Hondensport en werkhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Hondensport en werkhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:49

Op het moment doen wij alleen nog speur en appel werk, onze Duitse Herder is nog niet goed genoeg onder appel voor iets anders. Daarbij is er een hele grote kans dat we nooit pakwerk met haar gaan doen, ze is er bijna 100% te onzeker voor. Het bijten kan ze wel, maar tegen dreiging niet denken we.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:53

mijn malamute mag lekker de step trekken :)
En hij vind het heerlijK!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:34

dierenfan schreef:
overigens zou ik zeer graag meer sportiefs ondernemen dan gehoorzaamheid met mijn honden. Echter de hond waar ik gehoorzaamheid mee doe is aan beide kanten geopereerd aan de voorpoten wegens LPC en is een zwaar en grof gebouwde hond dus wil ik niet belasten daarmee (twijfel of heupen wel in orde zijn) en mijn andere hond heeft een slechte heup en spondylose en bij stress vermoedelijk epileptische aanvallen (hij krijgt aanvallen maar nog niet echt bewezen dat het epilepsie is). Gaat dus niet lekker zo....

Dan zou ik echt in de richting van het speuren gaan kijken! Daar moeten ze hard voor werken met hun koppie maar het is lichamelijk niet zwaar. Er worden steeds meer cursussen aangeboden voor (praktijk)speuren.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:39

speuren niet zwaar? Weet niet maar bij ons zoeken de honden naar narcotica en dat is toch echt behoorlijk inspannend :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:42

De cursussen praktijkspeuren die nu op veel plaatsen te volgen zijn lichamelijk niet zwaar nee. Moe worden ze er zeker van, maar dat komt niet van springen en rennen.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:44

en waar speuren ze dan naar? of puur voorwerpen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:47

Wij zijn net begonnen met speuren. Ze volgen gewoon een spoortje, recht lijntje met snoepjes, later met een bochtje erin en nog veel later met voorwerpen. Kwestie van spoor lopen en liggen bij een voorwerp. Niet lichamelijk zwaar, geestelijk erg vermoeiend ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:47

dierenfan schreef:
mijn honden werken hele dagen voor me alleen niet een werk honden sport. Hun moeten bange honden weer leren normale hond te worden (puur door contact leggen en op sleeptouw nemen en zelf normaal doen haha) en gaan regelmatig mee naar aai projecten in verzorgingstehuizen maar ook in andere instellingen. Daarnaast wordt er nog met 1 van 2 gehoorzaamheid getraind en zijn we actief bezig met lange wandelingen, trainingen tussen door, ttouch en grondwerk oefeningen.
Het zijn dus honden die veelzijdig werk doen en soms veel werk verzetten maar heel anders dan werkhonden sporten.

wat super goed van jou! :)

ik heb met mijn honden speuren gedaan, heeeel leuk!! maar kost heel veel tijd en geld :P
heb schapendrijven gedaan (heb beaucerons) de reu deed het heel goed, de teef iets te goed :P had erg veel werk drift en ik had te weinig tijd om daar echt elke dag veel mee te trainen dus ben ik mee gestopt (is geen hond voor 1x in de week schapendrijven..)
nu doen we behendigheid :) eeerg leuk vind ze dat!
ook fietsen we vaak en maken we lannnggee wandelingen :D

speuren is lichamelijk absoluut niet zwaar, geestelijk worden ze er heel moe van!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:50

Ik doe nu gehoorzaamheidscursus met mijn flatcoated van 5,5 maand oud.
En we zijn nu 3 x bij een reddingshondentraining geweest!
Vanaf maandag gaan we ook ringtraining volgen!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:50

Wienna schreef:
en waar speuren ze dan naar? of puur voorwerpen?

Hoe het precies zit weet ik niet, zal ook verschillen per cursus/trainer. Ik ben na een proefles een andere weg in geslagen (mantrailen), in de proefles kregen we voornamelijk fijn zoekwerk maar ik heb begrepen van een kennis die daar loopt dat ze inmiddels ook spoortjes lopen. Daar pakken ze dus verschillende elementen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:31

Wij zijn met onze honden bezig met jachttraining, veelzijdig en erg leuk om te doen.
Met onze vorige hond heb ik altijd behendigheid gedaan, vonk ik ook leuk om te doen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 23:40

Seven schreef:
Met mn dobermann doe ik aan de bewaking/verdediging dit jaar gaan we voor de IPO1
Wat voor hond heb je kaspar?

Ik heb een boerboel. Helaas komen we met dit ras niet in aanmerking voor het manwerk, maar verder heb ik wel interesse om waaktraining te volgen. Het lijkt mij heel erg leuk en op deze manier kunnen we onze hond nog scherper aan de commando's zetten.

