Verwarming aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:54

Het beste is bij een opstartende bak zo min mogelijk het licht aan te hebben, bouw dit juist langzaam op. Tot ca 10 (het max is echt 12 uur). Zo heb je gewoon weg veel minder kans op alge.
Wij hebben de bak 'smorgens 4 uurtjes aan, gaat dan weer een tijdje uit en dan weer 6 uur aan. Zo zit je niet 'savonds naar een donkere bak te kijken hihi.

wat ook goed is, is om af en toe een klein beetje visvoer erin te gooien. Nu zal je wel denken "huh" er zitten nog geen vissen in.
Dit laat je ook gewoon op de bodem liggen. Gaat lekker rotten en is helemaal niet erg bij een opstartende bak (niet overdrijven natuurlijk!). Doordat het gaat rotten worden de bacterien actief die je juist nodig hebt in je filter en je bodem.

Wanneer je waterwaarde's goed zijn (let op de nitraat piek) kan je langzaam aan wat visjes toe gaan voegen. Koop er liever eerst een paar, niet te veel! Want simpel gezegt dat kan je bak nog niet aan.

Heb je trouwens al een idee wat voor soort vissen je erin wil hebben?

Oja nog een kleine tip:
wanneer je water ververst doe dan nooit ook gelijk de pomp schoonmaken!

Nienkeee_

Re: Verwarming aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:06

Oke bedankt!

Ik wou graag een koppeltje pauwooggrondels, een bodemvisje en een paar visjes voor bovenin. Ik had een dwergmodderkruiper gezien, maar ik denk dat deze met teveel gehouden moeten worden om in mijn 60 cm bak te houden.

Iemand nog suggesties voor leuke visjes?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:13

Ik ben zelf fan van de tetra familie, ik heb nu vuurneons, maar hiervoor neontetras en kardinaal tetras gehad.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:57

Persoonlijk hou ik van niet teveel vissen maar wel soorten die in verschillende lagen van de bak leven.

Wij hebben oa. een koppeltje corydoras, neon tetra's, koppeltje kongozalm, kuhli (geen idee hoeveel er nu nog inzitten want je ziet ze amper nog), koppeltje roodneuszalmpjes, zwarte tetra (ook wel rouw tetra genoemd), siamese algeneter (moeten eruit, worden te groot maar zijn goed tegen alge), koppeltje sumantraantjes, zilver bijlzalmpjes (blijven aan de oppervlakte) 1 pleco en 2 L nummers, 2 maanvissen
Het lijkt heel veel maar in de bak zie je het bijna niet eens zwemmen.

Verder genoeg planten in diverse kleuren en diverse hoogte's

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:04

kiki1976 schreef:
Persoonlijk hou ik van niet teveel vissen maar wel soorten die in verschillende lagen van de bak leven.

Wij hebben oa. een koppeltje corydoras = groepsvis (minstens 6, liever nog 8 tezamen), neon tetra's, koppeltje kongozalm = schoolvis, in grotere groep houden dus, kuhli (geen idee hoeveel er nu nog inzitten want je ziet ze amper nog)= kan net in 60 cm, groepje van 4/5, maar liever in grotere bak, koppeltje roodneuszalmpjes= schoolvis, in grotere groep houden dus, zwarte tetra (ook wel rouw tetra genoemd), siamese algeneter (moeten eruit, worden te groot maar zijn goed tegen alge) = de meest vervelende algeneter die je kunt vinden, staat er om bekend dat ze aan andere vissen vastzuigen en de slijmlaag beschadigen, koppeltje sumantraantjes = ook groeps vis, geen koppelvis, zilver bijlzalmpjes (blijven aan de oppervlakte) minimale bakmaat 1 meter en is groepsvis 1 pleco niet geschikt voor kleine bakken en 2 L nummers ook te groot voor kleine bakken, 2 maanvissen ABSOLUUT geen koppel-vis maar een groepsvis! Minimale bakmaat 120 en vooral minimale hoogte 60 cm, liever nog hoger ivm de hoogte die deze vis krijgt. Het lijkt heel veel maar in de bak zie je het bijna niet eens zwemmen.

Verder genoeg planten in diverse kleuren en diverse hoogte's

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:56

Mijn bedoeling is echt om een schooltje kleine visjes erin te doen, een bodemvis en dan het koppeltje pauwooggrondels. Blauwoogjes vind ik ook leuk om te zien, wel een beetje kleur maar niet zo 'standaard' als de neontetra's. Iemand enig idee of deze visjes bij elkaar kunnen?
En welke bodemvis is het best te houden in deze bak?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:19

je moet er niet alleen op letten of ze qua gedrag bij elkaar kunnen maar ook qua waterwaarden/PH-waarde.

ik heb cory's als bodemvis. maar dit zijn wel scholenvissen dus minimaal een stuk of 6.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:49

en niet in 60 cm ;).

Tipje?

bovenlaag: koppeltje of trio dwerggoerami's
middenlaag: schooltje (neon tetra's / klein blijvend zalmpje enz)
onderlaag: groepje van 6 otocinclus affinis
eventueel nog gecombineerd met een los koppeltje.

