stoer schreef:Oke, bedankt, wilgen staan naast de wei, dus das ideaal.. zal eens gaan knippen van de week..
Ben blij met alle tips hoor, doe ik zeker wat mee.
Misschien kan ik bij dezelfde dierenwinkel wel een broertje of zusje kopen, zal ook wel schelen, denk dat het een mannetje is, maar het is niet heel duidelijk te zien ( is echt het eerste konijn ook wat ik zo bekijk :p )
Hij hopt al lekker door de woonkamer al we thuis zijn, hij vliegt ook door zijn hok heen af en toe haha, geen gezicht, hij is super tam, kan hem zo pakken en aaien gelukkig
Kwa verzorging krijgt het beestje gewoon wat het nodig heeft, geen probleem..
Mijn zoontje krijgt gewoon elke kerst een nieuwe~( GRAPJE)!!
Ik zou even goed op bunnybunch lezen voor goede adviezen, want sommige dingen die hier als advies gegeven worden zijn niet zo goed voor je konijn... Ik zou als ik jou was niet nog een konijn erbij halen uit de dierenwinkel. Dit zijn vaak doorgefokte konijnen en over het algemeen alleen maar mannetjes. Vaak zijn ze 6 weken oud, terwijl ze pas met 8 weken bij de moeder vandaan mogen.
Sommige winkels adverteren ook met ingeënte konijnen, maar op zo een jonge leeftijd doen ze dat nog helemaal niet, pas vanaf een half jaar ong. Als ik jou was zou ik eerst langs de dierenarts gaan om het geslacht te bepalen, op bunnybunch staat ook een lijst met konijnkundige dierenartsen (niet alle dierenartsen hebben verstand van konijnen, dit word vaak onderschat). Hoe kun je een goede dierenarts vinden als er nit een op de lijst staat in jouw buurt?
Vraag als eerste of ze ook gas anesthesie hebben, dit is zeer belangrijk voor een konijn! Konijnen zijn namelijk gevoelig voor narcose en kunnen het beste onderhouden worden met gas tijdens een operatie. Hierbij is het sterfte aantal ook zo miniem dat het zeer weinig risico met zich mee brengt. Ik wil je hier niet mee afschrikken, maar juist ervoor waarschuwen om echt de goede dierenarts te vinden!
De nazorg is ook belangrijk, meestal is de ingreep bij een ram (mannetje) niet zo heel erg inspannend, maar ze moeten erbij vermelden dat het konijn even binnen moet blijven en NIET op stro/zaagsel/hooi mag zitten maar op een handdoek. Een konijn mag ook NOOIT nuchter zijn en moet blijven eten. Ik vind het altijd erg netjes als ze na de operatie antibiotica en pijnstiller meegeven. Voor de zekerheid kun je ook dwangvoer meevragen mocht je konijn de hele dag nog niets willen eten. Dan is het namelijk noodzaak om hem zelf te dwangvoeren.
Als hij gecastreerd is moet je eerst nog minimaal 4-6 weken wachten en daarna kun je een vriendinnetje voor hem halen. Castratie kan overigens pas vanaf minimaal 3 maanden. Een ander konijn kun je halen in een opvang, die zitten verspreid over NL, een goede opvang koppelt de konijnen daar op locatie en gaan pas weer mee naar huis als ze zeker weten dat het goed gaat.
Zo een heel verhaal, mocht je nog meer willen weten vraag maar raak
Veel plezier met je konijn!
~( GRAPJE)!!

Ziet mijn konijn een ninja trap uitdelen