We gaan wel dit weekend met speuren beginnen. Daar heb ik echt zin in.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 12-01-12 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 23:45

Toverbal schreef:
Wij hebben drie herders thuis.
2 diensthonden, daarvan eentje bijna met pensioen.
En nog een teef waar ik mee getraind heb, maar daar ben ik toen mee gestopt.

Training voor zoek hond:
http://www.knpv.nl/landelijk/info/271/w ... ainen.html

Voor PH1 kan ik zo niks vinden, maar misschien in bovenstaande link een adres bij jouw in de buurt voor opl. zoek/speurhond en daar weten zij vast wel waar je PH1 kan trainen bij jouw in de buurt.

Maar ik zal je wel zeggen dat er onwijs veel tijd/werk in gaat zitten! Daar moet je wel goed over nadenken.

Bedankt voor de link.
Helaas kan ik vanwege dat ik een boerboel heb niet terecht bij de knpv. Ik ben echt opzoek naar een vereniging voor alle rassen waar wel serieus getraind word.
Dat er veel tijd in gaat zitten ben ik mee bekend, maar dat geeft niet. We willen juist actief gaan trainen en met de hond bezig gaan.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:56

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:17

Met mijn malthezerkruisinkje van 2kg doe ik actief agility en obedience, vooral de obedience lijkt een koud kunstje voor haar en doet ze ook graag.

Als mijn vriend en ik over een paar maandjes samen wonen en we zijn helemaal gesetteld gaan we kijken voor een toller pup. Met hem moet ik dan even kijken waar de passie ligt en van daar uit wil ik ook de wedstrijden in. Zou er dus graag 1 uit een echte werklijn willen ipv een showlijn :D

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:41

amy_leftover schreef:
misschien kun je eens wat kringgroepen in jouw omgeving benaderen? Lang niet alle kringgroepen zijn nog zo rasgebonden. Bij ons op de kringgroep heeft bijvoorbeeld een hele poos een rottweiler mee getraind. :j

http://www.duitseherder.nl/index.php?option=com_sobi2

rottweiler mag je ook mee werken maar een boerboel zeer zeker niet, vaak maken ze wel dat onderscheid met de keuze van mensen die mogen trainen op bv bvdh en knpv :)

Meer algemener trainen zijn ze denk ik wel welkom :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:45

Ik doe gehoorzaamheidstrainingen met mijn chihuahua, zijn geslaagd voor de EG en starten in maart met de VEG, wil zover komen als we kunnen. Zat ook over agility te denken maar ben daar nog niet over uit (niet zozeer of de hond dat wel kan of leuk vind, maar meer mezelf. rondrennen kan ik namelijk wel vergeten :+ )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:54

Leuk topic. Wij doen ook aan hondensport. IPO. We hebben 3 honden, 1 van 7, 1 van 6 en 1 van 1.5 jaar oud. Met die van 7 en van 1,5 daar train ik mee. Met de oudere ga ik me nu alleen nog op de speurhonden examens concentreren daar hij een blessure heeft en niet meer mag springen. En wil hem daarom niet meer de 1.80 wand laten doen. Verde mag hij nog wat pakwerkwedstrijden lopen. Met mijn jonge hond ben ik nu druk aan het opbouwen voor IPO1 en zo gauw ze oud genoeg is VZH en dan IPO er achteraan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:31

Een boerboel is nou niet echt het ras wat je nog scherper wil maken :D Maar appel zou wel een goed idee zijn natuurlijk, VZH zou je wel met je boel kunnen doen maar jutten en manwerk zou ik niet doen of je moet kwa honden echt heel goed weten wat je doet, ook met man scherpe rassen :j

Speuren en VZH zou je dus wel kunnen doen met je boel, ik heb jaren geleden met een Dogo canario wel BHN/KNPV getraind maar niet om hem scherper te maken ik trainde al met mechelaars bij beide en de dogo had aanleg was een heel goede stabiele hond :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:04

Ik weet niet waar in Zuid-Holland je woont? Maar ik train bij een vereniging/hondenschool waar er meer rassen lopen. Labjes, mechelaars, duitser, berner sennen, sharpei (Die laatste twee alleen appel, maar je kan altijd bellen)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:32

amy_leftover schreef:
misschien kun je eens wat kringgroepen in jouw omgeving benaderen? Lang niet alle kringgroepen zijn nog zo rasgebonden. Bij ons op de kringgroep heeft bijvoorbeeld een hele poos een rottweiler mee getraind. :j

http://www.duitseherder.nl/index.php?option=com_sobi2

Dat heb ik dus al gedaan. Helaas zijn we nergens welkom in de buurt |(
En we willen juist zo graag....

