schapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:12

Hai Kabwan, ik vroeg me al af hoe het was afgelopen met jouw hond, jammer dat het niet gelukt is.
Ik heb ook mijn ervaringen met een overgenomen hond die niet te gebruiken was.
Ik kreeg mijn huidige Gláma vorig jaar toen ze een jaar oud was, en die bleek goed getalenteerd te zijn.
Toch vreemd dat je niet met papierloze honden aan wedstrijden mee mag doen, bij mijn weten drijft de hond de schapen, niet zijn papieren...
Succes met je nieuwe pup, begrijp ik je goed, heb je hem/haar nog niet?

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:03

Kuggur, wat leuk om te paard de kudde te halen/brengen! Wij drijven koeien met onze paarden (quarter, appaloosa). Dat wel in wedstrijdverband want het echte drijven over land kan hier in nederland niet, te klein. Gaat dat goed met schapen? Zij zijn sneller dan koeien toch?

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:08

Wat vinden jullie nu echt de beste schapen om mee te werken (drijven)? Ik heb zelf dus skuddes, heel fijn kuddegedrag, maar drentse heideschapen zijn ook fijn, toch. Nog meer rassen?
Dat shetlandschaapje op de foto vind ik lief!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:59

ayas schreef:
Kuggur, wat leuk om te paard de kudde te halen/brengen! Wij drijven koeien met onze paarden (quarter, appaloosa). Dat wel in wedstrijdverband want het echte drijven over land kan hier in nederland niet, te klein. Gaat dat goed met schapen? Zij zijn sneller dan koeien toch?

In de gönger is er niet zozeer sprake van "de kudde" te halen. IJslandse schapen hebben geen sterke kuddedrang, en verspreiden zich over een groot gebied, vaak slechts alleenstaande moeders met hun lammeren, soms kleine groepjes. We drijven deze dieren die van verschillende boerderijen komen bij elkaar, en drijven ze dan naar de bewoonde wereld, waar ieder aan de hand van de merken zijn schapen en lammeren eruit selecteert. De langere tochten duren meerdere dagen, we slapen dan in hutten op het hoogland. We rijden over rotsen, door kloven, moerassen, over rivieren etc. Het is behoorlijk avontuurlijk (ik heb de littekens om het te bewijzen; er zit een plaat met 5 schroeven in m´n linkerschouder :D ), mede door het onvoorspelbare weer. Het is geweldig leuk maar ook behoorlijk zwaar.
Schapen zijn aardig snel, maar ze sprinten (meestal) niet ver. En ja, je komt wel eens schapen tegen waar geen land mee te bezeilen is.

Estera

Re: schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:24

Mag ik hier een paar vraagjes stellen aan de schapenhouders van Bokt?

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om 2 schaapjes erbij te nemen. Goed voor het land waar de paarden op staan, eten dat wat de paarden niet eten, ik vind het bere-gezellig en beter dan geiten (imo dan hé). Wil iemand mij uitleggen hoe het gaat met scheren, bekappen, hoeveel land en wat voor onderdak nog is? en zijn er bepaalde rassen die bij uitstek geschikt zijn voor de hobby-houder?

TS hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic vervuil! Ben gewoon heel benieuwd.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:28

Wij hebben geen schapen, maar geiten. Of beter gezegd één geit. En een geit alleen gaat niet, er moet er weer een bij komen.

Sinds kort hebben we ook een ubn nr. Dat moeten schapenhouders officieel vast ook hebben. De wet gaat gepaard met veel problemen.
Want het schijnt dat je een schaap of geit niet eens zomaar mag vervoeren, niet tenminste als hij ene oormerk heeft dat geregistreerd staat.

Hoe doen jullie dat, of hoe pakken jullie dat aan?
Ik zou willen dat we gewoon alles ongeregistreerd hadden gelaten.... Nu is alles zo gecompliceerd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:17

Je moet idd een vakbekwaamheid vervoerder (type 1) hebben als het transport over meer als 80 km gaat en je commercieel vervoerd (daarmee wordt ook al bedoeld als je enkele dieren verkoopt en die wegbrengt)
En als het transport meer als 8 uur duurt moet je zelfs type 2 hebben, je trailer moet dan van een vaste voer en waterinrichting voorzien zijn.
UBN of hier in Belgie Sanitelnummer, administratie bijhouden voor je hele beslag, vervoersdocumenten etc. Komt meer bij kijken als veel mensen beseffen op voorhand.
En heb je niet alles op orde kun je daar een flinke boete voor krijgen.

