Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ayas schreef:Kuggur, wat leuk om te paard de kudde te halen/brengen! Wij drijven koeien met onze paarden (quarter, appaloosa). Dat wel in wedstrijdverband want het echte drijven over land kan hier in nederland niet, te klein. Gaat dat goed met schapen? Zij zijn sneller dan koeien toch?
), mede door het onvoorspelbare weer. Het is geweldig leuk maar ook behoorlijk zwaar.Estera schreef:Mag ik hier een paar vraagjes stellen aan de schapenhouders van Bokt?
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om 2 schaapjes erbij te nemen. Goed voor het land waar de paarden op staan, eten dat wat de paarden niet eten, ik vind het bere-gezellig en beter dan geiten (imo dan hé). Wil iemand mij uitleggen hoe het gaat met scheren, bekappen, hoeveel land en wat voor onderdak nog is? en zijn er bepaalde rassen die bij uitstek geschikt zijn voor de hobby-houder?
TS hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic vervuil! Ben gewoon heel benieuwd.
)
Ze zijn heerlijk zelfredzaam, vele malen gezonder.
Zo zijn er vast meer rassen.
Dat vind ik niet vertrouwd. Wat ik wel eens hoor is dat mensen een draadje zo spannen dat het schaap eronderdoor kan en het paard niet, alleen bij kleinere pony's gaat dat natuurlijk niet werken
. Al mijn beesten worden meer dan uitstekend verzorgd, maar ik vind het wel zo prettig dat ze wel allemaal tegen een stootje kunnen en niet om de haverklap iets mankeren of speciale zorg nodig hebben (denk aan warm/kou/bepaalde maatregelen etc.) Daarnaast zullen het mijn eerste schapen worden, dus laten we dan vooral niet gelijk met de moeilijkste beginnen. Estera schreef:Ik heb niet zoveel onkruid in mijn wei staan, voornamelijk boterbloemen, dus wat dat betreft heeft het sobere ras dan pech. Al mijn beesten worden meer dan uitstekend verzorgd, maar ik vind het wel zo prettig dat ze wel allemaal tegen een stootje kunnen en niet om de haverklap iets mankeren of speciale zorg nodig hebben (denk aan warm/kou/bepaalde maatregelen etc.) Daarnaast zullen het mijn eerste schapen worden, dus laten we dan vooral niet gelijk met de moeilijkste beginnen.
Nog andere ras suggesties?
Minder sobere rassen, zoals in nederland gebruikt voor het vlees ed, eten veel meer 'de lekkere hapjes' eruit, ze vinden het ook sneller 'niet meer lekker' op 1 en dezelfde wei. Sobere rassen eten oa ook de wat langere toppen die paarden laten staan, gewoon algeheel iets minder kieskeurig zeg maar.