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:37

Seven schreef:
Een boerboel is nou niet echt het ras wat je nog scherper wil maken :D Maar appel zou wel een goed idee zijn natuurlijk, VZH zou je wel met je boel kunnen doen maar jutten en manwerk zou ik niet doen of je moet kwa honden echt heel goed weten wat je doet, ook met man scherpe rassen :j

Speuren en VZH zou je dus wel kunnen doen met je boel, ik heb jaren geleden met een Dogo canario wel BHN/KNPV getraind maar niet om hem scherper te maken ik trainde al met mechelaars bij beide en de dogo had aanleg was een heel goede stabiele hond :j

Msschien een beetje verkeerd verwoord; met scherper maken bedoel ik nog beter onder appel zetten zodat de kleinste aanwijzing al voldoende is de hond te laten doen wat ik bedoel.
Nu is onze boel gelukkig wel een met een heel prettig karakter en erg mensgericht. Volgens onze huidge trainer ook erg geschikt om echt mee te gaan werken. Tis alleen dat ze haar ras 'tegen' heeft, want de hond zelf wil wel en ik ook.
Benieuwd hoe ze het speuren op gaat pakken. Ik denk dat ze het erg leuk gaat doen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:39

Overigens wel leuk om te lezen dat veel bokkers actief zijn in de hondensport, zowel wedstrijdgericht als hobby matig, en dat men daar toch best uiteenlopende rassen voor gebruikt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:46

Wij hebben border collies, die worden uiteraard aan de schapen getraind, zowel voor hier thuis het praktijkwerk, alsook trial-gericht.
Ben er sinds vorig jaar ook wedstrijden mee gestart.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:20

Bedankt allemaal voor meedenken!!! Echter speuren is te zwaar voor mijn honden. Toch wel ja, speuren is niet zomaar een spoor achterna lopen. Het is ook bezig zijn met neus op de grond en vaak op allerlei ondergronden. Laat maar eens een hond met last van zijn poten een spoor volgen op niet vlak terrein en met rug problemen lang in 1 houding lopen is ook niet aan te raden.

Vorige hond vond speur werk fantastisch (echter die had wel ergens opleiding gehad. Weet dat ik 5de eigenaar was maar weet niets van zijn verleden. Hij kon echter goed speuren, appel was prefect en op commando beet hij op je arm (niet door gelukkig) en blafte je aan als je stil stond en ging je bewegen dan pakte hij je weer gelukkig wel dus zonder doorbijten maar dat moet hij ooit geleerd hebben. Heb ik ook veel mee gedaan in het begin qua speuren. Heb hem alleen anders leren speuren dan het normale speuren. Ik ging ergens wat verstoppen (bijv. aan de dijk in het lange gras van regelmatig hoger dan dat de hond is). Het was zomaar een groen tennisballetje tussen dat lange gras. En dan vele meters verderop. Met handgebaren stuurde ik hem naa de plaats en liet hem daar zoeken. Met handgebaren en commando's kon ik hem overal naar toe sturen. Dus ook naar plaatsen waar geen bal (hoorde) te liggen. De voorraad ballen ben ik nu nog aan bezig haha die hij toch vond maar die ik niet verstopt had.
Echter ik had hem een half jaar (toen 4 jaar oud) toen hij mank begon te lopen en bleek dat het HD was. Toen ook moeten stoppen hier mee. Logisch, hij vloog zomaar over de velden op mijn commando's en ging dwars door sloten e.d. was echt enorm geweldig wat wij in een half jaar opgebouwd hadden!!!

Overigens beide huidige honden kunnen totaal niet zoeken. Mijn ene hond kan inmiddels wel sorteren. DUs uit 10 stokjes het ene stokje pakken waar mijn lichaamsgeur aan zit. Voor speeltjes zoeken o.i.d. hebben ze geen rust en geen zin. Mijn huidige boxer is sowieso niet tot zoeken aan te sporen. NIet met pens, niet met speelgoed niet met voer. Hij snapt gewoon niet dat hij zijn neus moet gebruiken.
Mijn kruising kan wel zoeken maar doet dat zeer ongecontroleerd en totaal niet bezig met zijn hersenen en let ook niet op mij. Lijn ik hem aan ook dan loopt hij gewoon zoekend over zijn bal/voer heen haha
Heb hem het commando 'vooruit' aangeleerd. Werkt heel goed. Kan hem zo ongeveer een kilometer (wat overdreven haha) vooruit laten rennen alleen op het moment dat ik een ander commando geeft dan reageerd hij niet. Hij stopt als hij denkt dat hij wel heel ver weg is en komt dan terug op zijn gemak haha. Iets is er fout gegaan.

Ach ben heel gelukkig met mijn honden en minder gelukkig met hun gebreken maar die heb ik er gratis bij gekregen (en veel geld in mogen stoppen). HOpelijk gaan ze nog vele jaren mee en we gaan lekker door op deze manier en zien wel waar het eindigd.

Vanmiddag zijn ze in elk geval in touw geweest om mensen weer wat bij te brengen over hoe honden zijn en nog een puber hond geleerd wat sociaal zijn naar andere honden betekend. Ze zijn doodmoe nu.