Estera: hoefjes kun je zelf doen, scheren ook mits je een gedegen apparaat hebt en de mogelijkheid dat bij iemand te leren, anders een keer per jaar laten doen (mei/juni)
Welk ras schapen hangt van je grond af, wat wil je ermee, (ook eens laten slachten, trainen met een hond of alleen om het onkruid bij te houden)
De sobere rassen, heideschapen/skudden e.d. zijn meestal robuuster en vreten meer onkruid als bijv. een texelschaap. En dan wat vind je mooi om in een wei te hebben lopen.
Dan zijn er nog rassen die niet geschoren moeten worden, kameroens zijn haarschapen, lijken op een geit, of dan is er de wiltshire, een wolschaap wat ook niet geschoren moet worden, daar valt de wol vanaf (maar die zijn wel verschrikkelijk duur in aanschaf)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:16

meld zich ook met 4 schapen.
ik heb 3 ooien en een ram. mijn eerste schaap heeft gelamd, dit is een swifterx texelaar. ze heeft nu 4 lammeren waarvan 1 met de fles krijgt.
de andere 2 zijn kruising zwartblessen. zijn beide drachtig, maar nog niet gelamd.

de papa van de lammetjes is een blauwe texelaar.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:42

Estera schreef:
Mag ik hier een paar vraagjes stellen aan de schapenhouders van Bokt?

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om 2 schaapjes erbij te nemen. Goed voor het land waar de paarden op staan, eten dat wat de paarden niet eten, ik vind het bere-gezellig en beter dan geiten (imo dan hé). Wil iemand mij uitleggen hoe het gaat met scheren, bekappen, hoeveel land en wat voor onderdak nog is? en zijn er bepaalde rassen die bij uitstek geschikt zijn voor de hobby-houder?

TS hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic vervuil! Ben gewoon heel benieuwd.

Scheren en bekappen zou je zelf kunnen doen, maar er zijn ook mensen die voor een paar euro je schaap bekappen scheren en meteen even ontwormen. Als je een sober ras kiest, dus minder doorgefokt dan texelaars ed, dan zal het bekappen niet vaak nodig zijn. Althans, dat is mijn ervaring met mijn Kerry Hills, 1 keer per jaar bekappen is genoeg voor ze. (Voorheen hebben we ook wel swifters texelaars ed gehad, die moest je toch wat vaker checken, hebben ook meer problemen met de pootjes)
Wat betreft onderdak, hangt ook een beetje af van het ras maar ook wat je ermee wil. De meeste schapen kunnen het jaar rond buiten blijven, als je er ook mee wil fokken dan is een stal wel handig. Verder hangt het een beetje af van de huisvesting, als het land erg modderig word in de winter dan is het wel fijn voor ze om ook ergens een schoon droog slaap/voerplekje te hebben.

Wat Langcara al zegt, je schapen zullen geregistreerd moeten worden op jouw adres. Dit houd in dat je een UBN-nummer moet aanvragen. Wanneer je schapen koopt moet je ze aanmelden in hetzelfde programma. Als je niet fokt, of je dieren van je erf haalt, is het daarmee klaar.
Wil je bijvoorbeeld eens een schaap verkopen, dan moet je ook een afvoermelding maken en een vervoersbewijs opstellen (formuliertje, of er moet een melding gemaakt worden voor het transport geloof ik), ook moet de koper weer een UBN hebben. Het UBN nummer staat in feite voor de plaats waar het schaap zich bevind, jouw nummer is jouw 'bedrijf'. Verder hebben geregistreerde schapen doorgaans 2 oormerken in waarvan 1 electronisch is en afgelezen kan worden met een reader (net als een chip), er zijn nog enkele andere opties ter vervanging van het oormerk maar dat wordt weinig gebruikt.
Al deze stappen gaan via het LNV-loket (http://www.hetlnvloket.nl/), de aanvraag van het UBN is het meeste 'werk', daarna is het een kwestie van het nummer van het oormerk invoeren in het systeem om het schaap aan te melden op jouw ubn en dan hoef je er nooit weer wat aan te doen. (tenzij het schaap overlijd, dat moet je dan ook even opgeven XD) Het is even een rompslomp, maar je kan ze gewoon telefonisch bereiken voor hulp, dan kom je er vaak een stuk sneller uit :D

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:59

Pfff, dat hele gedoe met dat UBN-nummer klinkt misschien ingewikkelder dan het is, maar dat is wel echt even iets dus om je in te verdiepen.

Die Kerry Hill schapen zijn wel grappig zeg! Ik geloof dat ik voor een wat soberder en zeker ook sterker ras zou willen gaan. De schapen die niet geschoren hoeven te worden lijkt me wel makkelijk, maar die vind ik niet leuk. Schapen kunnen prima jaar rond buiten, maar ik vind het persoonlijk wel prettig dat ze altijd een plek hebben waar het droog is in de winter en schaduw geeft in de zomer.

