'hulpteugels' bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

Re: 'hulpteugels' bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:36

Ik heb een tijd lang de hond van mijn tante moeten uitlaten omdat ze haar been had gebroken. Ze had er vanalles aanhangen en veel geld uitgegeven aan dure spullen en trainingen. nadat ik 1 week met de hond elke dag heb gewerkt, een beetje dicipline erin stampe, en braaf hondje ;) Pure onzin vind ik het allemaal.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:37

BlackShadowZ schreef:
Ik heb een tijd lang de hond van mijn tante moeten uitlaten omdat ze haar been had gebroken. Ze had er vanalles aanhangen en veel geld uitgegeven aan dure spullen en trainingen. nadat ik 1 week met de hond elke dag heb gewerkt, een beetje dicipline erin stampe, en braaf hondje ;) Pure onzin vind ik het allemaal.

Ik nodig je uit met mijn honden te lopen. Dan wel met alle 2 he! Als ik het uitvallende kreng alleen bij me heb ik ie 100x makkelijker :j

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:40

Ik ben juist blij dat sommige dingen er zijn. Wij hebben toendertijd met onze herplaatser ontzettend veel baat gehad bij het tijdelijk gebruik van een halti, daarna nog tijdelijk overgestapt op een gentle leader volgens mij, en nu gewoon lekker aan een tuigje.

Zowel in de paarden als met andere dieren kunnen hulpmiddelen ontzettend fijn zijn, als je ze maar goed gebruikt.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:40

@Machie ik snap uiteraard dat het met twee honden een stuk moeilijker is :j Heb hier ook ervaring mee, ze kunnen je helemaal gek maken. Maar ook hier is het een kwestie van goed opvoeden. Als je ze leert rustig tezijn, niets aan de hand, dan kun je met 9 honden tegerlijk lopen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:37

BlackShadowZ schreef:
@Machie ik snap uiteraard dat het met twee honden een stuk moeilijker is :j Heb hier ook ervaring mee, ze kunnen je helemaal gek maken. Maar ook hier is het een kwestie van goed opvoeden. Als je ze leert rustig tezijn, niets aan de hand, dan kun je met 9 honden tegerlijk lopen.

Het probleem is dat een van mijn honden een herplaatser is. Die heeft gewoon een verleden waarin 0 aandacht is besteed aan uitvallen. Als gedrag er al zo lang in zit dan moet je op een geven moment eerst gaan onderbreken. Hij schiet nl in de aanval zodra een hond in zicht is. Ben je alleen met hem, dan is hij af te leiden. Maar met mn andere hond erbij die weer reageert op hem is het zo makkelijk nog niet :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:11

Machie schreef:
BlackShadowZ schreef:

Het probleem is dat een van mijn honden een herplaatser is. Die heeft gewoon een verleden waarin 0 aandacht is besteed aan uitvallen. Als gedrag er al zo lang in zit dan moet je op een geven moment eerst gaan onderbreken. Hij schiet nl in de aanval zodra een hond in zicht is. Ben je alleen met hem, dan is hij af te leiden. Maar met mn andere hond erbij die weer reageert op hem is het zo makkelijk nog niet :D

Hier gaat het bij mij goed als ik me richt op mijn uitvallende hond.
Als ik die rustig houd dan valt mijn andere hond hem niet aan en blijft de andere hond rustig staan en heb ik geen problemen. Loop ik door dan vallen ze uit naar andere honden en elkaar. Heb ik ze alleen bij me dan negeren ze andere honden :D hoezo niet slim :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:15

Maartje1990 schreef:
Nou die vriendin van mij die een teletac heeft heeft 'm op de laagste stand en doet 't echt alleen omdat ze al een aantal keer uren die hond heeft lopen zoeken en ze 'm ook niet aan de lijn wilt houden (omdat ze vind dat hij moet/mag loslopen) maar ze hoeft 'm amper te gebruiken, omdat hij nu dondersgoed doorheeft wat er gebeurt als hij niet komt als ze roept.

