Jaarlijkse inenting kat noodzakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:12

wij hebben 3 binnenkatten en twee honden, allemaal niet geent. De honden komen uit het buitenland en zijn dus wel geent voordat wij ze kregen. De katten zijn volgens mij nog nooit geent, althans als ik kijk bij wat voor mensen we ze hebben gehaald als kitten, en wij hebben ze nooit geent.
We wassen onze handen altijd goed als we thuiskomen, voordat we de dieren aanhalen, hopelijik scheelt dat ook wat (al is het alleen maar met oog op dingen als schimmel of wat dan ook).
Meer doen we er niet aan.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:13

Onze 4 katten (en ook de 2 die overreden zijn) die hebben alleen de eerste enting gehad.
Inmiddels zijn ze allen ouder dan 10 jaar, en allen nooit iets gehad.
Enige dat wij doen is ontvlooien indien ze vlooien hebben.

Overigens kunnen deze katten naar buiten, en dus ook in aanraking komen met andere katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:16

Onze katten (binnenkatten) zijn ook nooit geent, en die van mn ouders (komen ook buiten, op de boerderij) ook nooit en ze zijn geen van allen ooit ziek geweest.. Dus ik ben van mening dat ze ook best zonder kunnen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:17

mijn vorige katten hebben nooit een DA gezien, behalve de laatste voor sterilisatie en op het einde omdat ze plots serieuze ouderdomskwalen kreeg. Ze had toen al wel een gezegende leeftijd van meer dan 12 jaar en dat terwijl onze andere katten meestal de leeftijd van 2 jaar niet haalden (vergiftigd of overreden). Dat waren allemaal buitenkatten en ik denk zelfs "inteelt katten" van de overbuur (graanhandelaar) die bij ons kwamen "aanlopen" en het voer van de hond "stelen" :D

de huidige poes laten we wel jaarlijks vaccineren, maar dit is eerder omdat deze al gevaccineerd was en we hier theoretisch gezien controle op kunnen krijgen...
Maar moest hier morgen weer een kat voor de deur staan en ze loopt samen met de onze binnen kan ze voer krijgen en een plaatsje om te slapen, maar nee die gaat niet naar de DA tenzij ze ziek is...

BrankaZ

Re: Jaarlijkse inenting kat noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:19

Mijn katten zijn jaren lang geënt, maar ik vond het iedere keer een enorme onderneming om ze mee richting d.a. te nemen. Was ook iedere keer flink wat geld lichter (consult en entingen).
Het zijn binnenkatten, dus ben ik na 6 jaar gestopt met ze te laten enten. Sprak later mijn moeder en die gaf mij groot gelijk. Met hun katten had zij dat in het verleden net zo gedaan en die kwamen wel buiten. Ging ook prima. Oudste kat is zelfs gezond 18 jaar geworden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:20

Hier ook binnenkatten en ze worden niet geënt. Voorheen gingen we nog wel veel naar show, dan is het een ander verhaal natuurlijk. :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:23

Mijn kat is dertien en heeft alleen de basis inentingen gehad, ik heb haar nu al 13 jaar en is nog nooit echt ziek geweest. Ik woon dan wel op een boerderij met een groot afgesloten terrein, wij hebben in totaal 2 katten.

Ik ontworm en ontvlooi haar altijd optijd..mijn hond hetzelfde.

Enigste die bij mij jaarliks worden ingeent zijn mijn paarden uiteraard (inlfuenza en tetanus)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:27

Mijn paard ent ik dan weer niet :+ Alleen tetanus 1x in de 5 jaar.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:29

Britt schreef:
Mijn paard ent ik dan weer niet :+ Alleen tetanus 1x in de 5 jaar.

Volgens mij ben je verplicht om je paard jaarlijks te enten? Vind het wel een verschil, een paard of een kat enten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:32

Ikima schreef:
Volgens mij ben je verplicht om je paard jaarlijks te enten? Vind het wel een verschil, een paard of een kat enten.

volgens mij is dat alleen als je met je paard op wedstrijdverplaatsing wil. Mijn vriendin ent ook maar om de 2 jaar. Normaal zou ze alleen tetanus om de 5 jaar doen, maar aangezien onze "wedstrijd"paarden bij die van haar staan, doet ze toch maar net iets vaker...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:32

Onze eerste poezen waren destijds geënt tot hun 5e jaar ong.
Daarna niet meer gedaan, zijn 16 en 17 geworden en nooit ziek geweest.
Heb nu weer 4 poezen, die nooit geënt zijn.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:39

Vind het altijd zo'n onzin enten...vroeger deden ze het ook niet en aten de dieren met de pot mee en ze werde bij wijze van spreken ook 25
Allemaal geld klopperij net als de dierenartsen die -''het vermoeden hebben dat er een ontsteking zit en toch maar antibiotica gaan geven'' hoe bedoel je geld klopperij..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:41

Idd, mijn pony komt het terrein vrijwel niet af. Niks verplicht hoor, alleen als je op wedstrijd wil of mee wil doen aan bepaalde dingen.
En waar zit het verschil dan, tussen een kat en een paard?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:43

Wij enten elk jaar. Vindt dat erg belangrijk. Ook altijd op tijd en met een goede basisenting. Zou het mezelf nooit vergeven dat ze ziek worden en ik kan het voorkomen. En ja het geld. Is veel maar dan hadt ik ze maar niet moeten nemen. Het hoort er nu eenmaal bij.

