Luchtpijpmijt parkiet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:00

ellepel schreef:
dat enrofloxoral klinkt me bekend in de oren,geloof dat ik dat toen ook heb gehad.
nou ja je weet nu in elk geval wel redelijk zeker dat het dus toch mijt is.
hopelijk knapt je kleine vriendinnetje snel weer op :(:)

Nou, opzich weet ik het niet zeker, omdat die DA er niet zo veel van weet.

Ik heb toch het idee dat ze iets levendiger wordt nu. Hopelijk knapt ze écht op, ipv dat ik het alleen fantaseer. :)

Anoniem

Re: Luchtpijpmijt parkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:18

Ze is de nacht in ieder geval goed doorgekomen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:30

Kijk en vergelijk?

Ze heeft die benauwde piep niet meer constant. Wel is de ademhaling nog tikkend. De kokhalsbeweging heb ik haar helemaal niet meer zien maken vandaag.

Ik heb daarom besloten om vandaag niet met haar naar Drachten te gaan (heb haar afgelopen 3 dagen al 2x in de auto versleept) maar even af te blijven wachten hoe het nu verder gaat met deze medicijnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:09

ik vind haar wel zwaar ademen nog,maar het piepgeluidje is inderdaad weg.
met wat geluk blijft ze inderdaad vanaf nu verbeteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:09

Ik vind toch dat het weer verslechterd is dus heb voor morgen een afspraak gemaakt in Drachten. Wordt flink racen om na die tijd nog op tijd bij een belangrijke presentatie te kunnen zijn, hopelijk kan de docent er begrip voor opbrengen als ik wat later kom.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:30

Succes ik denk dat ze door de antibiotica even een opleving heeft dat zie je vaak. Ik denk dat het een ander probleem is dan luchtpijpmijt. Het staat bekend als veel voorkomend probleem maar heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt en heb al meerdere jaren rond de 150 parkieten en krijg ook de nodige binnen voor in de ziekenboeg. Je ziet het meer bij kanaries en vinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:34

Ik denk ook dat het geen luchtpijpmijt is, de ivermectine zou dan al wel gewerkt moeten hebben. Heb ook nog even gebeld met de vogelkenner hier in de buurt die haar dat gegeven had, die zei hetzelfde, als het luchtpijpmijt was zou dat middel toch al echt effectief geweest moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:57

Ik ben net terug van mijn bezoek aan Drachten. Even kijken of ik nog helemaal in m'n hoofd heb wat de DA allemaal verteld heeft.

Er zit waarschijnlijk een zaadhulsje of een zaadje in haar luchtpijp. Waarschijnlijk zit het bovenin, en dat is dan weer gunstig, omdat ze nog wel kan fluiten (dit deed ze in de wachtkamer toen ze de andere parkieten hoorde) en omdat ze steeds die kokhalsbewegingen maakt. Als het zaadje laag zat zou ze niet meer kunnen fluiten. Ze is onder narcose geweest zodat de DA kon kijken of hij het stukje er uit kon halen, maar helaas was het niet zichtbaar. Zulke zaadhulsjes of zaadjes kunnen helaas niet operatief verwijderd worden omdat het kleinste operatieinstrument daar nog te groot voor is. Helaas gaat dat dus niet lukken. Wel zei hij dat de kans op overlijden het grootst was in de eerste vier dagen, die heeft zij in ieder geval overleefd. Het is te hopen dat het een zaadhulsje is want die zal zich op een gegeven moment gaan oplossen. Bij een zaadje wordt dit weer moeilijker omdat dit vocht opneemt etc.
met de antibiotica kon ik gewoon nog even doorgaan en ik heb daarnaast metacam meegekregen als pijnstiller. Er zit nu niets anders op dan de komende twee weken af te wachten wat er gebeurt. Mocht er dan geen verbetering optreden dan is er nog één laatste noodoplossing die geprobeerd kan worden, en dat is met een buisje het stukje uit de luchtpijp proberen te blazen. Maar dit is echt het laatste redmiddel want de kans op overleven is maar 10%. Dus dat doet hij alleen als ze anders sowieso dood zou gaan.

Ik hoop echt dat het een zaadhulsje is en geen zaadje, en dat ze toch snel opknapt... Ik heb nu één van mijn andere parkietjes bij haar in de kooi gezet, omdat ze in de praktijk zo op het gefluit van de parkieten reageerde. De DA zei dat hoe meer ze fluit, hoe groter de kans nog weer is dat er eventueel toch iets uit haar luchtpijp zal schieten.