Ik vind dat je dan de verantwoordelijkheid moet nemen en hem aan de lijn moet houden. Als ik die hond was vind ik het fijner om aan een lijn te lopen dan schokken te krijgen :=

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:27

liekec schreef:
Ik vind dat je dan de verantwoordelijkheid moet nemen en hem aan de lijn moet houden. Als ik die hond was vind ik het fijner om aan een lijn te lopen dan schokken te krijgen :=

Onze hond zou dood ongelukkig en stront vervelend worden als hij niet iedere dag lekker los kan rennen en met honden die hij kent kan spelen. Ik vind toch dat je een hond dan toch wel een deel hondzijn afneemt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:30

Dus jij wilt een hond de vrijheid van echt rennen ontnemen omdat je tegen het straffen van ongehoorzaamheid (dus niet bij gehoorzaamheid, hij kan immers ook gewoon komen) met stroom bent?

Laat jij je paard ook nooit op de wei omdat hij dan gestraft kan worden door het schrikdraad als hij besluit buiten de wei te gaan? Mag hij dan alleen aan de longeerlijn "los" lopen? want daar heb je het eigenlijk over.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:08

Mizora schreef:
Dus jij wilt een hond de vrijheid van echt rennen ontnemen omdat je tegen het straffen van ongehoorzaamheid (dus niet bij gehoorzaamheid, hij kan immers ook gewoon komen) met stroom bent?

Laat jij je paard ook nooit op de wei omdat hij dan gestraft kan worden door het schrikdraad als hij besluit buiten de wei te gaan? Mag hij dan alleen aan de longeerlijn "los" lopen? want daar heb je het eigenlijk over.

longeerlijn is ook een hulp middel he net als de box, trailer, teugel enz.

Haar paard loopt dus altijd los en 's ochtends fluit ze en dan komt hij aan draven :D

Die hond krijgt geen schokken als hij zich normaal gedraagt.

Echter zou ik mijn honden nooit laten spelen met een hond die een electronische halsband om heeft. Mijn honden zijn honden die gerust speels in nek/halsband van andere hond gaan hangen en zou doodsbang zijn dat ze in electriciteit pakken en gaan trekken en kracht zette met hun bek....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:12

Onze honden gaan ook niet zomaar los, krijgen ze niks van. Ze kunnen genoeg ravotten en spelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:12

Magrathea schreef:
De hond van mijn vriend heeft een slipketting, maar zij heeft echt een ontzettend sterke nek. Zijn moeder heeft iets aan d'r knie, en als ze een harde ruk geeft aan haar slechte kant dan kan zij het echt niet houden.

In dat geval kun je veel beter een slipketting met pennen gebruiken. Want enkel de slip heeft eigenlijk veel minder effect. Dat is een middel om te corrigeren en niet om een hond die trekt beter in de hand te houden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:48

Iris82 schreef:
Magrathea schreef:
De hond van mijn vriend heeft een slipketting, maar zij heeft echt een ontzettend sterke nek. Zijn moeder heeft iets aan d'r knie, en als ze een harde ruk geeft aan haar slechte kant dan kan zij het echt niet houden.

In dat geval kun je veel beter een slipketting met pennen gebruiken. Want enkel de slip heeft eigenlijk veel minder effect. Dat is een middel om te corrigeren en niet om een hond die trekt beter in de hand te houden.

Of gewoon je hond opvoeden dat ie niet meer trekt?
Of een halti omhangen. 100x vriendelijker dan een prikband.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:57

Tijd maakt wat mij betreft veel meer goed dan hulpmiddelen.
Hulpmiddelen worden naar mijn idee te vaak gebruikt (of geprobeed) als een 'quick-fix'.

Sommige hulpmiddelen kunnen best goed zijn, maar ik ken ook honden die al jaren met een halti of GL lopen.......dan schiet het naar mijn idee toch z'n doel voorbij.
Voor een korte duur, kan het best nuttig zijn.
Maar ik denk dat tijd en begeleiding een beter resultaat geven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:14

Er is niks mis met een quick-fix, als het maar niet ten kosten gaat van je hond en ook daadwerkelijk een quick-fix is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:18

Dat is ook zo.........Maar het wordt te vaak 'geprobeerd'.....ipv dat men precies weet hoe het aangepakt moet worden.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:05

liekec schreef:
Maartje1990 schreef:
Nou die vriendin van mij die een teletac heeft heeft 'm op de laagste stand en doet 't echt alleen omdat ze al een aantal keer uren die hond heeft lopen zoeken en ze 'm ook niet aan de lijn wilt houden (omdat ze vind dat hij moet/mag loslopen) maar ze hoeft 'm amper te gebruiken, omdat hij nu dondersgoed doorheeft wat er gebeurt als hij niet komt als ze roept.