Even afhankelijk van hoe vriendelijk de pony's zijn natuurlijk, maar in principe kan het wel samen op het land? Ik snap dat als pony's zouden jagen dat dat niet kan, maar zijn er andere redenen dat paarden en schapen niet bij elkaar mogen?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:12

Sobere rassen hebben ook met name het voordeel dat ze wat 'ruiger' eten, wat dus ideaal is icm paarden, ze eten wat meer onkruid enzo. Hier vreten ze zelfs paardenbloemen, ze knippen de braamstruiken netjes bij enz. Ze schijnen zelfs de jonge knopjes van JKK te eten, waar ze zelf geen last van hebben en waardoor er geen volwassen planten ontstaan. (maar ik heb geen JKK dus dat is experimenteel :D )
Ik heb enorm veel plezier van mijn Kerry's, wat een verademing na al die jaren *gewone* schapen :+ Ze zijn heerlijk zelfredzaam, vele malen gezonder. :) Zo zijn er vast meer rassen.

Wat betreft samen weiden, ik doe het niet omdat mijn jonge paard nogal een draak is :+ Dat vind ik niet vertrouwd. Wat ik wel eens hoor is dat mensen een draadje zo spannen dat het schaap eronderdoor kan en het paard niet, alleen bij kleinere pony's gaat dat natuurlijk niet werken :+
Mijn oudere merrie had ik wel eens samen in de wei met schapen, dat ging wel prima. Dus dat is gewoon even aankijken denk ik :)

En ik had nog een paar printscreens op de pc over het aanmelden van schapen (uitgelegd aan een koper via de mail), dus bij deze een voorproefje:
Selectiemenu
Aanvoermelding

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:12

Ik meld me ook. Loop momenteel stage bij een schapenhouder. Hij fokt het swifter schaap als fokproduct
(dus niet voor de slacht)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:19

Ik heb niet zoveel onkruid in mijn wei staan, voornamelijk boterbloemen, dus wat dat betreft heeft het sobere ras dan pech :+ . Al mijn beesten worden meer dan uitstekend verzorgd, maar ik vind het wel zo prettig dat ze wel allemaal tegen een stootje kunnen en niet om de haverklap iets mankeren of speciale zorg nodig hebben (denk aan warm/kou/bepaalde maatregelen etc.) Daarnaast zullen het mijn eerste schapen worden, dus laten we dan vooral niet gelijk met de moeilijkste beginnen.
Nog andere ras suggesties?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:30

Estera schreef:
Ik heb niet zoveel onkruid in mijn wei staan, voornamelijk boterbloemen, dus wat dat betreft heeft het sobere ras dan pech :+ . Al mijn beesten worden meer dan uitstekend verzorgd, maar ik vind het wel zo prettig dat ze wel allemaal tegen een stootje kunnen en niet om de haverklap iets mankeren of speciale zorg nodig hebben (denk aan warm/kou/bepaalde maatregelen etc.) Daarnaast zullen het mijn eerste schapen worden, dus laten we dan vooral niet gelijk met de moeilijkste beginnen.
Nog andere ras suggesties?

Ik bedoelde ook niet dat ze het allerliefst onkruid eten, maar als het er staat eten ze het mee :D Minder sobere rassen, zoals in nederland gebruikt voor het vlees ed, eten veel meer 'de lekkere hapjes' eruit, ze vinden het ook sneller 'niet meer lekker' op 1 en dezelfde wei. Sobere rassen eten oa ook de wat langere toppen die paarden laten staan, gewoon algeheel iets minder kieskeurig zeg maar. :)
Over andere sobere rassen kan ik je bij gebrek aan ervaring weinig vertellen :D

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:04

Kuggur: klinkt behoorlijk pittig! Dit laat ook de "harde" kant van werk zien.

Onze skuddes zijn ook heel gemakkelijk. Hebben niet veel nodig wat eten en onderdak betreft. Dat betekent natuurlijk niet dat je ze moet laten verhongeren of geen schuilplaats bij langdurige regen biedt. Ze kunnen zelf kiezen om te schuilen (doen ze bijna nooit!) en als het nodig is voeren we ze bij (bietenpulp, korrel). Ze lopen bij ons niet tussen de paarden. Die grote jonge kerels willen nog weleens te enthousiast spelen. We laten ze scheren en bekappen en ze worden meteen ontwormd. Je moet inderdaad een UBN nummer hebben, schapen moeten gemeld worden (ook als ze dood gaan),voor vervoer is een speciaal document nodig, oornummers. Dus best wel wat. Maar dat weegt wel op tegen het plezier dat je hebt van je beestjes!