Zelf koken voor hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Zelf koken voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:37

Dankzij de kritische opmerkingen hier (Sassol, bedankt) zijn we nu bezig met het uitzoeken hoe het zit met het eliminatiedieet... Wordt vervolgd :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:32

Je moet dan echt alleen dat diersoort geven waarmee je begint. Heel veel KVV valt daarom al af omdat er allerlei toevoegingen in zitten en vaak de botten toch van kip gebruikt worden. Je moet dan ook echt de kleine letters gaan lezen omdat er soms staat KVV zalm en dan zit er toch nog een aantal procent kip of zo in. Dus echt zorgen dat alle ingredienten van dat bepaalde dier is.

Zo weet ik dat die van ons allergisch is voor kip. Gaf ik een bepaalde kvv (lam/rijst) en kreeg ze heel snel jeuk vriend had niet op de doos gekeken en ik zei toen gelijk daar moet kip in zitten, ja dus... Ook op vakantie aan zee kwam ineens jeuk, dat klopte niet. Vriend ging denken van wat is er dan anders?? Zat er ook iets van gluten of kip in kauwstaafje wat ze had gekregen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:55

Sonja89 schreef:
Dankzij de kritische opmerkingen hier (Sassol, bedankt) zijn we nu bezig met het uitzoeken hoe het zit met het eliminatiedieet... Wordt vervolgd :)

dat bedoelde ik met diersoorten voeren die hij niet kent en minimaal 6 weken voeren ;)
beginnen met vleessoorten die niet in brok voorkomen. denk aan eend, paard, geit, konijn.
beginnen met 1 soort en dit minimaal 6 weken geven. gaat het goed dan is hij hier niet allergisch voor. (zou ook eigenlijk niet kunnen omdat hij dit ws. nooit gehad heeft.)
daarna kan je een ander diersoort ernaast geven. gaat dit goed dan ga je zo verder. steeds een nieuw soort geven. gaat het fout dan stop je met de nieuwe soort en ga je weer terug op de oude totda alles weer goed is. dan weet je meteen dat hij voor die laatste allergisch is.
rund, kip, lam zijn soorten die veel in brok voorkomen en waar ze vaak al allergisch op reageren. hetzelfde met granen, rijst.

absoluut niets erbij geven!! geen koekje, geen kruimel brood, helemaal niets! ook geen kluif.
die tannetje koning kan je ook adviseren met het eliminatie-dieet en vlees voeren. zoals ik al eerder zei, ze verkoopt zelf ook haar eigen honden vlees lijn.

en inderdaad letten wat er op de verpakking staat. ik had bijv. "speciaal" vlees van (dacht) carnibest maar daar bleek dus rijst in te zitten. kon hij dus niet tegen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:17

Nadeel is trouwens wel (hebben we gemerkt met die van ons) dat als hij allergisch is voor mijten, pollen of wat dan ook dan is het erg moeilijk om te zien waar de jeuk vanaf komt.
Erg slim is het dan ook om een schriftje per dag bij te gaan houden wat hij gekregen heeft (als het goed is bij eliminatie dieet zou je dus qua voer elke dag hetzelfde geven) of hij op bepaalde plekken gewandeld heeft, zwemt, dekens gewisseld worden enz enz.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:30

en ook goed ontvlooien. je kan nog zo goed ontvlooien en denken dat jullie hond geen vlooien heeft.
voor een hond met vlooienallergie is 1 beet al genoeg om een gigantische reaktie te geven. en die vlo is hem allang gesmeerd of dood en vindt je niet meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:11

Ik zit zelf ook al een beetje te klooien met een eliminatiedieet voor mijn kat. Het nadeel is alleen dat voordat ik daar aan begon, hij al heel veel soorten vlees had gehad.

Dus als iemand nog (hele) kwartels of ander minder voorkomend diersoort heeft hoor ik het graag (via pb)!

Je kunt het beste beginnen met een diersoort wat ze nog nooit gehad hebben (geit, konijn, fazant, hert). Via BARFplaats: 'verzamelpunt' kun je mee bestellen met andere mensen in jouw regio zodat het te betalen is. (Want als je iets van paard bij de slager gaat halen, wordt het toch érg duur!)

Er zullen ook wel kvv's zijn die puur en alleen één diersoort bevatten, maar dan denk ik dat je met BARF goedkoper uit bent en weet je zeker dat je hond alleen geit oid te eten krijgt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:24

@ Joyce: wij hebben bloedonderzoek laten doen en hij is allergisch voor 3 soorten mijt. Dit betekent dus dat het voor ons heel lastig gaat worden om vast te stellen voor welk voedsel hij allergisch is...

