Dieren winkels en dieren in de winkel (konijnen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:38

Najoveh schreef:
Inderdaad. Alleen ligt het bij konijnen wel wat moeilijker omdat je man x vrouw koppels moet hebben.
Ventjes kunnen pas gecastreerd worden als ze 6 maanden oud zijn, leg dat maar eens uit...

Heb nog nooit een nijn pas met 6 maanden gecastreerd als ik het al eerder in bezit had. Zodra de ballen ingedaald zijn worden ze weg gehaald. Daardoor heb ik mijn eerste ram nooit hoeven te scheiden. Elke dag opgelet en gevoeld (hij was ook gelijk heel tam haha) en met 3 maanden (dwerg konijn) zijn ze weg gehaald en heb ik hem weer terug bij zijn zus gezet. Latere rammen die nog niet gekoppeld waren heb ik uiteraard 2 á 3 weken gewacht...

Elmee

Re: Dieren winkels en dieren in de winkel (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:05

Rammetjes kunnen ook gekoppeld worden hoor. Ik had 2 ongecatreerde rammen bij elkaar van kleins af. Eentje is overleden en heb enkele weken getwijfeld of ik een andere zou halen ivm het moeilijk te koppelen enzo. Uiteindelijk toch maar gedaan. Weer een ram (ongecastreerd) en wat is mijn andere konijntje blij dat hij terug een vriendje heeft!! Ben dan ook erg blij dat ik het toch gedaan heb. Toen hij maar alleen was, zat hij daar altijd maar tegen zijn zin precies. Nu is hij weer vrolijk en likken ze elkander ondersteboven :D

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:13

Ik werk in een dierenwinkel. Wij raden klanten altijd aan om naar de opvang te gaan als ze een konijn willen kopen, we hebben vorig jaar voor het eerst in vijf jaar 3 konijntjes en 2 cavia's gehad, deze zijn allemaal verkocht aan adressen waar nog een maatje was/danwel verkocht met zijn tweetjes. Daarnaast krijgen ze een berg info mee.

Wat het moeilijk maakt in een dierenwinkel is dat veel klanten over het algemeen niet zo snugger is als de gemiddelde bokker hier. Onze specialiteit is (handtamme) vogels, ook hier bij word altijd aan geraden meer dan 1 vogel te nemen, het liefst in een voliere gehouden. Bij papegaai en parkiet soorten word ook altijd aangeraden meer te nemen en zijn klanten die veel werken afgewezen ivm te weinig aandacht en tijd voor vogels. Wij verkopen nooit vogels die nog niet volledig zelf eten. Maar inderdaad mensen willen een schattige baby vogel en zijn erg eigenwijs en regelmatig krijgen we klanten die via internet een vogel gekocht hebben die bij gevoerd moet woden met pap, en hoe vaak dat verkeerd gaat is echt onwijs, toch blijven mensen het doen en vinden ze het raar dat het fout gaat, ze snappen vaak ook niet waarom we ze de vogels niet jonger verkopen, te sneu voor woorden.
Krijgen ook regelmatig klanten die een puppy hebben gekocht van een broodfokker, deze mensen zijn zo naief, zien dat persoon tig puppy's heeft van verschillende rassen, krijgen geen moeder hond te zien, maar kopen de hond toch, want hij is zo schattig en pas enkele dagen later denken ze bij zichzelf ohhh dit was zeker een broodfokker, en zo blijft die markt in stand gehouden.

Ik ben aan de andere kant ook wel eens in dierenwinkels geweest, waar het personeel echt niks weet van dieren, het is haast een wonder dat ze het verschil tussen een konijn en een cavia zien, zo onnozel en onwetend zijn ze.

Of je nu een dier in een winkel koopt of via een prive adres, lees je zelf goed in over het dier, en vraag zo veel mogelijk vragen, en als het advies onder de maat is, loop dan gewoon weg, want hoe kan er goed voor het dier gezorgd zijn als verzorger er niks van weet.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:18

dierenfan schreef:
Najoveh schreef:
Inderdaad. Alleen ligt het bij konijnen wel wat moeilijker omdat je man x vrouw koppels moet hebben.
Ventjes kunnen pas gecastreerd worden als ze 6 maanden oud zijn, leg dat maar eens uit...

Heb nog nooit een nijn pas met 6 maanden gecastreerd als ik het al eerder in bezit had. Zodra de ballen ingedaald zijn worden ze weg gehaald. Daardoor heb ik mijn eerste ram nooit hoeven te scheiden. Elke dag opgelet en gevoeld (hij was ook gelijk heel tam haha) en met 3 maanden (dwerg konijn) zijn ze weg gehaald en heb ik hem weer terug bij zijn zus gezet. Latere rammen die nog niet gekoppeld waren heb ik uiteraard 2 á 3 weken gewacht...

