzelf hebben voordat ik er uberhaupt aan begin.
De voordelen kan ik zelf wel bedenken <3 Maar wegen die voordelen in mijn leven op tegen de nadelen?

Wat zijn de nadelen aan het hebben van een hond?
Of hoe hebben jullie die nadelen opgelost? (uitlaatservice, vakantieadres, nooit op vakantie etc.)

Nou brand maar los :D

Het grootste nadeel is denk ik, hoe zit je met je werk?
Dat is namelijk de reden dat wij nu geen hond kunnen nemen.. (Woon sinds kort samen).

Bij mn ouders hebben we 2 honden (1 grote, 1 kleine).
Mn vader werkt fulltime, en mn moeder heeft een eigen bedrijf (sinds een tijdje 2), maar ze is ook veel thuis dus dat komt mooi uit met de honden, ze gaan sowieso 4x per dag uit.. Krijgen alle aandacht van de wereld :P
Gelukkig hebben ze nooit echt gesloopt.. En kunnen makkelijk alleen thuisblijven, als we op visite gaan, of wat dan ook.. Ze zijn echt super braaf.

En vakantie.. tsja dat is maar net waar je heen wilt natuurlijk! Er zijn ook vakanties, waar je je hond mee naartoe kan nemen. Wij (nouja, mn ouders dan :P ) staan zomers op de camping (grote stacaravan), dus de hondjes gaan lekker mee.

Ze logeren nu ook regelmatig bij ons, heerlijk vind ik het.. Ik vind alle voordelen zeker opwegen tegen de nadelen, je krijgt zoveel liefde van ze <3
Tsja uitlaten in de regen of vrieskou is niet altijd leuk :P Maarja het hoort erbij :j

Ik kan me echt geen leven voorstellen zonder beesten (ben opgegroeid met katten, honden). Bij mn ouders ook nog is 3 katten (waren er 4)..
Thuis zelf ook een katje, en binnenkort een 2e <3
Vind het zo leeg zonder... :o

Zodra het kan, wil ik ook echt een hond met m'n vriend.. Heeeeerlijk!

Maar inderdaad, het allergrootste nadeel is het verdriet dat je ervan hebt, als ze overlijden, of ziek zijn..
Bah, als ik daar aan denk staan de tranen me al in de ogen :o
Ik zeg altijd tegen ze, blijven jullie maar voor aaaaaltijd leven.. (was het maar zo'n feest zeg...)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:44

Rider01 schreef:
Nadeel? als ze ziek zijn kotsen ze niet op je groene, rode of blauwe kleed, nee op je witte kleed! :')
Verder kan ik geen nadelen verzinnen maar wij zijn dan ook geen vakantie mensen.

Alsof ze er een sensor voor hebben :))

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 01:24

Als ik het zo lees vind ik het een grote verantwoordelijkheid.
En ik ben echt iemand als ik iets doe dan doe ik het goed, en niet een dagje afgeraffeld :o :+

Ik zou graag een hond in mijn leven hebben om nog meer "verplichtte" regelmaat in mijn leven te krijgen.
Ik heb een best nare moeilijke periode achter de rug en alleen al aan de paarden merk ik dat zij mij voor een heel groot deel (het grootste) erdoorheen hebben gekregen ( voor hun sta ik iedere dag zonder moeite of slecht humeur klaar).
Maar in de ochtend en de avond bekruipt mij weer dat nare gevoel en helaas staan de paarden niet aan huis :=

Een kat is geen optie daar ben ik allergisch voor, ik heb niets met knaagdieren of vogels...
Ik heb wel veel met een dier iets aanleren, waarvan ik denk dat een hond ook de perfecte kandidaat is.

Qua verzorging, onderhoud, cursussen, tijd willen en kunnen steken in de opleiding van een hond, de combinatie hond/ paard, de wandelingen en verplichtingen vind ik mijzelf geschikt :j
Maar ik weet niet wat de toekomst gaat brengen en of ik wel kan garanderen dat de hond 4x wordt uitgelaten (waarvan sowieso een paar uur per dag samen op stal).
Dat is voor mij het grootste twijvelpunt... Hoelang kan de gemiddelde volwassen hond wachten voor de volgende uitlaatbeurt?
Al zou je met regelmaat een uitlaatservice inschakelen dan ben je toch al snel een hoop geld kwijt!

Ik ga niet vaak op vakantie maar als dit wel zo zal zijn is er altijd een oplossing te vinden (familie/ vrienden).