Dat katten ziek worden van de enting is onzin. Wel kan de kat op het moment al ziek zijn. Waardoor de enting teveel is. Een kat die geent wordt moet daarom ook goed nagekeken en onderzocht worden.

Vindt het ook een verplichting naar anderer katten beziters. Zo is de druk van ziektes veel kleiner.

Dat binnenkatten niet ziek kunnen worden is ook onzin. Wij mensen of andere dieren kunnen het ook meenemen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:47

Geloof dat ze ze vroeger gehad heeft, was buiten kat maar gezien leeftijd (20+) binnenkat geworden. Heeft al zeker geen 15 jaar meer een Da gezien

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:56

Wilawander schreef:
Vindt het ook een verplichting naar anderer katten beziters. Zo is de druk van ziektes veel kleiner.

Als entingen zo goed zouden werken dan maakt het toch helemaal niet uit als een ander niet ent?

Persoonlijk ben ik heel terughoudend met enten, bij al onze dieren en ook bij ons zelf en dit heeft niets met de kosten te maken er kleven ook nadelen aan vaccineren. Onze kat en honden worden niet geënt, de paarden wel omdat we shows met ze doen en het dus verplicht is.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:01

Mijn dierenarts ent de paarden sinds kort eens in de twee jaar op tetanus geloof ik want vaker is uit de mode.
Influenza wel elk jaar
Zo is het ook bij honden en katten eens in de twee jaar is oke

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:04

Niesziekte krijgen ze toch, enting of niet ;)

En of je kat nou geënt is of niet, als de behandeling uitblijft kan in beide gevallen niesziekte dodelijk zijn.

Hier alleen de basisenting van 2 binnenkaters, daarna niet weer.
Hond wordt wel geënt, maar die komt op ontzettend veel andere terreinen.

jackyline

Wilawander schreef:
Dat katten ziek worden van de enting is onzin. Wel kan de kat op het moment al ziek zijn. Waardoor de enting teveel is. Een kat die geent wordt moet daarom ook goed nagekeken en onderzocht worden.

Katten kittens in ieder geval kunnen zeker ziek worden van een enting.
Zeker als ze met "levend" vaccin worden geent daarom houden wij de kittens ook altijd tot een week zeker na de enting nog in de opvang om zeker te zijn dat ze geen reactie krijgen op de enting.
Het hangt ook af van de grote en conditie van het kitten of ze geent worden met dood of levend vaccin

Wilawander

Ook belangrijk vindt ik van de enting: De jaarlijkse controle door de dierenarts. Wordt vaak ook niet aan gedacht. Op die manier kan een hoop ellende voorkomen of vroegtijdig ontdekt worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:05

Als de kat dagelijks buitenkomt, bouwt ze wel een goed immuunsysteem op.
Ik ent dus niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:10

Ik ent mijn beide (binnen)katten al jaren niet, en ze zijn ook al jaren niet meer bij de DA geweest. Veel te veel stress voor die beesten, zo'n bezoek voor jan joker. Toen ik ze nog wel liet enten werden ze heeeuul snel nagekeken, omdat ze zo agressief worden. Nee hoor, lekker op kussentje op de verwarming. En aangezien ze dit jaar allebei 21 hopen te worden denk ik dat ik toch wel iets goed ingeschat heb met ze.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:18

Wilawander, ik merk dingen bij mijn katten sneller op dan de dierenarts.. Misschien is dat persoonlijk, maar de dierenarts heeft mij hier nog heel weinig nieuwe dingen verteld, zeker bij de controle. Meestal kom ik zelf met dingen die mij zijn opgevallen, maar vaak weet hij daar ook lang niet altijd antwoord op :')

Maar ben het wel met je eens dat het wel belangrijk is om je katten goed in de gaten te houden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:32

Ik heb een oude kat van 17 die van haar leven nog nooit geent is en ook in al die tijd dat we haar hebben ( 16 jaar ) nog nooit een dierenarts gezien, ze doet het super goed, nog steeds is ze goed gezond en merk je niets aan der. Mijn andere kat van 3 is ook niet geent. Mijn honden zijn wel geent omdat het op de club verplicht is en ik met de honden overal kom. De hond van mijn oma is 17 geworden en ook nooit geent. Wil natuurlijk niet zeggen dat alle dieren dat geluk hebben.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:37

Wow, wat super veel reacties al!!! En toch de meeste mensen enten hun katten dus niet meer, afgezien van de basis-enting. Lotje heeft tot haar 4e jaar entingen gehad en nooit ziek geweest, dus na jullie reacties te hebben gehoord, laat ik het mooi zo!