Je zegt het nu net of hij constant onder stroom staat.
Als we gaan lopen met de hond loopt bij ongeveer een uur los door het bos, en krijgt hij soms 1x op de laagste stand stroom maar vaak hoeft dat niet eens.
En inderdaad als mijn hond ook niet losloopt, zoals iemand anders zei, wordt hij harstikke druk aangezien hij het losloppen en het rennen echt nodig heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:17

__Leonie schreef:
Als we gaan lopen met de hond loopt bij ongeveer een uur los door het bos, en krijgt hij soms 1x op de laagste stand stroom maar vaak hoeft dat niet eens.
En inderdaad als mijn hond ook niet losloopt, zoals iemand anders zei, wordt hij harstikke druk aangezien hij het losloppen en het rennen echt nodig heeft.

Heb je dat ding al eens om je eigen hals gehangen en iemand anders het knopje laten bedienen?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:16

Kuggur schreef:
Heb je dat ding al eens om je eigen hals gehangen en iemand anders het knopje laten bedienen?

Mijn vader heeft dat gedaan. Volgens hem viel het mee, zeker als je de laagste stand pakt. Daarnaast hebben eigenlijk alle honden wel door hoe het werkt en zullen ze wel twee keer denken zodra ze de waarschuwing krijgen van het piepje en daarna het trillen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:26

Kuggur schreef:
__Leonie schreef:

}> _/-\o_
Ik bedoel het niet alsof hij constant onder stroom staat maar misschien snapt hij het niet ofzo? Hebben jullie puppycursus met hem gedaan? Deed hij het toen ook niet?
Zou wat zijn als je tegewoordig schokken krijgt als je iets niet snapt... dan kom ik van school met ontploft haar :')

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:30

Ik laat mijn hond (opvanghond uit Portugal) bij ons los lopen als ik hem uit ga laten

Maar zijn we echter in een andere omgeving
waar veel drukte is, of een omgeving die hij niet kent
dan moet ik hem de gentle leader omdoen

doe ik dit niet
schiet hij uit blinde paniek uit zijn halsband, en ben ik hem kwijt
de gentle leader kan hij (gelukkig) niet afkrijgen

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:36

Bah! Ik kan echt niet tegen al die "Hulpmiddelen"
Ik verafschuw slipkettingen, prikbanden, schokbanden.
Daarmee los je het probleem op dat moment/tijdelijk op, maar het is geen permanente oplossen. Ik geloof niet dat de hond daar iets goeds van leert.
En het kan ook nog eens zeer onprettig en pijnlijk zijn.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:38

Iris82 schreef:
Magrathea schreef:

Wat dachten jullie van de hond opvoeden?
Is dat niet een veel betere oplossing.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:39

liekec schreef:
Kuggur schreef:

}> _/-\o_
Ik bedoel het niet alsof hij constant onder stroom staat maar misschien snapt hij het niet ofzo? Hebben jullie puppycursus met hem gedaan? Deed hij het toen ook niet?
Zou wat zijn als je tegewoordig schokken krijgt als je iets niet snapt... dan kom ik van school met ontploft haar :')

Mijn moeder heeft het wel om haar been gedaan, bij stand 5 voelde ze het pas echt goed.

Wat bedoel je precies met wat hij niet snapt?
We hebben verschillende cursussen met hem gedaan, nu zitten we bij een speciale jachtcursus voor drentse patrijsen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:06

Als de hond 9 van de 10 keer luistert, maar de tiende keer iets leuks/lekkers/interessant heeft en dan niet komt/luistert, dan kan je ervan uit gaan dat het ongehoorzaamheid is. En dan corrigeren is juist opvoeden, i.p.v. dat je hem corrigeert op het moment dat hij uiteindelijk toch maar gedaan heeft wat hij moest doen (namelijk het hierkomen over het algemeen, maar het kan ook een blijf-commando zijn. Ook de commando's rechts (of links) en los is het handig voor. De rest zijn over het algemeen kunstjes en dus niet dergelijke correcties waard)