Mijn dierenarts rade aan om toch tot 5/6 maanden te wachten omdat ze dan de narcose beter aankonden...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:21

Wij doen in de opvang ook zodra de balletjes zijn ingedaald, dit scheelt dus per konijn...

Elmee, ik zou zeker niet aanraden om 2 rammetjes samen te zetten, dit kan echt goed fout gaan !!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:38

Tja, het is gewoon onwetendheid.. Zo'n scholier die in zo'n winkel staat op zaterdag bedoelt het ws wel goed maar als je niet beter weet dan kan je natuurlijk ook niet beseffen dat het fout is :n

Laatst stond ik wel in de dierenwinkel, en er zat zo'n mooi rattenvrouwtje.. <3 Ze zag er goed uit, en kwam lekker nieuwsgierig kijken bij de ruit :) Toen moest ik wel even slikken hoor, kon echt niet zomaar weglopen :=

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:51

WinSel schreef:
Wij doen in de opvang ook zodra de balletjes zijn ingedaald, dit scheelt dus per konijn...

Elmee, ik zou zeker niet aanraden om 2 rammetjes samen te zetten, dit kan echt goed fout gaan !!

Dat heb ik idd al vaker gehoord en gelezen. Daarom heb ik ook hard getwijfeld om er terug 1 bij te zetten.
Mijn dwergje (ram) heeft voor de nieuwe nu 2 jaar samen gezeten met een Franse hangoor ram. Nooit problemen mee gehad. Nu terug een Franse hangoor ram erbij gezet en het gaat super. Ik hoop natuurlijk dat het zo blijft. De konijntjes zitten hier wel los in de tuin, dus ze hebben redelijk veel plaats om elkaar eens even uit de weg te gaan moest het nodig zijn, maar ze zitten altijd samen. Ik vermoed dat het mss wel te maken heeft met het rustige karakter van de Franse hangoor. Die zoekt echt geen problemen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:02

Ik loop stage bij een dierenwinkel, en ik kan zeggen dat dat de beste is in heel Groningen.
Ze hebben allemaal een dieropleiding gevolgt, Barneveld of AOC, en weten dus waar ze over praten.
Ik volg ook deze opleiding en als mensen iets willen weten over konijnen en knaagdieren wil ik hun zeker helpen, weet ik iets niet, dan vraag ik dat :)
Ben erg te vreden over deze dierenwinkel, kunnen veel winkels een voorbeeld aan nemen

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:48

Ik ben heel tevreden van de MaxiZoo in mechelen (ik wil geen reclame maken gewoon mijn gedacht laten weten!). De konijntjes zaten op een ruimte 2x zo groot als mijn 2 caafjes, maar daar zaten ze dan wel met 3 dacht ik. Genoeg ruimte om te lopen en de andere kleinere knaagdiertjes minder grote ruimte natuurlijk maar ze zaten dan ook niet gepropt in een ienieminiekooi. Ik vroeg ook informatie over ratten (gaan kijken voor kooi etc.) en ze gaf me heel goed advies, liet me weten dat die ene kooi zeker niet groot genoeg was 3 ratjes, en heel vriendelijk!! Ook grote winkel met veel aanbod, had nog nooit zo een grote dierenwinkel gezien. Maar de kans dat er hier op dit topic mensen in België en in de buurt van mechelen wonen lijkt me klein :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:19

Najoveh schreef:
dierenfan schreef:

Mijn dierenarts rade aan om toch tot 5/6 maanden te wachten omdat ze dan de narcose beter aankonden...

Mijn DA doet plaatselijke verdoving i.p.v. algehele narcose. Daar hoef ik dus niet op te wachten. ;)

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:23

Ik vind ook dat ze minimaal met z'n 2en moeten staan.
En wij hebben ze buiten in een rennetje met een huisje erbij :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:52

En zo hoort het :D
Heb je foto van je hok ? :D Vind ik altijd leuk om te zien, doe maar via pb anders gaat het off

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:39

Nee ik heb geen foto,
ik had beetje verkeerd gezegt we hadden een cavia en een konijn en daarbij nog 2 cavia's en konijn.
Maar die zijn uiteindelijk dood gegaan en toen stonden konnijn en cavia bij elkaar die waren dikke maatjes geworden en toen ging de cavia dood en was het konijntje dus alleen en die hebben we dus weg gegeven die ze wel een ander maatje konden geven want anders zit ze daar zo alleen. En omdat ik en me broer nu 15 & 17 zijn keken we er ook niet echt meer naar om dus het is beter zo :)