@ Sassol: onze hond komt uit het asiel dus wij weten al helemaal niet wat hij al wel en niet heeft gehad. Gewoon op de gok dus?

@ Tieme: hij is goed tegen vlooien behandeld!

Kan iemand uitleggen hoe het kan dat veel honden niet tegen rijst kunnen? Op die vraag heb ik namelijk nog geen antwoord kunnen vinden...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:33

Sonja89 schreef:
Kan iemand uitleggen hoe het kan dat veel honden niet tegen rijst kunnen? Op die vraag heb ik namelijk nog geen antwoord kunnen vinden...

Omdat het een graan/gluten is en het tegenwoordig en heel veel brokken standaard toe gevoegd wordt als een soort vulling.
vroeger zat het er niet in of weinig en vondt je het bijv. alleen in allergie vrij voer zoals lam-rijst en kip-rijst. maar tegenwoordig zijn veel honden zelfs daar allergisch voor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:35

Als ik er naast zit moet iemand me corrigeren.

Vaak ontstaat een allergie door teveel blootstelling aan een bepaald product. Wat teveel is, tja dat hangt er vanaf. Een hond kan ook al allergisch worden voor geit, als ie het maar 2x gegeten heeft. Wel onwaarschijnlijker. Rijst is een koolhydraat die veel gebruikt word, kip en rund zijn eiwitbronnen die veel gebruikt worden in hondenvoer. (Brok, worst, koekjes etc.)
Hoeveel brokken/kvv's ken jij met aardappel er in bijvoorbeeld?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:40

Maar honden kunnen toch niet allergisch worden voor een koolhydraat, of zie ik dat verkeerd? En rijst is geen graan, althans, mijn moeder heeft een glutenvrij dieet en mag rijst eten zo veel als ze wil?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:45

gluten zijn een soort eiwitten. tarwe bevat bijv. 80% gluten. rijst bevat ook gluten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:48

Sassol schreef:
Hoeveel brokken/kvv's ken jij met aardappel er in bijvoorbeeld?

mijn hond krijgt een brok waar aardappel in zit. maar het zijn er inderdaad niet veel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:54

Tieme schreef:
gluten zijn een soort eiwitten. tarwe bevat bijv. 80% gluten. rijst bevat ook gluten.

Bevat rijst gluten ja? Hmm.. Maar het zijn plantaardige eiwitten en geen dierlijke, toch?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:00

Sonja89 schreef:
Bevat rijst gluten ja? Hmm.. Maar het zijn plantaardige eiwitten en geen dierlijke, toch?

eeeeuh, hoe kan rijst dierlijke gluten bevatten :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:55

Nou niet, maar daarmee bedoel ik dat we rijst niet per se weg zouden hoeven te laten, toch? Omdat het geen dierlijke eiwitten bevat.. Of laat je rijst weg vanwege de gluten?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:14

Rijst moet je weglaten omdat je dan zeker weet dat het niet iets is waar hij allergisch voor is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:52

Rijst laat je weg vanwege de granen/gluten inderdaad.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:36

inderdaad vanwege de gluten/granen. omdat veel honden dus ook allergisch zijn voor gluten/granen die ze tegenwoordig in alle brokken proppen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:50

Als je niet weet wat je hond wel/niet gegeten heeft, zou ik gewoon voor iets als hert of konijn gaan of fazant/patrijs oid. Misschien dat paard of geit ook werkt, is wel weer een stukje goedkoper en makkelijker te verkrijgen.

Als je niet wilt BARF-en kun je ook nog bij kiezebrink kijken: http://kiezebrink.eu/index.php?pid=5&lnd=&mod=dv&pstcode=WIL Als je op de kleine 'i' klikt, krijg je productinformatie te zien. Volgens mij kun je niet overal de percentages vinden -van bot, spiervlees, orgaan- maar bij sommigen wel.
Moet je volgens mij wel vrij veel in één keer bestellen.

Tinlo verkoopt ook kvv zonder groente met vlees van maar één diersoort. Niet bij alle diersoorten zo, dus vantevoren goed op de site kijken. (In de smaak hert zit bijvoorbeeld ook kippenvlees)

Hoe dan ook ga je een grote vriezer nodig hebben, marktplaats?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 08:59

natudog heeft geloof ik ook gewoon 1 soort vlees en geen toevoegingen,je kunt ze even mailn erg aardige mensen,en ze bezorgen door heel nl voor 5,- ze hebben ook geit en makreel.ik ben er erg tevreden over www.natudog.nl