Puppygezin geleidehond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:16

Ik verwacht ook dat de stichting wel let op het welzijn van de honden, en belangrijk vindt ik zelf ook dat de hond ook af en toe gewoon hond moet kunnen zijn. Ik las dat als je je aanmeld er ook eerst iemand komt die alles uit gaat leggen over de stichting en het opvangen, dit is dan zeker een van de vragen die ik ga stellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:25

simone_1986 schreef:
@Dierenfan: Het scheelt al een hoop dat we hier 4 katten hebben lopen waar de pup aan kan wennen :D

Je bedoelt ook het KNGF toch?
Zag op de website dat er af en toe een trainer langskomt om te bespreken hoe het met de pup gaat. Ook fijn als er af en toe een trainingsdag is om te kijken hoe de pup ervoor staat.

Nee het is een MG hondenschool

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:56

dierenfan schreef:
tja het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn een hoop huishonden van wie ik 100% zeker weet dat ze nog veel liever een te hard moeten werken hulphond zijn dan een suffe 15 minuten op een dag uit te worden gelaten huishond.
Overal zitten voor en nadelen aan.

Zelf ga ik ervan uit dat de meeste mensen die afhankelijk zijn van hun hond zeker hun hond niet mishandelen dat zou toch heel stom zijn!!
Maar durf ook wel te stellen dat ze vast niet allemaal een prachtig leven krijgen en dat ze soms best wel enorm zwaar belast worden. Een goede stichting houd de honden minimaal jaarlijks in de gaten.

Als je het zo bekijkt kan je veel dingen wat krom is rechtpraten. Altijd heeft het er wel iemand een slechter leven/omstandigheden dan...

Ik denk ook niet dat het gros hun hond mishandeld, zeker niet. Maar mijn standaarden voor een goed hondenleven liggen op andere hoogten of misschien op andere aspecten dan wat de meeste hulphonden krijgen.
Ik snap dat mensen geen graten zien in het leven als hulphond, maar voor mij is het niet 'genoeg'.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:02

Ik heb vandaag het formulier ingevuld en verstuurd. Er komt eerst nog een gesprek waarin alles wordt uitgelegd en wordt gekeken of je echt geschikt bent. Ik ben heel benieuwd :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:06

BraveSpots schreef:
dierenfan schreef:
tja het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn een hoop huishonden van wie ik 100% zeker weet dat ze nog veel liever een te hard moeten werken hulphond zijn dan een suffe 15 minuten op een dag uit te worden gelaten huishond.
Overal zitten voor en nadelen aan.

Zelf ga ik ervan uit dat de meeste mensen die afhankelijk zijn van hun hond zeker hun hond niet mishandelen dat zou toch heel stom zijn!!
Maar durf ook wel te stellen dat ze vast niet allemaal een prachtig leven krijgen en dat ze soms best wel enorm zwaar belast worden. Een goede stichting houd de honden minimaal jaarlijks in de gaten.

Als je het zo bekijkt kan je veel dingen wat krom is rechtpraten. Altijd heeft het er wel iemand een slechter leven/omstandigheden dan...

Ik denk ook niet dat het gros hun hond mishandeld, zeker niet. Maar mijn standaarden voor een goed hondenleven liggen op andere hoogten of misschien op andere aspecten dan wat de meeste hulphonden krijgen.
Ik snap dat mensen geen graten zien in het leven als hulphond, maar voor mij is het niet 'genoeg'.

Zeker kan ik op deze manier veel recht praten wat krom is maar dat is mijn intentie niet. Ik bedoel veel meer te zeggen dat ik geloof dat het over grote deel van de hulphonden een veel fijner leven heeft dan het over grote deel van de huishonden!!
Als ik dan kijk wat wij allemaal in het asiel krijgen dan zijn dat merendeels honden die zijn gaan slopen omdat ze te veel alleen thuis moeten zijn of die uitbreken omdat de eigenaar ze alleen in huis en tuin wil houden of ze gaan raar gedrag vertonen (huishouden willen regelen, gaan bijten enz.) puur omdat ze maar 3 á 4x per dag 15 minuten maximaal uitgelaten worden.
Heb zelf een hond die naast 2 á 3 uur per dag actief zijn heerlijk rustig op zijn kussen ligt te slapen. Heb er ook echter 1 die de hele dag bezig wil zijn en als ik hem gebied te gaan slapen dan doet hij het maar oh wee als hij denkt dat er ergens iets gebeurd waar hij bij kan 'helpen' die werkt namelijk het liefst de hele dag en is het liefst de hele dag bezig. Als hulphond zou hij ideaal zijn qua het bezig willen zijn echter qua gezondheid niet.

Maar dat is ook weer het verschil tussen hondenrassen. Ik denk dat je een gemiddelde huskey, duitse staande hond of dobermann bijv. lang niet zoveel plezier doet met een hele dag voor het baasje te moeten/mogen werken dan een gemiddelde labrador, duitse herder of poeder bijv.
Je moet natuurlijk wel een hond hebben die enorm baas gericht is en altijd samen met baas wat wil doen. Je hebt niets aan een hele actieve hond die liever zelfstandig een konijn uit 15 hectare bos gaat halen ;) :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:07

simone_1986 schreef:
Ik heb vandaag het formulier ingevuld en verstuurd. Er komt eerst nog een gesprek waarin alles wordt uitgelegd en wordt gekeken of je echt geschikt bent. Ik ben heel benieuwd :D

Succes!!!! Het is dat ik persoonlijk niet genoeg tijd heb (werk 3 volle dagen op een bedrijf waar geen dieren mee mogen) anders zou ik het ook zo doen!

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:11

hoi ik ben zelf invalide en samen met Stichting Assistentiehond ben ik onze hond aan het opleiden voor hulphond. Al de mensen die een pup in huis nemen, super! Ik kan niet voor alle hulphonden spreken maar onze hond is in eerste plaats gezinshond, daarnaast vind ze het super om te werken en mij te helpen. Ik zie het als teamwork, mijn maatje.

In het filmpje zie je wat ze allemaal al kan (halverwege het filmpje), het is een feestje om met haar te werken. Bedankt Moos!

http://youtu.be/Lbx64g-FH6g

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:34

Wat leuk dat jullie zelf jullie eigen hond aan het opleiden zijn :)
Je ziet dat ze nog aan het leren is maar ze pikt het wel goed op.

Ik ben inmiddels nog vol spanning aan het wachten op een telefoontje voor een kennismakings-gesprek

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:38

Zolang je van te voren weet waar je aa begint (een hondje die je daarna af zou moeten staan) en je dat feit niet uit het oog gaat verliezen dan is het zeker mogelijk. Het is ontzettend mooi om zoiets te mogen doen en niet veel mensen hebben de juiste omstandigheden om de zorg van zo een pup op zich te nemen.