Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nikki__ schreef:Heb je ze al eens appart uitgelaten? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Steentje schreef:Nikki__ schreef:Heb je ze al eens appart uitgelaten? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Dat heb ik al verschillende keren geprobeerd, en het haalt inderdaad een beetje de scherpe kantjes er af.
Een ander probleem is dan wel, dat een van de honden niet zonder de ander kan, en dan als een dolle gaat blaffen, omdat hij ook niet gewend is zonder zijn vriendje te zijn.
De andere hond heeft daar een stuk minder problemen mee, die kan wel een poosje zonder zijn vriendje.
. Elke keer dat ze iets lekkers krijgen er iets voor laten doen, moet jij eens zien hoe snel een 11-jarige door heeft wat ie voor z'n hapje moet doen
Agossie schreef:Ik hoor hier twee dominante hondjes die geleerd hebben dat zij de leiding moeten nemen. Het voor je uit rennen is daar al een teken van. Als ze dat doen en ze wachten dan op je, loop dan eens de andere kant op. Kijken wat ze doen. Zij "bepalen" nu namelijk wat zij willen dat jij doet. Snap je? JIJ bepaalt waar jullie naartoe lopen, niet zij.
Heb je al eens training gehad? Veel mensen denken dat dat alleen voor grote honden nodig is, maar ook kleine honden zijn honden en hebben leiding nodig. Misschien eens uitzoeken of er in de buurt gehoorzaamheidstrainingen te volgen zijn. Veel dierenasiels of de dierenbescherming kunnen je daarover informeren.
En, het ligt in mijn ogen altijd aan de baas en helaas heeft in jouw geval de vorige eigenaar het aardig voor je verpest, maar er is zeker hoop. Calm and assertive...
ik zie daar ook echt 2 dominante hondjes in ja, ze lopen namelijk enthousiast voor je uit. Na 2 uur vast niet meer dan lopen ze rustig achter je aan en zijn ze onderdanig
Kimbers schreef:11 jarige honden kunnen nog uitstekend leren hoor.
dierenfan schreef:ik zie daar ook echt 2 dominante hondjes in ja, ze lopen namelijk enthousiast voor je uit. Na 2 uur vast niet meer dan lopen ze rustig achter je aan en zijn ze onderdanig
![]()
![]()
Waarom moet een hond die plezier en lol in de wandeling/leven heeft perce met staart naar beneden achter je aan sjokken? Mijn honden lopen enthousiast voor me uit en soms de goede kant op en soms niet .Ik roep ze dan niet ze komen vanzelf erachter dat ze verkeerd gaan (en snel ook want ze houden me heel goed in de gaten omdat ik niet roep) en komen dan achter mij aan.
Zijn ze dan dominant omdat ze zelf de weg kiezen en daarna onderdanig omdat ze achter mij aan komen?
Volgens mij zijn ze gewoon blij en tevreden en volgen hun neus en doen wat ze willen maar weten gewoon dat ze bij mij horen en bij mij moeten blijven en dus letten ze ook op mij.
Oftewel: ik zie er totaal niets dominants in als mijn honden voor me uit lopen. Heb geprobeerd CM zijn methode te volgen. En ja, ze vielen elkaar niet meer aan en vielen niet meer uit naar andere honden. Echter de lol was er ook af. Mijn ene hond heeft een fijn en sterk karakter die gaf er niet zoveel om maar begreep er ook niet veel van. Mijn andere hond is een doetje. Die bleef na mijn CM achtig optreden achter me lopen, staart naar beneden en had totaal nergens meer lol in. Gelukkig dat ik het zelf ook in zag en de wandelingen zijn een stuk leuker![]()
TS: mijn honden (paar maatjes en kg's groter) doen het ook en zijn beiden balloos waarvan 1 al heel jong balloos. Beiden reuen en netjes 2 jaar leeftijds verschil. Ze zijn enorm sociaal naar andere honden en nooit maar dan ook nooit problemen geahd in het bos (3.5 en 5.5 jaar nu). Lopen lekker los en komen goed mee met mij, spelen met andere honden maar als ik door loop dan komen ze gewoon mee enz.
Ja, ze lopen dus voor me uit en ze kiezen zelf een weg en als ik het ermee eens ben volg ik ze en anders niet.
Doe ik niets om het op te lossen? Jawel, maar ik moet toegeven, vast niet genoeg want het probleem blijft als ze aangelijnd zijn.
Nu voorkom ik het gewoon. Ene hond krijgt gentle leader om en andere hond krijgt een strenge LAAT DAT en het is over. Hond voorbij? Gentle leader af en we gaan weer verder. Ideaal!!