Bedankt voor al jullie posts!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 02:50

ik heb geen nadelen aan de hond <3 ze gaat gewoon overal mee naar toe en het is haar aangeleerd een paar uutjes alleen te zijn als het zou moeten :)
vakantie oid hou ik rekening met de plaats waar huisdieren mogen komen.
op visite gaan ga ik navragen of de hond mee zou kunnen.
en met onverwacht langdurig afwezig zijn zouden mijn moeder of schoonouders kunnen oppassen :)

overigens is mijn werk onder de paar uurtjes alleen ingedeeld :)
ik hou in mijn werk en het evt zoeken naar werk ook rekening met de hond en kindlief.
het is iets waar je voor kiest en dus ook voor moet zorgen.

en als ik dan nu naar dat slapende hoopje hond kijk,, dan weet ik oppeens weer waar ik het voor doe <3

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:12

mijn honden worden ook minimaal 4 x per dag uigelaten waarvan 2 x grote (bos)wandeling van meestal een uur(smiddag anderhalf uur)waarbij ze loslopen en met andere honden kunnen spelen en met elkaar.
na het eten en voor het slapen gaan gaan ze nog ff 15 mee klein stukje lopen in de straat zodat ze de laatste behoeften kunnen doen.

ik heb 2 grote drukke adhd honden en die hebben bovenstaande beweging echt nodig. ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat voor hond je neemt.
als je een iets oudere of rustiger ras neemt hoe je niet perse 2 x per dag zo n grote wandeling te doen als die van ons.
mijn honden gaan ong om de 5/6 uur mee wandelen, soms iets korter op elkaar

deze 2 honden heb ik samen met mijn vriend; hiervoor heb ik ook 2 honden gehad die echt mijn honden waren. 1 v die honden heb ik erbij genomen en mezelf cadeau gegeven toen ik 23 jaar werd. ik had heel veel ellende in mijn leven gehad en nog steeds en had iets nodig waarvoor ik verplicht elke dag op moest staan en uit bed moest.
ik had op dat moment ook een klein hondje maar heb er dus bewust toen een grote hond(herplaatser v 4 jaar) bijgenomen waar veel werk en tijd in zat.
deze 2 honden hebben me samen door die nare periode heen geholpen.
ik ging dan ook kapot v verdriet toen 3 jaar geleden de grote overleed en binnen het jaar mijn kleine.
dat is idd dus een heel groot nadeel; ze sterven altijd eerder dan jou en dat doet heel veel pijn.

Ik denk dat een iets oudere hond of juist een hond van een paar maanden / 1jaar/ 2jaar uit het asiel voor jou ideaal zou zijn om je door de moeilijke tijd heen te helpen.
een hond is de beste vriend vd mens en dat is absoluut waar.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:13

en nog een nadeel(in mijn geval dan) dat ik elke dag een uur eerder opsta dan ik eigenlijk zou moeten zodat ik een uur kan gaan lopen met de honden. en nu op dit moment ben ik al 45 min op; moet zo gaan lopen met de honden met -3 graden!
ja, dat is soms ff fris en ff doorbijten ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:24

JJane schreef:
Ik zeg altijd maar: het probleem is zo groot als je het zelf maakt.

Inderdaad, het enige probleem wat ik hier wel eens ervaar is dat het ''spontane'' er wat af gaat omdat je wat meer moet plannen.
Oftwel niet meer even bij die vriendin langs na je werk want de hond moet uit etc.
Vakanties plan ik er niet minder om, ik heb een fijn oppasadres!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:24

[quote="doei"]Ik hoor soms ook weleens mensen zeggen dit is mijn laatste hond, ik houd hem tot zijn dood, maar daarna NOOIT meer! := /quote]

Dit zeiden mijn ouders bij onze vorige hond ook maar een hond is een levenstijl. Opeens ga je een stuk minder naar buiten, en mis je een deel van de familie. Zoals ik al zei we hebben nu weer een hond :)
Enige nadeel is z'n haren. Onze hond heeft nogal katachtige "verschijningen" en geeft dus graag kopjes. Erg leuk wanneer je iets statisch aanhebt waar alle haren aan blijven plakken. En af en toe wil hij nog wel eens in de vieze sloot springen, maar dan wassen we heb gewoon.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:27

@TS, qua uitlaten..mijn hond gaat in de ochtend 20 minuten uit, rond half 6 45 min en voor het slapen een plas, dat is prima aan te leren, als ik vrij ben doen we meer/langere wandelingen

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:30

Wij hebben een friesestabijhound (als je dat zo schrijft) deze wordt 2x uit gelaten en kan als hij wilt onbeperkt naar buiten, als je niet zo een grote tuin hebt dan moet je iedere hond 4x uit laten 's ochtends 's middags 's avonds en dan voor je naar bed gaat.

Als we op vakantie gaan nemen we mijn hond nooit me omdat hij heup en ellenbooog displasy( als je dat zo schrijft) hij moet speciaal voer enz mag zich niet te truk maken, wij vinden het fijner om hem in het pension te stoppen bij soortgenoten dan hem achetr in een auto mee tenemen naar weetikveelwaar omdat hij gewent is buiten te zijn.

Ik denk dat de nadelen verschillen per ras grootte en de behoefte van je hond

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:40

qua uitlaten, s ochtends dik een uur wandelen. dan heel de dag los buiten (woon vrij en gaan ook mee naar mn werk in de paarden) s middags nog een half uur wandelen.
in het weekend wat langer en andere plekken.
maar als ik een hond zou hebben die binnen zou moeten zitten zou ik alsnog s ochtends een uur gaan wandelen, s middags een half uur, daarna even spelen en s avonds even een rondje om te plassen