Het is nu dus een kwestie van gigantisch hard duimen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:21

Ik moest twee weken afwachten maar ik vind het helaas nog niets verbeterd, eerder verslechterd. Ik ben net weer thuis, was dit weekend bij mijn vriend en mijn moeder zorgt dan altijd voor de dieren.
Nu ik haar een dagje niet gezien heb valt het me op dat ze nu ineens veel boller zit en de vleugels veel meer laat hangen. Ze zit ook constant met haar snavel op haar borst te kriebelen, dan zal de plek zijn waardoor ze zo benauwd is. Ze plukt niet maar door het vele geknabbel wordt het haast een beetje een kale plek.
Wel eet en drinkt ze nog gewoon. Het gaat eigenlijk ook weer tegen mijn principes in om een dier dat nog eet en drinkt in te laten slapen, maar ik heb zelf het idee dat haar kracht minder wordt. Ze is natuurlijk ook al een behoorlijke poos benauwd, stel je voor hoe het is als je gewoon al die tijd met iets in je keel rondloopt, dat moet toch een verschrikkelijk gevoel zijn. ;( Ik wil haar niet laten lijden, maar aan de andere kant wil ik haar echt de kans gunnen om mogelijk toch beter te worden. Ik weet echt niet wat ik moet doen...
Als de overlevingskans nou heel groot was bij de ingreep die gedaan kan worden, het zaadje/zaadvliesje er uit blazen, dan zou ik dat echt direct doen. Maar wat is wijsheid... Haar laten lijden? En er dan misschien achter komen dat het niet weer goed komt? Of haar in laten slapen, terwijl de mogelijkheid bestaat dat het misschien toch weer goed komt?
Op zo'n moment vind ik het echt verschrikkelijk om huisdiereigenaar te zijn. ;(

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:36

Hmmm dat is echt een rotkeuze...ik denk dat ik zelf toch de optie van wegblazen zou proberen, zoals het nu is gaat het eigenlijk steeds wat slechter, en dan ga je alsnog de keuze maken voor inslapen denk ik. Dan kun je misschien beter toch nog iets proberen....maar moeilijk blijft het wel, begrijp ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:38

Ja, sorry dat bedoelde ik ook, dat wegblazen proberen ipv direct in te laten slapen, was even in de war. Alleen de kans op overleving is maar 10%. ;(

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:40

ja dat is zo, maar wat is de kans dat ze dit nog heel lang vol gaat houden? Als ze steeds wat slechter wordt kan het zomaar ineens ook fout gaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:05

Het probleem is dat als dit de oorzaak is dat de kans dat ze de ingreep overleeft zeer klein is. Parkieten die stress vaak niet aankunnen. Ze krijgt nu nog caprofen? Dat is vaak langer dan 5 dagen ook al een fector die gaat meespelen. Het veroorzaakt maag en darmproblemen. Dus immuunsysteem zakt nog meer.

ik probeer hier veel en heb al een hoop meegemaakt ook door ervaringen van anderen. Het gaat bijna nooit goed met ingrepen. De stress en narcose is vaak teveel zeker als ze al niet fit zijn. De ingreep gaat vaak nog goed maar daarna treden de problemen op.

Ik weet hoe moeilijk het is. Heb er zelf twee ingeslapen deze week. 1 met een tumor en 1 met een gebroken poot/gewricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:52

Ze krijgt metacam en enrofloxoral.

Ze is vorige week onder narcose geweest om te kijken of ze iets uit haar luchtpijp konden halen, dat ging wel goed. Maar dat was maar heel kort..

Edit: Het gaat steeds slechter, ze hengt nu onderaan de tralies ipv op de zitstok te zitten, ik denk dat ze ieder moment op de bodem gaat zitten. Ik ga nu naar Drachten mailen, als ze morgen haalt, laat ik haar opereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:46

Heb toch maar naar Drachten gebeld ik ga zo weg heb om 17.00 afgesproken..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:06

Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:08

k ben er kapot van, ze was mijn eerste parkiet samen met Peer. Ze was zó ontzettend lief. Tijdens de ingreep is er een bloeding opgetreden.

Ik ben bijna vierhonderd euro lichter, maar ik had er alles voor over om haar bij me te kunnen houden. Het mocht niet zo zijn.

Lieve Pier ik zal je nooit vergeten.

Fly, fly little wing
Fly beyond imagining
The softest cloud, the whitest dove
Upon the wind of heaven's love
Past the planets and the stars
Leave this lonely world of ours
Escape the sorrow and the pain
And fly again

Afbeelding

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:30

Aah dat is sneu.....sterkte.....

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:22

ag gos.. toch slecht afgelopen.. sterkte!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:24

Heel veel sterkte.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:21

Wat een verdrietig nieuws. Heel erg veel sterkte...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:23

ach gut...wat ontzettend sneu!
je hebt echt alles gedaan wat je voor haar kon doen.
een beter baasje kan geen dier zich wensen volgens mij.
heel veel sterkte :(:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:25

een parkietv van mij deed dat ooit en toen kwamen er allemaal zaadjes uit maar later had hij een gezwel in zn keeltje en aan zn kont en hij werd maar drie