Daarnaast loop ik altijd buitenaf (heerlijk als je aan rand van dorp woont en op 500 meter de polder in gaat) en op tijden dat niet veel andere honden uitgelaten worden. Kom dus op die aangelijnde stukjes weinig honden tegen en in de polder is er ruimte in overvloed om elkaar te passeren.
Je kan uit alle macht proberen er wat aan te doen maar ze zijn 11 jaar en je hebt ze net. Ze zijn al oud en dit gedrag zit in gesleten. Maar misschien is een gentle leader ook wel een optie voor 1 of beide hondjes van jou. Echter ook een gentle leader moet je met verstand gebruiken en zitten veel haken en ogen aan. 99% van de mensen die ze gebruikt die gebruikt het verkeerd waardoor de werking van de gentle leader maar van korte duur is en daarna reageren de honden er niet meer op. Er zit namelijk geen gebruiksaanwijzing bij helaas.
4 zeer belangrijke punten voor gentle leader gebruikers is.
1. Rustig aan leren en je hond goed de kans te geven eraan te wennen zodat hij het normaal vind!
2. Nooit aan trekken en rukken want de hond wordt al gecorrigeerd door dat getrek en geruk eraan en nekwervels kunnen daardoor beschadigen.
3. nooit aan een rollijn of hele lange lijn doen. Dan kan de hond namelijk alsnog trekken (om de rollijn af te laten rollen) maar ook is de kans aawezig dat de hond snelheid op bouwt en dan een enorme knal te verwerken krijgt in zijn nek omdat hij opeens neit meer verder kan.
4. Loopt de hond links? Riem rechts vast houden!!!! Door de boog die de riem dan maakt ka nde hond niet vooruit blijven kijken/trekken als hij een gentle leader om heeft. Loopt de hond links en je houd de riem links vast dan gaat dat een paar weken goed maar daarna heeft hij nekspieren op gekweekt en kan hij met gentle leader om gewoon blijven trekken.
Ook voor kleine hondjes dus geschikt om te maken dat ze op jou focussen i.p.v. andere hond.
Optillen kan je ook proberen (ze zijn toch al oud en 11 jaar, bij jonge hond zou ik het nooit aanraden). 1 optillen en 1 laten lopen. Eens kijken wat dat voor effect heeft. Wie weet los je het probleem zo al wel op.....
Trainen kan zeker nog. Rustig aan en niet te vaak en korte stukjes en niet gelijk 4 nieuwe commando's aan leren maar 1 nieuw commando en 1 die ze al kennen en zeer langzaam uitbreiden.

HalloDan schreef:Mag ik vragen waarom je tegen een Gentle leader bent? Dit is echt een vriendelijk trainingsmiddel dat kan helpen negatief gedrag te doorbreken.
Vele erkende gedragstherapeuten adviseren dit soms, zo'n advies heb ik 3 maanden opgevolgd met goed resultaat, daarnaast moet je ernaast natuurlijk wel de juiste training toepassen.
Gentle leader geeft je net even meer de leidende rol die je nodig hebt.
Steentje schreef:Ik zou wel wat meer over een Gentle Leader willen weten.
En wat is het verschil qua effect tussen een Gentle Leader en een Halti?
Toch denk ik dat ik de belangrijke, overheersende factor ben wat betreft het in stand houden van hun gedrag.
Een GL kan wellicht een hulpmiddel zijn, maar daarvoor zal ik ook zeker aan de slag moeten met mijn eigen houding, en daar kritisch naar leren kijken.
Ook ben ik me aan 't oriënteren voor een goede gedragstherapeut die mij en mijn honden kan helpen dit gedrag te doorbreken.
De meeste hondenscholen in de buurt nemen helaas maar honden tot 11 jaar aan, en die van mij worden over een paar maanden al 12 jaar.
Bedankt voor alle tips tot nu toe!
maar dit is een halti (bovenste link) de band om de bek kan niet versteld worden. Per maat heb je een grote van de band om de bek en die is gewoon zo. Heb je dus een hond met stevige nek krijg je een enorme band voor om de bek. Een veel te grote band die ze zo af kunnen schuiven wat zeer gevaarlijke situaties op kan leveren. Immers als jij denkt dat alles werkt en hij pakt de hond alleen op de nek dan kan je bij grote sterke honden hebben dat ze los breken of je krijgt zelf een klap omdat je hond veel meer kracht kan zetten en dan ga je zelf onderuit.
Je doet de riem dan op de borst van de hond vast. Als hij wil trekken dan trekt hij zichzelf opzij. Voordeel hier van is dat je geen nekspieren kan beschadigen. Nadeel is als ze heel sterk zijn dat ze vaak toch gewoon door lopen.