Heb je een linkje wat je bedoelt met pauwoog grondels? Dat zegt me even niks namelijk :)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 00:39

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:40

Okey, dit zegt me wel iets (de latijnse naam). Dat zijn visjes die van oorsprong seizoensvissen zijn. Ga er vanuit dat ze niet heel oud worden, omdat ze normaal volgens mij alleen in een natte periode leven. Deze visjes kun je goed combineren met het bestand dat ik je hierboven aanraadde. Wil je echt een gezelschapsbakje (dus met planten/vissen/inrichting uit diverse gebieden) of een biotoop bakje (met planten/inrichting en vissen alleen uit een bepaalde regio)?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:41

Corydorassen moet je met minstens 6 houden en een stuk zand maken voor hun. Bovendien gaan ze niet altijd samen met die mooie grondel. Prachtig dier zeg! :j dus ik zou het alleen bij die grondels houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:44

ik zou ook zeker geen corydorassen in een 60 cm bakje nemen, omdat ze juist met een groepje horen. Otocinclusjes daarentegen zijn zeer geschikt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:47

Ik heb wel corydorassen in de 60 cm bak, maar ze zijn bij mij ook de enige bodem vissen. Wel volledige zandbodem en speciale lege plekken voor hun.
Zijn leuke vissen, maar ik zou er geen grondel bij doen. Daar is het dan te klein voor, gaan ze elkaar in de weg zitten.

De oto's zijn erg leuk als algeneter, niet erg effectief wel grappig om naar te kijken!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 16:13

Ik zat te denken aan een biotoop bak, maar denk dat dat niet meer gaat ivm de planten die er nu in zitten :P Die Otocinclus is ook een leuke vis! Zal binnenkort eens gaan kijken bij de aquariumzaak wat ze hebben en hoeveel ze kosten (:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:30

Ik vond de prijs fijn, helaas ging er bij mij altijd 1 van de 2 dood als ik nieuwe kocht. Zijn kwetsbare vissen als het om vervoer en verplaatsing gaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:47

Hahahah met een koppeltje bedoel ik ook meer dan 2 hoor, staat er idd een beetje raar.
Maar had geen zin om ze te tellen haha.
Maar zal eens snel kijken naar de aantallen...
En die siameze gaan er idd uit. Die zijn er ooit als nood ingekomen met een algenplaag. En als ze klein zijn gaat dat prima en hebben andere vissen geen last van ze. Meestal pas als ze rond de 8 á 10 cm zijn, en dat halen ze nog niet hoor hihi. Zijn nu rond de 5/6cm.
Maar wij hebben idd een grotere bak 120 x 41 (smalste gedeelte) x 55

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:52

Mag ik je alsnog aanraden om je maantjes dan uit te breiden naar een groepje van ong. 5? Of ze weg te doen? Zijn echt groepsvissen, geen koppelvissen... (wil niet belerend overkomen maar ik heb me heel erg verdiept in aquariumvissen over de afgelopen jaaaaren) :)

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:58

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:03

zoonlief heeft ook een beste bak op zijn kamer staan. En die heeft nu ook naast alle vis, 3 appelslakken erin, had nooit gedacht dat die zo leuk waren. Je moet alleen ff opletten dat ze zich niet gaan voortplanten hahaha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:05

Slak etende slak erin zetten, helena Helena heet ie geloof ik?
Die eten wel een deel van de kleine slakjes op zodat je geen plaag krijgt. De grote appelslak zelf blijven ze wel vanaf :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:11

vuurneon schreef:
Slak etende slak erin zetten, helena Helena heet ie geloof ik?
Die eten wel een deel van de kleine slakjes op zodat je geen plaag krijgt. De grote appelslak zelf blijven ze wel vanaf :)

we letten goed op :o
ze zijn al lekker aan het groeien en kunnen super groot worden
sorry is wel heel ontopic, maar appelslakken zijn dus ook erg leuk voor aquarium

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:12

Anatome helena geloof ik..
Meestal leggen appelslakken hun eitjes aan de lampenkap, dus als je die regelmatig even naspeurt. Ik heb het niet zo op slakken haha..

Wat ook nog kan zijn dwergkreeftjes, ook hele leuke beestjes of garnalen.. garnalen zijn perfecte puinruimertjes.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:17

Ik heb geen kap op m'n aquarium dus ik denk dat die slak dan ergens op mn kamer gaat rondzwerven, das ook niet de bedoeling :P
Garnalen lijken me idd ook heel leuk! Maar wordt dat niet te druk met de bodemvisjes?

@ Thorn2006, helaas kunnen deze visjes niet in mijn bak, heb fijn grind erin en die visjes moeten fijn zand hebben zie ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:20

Ik zou wel een kap erbij halen, anders verdamt het water snel. Blijf je maar verwarmen en ja vissen kunnen ook springen. Ik had een corydoras die free Willy nadeed :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:17

Leorah schreef:
Mag ik je alsnog aanraden om je maantjes dan uit te breiden naar een groepje van ong. 5? Of ze weg te doen? Zijn echt groepsvissen, geen koppelvissen... (wil niet belerend overkomen maar ik heb me heel erg verdiept in aquariumvissen over de afgelopen jaaaaren) :)

Weet dat ze met meer gehouden moeten worden en die hebben er ook bij gezeten. Maar iedere keer waren de andere dood en bleven deze 2 over, want echt lief gaan ze niet met elkaar om (ruzie zoekers haha). Vandaar dat we het uiteidelijk zo gelaten hebben.

Appelslakken zijn idd ook errug leuk! Maar aan de andere kant wil ik geen slakken in m'n bak haha.
Garnaaltjes zijn idd ook errug leuk. Maar op één of andere manier overleven deze slecht in onze bak. waarom geen idee....

Clownbotia vind ik ook zo'n aparte vis. Eigenlijk is onze bak daar eigenlijk al te klein voor (advies minimaal 1.5M bak). Maar zulke geinige visjes die je straal voor de gek houden. Liggen ze half op hun zij, en jij denkt dta ze dood gaan, wel nee zo slapen ze gewoon :') Eten af en toe ook slakjes....
Kogelvisje is ook een uitkomst tegen slakken. Helaas is die van ons na een jaartje of 3 dood gegaan, maar een slak kwam je niet tegen in onze bak